Gå til innhold

Melkeallergi, vil ikke ha mme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har en gutt på snart ett år som ganske sikkert har melkeallergi. Vi skal nå forsøke melkefritt kosthold ei stund, siden magen hans har vært veldig trøblete siden han var 5 mndr (6-8 bæsjebleier om dagen, ufordøyd og surt). Allerede etter to dager uten melk virker han mye bedre, og jeg har skifta mi første tissebleie på et halvt år (ja, alltid vært behov for å skifte bæsjebleie før den er full i tiss). Sluttet helt å amme når han var 4,5 mnd, fått mme siden. Spiser veldig bra med fast føde, og har de siste månedene kun ville hatt flaske når han legges og en gang på natt. Siste uka har han ikke ville tatt flaske i det hele tatt. MEN, hva gjør jeg nå som han ikke skal få i seg melk, og ikke vil ha melkefri mme? Redd han skal få i seg for lite kalsium bl.a. De anbefaler jo at de med melkeallergi skal ha mme frem til 3 år. 

Noen med erfaringer og tips å dele? 

Anonymkode: a2883...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min ble også mistenkt å ha melkeallergi. Fikk aldri beskjed om å bruke mme til tre års alder. Kalsium er det mange kilder på som er langt mer effektive enn melk. Melkefri mme kan du og bruke til å lage grøten hans om han spiser det. 
mandelmelk har godt med kalsium nivå, så drikker han det får han dekket behovet like godt av det som fra melk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mut skrev (10 minutter siden):

Sønnen min ble også mistenkt å ha melkeallergi. Fikk aldri beskjed om å bruke mme til tre års alder. Kalsium er det mange kilder på som er langt mer effektive enn melk. Melkefri mme kan du og bruke til å lage grøten hans om han spiser det. 
mandelmelk har godt med kalsium nivå, så drikker han det får han dekket behovet like godt av det som fra melk. 

Jo, det anbefales mme til barnet er minst 3 år. Her ville jeg snakket med barnelegen. Vår snart 4-åring er så glad i sin mme at jeg er redd hun må ha med pulveret som skolemelk😂😂🙈 

Anonymkode: 76095...9b8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, det anbefales mme til barnet er minst 3 år. Her ville jeg snakket med barnelegen. Vår snart 4-åring er så glad i sin mme at jeg er redd hun må ha med pulveret som skolemelk😂😂🙈 

🤣❤️

Anonymkode: 30e57...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Haha, ja der ser man😂🙈 hvilken mme bruker dere? Og når begynte dere med melkefritt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde mistanke om melkeallergi hos min datter, hun reagerte tydelig på melkeprodukter, med utslett på kroppen og ansiktet (barneeksem), kløe og dårlig mage, fra 8 mnd gammel. Vi var heldige å få utredning på en barneklinikk, og fant ut at hun ikke hadde melkeallergi, men hun hadde sensitiv tarm symptomer som er visst veldig vanlige for barn under 2 år, og mye mer vanlig enn melkeallergi. De aller fleste barn vil vokse ut av det av seg selv, før de fyller 2 år. Barnet vårt reagerte da med eksem, kløe, dårlig mage på en brei liste av produkter - hos oss ihvertfall, f.eks også banan og tomat, og melkeproteiner (som f.eks i alt kjøpebrød, og ikke bare i melkeprodukter) - men også kan vise samme symptomer eller forverring av de ved forkjølelse, infeksjoner.  

Vi fikk beskjed at selv om vi nå må begrense inntaket av produktene som barnet reagerer på, for å forbedre symptomer, men at det ikke er nødvendig å kutte ut produktene helt, da dette ikke er allergi. Det er rett og slett at tarmen overreagerer. Mitt barn tålte etterhvert mer og mer, og ved 1,5 års alder kunne drikke litt melk uten å vise symptomer, og nærmere 2 års alder ble helt symptomfri og kan spise hva hun vil. 

Melkefri mme derimot ble ingen suksess hos oss, da vi først prøvde det da barnet var 8-9 mnd gammelt. Det har spesielt smak og barnet nektet å akseptere det, noe som er også vanlig. 

jeg vet ikke om det hjelper deg noe, men det er altså håp at dette går over veldig snart. Hvis det viser seg at det ikke er melkeallergi altså. 

