AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Jeg er litt skuffet og oppgitt her, og skjønner ikke helt greia. Jeg er syk, for første gang på fire år, og føler meg ikke bra. Vi har to barn sammen. Babyen er også syk, treåringen har vært syk, men såpass i form til barnehagen igjen i dag, kun litt hoste og snørr igjen. I går spurte jeg om han kunne ta sykt barn/syk barnepasser-dag, han jobber kveldsvakt. Men nei. Så jeg var alene med begge barna hvor ett var sykt pluss jeg selv var syk hele ettermiddagen og kvelden. I natt endte jeg opp med å sove med begge barna, mens han var sur fordi han fikk en dårligere seng (det var ikke plass inne i vår seng, og vi alle hostet jo). Jeg har sovet minimalt, vært oppe og gitt paracet til babyen, tatt paracet selv, måtte ordne flaske og generelt hatt en grusom natt. Ba igjen i dag om at han tok sykedag, hvor han ble sur. Jeg la meg etter å ha utført "mine plikter", dvs stelle barn, sende den ene i barnehagen (mannen måtte kjøre, har ikke skjedd før, alltid jeg som tar det), og ryddet litt. Sov tre timer, og da forteller han at han har meldt seg syk, som om det var en bragd. Resten av dagen så må jeg gjøre alt jeg vanligvis pleier, steller barn, vaske gulv etter middagen (babyen mister halve maten sin på gulvet), bæsjebleier, paracet, skifte klær, klesmaskin osv. Mannen derimot går rundt og klager over hvor sliten han er. Jeg kunne så tenkt meg å bare ligge, men jeg kan jo ikke, for det er to små barn her. I går kveld var jeg så sliten at jeg ikke hadde ryddet etter kveldsmaten og tørket av benken, og spurte om han kunne ta det. Han skulle ta det i dag tidlig. I dag tidlig orket han ikke. Da jeg la meg sa jeg at han kunne gjerne bråke, for jeg lukket døren. Da jeg stod opp hadde han ikke tatt det da heller. Etter middag kommenterte jeg at det var på tide å starte oppvaskmaskinen (som skulle blitt fylt og kjørt i går eller i dag tidlig) og da fikk han i gang den, men benken er fortsatt ikke tørket av. Jeg har tørket av bord, barn og vasket gulvet under spisebordet som nevnt. Jeg er så sliten og i så innmari dårlig form, men føler meg som en alenemor her... Akkurat som jeg har en furten tenåringssønn som synes jeg maser. Er det mas å mene at han må trå til når jeg er dårlig? Hvor mye kan jeg kreve? Anonymkode: 54827...89f 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Kanskje du må minne han på at han er en voksen mann nå, og så må du spesifisere hva som er forventet av en voksen mann. Ikke forvent at han ser det selv for det kommer ikke til å skje. Anonymkode: e0da6...5bc 18
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Jeg kjenner jeg blir så sint når jeg hører denne typen historier om samlivet til kvinner og menn. Det er faktisk helt hårreisende at han ikke sier «du er syk, gå og legg deg så tar jeg meg av ungene». Mannfolk som får barn uten å ta ansvar for barna, trenger en ordentlig oppvekker. Du må legge deg og ikke løfte en finger til! All medfølelse til deg. Anonymkode: f2293...dde 43
Mnjah Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Resten av dagen så må jeg gjøre alt jeg vanligvis pleier, steller barn, vaske gulv etter middagen (babyen mister halve maten sin på gulvet), bæsjebleier, paracet, skifte klær, klesmaskin osv. M Det må du jo overhodet ikke? Er så lei av kvinner som har dullet med mennene i så mange år og kommer på KG og klager når de bortskjemte mennene mangler empati og sutrer. Og så er det felles hylekor mot mannen, når TS-ene ofte har satt seg i disse situasjonene selv ved å ikke kreve noe som helst på fire år. Endret 15. mars 2021 av Mnjah 21
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Mnjah skrev (2 minutter siden): Det må du jo overhodet ikke? Er så lei av kvinner som har dullet med mennene i så mange år og kommer på KG og klager når de bortskjemte mennene mangler empati og sutrer. Og så er det felles hylekor mot mannen, når TS-ene ofte har satt seg i disse situasjonene selv ved å ikke kreve noe som helst på fire år. Jeg synes det er helt sykt at en kvinne må kreve at mannen gjør helt vanlige, ordinære ting som enhver idiot kan klare. Altså rydde bort etter matlaging? Dette er en arbeidsoppgave en kvinne må kreve av en mann? Rystet. Anonymkode: f2293...dde 24
