Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fortvilet om dagen og lurer på om noen har noen råd til meg. Jeg har opparbeidet meg en stor gjeld på ca. en halv million. Dette er lån jeg har tatt opp til for det meste nødvendige ting fordi økonomien ikke har gått rundt og så har det ballet på seg over mange år. Det er bare ett par år siden gjelden var på 100.000... Jeg har tatt opp nye lån for å dekke de gamle, skyhøye renter osv.

Noe av grunnet til at det har blitt slik er på mange måter fordi jeg ble alenemamma når jeg var 19 år. Har leid dyre leiligheter (fordi det ikke finnes noe annet her), har studert over mange år, og har to forskjellige utdannelser. Har nå en lønn på 550 000,-.

Jeg har blitt alvorlig deprimert av dette nå. Føler at jeg har ødelagt livet mitt, og ødelagt for min sønn.

Jeg er så trist og sliten at jeg tror at jeg må fortelle dette til familien min. Det er bare så ufattelig flaut og jeg føler meg så mislykket. Er det noen som har erfaring med å fortelle om gjeld til familie her? 

Mine foreldre tjener to mill i året, og det samme gjør min bror. Er det noe måte de kan hjelpe meg på som ikke går ut over de selv? Kan de ta et lån med lav rente hvor jeg betaler ned lånet f.eks.? eller er det veldig ugunstig for dem?  (Jeg kommer aldri til å spørre om dette selv, men tenker hvis de foreslår det). 

Aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 4f153...da5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Kanskje du kan ta ut forskudd på arv.

AnonymBruker
Skrevet

En halv million er ikke verdens undergang.
Fortell sannheten til dine foreldre, se hva de evt kan hjelpe deg med.
Få deg ett normalt lån der alt, og da mener jeg absolutt alt er med.
Jeg tjener 440 000 i året og betaler ned over 100 000 i året i mitt lån, også alenemor.
Men aller først, legg kortene på bordet for foreldrene dine og spør de hva du bør gjøre, hva de kan hjelpe deg med.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 9c472...f82

• Liker 13
Gjest Råååsa
Skrevet

Du har ikke ødelagt livet ditt, og du har ikke ødelagt for din sønn. 

Du bør snakke med foreldrene dine. Da vil du antagelig føle lettelse. Og når du gjør det er det enklere å se løsninger. Kanskje hjelper deg også. 

Om ikke kan du gratis gjeldsrådgivning med NAV. 

Dette kommer til å gå bra! 

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (12 minutter siden):

Du har ikke ødelagt livet ditt, og du har ikke ødelagt for din sønn. 

Du bør snakke med foreldrene dine. Da vil du antagelig føle lettelse. Og når du gjør det er det enklere å se løsninger. Kanskje hjelper deg også. 

Om ikke kan du gratis gjeldsrådgivning med NAV. 

Dette kommer til å gå bra! 

Tusen takk ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En halv million er ikke verdens undergang.
Fortell sannheten til dine foreldre, se hva de evt kan hjelpe deg med.
Få deg ett normalt lån der alt, og da mener jeg absolutt alt er med.
Jeg tjener 440 000 i året og betaler ned over 100 000 i året i mitt lån, også alenemor.
Men aller først, legg kortene på bordet for foreldrene dine og spør de hva du bør gjøre, hva de kan hjelpe deg med.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 9c472...f82

Tusen takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Du tjener bra, og det er jo en fordel. Du bør refinansiere forbruksgjelden din så all gjeld er samlet, men så begynner den virkelige jobben. Forbruket ditt må ned, se på alle poster du kan klare å kutte, spar til det du trenger/ønsker deg, og betal hardt på gjelden. Det løser seg ❤️

Anonymkode: 1277f...c1f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

«Ta ut» forskudd på arv? Som om det er penger man har som man selv kan disponere ved behov? Utrolig frekt. 

Anonymkode: 6aca2...13d

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

«Ta ut» forskudd på arv? Som om det er penger man har som man selv kan disponere ved behov? Utrolig frekt. 

Ingen som har foreslått det.

Anonymkode: c5f7d...2da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som har foreslått det.

Anonymkode: c5f7d...2da

Jo, les det første svaret.

Anonymkode: ec628...3c7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange som er i den situasjonen.

Råder deg veldig til å fortelle det, hvertfall til noen som står deg nær.Som kan evt. hjelpe deg med å ta tak idet. For det er lett å bli handlingslammet.

Du bør sette deg inn i livsoppholdsatser og lage budsjett over hva du kan betale hvis ikke du har det fra før. 

Mine foreldre ble veldig glad for at jeg sa det, og ble mest lei seg for at jeg hadde stått i det alene så lenge. Man kan og risikere mye mas istedetfor praktisk hjelp, selvom det er velment . 

Anonymkode: 89a12...4c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har et barn. Hvis det var ditt barn som satt i denne situasjonen, ville du ikke ønsket å hjelpe? 

