Gå til innhold

Klarer Oslo å snu smittetrenden frem mot påske?

Klarer Oslo å snu smittetrenden frem mot påske?   

77 stemmer

1. 1. Klarer Oslo å snu smittetrenden frem mot påske?

• Ja
      10
    • Nei
      66

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pterinochilus skrev (1 time siden):

Det håper jeg virkelig, men jeg synes det er merkelig at de ikke stengte ned barnehager og barneskolene i tillegg. Det er flere smittede i disse aldersgruppene enn i befolkningen over 19 år og dersom man skal lykkes må man sette inn tiltakene der det smittes mest.

Men nå er det faktisk sånn at i bydeler med lite smitte, så er det faktisk ikke noe smittespredning på skolene. Når det stopper på ETT smittetilfelle pr klasse, i alle klasser der det har vært påvist smitte, så er det ikke på skolen de blir smittet. Og det er da heller ikke snakk om noen spredning. (Resten av klassen går jo i karantene og testes.)

Likevel snakkes det som om skolene er smittebomber, der smitten sprer seg som ild i tørt gress. (Ref. der det smittes mest.)

Det oppleves som like rart for oss å leve med strenge tiltak fordi det er høy smitte i nærliggende bydeler, som det oppleves for folk i Oslo-nære kommuner med lav smitte å leve med strenge tiltak.

La nå barna i bydeler med lav smitte få ha skolen og de få klassekameratene de får ha kontakt med på rødt nivå!
Det er lite sannsynlig at disse bidrar til smittespredning.

Det de har gjort nå, er nettopp å stenge ned der det smittes mest. Altså 5.trinn og oppover i bydeler med høy smittespredning.

• Liker 4
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (2 minutter siden):

Men nå er det faktisk sånn at i bydeler med lite smitte, så er det faktisk ikke noe smittespredning på skolene. Når det stopper på ETT smittetilfelle pr klasse, i alle klasser der det har vært påvist smitte, så er det ikke på skolen de blir smittet. Og det er da heller ikke snakk om noen spredning. (Resten av klassen går jo i karantene og testes.)

Likevel snakkes det som om skolene er smittebomber, der smitten sprer seg som ild i tørt gress. (Ref. der det smittes mest.)

Det oppleves som like rart for oss å leve med strenge tiltak fordi det er høy smitte i nærliggende bydeler, som det oppleves for folk i Oslo-nære kommuner med lav smitte å leve med strenge tiltak.

La nå barna i bydeler med lav smitte få ha skolen og de få klassekameratene de får ha kontakt med på rødt nivå!

Det de har gjort nå, er nettopp å stenge ned der det smittes mest. Altså 5.trinn og oppover i bydeler med høy smittespredning.

Det stopper jo ikke opp med ett tilfelle i skolene lenger. Det er jo det som er forandringen nå fra tidligere.

• Liker 1
Skrevet
rosemarin skrev (2 minutter siden):

Det stopper jo ikke opp med ett tilfelle i skolene lenger. Det er jo det som er forandringen nå fra tidligere.

Der vi bor gjør det det.

De siste ukene har skolen hatt 4 klasser i karantene. I hver av disse har det vært ETT tilfelle.
Vi har altså ikke hatt noe spredning på skolen.

• Liker 2
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (7 minutter siden):

Det er ingen bydeler i Oslo som har "lav smitte". Det går i øyeblikket fra ille til verst og smitten stiger i alle bydeler. I sommer opererte vi vel med såkalte "røde" og "gule" land og da lå nivået for å bli karakterisert som "rød" på 30 smittede per 100.000 innbygger hvis jeg husker korrekt. For øyeblikket ligger Oslo et sted mellom 219,2 i Nordstrand til 1046,7 på Grorud.

• Liker 3
Skrevet
Visum skrev (1 time siden):

De bruker ordene om igjen for hver gang de har pressekonferanse om nye tiltak. Nettopp for å skape oppmerksomhet!

Nei. Det ER de mest inngripende tiltakene hittil. Sist gang da de stengte ned skoler og barnehager så var fortsatt kjøpesenter og andre virksomheter åpne, restauranter med bordservering var også åpne. Nå er det omtrent bare matbutikker og apoteker som er åpent. Blir det ennå strengere nå, så blir det neste portforbud. Så alle tiltakene vi har nå i Oslo og viken er samlet sett de mest inngripende vi har hatt.

• Liker 1
Gjest Airman
Skrevet
Frøkensina skrev (1 time siden):

Testingen påvirker ikke antall covidpasienter som trenger sykehusbehandling, men det gjør smittespredningen.

