Gå til innhold

Er springer spaniel generelt sett litt mer rolig enn de forskjellige setterne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at welsh springer spaniel og engelsk springer spaniel går under middels aktivitet mens setterne alle går under høy aktivitet på NKK sine sider. 

Altså, jeg elsker å være ute i skog og mark i flere timer nesten daglig, ønsker å ta hunden med på skitur, badetur og teltturer og drive med litt søk og andre basic mentale aktiviteter, men jeg driver ikke med jakt eller organisert hobby, eller holder et skyhøyt aktivitetsnivå. Kan en springer spaniel passe meg tro? 

Anonymkode: 02c60...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det er jo en jakthund. Men så lenge den får nok stimuli ellers, som du jo nevner, så skal det nok passe veldig bra. Du må ikke nødvendigvis jakte heller, men det er veldig gøy å trene apport/RIOS/gå jaktprøver. Lykke til videre med valg av hund 🙂

Les dette: https://dyrebar.no/raser/hund/engelsk-springer-spaniel/

De kan ha tendens til noe helseproblemer. På denne siden har de også like høyt energinivå som en irsk setter (jeg har en selv), og de kan bli veldig slitsomme å ha i hus hvis de ikke får nok stimuli. Du må vite at du har tid og energi til en sånn hund i 10-14 år frem i tid.

Endret av linnea.k
Legge til mer tekst
Skrevet

Setterne er jakthunder og kan ha ganske ekstreme instinkter. Det kan bli en ganske stor jobb å lære inn kontroll på dem utenfor båndtvangperiodene. Hvis du ikke skal jakte bør du finne en annen rase.

AnonymBruker
Skrevet
spinner skrev (22 minutter siden):

Setterne er jakthunder og kan ha ganske ekstreme instinkter. Det kan bli en ganske stor jobb å lære inn kontroll på dem utenfor båndtvangperiodene. Hvis du ikke skal jakte bør du finne en annen rase.

En springer spaniel er ikke en setter, men en støtende/apporterende hund som holder seg nære eier. De trives ikke alene og følger mye etter eier. Setterne derimot, som du sier, er stående fuglehunder med store søk.

Men enig i at de bør brukes på jakt, med mindre man velger show-varianten.

Anonymkode: bd85b...fcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt både engelsk setter og springer spaniel og oppfatter dem som like i aktivitetsnivå. Syntes springerne har vært mer masete å ha i hus enn setterne, men det kan være individuelle forskjeller. På tur holder som nevnt springerne seg nærmere enn setterne som ofte stikker av på jakt etter fugl. Springerne har mindre radius og går mer i beina på deg.

Anonymkode: b7629...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...