Anonymkode: 808e5...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi var innlagt på barneavdeling på sykehuset pga refluks som skapte mistanke om melkeallergi og fikk da mme uten melk på resept. Tenker legene der visste godt hva de snakket om... uannsett er min sønn nå forbi tre år. Og som jeg sa i sted, melk er ikke engang den beste kilden til kalsium, mange andre steder de kan få det i seg. Dette er det da barnelegene som har sagt. Myten om at melk er beste kalsium kilde er dessverre seiglivet. 

Endret av Mut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! Har en gutt på snart ett år som ganske sikkert har melkeallergi. Vi skal nå forsøke melkefritt kosthold ei stund, siden magen hans har vært veldig trøblete siden han var 5 mndr (6-8 bæsjebleier om dagen, ufordøyd og surt). Allerede etter to dager uten melk virker han mye bedre, og jeg har skifta mi første tissebleie på et halvt år (ja, alltid vært behov for å skifte bæsjebleie før den er full i tiss). Sluttet helt å amme når han var 4,5 mnd, fått mme siden. Spiser veldig bra med fast føde, og har de siste månedene kun ville hatt flaske når han legges og en gang på natt. Siste uka har han ikke ville tatt flaske i det hele tatt. MEN, hva gjør jeg nå som han ikke skal få i seg melk, og ikke vil ha melkefri mme? Redd han skal få i seg for lite kalsium bl.a. De anbefaler jo at de med melkeallergi skal ha mme frem til 3 år. 

Vi ga aldri MME. Fikk beskjed om å gi nøtter, havremelk, havreyoghurt, og andre matvarer med mye kalsium. Dette fra legen, vi begynte med kalsiumtilskudd ved 2 års alder også.

Når begynte han på melkefri MME? Denne er ganske illeluktende og vond, så han må vennes til den. Bruk den til å lage grøt, eggemuffins, vafler, pannekaker og alle slags retter til barnet. Kjøp melkefri grøt, den er tilsatt kalsium, bruk MME-en som væske og du har halve kalsium-inntaket i grøten :)

Anonymkode: 2f105...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales av noen. Kommer helt an på allergi-nivået. Den aminosyrebasertes hovedingrediens er glukosesirup. I samråd med legen droppet vi denne, da sukker i en voksende og allerede slitende allergi-tarm heller bør få naturlig mat enn fiktiv MME med tilsetningsstoffer. 

Bare sørg for at barnet får i seg torsk ofte for jod, gi egg som dekker B12. Havremelk, grøt på havremelk, melkefri grøt osv. er tilsatt kalsium.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ga aldri MME. Fikk beskjed om å gi nøtter, havremelk, havreyoghurt, og andre matvarer med mye kalsium. Dette fra legen, vi begynte med kalsiumtilskudd ved 2 års alder også.

Når begynte han på melkefri MME? Denne er ganske illeluktende og vond, så han må vennes til den. Bruk den til å lage grøt, eggemuffins, vafler, pannekaker og alle slags retter til barnet. Kjøp melkefri grøt, den er tilsatt kalsium, bruk MME-en som væske og du har halve kalsium-inntaket i grøten :)

Prøvde i helg for første gang, men han har på en måte virka ferdig med melk ei stund, så usikker på om jeg skal prøve så hardt om det finnes andre gode alternativ. Nå er vi først og fremst i ei prøvefase for å teste litt, så får vi se hvordan magen reagerer:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 22.40):

Vi hadde mistanke om melkeallergi hos min datter, hun reagerte tydelig på melkeprodukter, med utslett på kroppen og ansiktet (barneeksem), kløe og dårlig mage, fra 8 mnd gammel. Vi var heldige å få utredning på en barneklinikk, og fant ut at hun ikke hadde melkeallergi, men hun hadde sensitiv tarm symptomer som er visst veldig vanlige for barn under 2 år, og mye mer vanlig enn melkeallergi. De aller fleste barn vil vokse ut av det av seg selv, før de fyller 2 år. Barnet vårt reagerte da med eksem, kløe, dårlig mage på en brei liste av produkter - hos oss ihvertfall, f.eks også banan og tomat, og melkeproteiner (som f.eks i alt kjøpebrød, og ikke bare i melkeprodukter) - men også kan vise samme symptomer eller forverring av de ved forkjølelse, infeksjoner.  