Nettopp. Det er de som blir syk  de er interessert i.  Jeg prøvde å bli testet i april ifjor fordi jeg følte meg syk.. Uaktuelt. Ingen skulle inn på legevakten, hun kunne høre i tlf at jeg ikke hadde covid. Det var i en tid de smykket seg med at å pga av tiltakene hadde vi nesten ikke smitte.. Nei fordi vi testet kun de som ble syk og DET var nesten ingen. Så gikk de over til å si at mangen av oss kunne være smittet uten symptomer.. Osv osv. Nå skal alle de av oss som har hatt virus uten symptomer vaksinere oss med dagens vaksiner.. NOT. 

Skrevet
Pterinochilus skrev (1 time siden):

Den grafen viser at det helt marginalt er flere smittede barn i barnehagealder enn det er samlet i gruppene fra 20 år og oppover. Årsaken til det er at de eldste aldersgruppene trekker snittet veldig ned for "voksengruppen". Tallene i seg selv er et dårlig argument for å rette tiltak spesifikt mot barnehagebarn. Det er andre aldersgrupper med mer smitte.

• Liker 1
Skrevet
Airman skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Det er de som blir syk  de er interessert i.  Jeg prøvde å bli testet i april ifjor fordi jeg følte meg syk.. Uaktuelt. Ingen skulle inn på legevakten, hun kunne høre i tlf at jeg ikke hadde covid. Det var i en tid de smykket seg med at å pga av tiltakene hadde vi nesten ikke smitte.. Nei fordi vi testet kun de som ble syk og DET var nesten ingen. Så gikk de over til å si at mangen av oss kunne være smittet uten symptomer.. Osv osv. Nå skal alle de av oss som har hatt virus uten symptomer vaksinere oss med dagens vaksiner.. NOT. 

Jeg tror ikke du forstår. Du påstod at den eneste måten å få ned smitten på er å slutte og teste og at vi alle har viruset i kroppen uansett. Dette stemmer ikke.

I virkeligheten er vi nødt til å få ned den reelle smitten for å unngå overbelastning på sykehusene og for å unngå død og senvirkninger.  Nå har vi mutasjoner som er mye mer smittsomme, smitter mer blant barn og unge og som forårsaker verre sykdom. I fjor vår var vi en situasjon der vi nesten ikke hadde kapasitet til å teste noen som helst. Sånn er det ikke lenger nå heldigvis. For å komme oss ut av pandemien så trenger vi vaksinene.

• Liker 3
Gjest Airman
Skrevet
Frøkensina skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke du forstår. Du påstod at den eneste måten å få ned smitten på er å slutte og teste og at vi alle har viruset i kroppen uansett. Dette stemmer ikke.

I virkeligheten er vi nødt til å få ned den reelle smitten for å unngå overbelastning på sykehusene og for å unngå død og senvirkninger.  Nå har vi mutasjoner som er mye mer smittsomme, smitter mer blant barn og unge og som forårsaker verre sykdom. I fjor vår var vi en situasjon der vi nesten ikke hadde kapasitet til å teste noen som helst. Sånn er det ikke lenger nå heldigvis. For å komme oss ut av pandemien så trenger vi vaksinene.

Kroppen vår har mye og mangt av bakterier og virus i seg og det blir aldri omtalt som smitte. Kun om vi er blitt æsyk eller noe. Det er ikke lenge siden HM Kongen ble innlagt av grunner de ikke fant og konkluderte at det trolig var et virus. Det var aldri snakk om smitte. Vi kan få illebefinnende og havne på legevakten der de hever på skuldra og sier at det er mulig et virus for prøvene gav ingen svar. Det som smitter er sesongforkjølelser influensaen.. Der er bussen toget skolen biblioteket etc store smittearenaer, det er dråpesmitte fra nysing snyting og hosting. HIV  viruset, da kunne vi kysse og kline og nyse så mye vi ville. Viruset smittet ikke gjennom dråper, kun blod. 

Gjest Airman
Skrevet
Airman skrev (Akkurat nå):

Kroppen vår har mye og mangt av bakterier og virus i seg og det blir aldri omtalt som smitte. Kun om vi er blitt syk eller noe, så blir det omtalt som sykdom. Det er ikke lenge siden HM Kongen ble innlagt av grunner de ikke fant og konkluderte at det trolig var et virus. Det var aldri snakk om smitte. Vi kan få illebefinnende og havne på legevakten der de hever på skuldra og sier at det er mulig et virus for prøvene gav ingen svar. Det som smitter er sesongforkjølelser influensaen.. Der er bussen toget skolen biblioteket etc store smittearenaer, det er dråpesmitte fra nysing snyting og hosting. HIV  viruset, da kunne vi kysse og kline og nyse så mye vi ville. Viruset smittet ikke gjennom dråper, kun blod. 

• Opprett ny...