Gå til innhold

Forslag til bøker til en 10-åring (snart 11-åring)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tilleggstips - har dere bibliotekets app, Bibliofil?

Vi har snubla over flere gode bøker ved å søke opp slike han har likt i app’en.  Under beskrivelsen kommer ei liste med forslag til andre bøker. Å klikke seg fra bok til bok der føler vår gutt er litt som å gå på skattejakt :) 

Anonymkode: 94b14...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min gutt er også veldig glad i En pingles dagbok, og det han liker nest best er Tom Gates. :)

Anonymkode: 58052...fdb

Vi landet på at vi begynner med denne. :hoppendeglad:

Jenta mi elsker Pingles dagbok-serien. Hun leser også alt av David Walliams, og Marg og bein-serien, med skumle og lettleste bøker for barn.

Anonymkode: 38c3e...368

:) 

Mange gode forslag - bare legger inn en ekstra anbefaling av David Williamsen sine bøker. De er innmari morsomme!

Ser nok litt tykke ut, men er forholdsvis stor skrift, luft på sidene og endel tegninger. 9-åringen her sluker disse.

Gangsterbestemor, Tante Grusom m.fl

Åh, glemte helt Johnny777 serien av Bjørn Sortland, den kan også anbefales!

Anonymkode: 4ac27...816

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tilleggstips - har dere bibliotekets app, Bibliofil?

Vi har snubla over flere gode bøker ved å søke opp slike han har likt i app’en.  Under beskrivelsen kommer ei liste med forslag til andre bøker. Å klikke seg fra bok til bok der føler vår gutt er litt som å gå på skattejakt :) 

Ooooh høres spennende ut. Det må vi prøve. :hjerter_rundt:

------------

Grunnen til at jeg spør, skjønner dere, er fordi at jeg har en gutt som alltid har hatet å lese (ikke rørt en bok frivillig og leseleksen på skolen har vært et mas)... men nå den siste tiden så leser han mye og da vil mor selvfølgelig oppfordre denne trenden ❤️ men det er jo ikke sånn at man kan gå inn i en ARK-butikk nå og spørre om hjelp 😂

Anonymkode: 1b839...06b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For gratis lydbøker og e-bøker: bruk bibliotekenes app Bookbites. Du låner direkte i appen.

Anonymkode: 87e34...aaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Harry Potter, Artemis Fowl, Phenomena 

Anonymkode: b4de5...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deichmanske bibliotek bruker en app som heter Allbok, om dere har lånekort. 
Der ligger masse barne og ungdomsbøker tilgjengelig. 

Vi sliter også med å finne noe 10 (snart 11 åringen) vil lese. Men vi har hatt de aller fleste nevnt her som lydbøker. (Fungerer bedre enn lesing, og gir nesten like mye "bokglede". 

Vi bruker klikk og hent på biblioteket mye, så vi slipper å kjøpe alt vi prøver. 

Det som har truffet, i tillegg til mye av det som jeg ser er foreslått allerede, er: Timmy Tabbe -serien, Disse detektivbøkene som slutter med -mysteriet (Diamantmysteriet, Sirkusmysteriet osv), Svein og Rotta, og så har vi vært gjennom mange av bøkene til Bjørn Rørvik om reven og grisungen. 

Kan det være en ide å starte på en serie som lydbok? F.eks. Harry potter. Hvis problemet er at den er for lang å lese selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi landet på at vi begynner med denne. :hoppendeglad:

Ooooh høres spennende ut. Det må vi prøve. :hjerter_rundt:

------------

Grunnen til at jeg spør, skjønner dere, er fordi at jeg har en gutt som alltid har hatet å lese (ikke rørt en bok frivillig og leseleksen på skolen har vært et mas)... men nå den siste tiden så leser han mye og da vil mor selvfølgelig oppfordre denne trenden ❤️ men det er jo ikke sånn at man kan gå inn i en ARK-butikk nå og spørre om hjelp 😂

Så flott da :) mengdetreningen på lesing med å sluke bøker som fenger er det ingenting som slår.

Heldigvis blir det bredere utvalg i bøker for gutta fra rundt 9-10 års alderen. Lettlest bøker går mye i fotball og stereotyper, sånn uten om detektivbyrå nr 2, og det bryr vår gutt seg null og niks om. 

Ei stund til sommeren, men har dere vært med på Sommerles-kampanjen til biblioteket? :) 

Det er blitt en tradisjon for vår. Blir motivert både av å få premier på biblioteket, og å legge inn hvor mye han leser for å oppnå ulike ‘medaljer’. Målet i år er visst å bli diamantleser! En nettside hvor en registrerer seg, og går opp i level etterhvert som en får poeng for å f.eks ha lest 3 bøker av samme forfatter, en bok på et annet språk, så og så mange sider osv. Fenger vår gamer-gutt i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Susan Sto Helit skrev (4 timer siden):

Deichmanske bibliotek bruker en app som heter Allbok, om dere har lånekort. 
Der ligger masse barne og ungdomsbøker tilgjengelig. 

Vi sliter også med å finne noe 10 (snart 11 åringen) vil lese. Men vi har hatt de aller fleste nevnt her som lydbøker. (Fungerer bedre enn lesing, og gir nesten like mye "bokglede". 

Vi bruker klikk og hent på biblioteket mye, så vi slipper å kjøpe alt vi prøver. 

Det som har truffet, i tillegg til mye av det som jeg ser er foreslått allerede, er: Timmy Tabbe -serien, Disse detektivbøkene som slutter med -mysteriet (Diamantmysteriet, Sirkusmysteriet osv), Svein og Rotta, og så har vi vært gjennom mange av bøkene til Bjørn Rørvik om reven og grisungen. 

Kan det være en ide å starte på en serie som lydbok? F.eks. Harry potter. Hvis problemet er at den er for lang å lese selv. 

Samme her, men nå som er alt er stengt utenom med klikk og hent så vil jeg gjerne støtte de lokale butikkene. :sjenert: Jeg liker veldig godt nærsenteret mitt, så om vi trenger noe så blir det på den måten ❤️ 

Vi har prøvd lydbøker også, men han beskriver det som bråkete og plagsomt. Han vil heller lese de, så ja, da får det bli sånn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så flott da :) mengdetreningen på lesing med å sluke bøker som fenger er det ingenting som slår.

Heldigvis blir det bredere utvalg i bøker for gutta fra rundt 9-10 års alderen. Lettlest bøker går mye i fotball og stereotyper, sånn uten om detektivbyrå nr 2, og det bryr vår gutt seg null og niks om. 

Ei stund til sommeren, men har dere vært med på Sommerles-kampanjen til biblioteket? :) 

Det er blitt en tradisjon for vår. Blir motivert både av å få premier på biblioteket, og å legge inn hvor mye han leser for å oppnå ulike ‘medaljer’. Målet i år er visst å bli diamantleser! En nettside hvor en registrerer seg, og går opp i level etterhvert som en får poeng for å f.eks ha lest 3 bøker av samme forfatter, en bok på et annet språk, så og så mange sider osv. Fenger vår gamer-gutt i hvert fall :) 

Jeg har aldri fått han med før, men har tenkt å prøve i år dersom de skal ha det :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...