AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Jeg tar opp biologi 1, geografi og naturfag. Geografi og naturfag går ganske fint. Men jeg stresser så enormt for biologi 1. Jeg har så vidt øvd i det faget, og har lest en del på geo og naturfag. Er det noen som vær så snill kan gi meg noe tips til hva man får av oppgaver? Noen sier man får en kroppsdel på den praktiske delen, mens andre sier de bare har fått planter eller dyr. Jeg har lest komptansemålene, og pensumet er så tykt. Får helt breakdown av å lese på det Anonymkode: 927c4...b86
Gjest Kastanjefrø Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tar opp biologi 1, geografi og naturfag. Geografi og naturfag går ganske fint. Men jeg stresser så enormt for biologi 1. Jeg har så vidt øvd i det faget, og har lest en del på geo og naturfag. Er det noen som vær så snill kan gi meg noe tips til hva man får av oppgaver? Noen sier man får en kroppsdel på den praktiske delen, mens andre sier de bare har fått planter eller dyr. Jeg har lest komptansemålene, og pensumet er så tykt. Får helt breakdown av å lese på det Anonymkode: 927c4...b86 Den praktiske delen er et forsøk, hvis du har sendt inn forsøksliste vet du hva du blir å få. Du kan få om hele pensum på både forberedt og uforberedt del, men tror artsklassifisering er et kapittel som vektlegges i liten grad.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Du får en tredjedel av pensum. Så du kan teoretisk sett få bare planter, eller bare dyr, eller bare mennesker. Men sjansen er større for at du får en blanding. Det lureste er å kjøpe ei bok, enten bi1 eller bios og begynne å lese. Bi1 er vanskeligere enn bios. Men bios er nok til å få god karakter. Anonymkode: 1a2d6...92b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Kastanjefrø skrev (Akkurat nå): Den praktiske delen er et forsøk, hvis du har sendt inn forsøksliste vet du hva du blir å få. Du kan få om hele pensum på både forberedt og uforberedt del, men tror artsklassifisering er et kapittel som vektlegges i liten grad. De færreste fylker har innsending av forsøksliste. I vårt fylke er det vi som bestemmer forsøket og det er ukjent for kandidaten frem til eksaminasjonen. Av alle de jeg har møtt som sensor så har halvparten vektlagt artsklassifisering. De ulike gruppene dyr og planter er essensielle for resten av pensum, og således er ikke artsklassifikasjon så rart å spørre om. Anonymkode: 1a2d6...92b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får en tredjedel av pensum. Så du kan teoretisk sett få bare planter, eller bare dyr, eller bare mennesker. Men sjansen er større for at du får en blanding. Det lureste er å kjøpe ei bok, enten bi1 eller bios og begynne å lese. Bi1 er vanskeligere enn bios. Men bios er nok til å få god karakter. Anonymkode: 1a2d6...92b Jeg har Bi1 som lærebok🥺 jeg blir helt stresset. Har du hatt eksamen? Hva fikk du som pensum? Anonymkode: 927c4...b86
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har Bi1 som lærebok🥺 jeg blir helt stresset. Har du hatt eksamen? Hva fikk du som pensum? Anonymkode: 927c4...b86 Jeg er sensor/eksaminator i biologi. Så har rundt 10 eksamener i året i faget (og da rundt 4 kandidater pr eksamen). Bi1 er ei god bok! Men dersom faget er veldig vanskelig, så kan du vurdere å låne bios på biblioteket eller kjøpe brukt. Den er vesentlig lettere og mer lese-vennlig Anonymkode: 1a2d6...92b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er sensor/eksaminator i biologi. Så har rundt 10 eksamener i året i faget (og da rundt 4 kandidater pr eksamen). Bi1 er ei god bok! Men dersom faget er veldig vanskelig, så kan du vurdere å låne bios på biblioteket eller kjøpe brukt. Den er vesentlig lettere og mer lese-vennlig Anonymkode: 1a2d6...92b Tusen takk for tips. Er nok ikke det at det er vanskelig å lese, fordi Bi1 er ganske god bok, men mye info man kan ta med. Men jeg sliter bare med å forstå hvor mye jeg trenger å kunne av mennesket, og hva jeg behøver å kunne av dyr og planter. Fordi mange kapitler omgås hverandre, og det er litt vanskelig å skille dem. Og vet du hvordan den praktiske delen blir i forbindelse med corona osv? Anonymkode: 927c4...b86
Gjest Kastanjefrø Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De færreste fylker har innsending av forsøksliste. I vårt fylke er det vi som bestemmer forsøket og det er ukjent for kandidaten frem til eksaminasjonen. Av alle de jeg har møtt som sensor så har halvparten vektlagt artsklassifisering. De ulike gruppene dyr og planter er essensielle for resten av pensum, og således er ikke artsklassifikasjon så rart å spørre om. Anonymkode: 1a2d6...92b Såvidt jeg vet er det ikke et eneste fylke som ikke har enten forsøksliste eller forsøkene lagt ut. Eksempelvis har Viken lagt ut mulige forsøk på eksamen. Jeg er enig i at artsklassifikasjon er relevant å spørre om, det jeg sa var at jeg opplever at det ikke vektlegges. Jeg har fire nære bekjente som alle har tatt biologi 1 etter kunnskapsløftet, alle fikk 6 og ingen ble spurt om artsklassifikasjon. Det samme gjelder forsåvidt meg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er sensor/eksaminator i biologi. Så har rundt 10 eksamener i året i faget (og da rundt 4 kandidater pr eksamen). Bi1 er ei god bok! Men dersom faget er veldig vanskelig, så kan du vurdere å låne bios på biblioteket eller kjøpe brukt. Den er vesentlig lettere og mer lese-vennlig Anonymkode: 1a2d6...92b Er det vanligvis ikke 8 kandidater??? Hvorfor er det fire nå? Anonymkode: 927c4...b86
