Gå til innhold

Oppløft

Gjest snusmumrik1

Anbefalte innlegg

Gjest snusmumrik1

Vi har et uinnredet loft som vi nå har lyst til å innrede. "Problemet" er bare det at vi ikke er helt enige om vi skal ha oppløft eller takglas. Noen erfaringer?

Og er det noen som vet ca-pris på et oppløft på mellom tre og fire meter? Og tar det lang tid for snekkere å sette opp?

Håper noen har erfaringer med dette, for akkurat nå står vi på stedet hvil... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, søren om jeg vet... Men det er beregnet til å kunne lage til der oppe... Finnes det flere forskjellige? (jeg vet bare om to typer; slike som går rett ned etter taket, og slike som går i "sikk-sakk")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sikk-sakk"
:ler:

Selvbærende takstoler ja.....hadde du hatt det....så hadde det blitt veldig dyrt.....fordi det ville krevd endringer i takstolene.

Jeg vet ikke prisen.

Med takglass...mener du da takvindu? Det har jeg lest om her inne før....og da ble det nevnt at det bråket mye når det regnet.

Og ja....finnes flere typer.....har du tid....så kan du klikke her....og så der det står takstoltyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Ja, ja... Vet jeg ikke har sånn veldig peiling på slikt... :flau: Men tusen takk for svar i alle fall!!! :bukke: Det er snakk om oppløft i stue, så da er det kanskje ikke fullt så farlig om det bråker...

Ellers tas alle innspill imot med TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da er det kanskje ikke fullt så farlig om det bråker...

Ikke oppløftversjonen som bråker når det regner, men vindu i skråtak. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har løftet tak på 9 meter nå. Det kostet 400 000..... PLUSS PLUSS PLUSS PLUSS.... :roll:

:overrasket: Måtte dere forsterke/bytte takstolene da eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:  Måtte dere forsterke/bytte takstolene da eller?

Jada, det var nok en mye større jobb enn det som ble spurt om her. Vi har gjort et fullt takløft, og det er jo mye mer.

Men om man gjør inngripen i bæringen til taket, må det nok beregnes en del penger uansett hvordan takstolene er konstruert, og med 4 meter antar jeg at 3 til 4 takstoler må forsterkes/byttes ut, og det koster nok litt. Bare selve takløftet uten noen jobb inne, ville kanskje kommet på 200-250 000 for oss, men det er som sagt 9 meter - hele husets bredde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

OI!!! Det var dyrt! Hadde håpt på en pris til rundt tredjedelen.... :overrasket: Men hvor lang tid brukte snekkerene på dette? Og måtte dere bytte ut hele takstolen eller "kuttet" dere den, for så å "skøyte på"? (hos oss blir det i tilfelle oppløft på den ene siden av taket). Vet du prisen pr takstol f.eks? Eller hvor stor del av smalet sum som gikk i snekkerarbeid? Uff, dette ble mange spørsmål... Men håper likevel på svar! :)

Dessuten har vi tenkt å gjøre det meste selv, bortsett fra grovarbeidet. Så det som blir dyrt blir å komme igang. Etterpå at oppløft/takglas er komt på plass skal vi gjøre resten selv; dele av vegger, isolere, legge gulv og kle vegger. Er planen ihvertfall... Og det tar vi etterhvert som vi har råd slik at vi kan spare opp litt mellom hvert rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan ikke svare deg helt på tiden. Vi har hatt snekker i huset i 9 måneder, men det er MYE mer som er gjort enn selve takløftet. Antar at takløftet inklusive tetting av tak, innsetting av vinduer og kledning av rommene innvendig inklusive gulv og tak kanskje tok 2-3 måneder? Vi hadde bare én snekker - alle snekkerfirmaene syntes oppdraget var for lite (kommet på totalt nesten 1 mill :roll: ) - derfor tok det lenger tid enn nødvendig.

Vi har bygget om fra saltak (der taket er flatt/uten møne - høyt i ene enden og ned til 0 cm over første etg. i andre) til full møneløsning, så vi måtte ha nye takstoler på nesten hele huset. Skjøtet på den øverste 1/3delen ca - resten er nytt. Måtte også ha ny 9 meter lang limtredrager og ny bæring i hele huset. MYE mer enn dere trenger altså.

Snakk med en snekker - tror kanskje ikke mitt prosjekt er helt sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...