Vi fikk beskjed at selv om vi nå må begrense inntaket av produktene som barnet reagerer på, for å forbedre symptomer, men at det ikke er nødvendig å kutte ut produktene helt, da dette ikke er allergi. Det er rett og slett at tarmen overreagerer. Mitt barn tålte etterhvert mer og mer, og ved 1,5 års alder kunne drikke litt melk uten å vise symptomer, og nærmere 2 års alder ble helt symptomfri og kan spise hva hun vil. 

Melkefri mme derimot ble ingen suksess hos oss, da vi først prøvde det da barnet var 8-9 mnd gammelt. Det har spesielt smak og barnet nektet å akseptere det, noe som er også vanlig. 

jeg vet ikke om det hjelper deg noe, men det er altså håp at dette går over veldig snart. Hvis det viser seg at det ikke er melkeallergi altså. 

Anonymkode: 808e5...803

Takk for svar! Kan godt hende han har veldig følsom mage enda bare ja, vi må bare teste og se an! Håper det blir bra til slutt🙏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS!

Først og fremst så er jeg litt sjokkert over alle de som skal fjerndiagnostisere barnet ditt, og ber deg ignorere kostholdsrådene du har fått.  Ikke hør på dem.

Lille her har melkeallergi, eller melkeproteinallergi som det heter (mpa). Han tåler nemlig godt laktose (melkesukker)🤪 

Alle melkefrie mme smaker blæ, men det er ganske stor forskjell på smaken på ulike merker. Man blir som regel anbefalt å starte med nutramigen, tror jeg, pga innholdet, men det er også den som smaker verst. Her prøvde vi alle triksene med å blande ut, smakstilsetning osv. i flere måneder, men han nektet. Men med en gang vi gikk over til pepticate så skled det ned, litt smakstilsetning i starten og så kunne vi trappe ned. Althera er også bedre på smak enn nutramigen, men smaker litt mer sånn brent enn pepticate. 

Hvis legen sier det er mpa, så får dere blå resept på mme til barnet er ti år eller noe sånt. Det er definitivt anbefalt med mme som drikkemelk til minst tre år, gjerne skolealder sa min hs. Det er ikke bare pga kalsium, som noen her har hengt seg opp i, men melk har mange næringsstoffer som det er vanskelig å få i dem mye nok av i kostholdet. Jeg ville fulgt legens anbefaling ang mme til minst tre år. 

Når man har blå resept så er den på en stor gruppe produkter til barnet, mme av ulike merker, næringsdrikker med mer. Hvis det er så ille at barnet må ha aminosyrebasert mme så er det en egen resept.

Ellers er det bedre råd å få på fb-gruppen for foreldre med barn med melkeproteinallergi. 

Anonymkode: 9852e...5ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

MME anbefales fordi det for noen er vanskelig å ellers gi barnet de næringsstoffene barnet trenger å få i seg, og ikke fordi MME er et mirakelmiddel for melkeallergikere. 

Anonymkode: 83737...3a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det anbefales melkeerstatningpulver fra apotek, fks neocate sin for eldre barn til 3 år. Men, dette er ikke mme (morsmelkerstatning) det er me (melleerstatning). Mme anbefales ikke å bruke til 3 år. Men bruk fks neocate active til 3 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, så er melkefri morsmelkerstatning litt feil å si, selv om det er det man tenker, fordi den består av melk 🙃 Det er allergivennlig morsmelkerstatning, fordi melkeproteinet er ødelagt (hydrolysert, som det står på boksen) slik at de fleste med mpa tåler den. Noen få er ekstra sensitive og tåler ikke det heller, og må da få en aminosyrebasert mme. 

Det er derfor "melkefri" mme er anbefalt som drikkemelk, fordi det er ekte melk, bare allergivennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kalini skrev (4 minutter siden):

det anbefales melkeerstatningpulver fra apotek, fks neocate sin for eldre barn til 3 år. Men, dette er ikke mme (morsmelkerstatning) det er me (melleerstatning). Mme anbefales ikke å bruke til 3 år. Men bruk fks neocate active til 3 år. 

