AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Hørte engang en interiørekspert si at om du bodde i en liten leilighet så måtte du velge store møbler og store gjenstander fordi leiligheten ville kjennes mye større.. Vel, nå bor jeg i en liten leilighet og jeg har testa ut den påstanden, og nei, leiligheten virker ikke større. Tvertimot. Den virka enda mindre enn den var. Og dermed måtte jeg kvitte meg med alt og skaffe meg små møbler som ikke kvelte leiligheten. For å få den lette og luftige følelsen jeg var ute etter i eget hjem til tross for liten leilighet har jeg oppdaga at løsningen er såklart små møbler og små ting. Og med et begrensa utvalg av små ting, møbler og planter har leiligheten endelig den luftige følelsen jeg var ute etter. Potteskjulere i normal størrelse feks virker enorme og feilpalsserte her. Små potter som er nesten mini størrelse derimot, helt perfekt! Andre ting dere synes er rare påstander fra interiøreksperter som ikke holder vann i deres hjem? Anonymkode: 06c6f...7bc 5
Emmelise Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hørte engang en interiørekspert si at om du bodde i en liten leilighet så måtte du velge store møbler og store gjenstander fordi leiligheten ville kjennes mye større.. Vel, nå bor jeg i en liten leilighet og jeg har testa ut den påstanden, og nei, leiligheten virker ikke større. Tvertimot. Den virka enda mindre enn den var. Og dermed måtte jeg kvitte meg med alt og skaffe meg små møbler som ikke kvelte leiligheten. For å få den lette og luftige følelsen jeg var ute etter i eget hjem til tross for liten leilighet har jeg oppdaga at løsningen er såklart små møbler og små ting. Og med et begrensa utvalg av små ting, møbler og planter har leiligheten endelig den luftige følelsen jeg var ute etter. Potteskjulere i normal størrelse feks virker enorme og feilpalsserte her. Små potter som er nesten mini størrelse derimot, helt perfekt! Andre ting dere synes er rare påstander fra interiøreksperter som ikke holder vann i deres hjem? Anonymkode: 06c6f...7bc Aldri hørt noen påstå noe sånt. Noensinne. Ei gir det mening. Hvordan skal et rom virke større ved at man fyller det med overdimensjonerte møbler? 23
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hørte engang en interiørekspert si at om du bodde i en liten leilighet så måtte du velge store møbler og store gjenstander fordi leiligheten ville kjennes mye større.. Vel, nå bor jeg i en liten leilighet og jeg har testa ut den påstanden, og nei, leiligheten virker ikke større. Tvertimot. Den virka enda mindre enn den var. Og dermed måtte jeg kvitte meg med alt og skaffe meg små møbler som ikke kvelte leiligheten. For å få den lette og luftige følelsen jeg var ute etter i eget hjem til tross for liten leilighet har jeg oppdaga at løsningen er såklart små møbler og små ting. Og med et begrensa utvalg av små ting, møbler og planter har leiligheten endelig den luftige følelsen jeg var ute etter. Potteskjulere i normal størrelse feks virker enorme og feilpalsserte her. Små potter som er nesten mini størrelse derimot, helt perfekt! Andre ting dere synes er rare påstander fra interiøreksperter som ikke holder vann i deres hjem? Anonymkode: 06c6f...7bc Var denne interiøreksperten tilfeldigvis tidligere Villa Paprika? Anonymkode: e0f55...b3d 16
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Var denne interiøreksperten tilfeldigvis tidligere Villa Paprika? Anonymkode: e0f55...b3d Nei. Halvor Bakke mener jeg å huske det var. I en interiørartikkel for mange år siden. Anonymkode: 06c6f...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Halvor Bakke mener jeg å huske det var. I en interiørartikkel for mange år siden. Anonymkode: 06c6f...7bc Og det er flere slike påstander på nett fra andre utenlandske eksperter på interiør. Her er en reaksjon på en av de som har uttalt seg om det. Anonymkode: 06c6f...7bc 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Det må være en myte som går hos interiørarkitektene, men ja, det er jo en selvfølge at set ikke stemmer. Vi bodde selv i en liten leilighet og oppdaget raskt at vi omtrent bare kunne kjøpe møbler enten på Ikea eller brukte - fordi møblene var mindre før. La oss si du vil ha en kommode men har bare 70 cm til rådighet, og det finner du ikke hos Bohus og Skeidar men ikea har. Og ikea har små nattbord, sofabord, små spisebord, osv. Det er dog en stund siden, og kanskje dyrere