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Du må jo ikke gjøre alt det der. Slutt å være martyr. Si "jeg er syk, jeg går og legger meg. Du må ta deg av barn og hjem" Så blir du i sengen, gjør minimalt, hviler. Så får pappaen lært hvor krevende det er å ta seg av syke barn når han er frisk selv. Så kanskje han forstår at han må bidra når du er syk. Drit i om benken ikke blir tørket av. La far stelle heime og finne ut hva som må gjøres. I verste fall får dere ta en felles husvask når du er blitt frisk for å komme tilbake til normalen. Anonymkode: 6a776...41d 27
Mnjah Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg synes det er helt sykt at en kvinne må kreve at mannen gjør helt vanlige, ordinære ting som enhver idiot kan klare. Altså rydde bort etter matlaging? Dette er en arbeidsoppgave en kvinne må kreve av en mann? Rystet. Anonymkode: f2293...dde Når TS har dullet og ryddet etter mannen i så mange år at han ikke engang vet hvordan han tørker av bordet lenger, så sier det seg selv at det er dynamikken i forholdet det er noe feil med og ikke gubben i seg selv. 4
Festlig Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Grunnen til at mannen ikke hjelper til til er rett og slett at han har sluppet unna med det tidligere, og da ser at ingen grunn til å forandre på det . Sorry, men det er din egen feil . Eneste måten er å si klart i fra at du har vært dumsnill og angrer på det fordi du greier ikke alt lenger . Pliktene må fordeles . Er det sånn at damer tror at mannen ikke er i stand til å ordne ut med sine egne barn og rydde etter seg ? 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 Så han blir sur når andre er syke eller har behov for hjelp og støtte, supert. Du er sammen med en egoistisk dritt, og tenker du over det så har han nok mange andre dårlige trekk og. Anonymkode: a05f3...b7f 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 Det MÅ ikke vaskes klær, det MÅ ikke settes på oppvaskemaskin, det MÅ ikke tørkes av benken, det går faktisk helt fint å droppe det, men du klarer ikke la det være. Hvis ting uansett må gjøres p å din måte så kommer jo mannen aldri til å duge for deg uansett hva han gjør, la han finne sine egne løsninger og komme frem til ting selv. "Jeg må legge meg, ungene er ditt ansvar" og så legge seg og la han få lov å ta ansvar, uten dine MÅ GJØRES formaninger i bakhodet. Anonymkode: 2dc22...a1f 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det MÅ ikke vaskes klær, det MÅ ikke settes på oppvaskemaskin, det MÅ ikke tørkes av benken, det går faktisk helt fint å droppe det, men du klarer ikke la det være. Hvis ting uansett må gjøres p å din måte så kommer jo mannen aldri til å duge for deg uansett hva han gjør, la han finne sine egne løsninger og komme frem til ting selv. "Jeg må legge meg, ungene er ditt ansvar" og så legge seg og la han få lov å ta ansvar, uten dine MÅ GJØRES formaninger i bakhodet. Anonymkode: 2dc22...a1f Enig. Veldig martyr-holdning fra TS her. Anonymkode: e4a7f...f3c 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Jeg skjønner at du er skuffet. Meld deg ut. Lemp barna over til han. Anonymkode: 3305e...b55 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Veldig martyr-holdning fra TS her. Anonymkode: e4a7f...f3c Det eneste jeg leser av innlegget er en syk og sliten trebarnsmor som hadde håpet på litt mer støtte på hjemmefronten 🙄 Anonymkode: f2293...dde 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 Mnjah skrev (42 minutter siden): Det må du jo overhodet ikke? Er så lei av kvinner som har dullet med mennene i så mange år og kommer på KG og klager når de bortskjemte mennene mangler empati og sutrer. Og så er det felles hylekor mot mannen, når TS-ene ofte har satt seg i disse situasjonene selv ved å ikke kreve noe som helst på fire år. Enig med deg. Når dere syr puter under armene på mennene i mange år, så blir det så det blir. Kvinner må slutte å varte opp mannen, og holde seg passive til rutinene begynner å ta form. Der han er en del av det. Det sier seg selv at når du som kvinne f.eks aldri har skiftet dekk så blir det en "mannejobb" tilslutt. Og det sier seg selv at når du som mann aldri trenger å støvsuge, så blir ikke det "din" jobb tilslutt. Beklager å si det, men at dere får så passive og ansvarsfraskrivende menn er kun deres egen skyld. Anonymkode: 9e130...1d9 4
Chantielle Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt ,samt svar til dette. Chantielle mod.
Chantielle Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 Ryddet for kommentar til moderering. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 Skjønner ikke folk som sier at det er Ts' skyld at ikke mannen bidrar, fordi hun pleier å ordne opp. Kan vi virkelig ikke forvente at menn skjønner dette selv og har omsorg for kona si? Er dette noe vi virkelig må tvinge gjennom eller "lære" dem? Står det virkelig så dårlig til med norske menn? Man kunne kanskje sagt at Ts hadde sydd puter under armene om det var snakk om barna hennes, men ikke en voksen mann. En voksen mann bør både ha samvittighet og empati nok til å skjønne at han bør bidra både til vanlig og spesielt når Ts er syk. Noe annet er faktisk bare slemt. Han er en slem mann. Eventuelt en stein, stokk dum mann. Anonymkode: bdce0...286 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du må jo ikke gjøre alt det der. Slutt å være martyr. Si "jeg er syk, jeg går og legger meg. Du må ta deg av barn og hjem" Så blir du i sengen, gjør minimalt, hviler. Så får pappaen lært hvor krevende det er å ta seg av syke barn når han er frisk selv. Så kanskje han forstår at han må bidra når du er syk. Drit i om benken ikke blir tørket av. La far stelle heime og finne ut hva som må gjøres. I verste fall får dere ta en felles husvask når du er blitt frisk for å komme tilbake til normalen. Anonymkode: 6a776...41d Jeg gjorde det, da kom han og vekket meg. Jeg fikk sove i tre timer, så måtte jeg hjelpe for han kunne ikke passe baby samtidig som han tok hus, og treåringen skulle hentes i bhg. Mnjah skrev (21 minutter siden): Når TS har dullet og ryddet etter mannen i så mange år at han ikke engang vet hvordan han tørker av bordet lenger, så sier det seg selv at det er dynamikken i forholdet det er noe feil med og ikke gubben i seg selv. Han vet det veldig godt, jeg har krevd at vi gjør slike ting sammen og at begge bidrar. Jeg skjemte han bort i starten, og innførte regler etter det, at han ikke får lov å legge seg ned på sofaen før alt er gjort av husarbeid og legging av barn osv. før slappet han av, mens jeg gjorde alt. Hvordan han utfører oppgavene gir jeg blanke i. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det MÅ ikke vaskes klær, det MÅ ikke settes på oppvaskemaskin, det MÅ ikke tørkes av benken, det går faktisk helt fint å droppe det, men du klarer ikke la det være. Hvis ting uansett må gjøres p å din måte så kommer jo mannen aldri til å duge for deg uansett hva han gjør, la han finne sine egne løsninger og komme frem til ting selv. "Jeg må legge meg, ungene er ditt ansvar" og så legge seg og la han få lov å ta ansvar, uten dine MÅ GJØRES formaninger i bakhodet. Anonymkode: 2dc22...a1f Det var tomt for vaskekluter, rene flasker og det ble smurt brødskiver i gårsdagens skitt på benken. Det siste tåler jeg fint, men kluter til ungen (vi bruker ikke våtservietter) måtte vi ha, og flaskene hadde jeg måtte vaske hvis babyen skulle fått mat. Ellers prøvde jeg å legge meg og overlate alt, da ble jeg vekket og hentet når babyen våknet. Hvordan han vasker benken er ubetydelig, men å vaske betyr å vaske, ikke tørke over med tørt papir. Hvordan han støvsuger spiller ingen rolle, men han må da også støvsuge der det ikke er synlig. Slike ting er ikke å legge seg borti HVORDAN han gjør det, men at det faktisk ikke er bra nok fordi mannen ikke har lært det. Mannen min har feks aldri lært å tørke av vasken på badet, så når jeg ba han om å ta det tørket han kun av NEDI vasken. Da må jeg faktisk fortelle at det innebærer å tørke av benken rundt vasken også. Mannfolk flest sutrer nettopp over at de ikke får gjøre ting på eget vis, men når de ikke gjør ting bra nok MÅ man si fra, ellers får man merarbeid selv senere. Det er IKKE å mase!! Anonymkode: 54827...89f 8
Mnjah Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gjorde det, da kom han og vekket meg. Jeg fikk sove i tre timer, så måtte jeg hjelpe for han kunne ikke passe baby samtidig som han tok hus, og treåringen skulle hentes i bhg. Han vet det veldig godt, jeg har krevd at vi gjør slike ting sammen og at begge bidrar. Jeg skjemte han bort i starten, og innførte regler etter det, at han ikke får lov å legge seg ned på sofaen før alt er gjort av husarbeid og legging av barn osv. før slappet han av, mens jeg gjorde alt. Hvordan han utfører oppgavene gir jeg blanke i. Det var tomt for vaskekluter, rene flasker og det ble smurt brødskiver i gårsdagens skitt på benken. Det siste tåler jeg fint, men kluter til ungen (vi bruker ikke våtservietter) måtte vi ha, og flaskene hadde jeg måtte vaske hvis babyen skulle fått mat. Ellers prøvde jeg å legge meg og overlate alt, da ble jeg vekket og hentet når babyen våknet. Hvordan han vasker benken er ubetydelig, men å vaske betyr å vaske, ikke tørke over med tørt papir. Hvordan han støvsuger spiller ingen rolle, men han må da også støvsuge der det ikke er synlig. Slike ting er ikke å legge seg borti HVORDAN han gjør det, men at det faktisk ikke er bra nok fordi mannen ikke har lært det. Mannen min har feks aldri lært å tørke av vasken på badet, så når jeg ba han om å ta det tørket han kun av NEDI vasken. Da må jeg faktisk fortelle at det innebærer å tørke av benken rundt vasken også. Mannfolk flest sutrer nettopp over at de ikke får gjøre ting på eget vis, men når de ikke gjør ting bra nok MÅ man si fra, ellers får man merarbeid selv senere. Det er IKKE å mase!! Anonymkode: 54827...89f Jo, det er å mase... Det er akkurat det det er.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke folk som sier at det er Ts' skyld at ikke mannen bidrar, fordi hun pleier å ordne opp. Kan vi virkelig ikke forvente at menn skjønner dette selv og har omsorg for kona si? Er dette noe vi virkelig må tvinge gjennom eller "lære" dem? Står det virkelig så dårlig til med norske menn? Man kunne kanskje sagt at Ts hadde sydd puter under armene om det var snakk om barna hennes, men ikke en voksen mann. En voksen mann bør både ha samvittighet og empati nok til å skjønne at han bør bidra både til vanlig og spesielt når Ts er syk. Noe annet er faktisk bare slemt. Han er en slem mann. Eventuelt en stein, stokk dum mann. Anonymkode: bdce0...286 Nei, det handler ikke om å lære menn gode vaner. Men det handler om å ikke lære menn dårlige uvaner. Det er en vesentlig forskjell. De aller fleste menn har i dag gode manerer og er ansvarsfylte, men det sier seg selv at når man får innlært dårlige uvaner over lang tid, så faller man også ned i den bobla. Man lærer seg at fruen i huset tar seg uansett av det, fordi hun selv ønsker det slik. Kanskje hun ikke faktisk ønsker det, men når hun viser at hun ønsker det og handler deretter, så blir det slik. Menn er heller ikke tankelesere. Surmuling fungerer heller ikke, slik mange kvinner i dag tror. Kvinner må fysisk si ifra. Så enkelt og greit er det. Dessuten så virker det som om at TS har fullstendig støv på hjernen, og det er langt ifra sikkert at mannen til TS har det, og derav ikke ser det som trengs å gjøres. Anonymkode: 9e130...1d9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå