Gå til innhold

Melkeallergi, vil ikke ha mme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg overbeviser ingen om å gjøre det. Men vi er mange her på forumet som flere ganger har skrevet at vi ikke har måtte gi barna våre MME.

Hva tror du melk er? En mirakelkur? 
Havremelk inneholder jod, kalsium og vitamin D. For ekstra jod trenger barn med MME-allergi spise mer torsk. B12 finnes i melk, men dette finnes også i egg, kjøtt, lever, skalldyr. Riboflavin (B2) og B12 får man i kjøtt, fugl, egg, belgvekster og fullkornsprodukter. 

Hvilke andre mirakel-egenskaper mener du melk har? Please do share. 

Å anbefale at barn drikker MME til de er 10 er jo galskap, når det finnes fullverdige erstatninger på markedet som suppleres ved andre typer matvarer.

Som en over skriver: de mest allergivennlige MME-ene har glukosesirup som hovedingrediens - er dette bedre enn de naturlige matvarene listet over?

Anonymkode: 2f105...c42

Du liker å tillegge meg meninger. Jeg sa at havremelk på ingen måte er en fullgod erstatning ernæringsmessig, noe du også bekrefter i opplistinga di. Så da er vi jo enige... 

Anbefalingen er fortsatt til minst tre år, som sagt. Man har tilgang til resepten til gruppen med ulike melkeallergivarer til de er 10.

For det første trenger de færreste aminosyrebasert erstatning, og all den tid den er anbefalt å bruke for de som må ha det, så inneholder den nok god næring for barna, ser du. Men de fleste med mpa kan bruke vanlig hydrolysert mme.

Anonymkode: 9852e...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du liker å tillegge meg meninger. Jeg sa at havremelk på ingen måte er en fullgod erstatning ernæringsmessig, noe du også bekrefter i opplistinga di. Så da er vi jo enige... 

Anbefalingen er fortsatt til minst tre år, som sagt. Man har tilgang til resepten til gruppen med ulike melkeallergivarer til de er 10.

For det første trenger de færreste aminosyrebasert erstatning, og all den tid den er anbefalt å bruke for de som må ha det, så inneholder den nok god næring for barna, ser du. Men de fleste med mpa kan bruke vanlig hydrolysert mme.

Kan du svare på det jeg spurte om? Du svarte ikke på spørsmålet mitt: hva er det melk erstatter utover alle matvarene jeg nevnte? Hva er det som er så viktig med MELKA i seg selv som ikke andre matvarer kan ta seg av?

Nei, den inneholder ikke "god nok næring". Vi ble frarådet å bruke aminosyrebasert selv, fordi den består av glukosesirup - noe små tarmer i utvikling ikke bør få i seg i sånne mengder, "ser du".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*frarådet av barnelege som er spesialist på allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Denne diskusjonen rundt mme osv er i grunn ikke helt nødvendig, som nevnt i HI, gutten er ikke interessert i mme lengre, så det jeg egentlig lurer på; hva har andre i samme situasjon gjort, siden de av en eller anna grunn anbefaler mme til 3 år dersom de har MPA. Jeg tenker som så, kan hende jeg tar feil, men han er nå straks ett år, helt supert om han ikke vil ha flaske lengre, så lenge vi får i han andre gode matvarer som dekker behovet hans. Får høre litt med lege hva han sier mtp evt tilskudd senere, dersom behov:-) Men takk for mange andre tips til matvarer som bidrar til å øke innhold av kalsium, jod etc 🙂 

Anonymkode: a2883...c35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man kan fint bruke mme (morsmelkerstatning) til tre år, hs og lege sier det, og det står på mme boksen at den også kan brukes som tilskudd til barn over ett år. 😊

Ja, det er mye man kan. Det er ikke skadelig. Poenget mitt var at det finnes alternativ som er laget for barn som ikke trenger mme lenger. Et barn med mpa behøver ikke drikke neocate mme i 3-5 år, den kan fint gå over til active. Men ja, den kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...