Man kan fint bruke mme (morsmelkerstatning) til tre år, hs og lege sier det, og det står på mme boksen at den også kan brukes som tilskudd til barn over ett år. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 22.00):

Mitt barn på snart 3år har også melkeallergi. Han har aldri vært i stand til å drikke av bryst eller flaske pga en genfeil som gir munnmotoriske vansker. Vi har gitt melkefri MME innblandet i grøt måltidene hans og siden han ikke er så gira på å drikke den selv nå med tutekopp så drikker han vann på tutekoppen og melkefri MME i grøten. Det har fungert ganske bra. Vi har også vært gjennom legen og testet dette sånn at vi kunne få det på blå resept siden melkefri MME koster alt fra 300-600kr for 400gram mens NAN for ikke allergiske koster bare 150kr for 800gram. Staten dekker da regningen takk og pris så ungen kan få spise det ungen bør. De anbefaler melkeallergikere og innta melkefri morsmelkerstatning frem til 3år. Så kan man få pulvermelka også frem til 10år og bruke den som melkeglass slik ikke allergiske personer tar seg et glass vanlig melk til dagen. Blå resept = staten betaler, mens du tester ut skriver legen det på hvit resept og du sparer på kvitteringer og etterpå hvis du får blå resept så sender du inn kvitteringer og får refundert pengene. Ikke alle hadde hatt råd til 1800kr i uka i MME.

Anonymkode: 77152...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn på snart 3år har også melkeallergi. Han har aldri vært i stand til å drikke av bryst eller flaske pga en genfeil som gir munnmotoriske vansker. Vi har gitt melkefri MME innblandet i grøt måltidene hans og siden han ikke er så gira på å drikke den selv nå med tutekopp så drikker han vann på tutekoppen og melkefri MME i grøten. Det har fungert ganske bra. Vi har også vært gjennom legen og testet dette sånn at vi kunne få det på blå resept siden melkefri MME koster alt fra 300-600kr for 400gram mens NAN for ikke allergiske koster bare 150kr for 800gram. Staten dekker da regningen takk og pris så ungen kan få spise det ungen bør. De anbefaler melkeallergikere og innta melkefri morsmelkerstatning frem til 3år. Så kan man få pulvermelka også frem til 10år og bruke den som melkeglass slik ikke allergiske personer tar seg et glass vanlig melk til dagen. Blå resept = staten betaler, mens du tester ut skriver legen det på hvit resept og du sparer på kvitteringer og etterpå hvis du får blå resept så sender du inn kvitteringer og får refundert pengene. Ikke alle hadde hatt råd til 1800kr i uka i MME.

Anonymkode: 77152...f8e

Man kan da vel ta seg et glass havremelk om dagen isteden?

»De» anbefaler melkeallergikere MME til 3 år. «De» gjør ikke alle det. Vi er flere som har vært i kontakt med barneleger og spesialister som mener det ikke er nødvendig så lenge foreldrene er kostholdsbevisste og frampå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man kan da vel ta seg et glass havremelk om dagen isteden?

»De» anbefaler melkeallergikere MME til 3 år. «De» gjør ikke alle det. Vi er flere som har vært i kontakt med barneleger og spesialister som mener det ikke er nødvendig så lenge foreldrene er kostholdsbevisste og frampå.

Havremelk er på ingen måte fullgod erstatning for vanlig melk ernæringsmessig. 

MME er den offentlige anbefalingen. At du har fått lov til å avvike fra den av dine leger, betyr ikke at du skal overbevise alle andre om å gjøre det samme. Tenk litt gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Havremelk er på ingen måte fullgod erstatning for vanlig melk ernæringsmessig. 

MME er den offentlige anbefalingen. At du har fått lov til å avvike fra den av dine leger, betyr ikke at du skal overbevise alle andre om å gjøre det samme. Tenk litt gjennom det.

Jeg overbeviser ingen om å gjøre det. Men vi er mange her på forumet som flere ganger har skrevet at vi ikke har måtte gi barna våre MME.

Hva tror du melk er? En mirakelkur? 
Havremelk inneholder jod, kalsium og vitamin D. For ekstra jod trenger barn med MME-allergi spise mer torsk. B12 finnes i melk, men dette finnes også i egg, kjøtt, lever, skalldyr. Riboflavin (B2) og B12 får man i kjøtt, fugl, egg, belgvekster og fullkornsprodukter. 

Hvilke andre mirakel-egenskaper mener du melk har? Please do share. 

Å anbefale at barn drikker MME til de er 10 er jo galskap, når det finnes fullverdige erstatninger på markedet som suppleres ved andre typer matvarer.

Som en over skriver: de mest allergivennlige MME-ene har glukosesirup som hovedingrediens - er dette bedre enn de naturlige matvarene listet over?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...