Gå til innhold

Sjelden middag, bor alene, proteinshake?

Gjest Mr Bergen

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Bergen

Sliter med motivasjonen for å lage meg middag som jeg likevel bare skal spise alene. Har prøvd ta grep med f eks Fjordland, men forgjeves, "det går jo ikke utover noen, bare meg selv" har vært unnskyldningen.

Jeg har aldri vært glad i å lage mat, ei heller å spise alene. Etter jeg ble singel for fem år siden sklei middagsrutinene mine helt ut. Mat er blitt noe som er nødvendig for å ikke sulte. Jeg regner meg ikke som direkte deprimert, men når det kun er meg til å lage maten, spise den alene og rydde opp etterpå blir middag skippet de aller fleste dager

Mitt kosthold består de fleste dager av grovbrød/knekkebrød med ost, kjøttpålegg eller honning, müsli med havremelk og noe frukt. Supplerer med multivitamin, B12 og kalktablett pga. dårlig toleranse for melkeprodukter. Går dette helt fint eller bør jeg supplere med proteinshake for å få tilstrekkelig med protein?

Til info er jeg mann, i førtiårene, BMI på 17 og trener ikke.

Takknemlig for andres innspill på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville heller spist ordentlig mat fremfor å supplere med shaker og tabletter. Så klart kan du drikke proteinshake for å få i deg nok proteiner fremfor å spise vanlig mat, men da får du ikke i deg vitaminer og næringsstoffer som du kunne fått i deg om du bare slengte sammen en wok med noe kjøtt eller kjøtterstatning. All middag trenger ikke være fancy og tungvint, det kan være noe lett du bare varmer, slik som for eksempel Fjordland. Det vil jeg kategorisere som mat man spiser for å overleve, og ikke for gode smaksopplevelser og kos akkurat. 

Prioriter helsen og kroppen din. Du lever bare en gang. Om du ikke ønsker å tilføre kroppen din det den trenger så kan det tyde på at du sliter litt med depresjon. 

Anonymkode: 676c9...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En enkel måte å få i seg middag hver dag er å kjøpe seg en liten glassform med plass til en passelig mengde porsjon for 1. Kutte opp gulrot, poteter og andre grønnsaker i passende biter, dele opp en kyllingfilet/laks/biff/fisk i passende små biter. helle over oliven eller raps olje, salt, pepper og om ønskelig piffi, chilikrydder eller bruke slike andre ferdige kryddermikser til kjøtt/fisk. Blande godt, dekke med stekefolie, hive inn i ovnen på 220-250 grader ca 30-40 min alt ettersom hvilken type ovn du har. Og du kan da spise rett fra formen. Husk å ha noe som tåler varmen under formen.

Det gir minimalt med oppvask og er enkelt å variere med ulike typer grønnsaker og kjøtt//fisk.

Den tankegangen med at det er kjedelig å spise alene må du endre på. Mat er glede og kos, selv for en person. Og om du ikke liker å sitte ved bordet alene, sett deg i godstolen eller sofaen og sett på favoritt programmet ditt og nyt maten din samtidig. Du kommer til å føle deg mye bedre etterhvert.

Og kast alt som er proteinshaker. Det er bare BØSS.

Anonymkode: 8ef01...454

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En enkel måte å få i seg middag hver dag er å kjøpe seg en liten glassform med plass til en passelig mengde porsjon for 1. Kutte opp gulrot, poteter og andre grønnsaker i passende biter, dele opp en kyllingfilet/laks/biff/fisk i passende små biter. helle over oliven eller raps olje, salt, pepper og om ønskelig piffi, chilikrydder eller bruke slike andre ferdige kryddermikser til kjøtt/fisk. Blande godt, dekke med stekefolie, hive inn i ovnen på 220-250 grader ca 30-40 min alt ettersom hvilken type ovn du har. Og du kan da spise rett fra formen. Husk å ha noe som tåler varmen under formen.

Det gir minimalt med oppvask og er enkelt å variere med ulike typer grønnsaker og kjøtt//fisk.

Den tankegangen med at det er kjedelig å spise alene må du endre på. Mat er glede og kos, selv for en person. Og om du ikke liker å sitte ved bordet alene, sett deg i godstolen eller sofaen og sett på favoritt programmet ditt og nyt maten din samtidig. Du kommer til å føle deg mye bedre etterhvert.

Og kast alt som er proteinshaker. Det er bare BØSS.

Dersom man bruker fisk, vil ikke dette bli seigt/tørt etter så lang tid i ovnen? Aldri prøvd, og klarer lett å oversteke fisk føler jeg.

Jeg er også enig i at proteinshaker kan være unødvendig dersom man spiser nok og variert, men det er jo ikke tilfelle alltid, og proteinpulver er veldig billig protein! Synes det er verre at de som driver med ekstrem styrketrening skal spise 1 kg kyllingfilet om dagen... 

I og med at du ikke trener TS, så tror jeg ikke du trenger proteinpulver om du passer på å spise egg, kjøtt eller mye belgvekster (bønner, linser osv.). Klarer du å regne på ca hvor mye protein du får i deg i løpet av en dag? Du trenger ca 0,75 gram protein pr kilo kroppsvekt. Ut ifra det du lister opp som du spiser, virker det som du kanskje får i deg litt lite grønnsaker. 

Jeg vet hvordan det er å være matlei, og det at det er kjedelig å lage mat for en person, og det beste er nok å lage opp mat for mange dager av gangen og putte i porsjonsbokser i kjøleskap og fryser. Da kan du varme opp i mikroen og spise rett fra boksen. Gryteretter og tykke supper er veldig enkle å fryse f.eks. Det aller meste av mat holder 1 ukes tid i kjøleskap, men jeg liker ikke spise pasta og ris som er mer 3-4 dager, da det kan produsere skadelige toksiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere forslag til retter man kan lage for et par dager av gangen, oppbevare i kjøleskapet og så bare varme i mikroen når det er middagstid? 

Anonymkode: c42e1...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du går på Meny, har de mange retter som bare er til å varme opp i ovn eller mikro. Det ligner på Fjordlands, men er litt annerledes. Dessuten har de mye ferdig mat i varmdisken på meny. Det burde ikke være vanskelig nå for tiden å finne mat som krever minimalt med tid.

Anonymkode: fd7a8...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spell skrev (28 minutter siden):

Dersom man bruker fisk, vil ikke dette bli seigt/tørt etter så lang tid i ovnen? Aldri prøvd, og klarer lett å oversteke fisk føler jeg.

Ikke når man bruker stekefolie som lukker hele formen. Det holder damp og væske innestengt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du går på Meny, har de mange retter som bare er til å varme opp i ovn eller mikro. Det ligner på Fjordlands, men er litt annerledes. Dessuten har de mye ferdig mat i varmdisken på meny. Det burde ikke være vanskelig nå for tiden å finne mat som krever minimalt med tid.

Men det er jo svinedyrt.. Hvem har råd til å handle derfra flere ganger i uka? I tillegg er det oversalta og overfylt med fett og oljer. Hverken det eller Fjorland mat er noe særlig sunt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere forslag til retter man kan lage for et par dager av gangen, oppbevare i kjøleskapet og så bare varme i mikroen når det er middagstid? 

Alle slags mulige gryter som lapskaus, fiskegryte og lignende. 

Man kan også bruke slike tjenester som matkasse (godtlevert, Adams matkasse osv). 

Anonymkode: 676c9...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Da ville jeg heller gjort «meal prepping».

laget klar porsjoner til ulike måltider, og hentet fram ved behov.

Eller laget klar råvarene på forhånd, så det bare var å hive sammen ingrediensene når man skulle spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lasagne og gryterett kan lages i større porsjoner og så fryses i porsjonspakker.

Min bestemor pleide å steke opp masse kjøttkaker og fiskekaker og fryse dem i porsjonspakker. Så kunne hun bare sette poteter og grønnsaker på kok og velge hva hun ville ha til middag.

Anonymkode: 3020f...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke når man bruker stekefolie som lukker hele formen. Det holder damp og væske innestengt.

Jeg anbefaler også å lage slike retter i form og variere kjøtt og grønnsaker. Sunt, godt og enkelt. Kan også bruke form med lokk, så slipper man stekefoile.

Anonymkode: 66feb...95b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan nok heller kjøpe deg en fjordlands.

Det beste er å lage enkel næringsriksmat, dette er lett. Du kan også lage dobbel porsjon så du varmer opp igjen dagen etterpå.

Ikke kom med noen unnskyldning at det er teit/kjedelig å lage mat alene, mat er det viktigste i livet ditt.

Anonymkode: d35b9...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt lat når jeg er alene, men likevel så liker jeg noe annet enn brødmat, og ikke minst trenger man det. Jeg er alt for flink til å ta den enkle "stek en grandis", men det tar faktisk ikke mer tid / innsats å lage enkelte andre ting heller

Proteinshake er på ingen måte erstatning for ensidig kosthold. Det er langt mer enn proteiner du trenger tilført av middag

F eks, 1 kyllingfilet og grønnsaker i en ildfast form = 20 min i ovnen på 220 grader. Spiser med rømme til. Like enkelt som ferdigpizza, på samme tiden og omtrent til samme prisen. Gjør i blant samme med laks, men denne bør stå kortere i ovnen ellers blir den tørr. Setter da evt inn grønnsakene noe tidligere, eller koker dem isteden. (bruker som regel frosne grønnsaker som jeg har i fryseren), og ar 2 laksefileter stå i ovnen i 10-15 min. Smak kan man tilsette før steking med krydder, grillmainade, stø over parmesan m.m  Da kan maten stå i ovnen mens jeg tar meg en dusj f eks noe jeg alltid gjør når jeg kommer hjem uansett. 

Så fleiper jeg med at hushjelpen har maten klar når jeg er ferdig i dusjen 😆

Gryteretter tar ikke lenge tid å lage, og da har man gjerne for 2-3 dager. Kan fint fryses i porsjoner og varmes i microen senere... Samme med pasta med kjøttsaus eller f eks Carbonara-saus.

Så, man må bare komme på det... Det er mange muligheter for billig og enkel middag alene :)

Endret av DrueSmoothie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom på en annen variant, som er litt midt på treet.

Ferdig pastasaus på glass, evt litt matfløte/helmelk å blande i pastasausen, makaroni eller pastaplater, pølse eller ferdig stekt kjøtt/fisk/kylling fra butikk de dagene du ønsker det. Litt frosne grønnsaker av ønsket sort Og mozarella eller annen revet ost. Legges lagvis og med ost på toppen, settes inn i ovnen og stekes i 20-30 min. Så har du enkel lasagna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 3/17/2021 at 2:14 PM, AnonymBruker said:

Men det er jo svinedyrt.. Hvem har råd til å handle derfra flere ganger i uka? I tillegg er det oversalta og overfylt med fett og oljer. Hverken det eller Fjorland mat er noe særlig sunt.

Det er ikke oversalta. Fett er ikke alltid usunt. De fleste bruker fett i matlaging. Her var det snakk om i forhold til proteinshake til middag, eller brødskiver. Det er dyrt ja, men det var et forslag til alternativ middag, virket ikke som Ts hadde den helt store iveren etter å lage middag hver dag. Jeg vil ikke påstå at proteinshake til middag er bra for deg heller. Alt er jo relativt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke oversalta. Fett er ikke alltid usunt. De fleste bruker fett i matlaging. Her var det snakk om i forhold til proteinshake til middag, eller brødskiver. Det er dyrt ja, men det var et forslag til alternativ middag, virket ikke som Ts hadde den helt store iveren etter å lage middag hver dag. Jeg vil ikke påstå at proteinshake til middag er bra for deg heller. Alt er jo relativt. 

Det er en mix av diverse oljer og fett i fjordlandproduktene, og jeg handla selv mat fra en slik varmdisk ala Meny nylig. Oversalta og overkrydra mat. kommer ikke til å kjøpe mer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...