møbelbutikker har forbedret seg siden. Anonymkode: 64e94...e09 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må være en myte som går hos interiørarkitektene, men ja, det er jo en selvfølge at set ikke stemmer. Vi bodde selv i en liten leilighet og oppdaget raskt at vi omtrent bare kunne kjøpe møbler enten på Ikea eller brukte - fordi møblene var mindre før. La oss si du vil ha en kommode men har bare 70 cm til rådighet, og det finner du ikke hos Bohus og Skeidar men ikea har. Og ikea har små nattbord, sofabord, små spisebord, osv. Det er dog en stund siden, og kanskje dyrere møbelbutikker har forbedret seg siden. Anonymkode: 64e94...e09 Heldigvis er mye av det gamle man får kjøpt veldig fint, og ikea har fått så mange flotte møbler de siste årene. Klarer man å tenke utenfor boksen og kvitte seg med det meste av unødvendige ekstra tingene kan man bo ganske bra og med personlig stil. Noe av det verste jeg ser er altfor stor seng eller rammemadrass klemmet inn i en liten sovealkove, slik at man ikke har mulighet til å gå på gulvet på en av sidene. Og bare tenk på hvor upraktisk det er med store møbler i en liten leilighet med tanke på rengjøring av gulv. Anonymkode: 06c6f...7bc 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Nei, det er ikke en myte. Men det forutsetter at du har få store møbler. De fleste har altfor mye ting til å bo i leilighet uansett. Ser ikke bra ut uansett hva du gjør. Liten plass men store møbler: Liten plass og små møbler: Anonymkode: bd1bc...dce 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 Teorien om større møbler stemmer jo, men det forutsetter jo at du også har færre møbler, veldig få og en minimalistisk stil. Anonymkode: 2d895...b01 11
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 At man ikke skal blande mange farger. Feks holde seg til 2-3 i dekor utenom evt gull/sølvdetaljer. Jeg har møbler i lilla, grønn, turkis og rosa. Men jeg sørger for å ha noe hvor fargene går igjen. Feks er et møbel turkis, så da har jeg et bilde med turkise detaljer og et par lysestaker. Men siden jeg har mye farger så har jeg droppet mønster. Alt skal jo være likt og "inn" hele tiden. Aldri personlig preg. Anonymkode: a309c...e49 6
Gjest ti10 Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det er ikke en myte. Men det forutsetter at du har få store møbler. De fleste har altfor mye ting til å bo i leilighet uansett. Ser ikke bra ut uansett hva du gjør. Liten plass men store møbler: Liten plass og små møbler: Anonymkode: bd1bc...dce Ser hva du mener, men det er jo ekstreme eksempler du har valgt. På de første bildene er det jo gigamøbler med null gulvplass, og menneskene forsvinner jo oppi en sånn sofa. På de siste ser det ut som de har gått inn for å fylle opp med så mye småtteri som mulig, noe som får det til å se rotete ut. Det finnes jo en mellomting som er både mer praktisk og finere.
AntiBullshit Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 Jeg er ikke helt enig i de interiørtipsene som sier man burde gjøre alt i sin makt for å gjemme vekk/fjerne fokus fra TV-en. Både jeg og samboeren min er glad i å se dokumentarer og serier på fritiden og koser oss med det når vi har tid til overs. Hvorfor skal man innrede hjemmet sitt som om det er en skamfull hemmelighet? Hvis man ikke ser mye tv så innreder man deretter, hvis man er interessert i bilde og video så har man gjerne en større TV sentralt i stuen. Personlig så får jeg indre ro av å ha minst mulig ting i hjemmet mitt, og det beste er om man kan unngå å ha alt stående på gulvet (kabler skal hvertfall ikke ligge som en spagetti på gulvet). Synes feks vegghengt TV-benk er et must, veldig mye lettere å støvsuge og holde det rent da. Kjenner jeg blir helt stressa hvis det er masse småting/pynt overalt, men jeg ser likevel at mange interiør-designere ofte styler med masse nips, blader, krukker og byster. 11