Anonymkode: ec628...3c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig bra at du ser at du har et problem og ønsker å ta tak idet,mange som lar det vokse til to og tre gangen før man ser det :)

Anonymkode: 89a12...4c7

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hehe, er det ikke sånn det fungerer for tiden? Må jo ta ut "lønn" for strevet...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så fortvilet om dagen og lurer på om noen har noen råd til meg. Jeg har opparbeidet meg en stor gjeld på ca. en halv million. Dette er lån jeg har tatt opp til for det meste nødvendige ting fordi økonomien ikke har gått rundt og så har det ballet på seg over mange år. Det er bare ett par år siden gjelden var på 100.000... Jeg har tatt opp nye lån for å dekke de gamle, skyhøye renter osv.

Noe av grunnet til at det har blitt slik er på mange måter fordi jeg ble alenemamma når jeg var 19 år. Har leid dyre leiligheter (fordi det ikke finnes noe annet her), har studert over mange år, og har to forskjellige utdannelser. Har nå en lønn på 550 000,-.

Jeg har blitt alvorlig deprimert av dette nå. Føler at jeg har ødelagt livet mitt, og ødelagt for min sønn.

Jeg er så trist og sliten at jeg tror at jeg må fortelle dette til familien min. Det er bare så ufattelig flaut og jeg føler meg så mislykket. Er det noen som har erfaring med å fortelle om gjeld til familie her? 

Mine foreldre tjener to mill i året, og det samme gjør min bror. Er det noe måte de kan hjelpe meg på som ikke går ut over de selv? Kan de ta et lån med lav rente hvor jeg betaler ned lånet f.eks.? eller er det veldig ugunstig for dem?  (Jeg kommer aldri til å spørre om dette selv, men tenker hvis de foreslår det). 

Aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Hei trådstarter! Det høres ut som en fortvilende situasjon, men her er absolutt ikke ting tapt. Du tjener godt, og gjelden din er ikke mer enn ca. 1 ganger årlig inntekt. De aller fleste i min alder har mye mye større lån enn det :) Så her gjelder det bare å legge en plan og ta ting steg for steg.

Men 500 000 med forbrukslånsrente, det svir! Jeg regner med at du da betaler nær 100 000 i året bare i renter? Så her må du sette deg ned og få lagt opp en skikkelig plan. Det første du bør gjøre er å få en god oversikt over økonomien din. Finn ut hva som er absolutt det mest nødvendige av utgifter til å dekke bo og opphold. Deretter må du legge et nøkternt budsjett på hva du kan unne deg av andre saker og ting. Det er veldig viktig at du klarer å legge opp et budsjett som du har mulighet til å holde deg innenfor. Når det er på plass så bør du gjøre litt forskjellige ting. Det første du bør gjøre er å ringe banken din og be om et møte. Vis at du har laget en plan og si at du ønsker å få samlet lånene dine og lage en skikkelig nedbetalingsplan. Det er viktig å gjøre det med banken og ikke noen av disse som driver rovdrift på lånekunder - det er i så fall absolutt siste utvei.

Forhåpentligvis kan du få til en avtale med banken bare du viser at du klarer å rydde opp og lage en god plan.

Et annet alternativ er selvfølgelig å se om du kan få hjelp på en eller annen måte gjennom familien. F.eks at noen stiller garantier på lånet sånn at renten blir lavere... Jeg må være ærlig og si at jeg ikke helt vet hvordan banken stiller seg til sånt, men det bør være muligheter.

Det skal uansett være mulig å klare å innfri disse lånene du har. Ta gjerne og søk på google etter "financial independence / early retirement" og du vil finne et stort miljø på f.eks Reddit hvor mange deler tips og triks til å kome seg ut av en sånn situasjon.

Til syvende og sist. Hvis alt går dritt og du ikke klarer å betale så kan du prise deg lykkelig over å bo i Norge. Dvs. du får en gjeldsordning som gjør at du klarer deg og blir kvitt gjelden over noen år.

Jeg tror de fleste bankene kan hjelpe deg og gi deg råd. Se f.eks Dnb: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/slik-kommer-du-deg-ut-av-betalingsproblemene

Håper det hjelper :) Du klarer dette!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (3 timer siden):

Kanskje du kan ta ut forskudd på arv.

Hvor tar man ut forskudd på arv? 

Anonymkode: ebcc2...6a3

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor tar man ut forskudd på arv? 

Hos sine foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (5 minutter siden):

Hos sine foreldre. 

Nei, man tar ikke ut forskudd på arv. Det er ikke noe man kan bestemme selv. Man får forskudd på arv hvis foreldrene ønsker å gi det. 

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, man tar ikke ut forskudd på arv. Det er ikke noe man kan bestemme selv. Man får forskudd på arv hvis foreldrene ønsker å gi det. 

En kan spørre foreldrene om en kan få forskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Du er akkurat i samme situasjon som min mor. Bare at jeg fant ut av gjelden hennes. Hun visste ikke at hun hadde opparbeidet seg så mye i gjeld. Jeg var først i sjokk, lei meg og sint på henne. Men jeg snakket med henne og fortalte henne videre at hun må fortelle det til resten av familien. Nå driver vi alle i familien å hjelper med å nedbetale gjelden. 

det var en tyngde for henne å gå rundt med så stor gjeld. Alle kan gjøre en feil. Fortell familien din om det, så hjelper de deg nok! :)) 

Anonymkode: 94ead...752

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei:) 500 000 er ikke altfor mye. Du tjener relativt godt. Det løser seg. Du har fått gode råd ovenfor. Lag plan! Det ordner seg. 

Anonymkode: fefae...4d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...