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det vanligvis ikke 8 kandidater??? Hvorfor er det fire nå? Anonymkode: 927c4...b86 Vanligvis er det 6 stk på praktisk-muntlig siden den varer i 45 min. (Og 8 på vanlig muntlig, som varer i 30 min). Men ofte så møter ikke alle privatistene opp til eksamen. Har faktisk bare opplevd én gang at alle møtte... Anonymkode: 1a2d6...92b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vanligvis er det 6 stk på praktisk-muntlig siden den varer i 45 min. (Og 8 på vanlig muntlig, som varer i 30 min). Men ofte så møter ikke alle privatistene opp til eksamen. Har faktisk bare opplevd én gang at alle møtte... Anonymkode: 1a2d6...92b Men er det fire i år pga corona? Eller hvorfor er det flere puljer av eksamen? Jeg tror de må ha inndelt det Anonymkode: 927c4...b86
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er sensor/eksaminator i biologi. Så har rundt 10 eksamener i året i faget (og da rundt 4 kandidater pr eksamen). Bi1 er ei god bok! Men dersom faget er veldig vanskelig, så kan du vurdere å låne bios på biblioteket eller kjøpe brukt. Den er vesentlig lettere og mer lese-vennlig Anonymkode: 1a2d6...92b Hvor viktig er den "den unge biologen" delen av læreplanen? Synes alt ser ganske greit ut unntatt det, vet liksom ikke hvordan jeg skal øve på det... Anonymkode: d244a...8f0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Kastanjefrø skrev (3 minutter siden): Såvidt jeg vet er det ikke et eneste fylke som ikke har enten forsøksliste eller forsøkene lagt ut. Eksempelvis har Viken lagt ut mulige forsøk på eksamen. Jeg er enig i at artsklassifikasjon er relevant å spørre om, det jeg sa var at jeg opplever at det ikke vektlegges. Jeg har fire nære bekjente som alle har tatt biologi 1 etter kunnskapsløftet, alle fikk 6 og ingen ble spurt om artsklassifikasjon. Det samme gjelder forsåvidt meg selv. I mitt fylke legges det ikke ut. Da dette er helt opp til sensor og eksaminator å bli enige om. Så kan godt være i trådstarters fylke ar det ligger ute, men jeg ville bare informere om at det slettes ikke alltid finnes noen liste. (Men et tips er jo alltid å se i lærebokas forslag.) Tviler ikke på at dere 5 slapp artsklassifisering, jeg har vel vært med på 30 eksamenspartier i faget, og halvparten av partiene har blitt spurt om klassifisering, og vi spør jo aldri hele partiet om det samme. Så kanskje 1/3 av alle de kandidatene jeg har hatt har blitt spurt om dette. Men det samme kan jeg jo si om nervesystemet eller hormonsystemet eller formering. Osv. Og det er litt skummelt å begynne å gamble på hva man slipper Anonymkode: 1a2d6...92b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor viktig er den "den unge biologen" delen av læreplanen? Synes alt ser ganske greit ut unntatt det, vet liksom ikke hvordan jeg skal øve på det... Anonymkode: d244a...8f0 Det er mest forsøket som kommer inn under den biten. Svært sjeldent vi spør om andre ting til den unge biologen. (Men jeg er jo bare én av svært mange sensorer!) Anonymkode: 1a2d6...92b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er mest forsøket som kommer inn under den biten. Svært sjeldent vi spør om andre ting til den unge biologen. (Men jeg er jo bare én av svært mange sensorer!) Anonymkode: 1a2d6...92b Hvilket forsøk? Blir det et forsøk under eksamen? 😱 Anonymkode: d244a...8f0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilket forsøk? Blir det et forsøk under eksamen? 😱 Anonymkode: d244a...8f0 Ja. Det er praktisk-muntlig eksamen. Men ofte så løses det ved at du forteller hvordan du ville gjort forsøket (spesielt nå med smittevern). Du kan feks få om feltarbeidet ditt, disseksjon av fisk/grisehjerte/kuøye, artsklassifikasjon, forklare en modell av hjerte/torso/nyre, osv osv. Se i læreboka hvor det er forsøkstips til hvert kapittel. Sjansen er stor for at de dekker det du blir spurt om. Anonymkode: 1a2d6...92b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Det er praktisk-muntlig eksamen. Men ofte så løses det ved at du forteller hvordan du ville gjort forsøket (spesielt nå med smittevern). Du kan feks få om feltarbeidet ditt, disseksjon av fisk/grisehjerte/kuøye, artsklassifikasjon, forklare en modell av hjerte/torso/nyre, osv osv. Se i læreboka hvor det er forsøkstips til hvert kapittel. Sjansen er stor for at de dekker det du blir spurt om. Anonymkode: 1a2d6...92b Okey, så lenge de dekker det i boka skal det nok gå fint 😊 Takk for at du er så hjelpsom med svar! Anonymkode: d244a...8f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå