Gå til innhold

Datteren min sa at jeg ikke var snill

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 5 år vil alltid at pappan skal legge henne (før har hun sagt at det fordi han bruker lengere tid - å hun hater å legge seg så drar det ut) men i dag sa hun at det var fordi pappa ikke var økle streng som meg. Hun sa at hun synes jeg er mye strengere enn pappa. Å da spurte jeg henne til slutt: "opplever du at ikke mamma er snill da?" Å da svarte hun ja. At hun ikke synes jeg er snill. Altså jeg føler meg helt dum her som poster dette men jeg gar gått å tenkt på dette å ble fryktelig lei meg. Vi er helt vanlige foreldre som er konsekvente og kan heve stemmen iblandt men vi snakker alltid ut om følelser etterpå og derfor er jeg også glad for at hun tør og vil utrykke seg å være ærlig med meg selv om det gjør vondt. Jeg er mer konsekvent og streng enn faren, men snakker rolig og bestemt i situasjoner hvor jeg må være streng. Det er sjeldent vi må heve stemmen...Det skal mye til..Men jeg sitter å lurer på om det er det hun tenker på å sitter igjen hos henne. Det skal sies at hun så på meg at jeg ble litt lei meg etterpå å sa at hun ikke mente det likevel. At hun syntes mamma var snill men mer streng enn pappa..Så vet ikke helt om hun bare sier det for å ikke såre meg eller om det er sant. Noen minutter før dette fikk jeg lange klemmer og "du er verdens fineste mamma. Elsker deg så mye" . Så vet jo at det ikke er noe "galt" sånn sett her men jeg klarer ikke å slippe tanken på at hun ser på meg som sint å streng og ikke snill. Den stakk bare så innmari...Å jeg føler at hun virkelig mente det. Vondt i mammahjertet

Anonymkode: ffe0c...e9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gled deg til hun blir tenåring 

Anonymkode: ec1db...e59

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hun har jo bare dere to å forholde seg til. Kan hende du faktisk er mye mindre streng enn andre foreldre, men dette vet hun jo ingenting om. Alt hun vet er at det kanskje er du som etter mer grenser og er strengere, enn faren hennes. Kanskje dere to burde snakke litt sammen om at dere skal dele mer på rollene. At ikke han bare for stå for lekingen og leggingen og du for disiplinen? Da kan det jo bli litt skjevt.

Anonymkode: 2b07a...865

• Liker 3
Skrevet

Men herregud du ba jo om det med måten du spurte på

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Husker nevøen min sa noe sånt til meg da jeg sa (på en pen måte) at han ikke skulle grave et stort hull i jorda i en blomsterpotte inne og få jord ut over hele gulvet 🤣 søsteren min er virkelig elendig på å sette grenser! Så plutselig likte han meg ikke mer, og jeg bare lot han fortsette fordi jeg ble så satt ut av at han reagerte sånn 🙄 tror han har glemt det nå da. Men hadde jeg hatt barn selv hadde jeg nok gitt mye mer disiplin, fordi det er bedre at de lærer tidlig enn at det går altfor langt.

Anonymkode: 2b07a...865

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eh, datteren min sier det til meg titt og stadig. Hun er 4. trigges av når hun ikke får viljen sin, og selvfølgelig syntes ikke barnet man er snill da. Tror du som mamma må ha litt mer forståelse og raushet med barnets følelser. Du skal tåle følelsene, om du ikke gjør det så kan det være barnet ikke tør å fortelle deg ting på sikt. 

Anonymkode: 534f2...c14

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Syns du er litt manipulerende. Du la jo opp til spørsmålet selv, og så må datteren din på fem trøste deg etterpå og du går rundt og tenker på det enda? Du legger jo ansvar for følelsene dine over på henne. 

Anonymkode: 28585...77d

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Sånn får jeg støtt høre fra min datter på 5 år. Og jeg forteller henne da at hun ikke skal snakke slik til meg eller pappaen. Vi praktiserer også at barnet i slike tilfeller ikke får viljen sin (= den strenge legger den kvelden), men at der er vi som setter reglene. 

For øvrig har jeg aldri blitt lei meg av slike bemerkninger. 

Anonymkode: 998da...211

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du putta ordet i munnen hennes. Du spør ikke om "opplever du ikke at mamma er snill da", og så forventer du at hun skal si nei. Det er ganske sikkert at din datter IKKE tenkte dette før du spurte. 

Anonymkode: dfde1...495

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skal du tro på slike kommentarer blir du ganske nedtrykt. 
Jeg er i følge min 3-åring:

- ikke snill 

- dum 

- slem

- ikke fin 

Fint å ha på cv’en si 😂

Og 5 minutter er jeg beste mammaen, fine mamma, snille mamma osv 🙊

Anonymkode: 277e9...e6c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min 5 åring var hjemme fra barnehagen i dag, og vi hadde en fin dag. Men hun fikk ikke is før middag og det var visstnok krise. Samtalen med far gikk slik når han kom hjem. 

Far: Har du kost deg med mamma i dag? 

Datter: Nei, mamma er dum. Får aldri noe mat og må bare sitte på gulvet. 

Og sånn går no dagan 😅

Anonymkode: d4b4e...cd1

• Liker 17
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Datteren min på 5 år vil alltid at pappan skal legge henne (før har hun sagt at det fordi han bruker lengere tid - å hun hater å legge seg så drar det ut) men i dag sa hun at det var fordi pappa ikke var økle streng som meg. Hun sa at hun synes jeg er mye strengere enn pappa. Å da spurte jeg henne til slutt: "opplever du at ikke mamma er snill da?" Å da svarte hun ja. At hun ikke synes jeg er snill. Altså jeg føler meg helt dum her som poster dette men jeg gar gått å tenkt på dette å ble fryktelig lei meg. Vi er helt vanlige foreldre som er konsekvente og kan heve stemmen iblandt men vi snakker alltid ut om følelser etterpå og derfor er jeg også glad for at hun tør og vil utrykke seg å være ærlig med meg selv om det gjør vondt. Jeg er mer konsekvent og streng enn faren, men snakker rolig og bestemt i situasjoner hvor jeg må være streng. Det er sjeldent vi må heve stemmen...Det skal mye til..Men jeg sitter å lurer på om det er det hun tenker på å sitter igjen hos henne. Det skal sies at hun så på meg at jeg ble litt lei meg etterpå å sa at hun ikke mente det likevel. At hun syntes mamma var snill men mer streng enn pappa..Så vet ikke helt om hun bare sier det for å ikke såre meg eller om det er sant. Noen minutter før dette fikk jeg lange klemmer og "du er verdens fineste mamma. Elsker deg så mye" . Så vet jo at det ikke er noe "galt" sånn sett her men jeg klarer ikke å slippe tanken på at hun ser på meg som sint å streng og ikke snill. Den stakk bare så innmari...Å jeg føler at hun virkelig mente det. Vondt i mammahjertet

Nå vet ikke barn sitt eget beste. Den forelder som setter grenser er ofte sett på som den mindre snille, enn den som gjør det behagelig ved å unngå konfrontasjoner og krav. Den sistnevnte vil ikke nå særlig langt med oppdragelsen. Barn blir utrygge uten grenser. 

Det er vondt å høre, men det stikker ikke dypt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Syns du er litt manipulerende. Du la jo opp til spørsmålet selv, og så må datteren din på fem trøste deg etterpå og du går rundt og tenker på det enda? Du legger jo ansvar for følelsene dine over på henne. 

Anonymkode: 28585...77d

Takk for ditt perspektiv. Ser selv at det var dumt å ordlegge meg slik  

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (4 timer siden):

Nå vet ikke barn sitt eget beste. Den forelder som setter grenser er ofte sett på som den mindre snille, enn den som gjør det behagelig ved å unngå konfrontasjoner og krav. Den sistnevnte vil ikke nå særlig langt med oppdragelsen. Barn blir utrygge uten grenser. 

Det er vondt å høre, men det stikker ikke dypt. 

Takk for denne fine forklaringen!

AnonymBruker
Skrevet

Min 5 åring var hjemme fra barnehagen i dag, og vi hadde en fin dag. Men hun fikk ikke is før middag og det var visstnok krise. Samtalen med far gikk slik når han kom hjem. 

Far: Har du kost deg med mamma i dag? 

Datter: Nei, mamma er dum. Får aldri noe mat og må bare sitte på gulvet. 

Og sånn går no dagan 😅

Anonymkode: d4b4e...cd1

Haha ja de barna...

AnonymBruker
Skrevet

Skal du tro på slike kommentarer blir du ganske nedtrykt. 
Jeg er i følge min 3-åring:

- ikke snill 

- dum 

- slem

- ikke fin 

Fint å ha på cv’en si 😂

Og 5 minutter er jeg beste mammaen, fine mamma, snille mamma osv 🙊

Anonymkode: 277e9...e6c

Ja det er nok slik her å😅

AnonymBruker
Skrevet

Du putta ordet i munnen hennes. Du spør ikke om "opplever du ikke at mamma er snill da", og så forventer du at hun skal si nei. Det er ganske sikkert at din datter IKKE tenkte dette før du spurte. 

Anonymkode: dfde1...495

Takk for flott synspunkt 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn får jeg støtt høre fra min datter på 5 år. Og jeg forteller henne da at hun ikke skal snakke slik til meg eller pappaen. Vi praktiserer også at barnet i slike tilfeller ikke får viljen sin (= den strenge legger den kvelden), men at der er vi som setter reglene. 

For øvrig har jeg aldri blitt lei meg av slike bemerkninger. 

Anonymkode: 998da...211

Veldig bra!

AnonymBruker
Skrevet

Gled deg til hun blir tenåring 

Anonymkode: ec1db...e59

Huff ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...