cattleya Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 Det med å henge gardiner helt opp i taket. Skal visst se lux ut, men jeg skjønner ikke helt greia. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 Ja, flott, så har du innredet din mini stua med giga sofa, som tok absolutt alt plass. Og det er null gulvplass men det skal liksom se mer romslig ut. Også har du ingen plass for å spise middag på, ingen plass for å gjøre lekser / studere/ hjemmekontor. Du skal selvsagt ikke ha TV i stua, gud forby. Så sitter du der alene på din giga-sofa og stirrer i taket (eller mobiltelefon) hele dagen, jippi så gøy og praktisk, men flott og minimalistisk skal det være. 🤪 Anonymkode: 64e94...e09 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 cattleya skrev (6 timer siden): Det med å henge gardiner helt opp i taket. Skal visst se lux ut, men jeg skjønner ikke helt greia. Er så enig. Det ser da helt ok med gardiner som henger fra vindsuslist eller litt over? Og hva er det med den støvsamlings-ideologien de har? Lange gardiner i en haug nederst på gulvet er jo helt umulig å holde rent. Anonymkode: 06c6f...7bc 3
Ardwinna Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 Jeg har sansen for Halvor Bakke, fordi han har noen gode råd og i tillegg virker som en hyggelig og morsom fyr. Men, når han sier at fjellhytter skal ha mørke farger og sjøhytter skal ha lyse farger, så føler jeg for å protestere heftig. Det kommer da an på både hytta, lysforholdene og ikke minst den personlige smaken til hytteeieren! Og så er jeg dritlei av at svart/gråmalt er det nye hvitmalt, både hjemme og på hyttene til folk. Jeg hater sånne "regler" for interiør. Da blir jeg bare trassig, tenker PØH og gjør det motsatte! 8
minienthe Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 (endret) AntiBullshit skrev (7 timer siden): Jeg er ikke helt enig i de interiørtipsene som sier man burde gjøre alt i sin makt for å gjemme vekk/fjerne fokus fra TV-en. Både jeg og samboeren min er glad i å se dokumentarer og serier på fritiden og koser oss med det når vi har tid til overs. Hvorfor skal man innrede hjemmet sitt som om det er en skamfull hemmelighet? Hvis man ikke ser mye tv så innreder man deretter, hvis man er interessert i bilde og video så har man gjerne en større TV sentralt i stuen. This ! Jeg kan ikke fatte og begripe denne skrekken flere har for synlig tv. Og har de en synlig tv så må den være minst mulig og helst stues bort i et hjørne eller noe ? Jeg har 75-tommer i stua nå og drømmer om en "The Wall" i rundt 100-tommer (får nok bli med drømmen ref prisen). Er ikkke så glad i projector/lerrett men bildekvaliteten på The Wall tiltaler meg. Endret 16. mars 2021 av minienthe Skriveleif 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 minienthe skrev (5 timer siden): This ! Jeg kan ikke fatte og begripe denne skrekken flere har for synlig tv. Og har de en synlig tv så må den være minst mulig og helst stues bort i et hjørne eller noe ? Jeg har 75-tommer i stua nå og drømmer om en "The Wall" i rundt 100-tommer (får nok bli med drømmen ref prisen). Er ikkke så glad i projector/lerrett men bildekvaliteten på The Wall tiltaler meg. Støtter den. Men ikke når man bor blokk med subwoofer. Da må man ha skikkelige øreklokker med god lyd så ikke hele bygget rister. Det er jo ingenting som gir den gode kinofølelsen enn mega store Tvskjermer. Selv har vi ikke tv, men om vi skulle hatt det, ville vi hatt enebolig med eget tv/film rom. Da kn man snakke stort da. Men store møbler er utrolig upraktiske, den sofaen som går vegg til vegg, hvordan ser det ut under der etter 5-10 år tro? Nekter å tro at man frivillig drar den frem, demonterer den kun for å støvsuge under. Anonymkode: 06c6f...7bc 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 At den og den fargen gir oss den og den følelsen; at man blir deprimert av å ikke ha huset fullt av farger, og at man sover dårlig i hvite soverom. Det der er generaliseringer som det overhodet ikke finnes forskningsmessig belegg for å gjøre angående folks private hjem og behov i en fri hverdag. Videre er det mer ett uttrykk for kultur og assosiasjoner enn noe annet. Anonymkode: 0f8d5...594 7
minienthe Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Støtter den. Men ikke når man bor blokk med subwoofer. Da må man ha skikkelige øreklokker med god lyd så ikke hele bygget rister. Det er jo ingenting som gir den gode kinofølelsen enn mega store Tvskjermer. Selv har vi ikke tv, men om vi skulle hatt det, ville vi hatt enebolig med eget tv/film rom. Da kn man snakke stort da. Anonymkode: 06c6f...7bc He he he, når det gjelder såkalte anlegg så er jeg ekstremminimalist i den grad at jeg vil ikke se en eneste synlig høyttaler. Har til nød godtatt en svært diskret lydplanke her i huset 😄 (Nå skal det sies at vi begge er mindre opptatt av lyd/lydvolum og er det noe man ønsker å høre på så finnes det headset) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå