Gå til innhold

Sliten, humørsyk 3.klassing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi bor i en av nabokommunene til Oslo og vi har pr.d.d åpne skoler og bhg. Den siste tiden har vår jente i 3.klasse virker så nedfor/nede i humør. Hun sier selv hun er sliten, men med er lavere matinntak er jo ikke det så rart . Har tatt blodprøver hos lege nylig, alt er  normalt. 

Hun skifter veldig på dagene, så er ikke jevnt i dårlig humør. Hun sier kjedelig til alt som blir foreslått,og enkelte dager har hun veldig behov for å sitte i fanget eller tett inntil meg . Hun trives på skolen,  har venner , er iflg lærer en populær venn i klassen. 

Hun har en høysensitiv personlighet og har siden 3-4 års alder stilt store spm og brukt mye energi på å tenke.

Det snakkes om pandemien over alt.  Hun ser kun nrk super nyheter, så tror ikke informasjonen blir for voldsom heller. 

Da jeg var liten hadde min nabo kone et begrep som hun kalte "vårslapphet"...kan det være det som henger over henne? 

Hun er 8.5 år om det har noe å si.

Flere som kjenner seg igjen?

Anonymkode: c52f0...2b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags blodprøver er tatt? Vår åtteåring var slapp det siste året og det viste seg å være cøliaki. 

Anonymkode: 91481...52c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags blodprøver er tatt? Vår åtteåring var slapp det siste året og det viste seg å være cøliaki. 

Anonymkode: 91481...52c

Vanlige blodprøver bl.a jerninnhold.  Hun klarer å være med på aktiviteter og leke med venner på skolen, men sier at hun er sliten....

Anonymkode: c52f0...2b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en følsom gutt, som er veldig aktiv på skole og i idrett . Men når han kommer hjem vil han sitte i ro og sitte inntil . Ser på you tube , Newton, nrk super. Det er hans måte å fylle på energi. Når han Kjeder seg, sier  han nei til alt av forslag på aktiviteter . Jeg må bare bestemme dagen før hva vi skal gjøre, det er enklere å få han med da.  Eller jeg sitter i lag med han å lager ting / tegner / løse sudoku . Han må vite i forkant hva som skal skje , vil ha oversikt.  Blir fort sur dersom vi maser/ styrer for mye. Jeg ser at vi kan godt ta det med ro en hel helg med rolige aktiviteter sammen. Da koser han seg masse. Han har vært sliten av  coronatiltak, ikke at de skal være nøye med å vaske seg men at lærere hele tiden påminner dem/ maser på dem før de kommer inn døra at de må vaske seg. Jeg tok dette opp da han er trygg på vaske rutinene. Når de sluttet å mase, så fikk han det bedre på skolen . 

Anonymkode: a5eaa...a24

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun være prepubertal? 

Kan det ha skjedd noe på skolen eller med venner? 

Har dere det stabilt hjemme eller er det mye stress? 

Er dagene fylt av aktiviteter eller skaper dere en plass for avslapning og ro uten tv/mobil/ipad? 

Hun trenger å sitte i nærheten/på fanget ser jeg, og det er et tegn på at hun prøver å "koble til" med deg, kanskje etter en natt uten deg i nærheten eller etter skolen? Det er et veldig godt tegn, for hun prøver bare å vise deg at hun ønsker å være nær. Hun prøver å holde/opprettholde/gjenskape båndet mellom dere ☺️

Barns største ønske er å føle tilhørighet, har du prøvd den leken der du og en evt forelder "krangler" om hvem hun tilhører? Ta henne i hendene/bær henne hvis du klarer og "prøve å stikke av" med henne og si "hun er min, jeg er mest glad i henne" og så tar hennes far (/evt annen omsorgsperson) og prøver å "stjele henne" fra deg og si "nei, hun er min, jeg er mest glad i henne" littegrann frem og tilbake før dere begge sier "hun er begges og vi er veldig glad i henne". Da føler hun seg verdsatt, sett og elsket. 

Vårslapphet kan være noe, har mest hørt om å være "våryr" i den forstand at man våkner litt av "vinterdvalen". 

Får hun i seg noe vitaminer og mineraler, spesielt omega 3 og d-vitaminer i løpet av alle mnd med r i? 

Anonymkode: 25e3a...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vår tredjeklassejente er helt lik. veldig mye opp og ned med humøret.. her har mer søvn vert cluet.. Og være mer påpasselig med mellom måltider når vi er hjemme. 

Hun er heldigvis på skolen da, men kan vøre sur og sliten på ettermiddag. Er hun med venner så er alt helt topp.

Anonymkode: 27013...225

AnonymBruker
Skrevet

Helt samme med min 8 åring, men som jeg leste her så er dette ganske vanlig for den alderen :

8 åringen - brytningstid (kk.no)

Det beroliget meg litt ihvertfall :) 

Anonymkode: c403a...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...