AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Greia er; er fersk samboer der begge har to barn hver mellom 9-12 år, mine er heltid og hans er annenhver uke. Vi har lite problemer med hverandre på kryss og tvers, men vi er litt forskjellige når det gjelder oppdragelse. Sambo og jeg mener ganske likt, men hos mor har stebarna det litt mer fritt og flytende. Vi har skjermtid, leggetider, rydde etter seg osv..Stebarna klager til mor når de kommer hjem til henne over hvor strenge vi er og at far kun gjør som jeg vil og mener, og eks-konemor gjør ikke livet noe lettere på den måten. Så hva gjør vi? Fortsetter å oppdra de likt, eller skal sambo kjøre samme linjen som de har hos mor, mens jeg er kjipingen ovenfor mine egne barn siden det blir urettferdig? Anonymkode: 4a826...bfb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Hvorfor skal du prakke over dine regler på barna til samboer? De valgte ingenting av deres forhold eller at dere skulle flytte sammen slik at de må tilbringe annen hver uke med deg. Du føyer deg til de rutinene som de har fulgt når du ikke var en del av bildet. Det er det de er vandt med, og javel, dere oppdrar forskjellig, og det må alle fire bare tåle. Om du er så streng med barna dine at stebarna klager, kan du vel spørre deg selv om det fremdeles er nødvendig med en så stor grad av kontroll over livene til alle fire barna. Minst ett skal jo snart på ungdomsskolen! Jeg ser at jeg er litt krass, men hvorfor lage bråk ut av ingenting? Bare fortell alle i samhold at stebarn skal følge de rutinene de alltid har gjort, samme med dine barn. Ingenting må endre seg for stebarna. Du kan eventuelt bare stoppe å "bry deg" per se. Fortell samboer at han tar kontroll for sine barn, så tar du hånd om dine. Husker utrolig godt hvor forferdelig det var å måtte legge seg på samme tid som 8-åringen til stemor fordi hun kommanderte meg til å gjøre det. Alt fra mat, skjermtid, utetid, lekser, mat osv... Alt skulle gjennom hennes filter. Greit med mamma, ikke like greit som tenåring med stemor, det var helt klart. Anonymkode: b0c9b...106 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Det kommer an på. Er det far og mor som har ulikt syn på oppdragelse, eller er det du og ham? Hvis det er han og mor, så regner jeg med at han hadde sine regler før du kom inn i bildet? Da har det i så fall ingenting med deg å gjøre. Det er helt ok at barn har ulike regler i ulike hjem. Det er en konsekvens av en skilsmisse. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du er så streng med barna dine at stebarna klager, kan du vel spørre deg selv om det fremdeles er nødvendig med en så stor grad av kontroll over livene til alle fire barna. Minst ett skal jo snart på ungdomsskolen! Anonymkode: b0c9b...106 At barn klager kan vel ikke være målestokken. Min stesønn på 8 er fullstendig avhengig av iPad, og har vært det lenge. Han har strengere skjermtid hos far enn hos mor, og det er klart han klager til mor over at han ikke kan sitte på iPad hele kvelden etter han er kommet hjem fra skolen. Det betyr ikke at far er gal eller noen kontrollfreak. Spesielt begynnende tenåringer vil stort sett alltid mene at foreldre er strenge. Det er et sunnhetstegn. Anonymkode: 479c4...99e 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Hadde dere samme regler før dere flyttet sammen? Om det er blitt strengere hos far etter at du flyttet inn bør han holde reglene han hadde for barna før du flyttet inn. Ellers er barn veldig tilpasningsdyktige og klarer fint å ha ulike regler i de forskjellige hjemmene. Anonymkode: 35150...903
PM75 Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Dere må ha samme regler for dine og mine barn i deres felles hjem. Det beste er at du og mannen blir enige om regler som fungerer for alle hos dere. Det gir trygghet og forutsigbare rammer for barna og best vilkår for dere som familie. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Felles regler i samme hus, noe annet vill være galskap. Er ikke rart ungene klager hvis de ikke er vant til regler, hos vår mor er de å fri flyt men unge vet at hos oss gjelder våre regler. De man dog kan passe på er at ikke 9 åringen har samme regler på eksempelvis skjerm/ leggetid som 14åringen. Anonymkode: ef6e7...150
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå