Gå til innhold

Hvorfor sluttet du å amme tidlig/ammet du ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fersk mamma og har kommet greit igang med ammingen. Føler det går overraskende bra foreløpig! Så lurer jeg på hvorfor noen må slutte å amme etter kort tid? :) Lurer fordi jeg er nysgjerrig på hvilke utfordringer som kan dukke opp :) utdyp gjerne litt!

Og til dere som ikke ammer fra start, hvorfor ikke? :) Overhodet ikke ment dømmende, bare nysgjerrig :) 

Anonymkode: 01274...557

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg gikk det overraskende bra helt i starten. Jeg har flate/innovervendte brystvorter og trodde det kom til å være vanskelig for baby å ta tak. Men baby hadde aldri noe problem med sugetak. Det vanskeligste den første uka var å deale med den helt ekstreme brystsprengen jeg hadde, og å få til en god ammestilling.

Etter en ukes tid så begynte det å svi ekstremt på brystvortene, det var så vondt. Vi gikk til lege og fikk soppmiddel til både meg og baby og vi måtte bruke ammeskjold og avlaste med pumping i ca 3 uker. I den perioden det var jeg virkelig nær å gi opp! Men etter behandling for soppinfeksjon så gikk alt mye bedre og plutselig kunne jeg amme uten skjold og uten problemer. 

Neste problem kom etter ca 3 mnd da baby plutselig nekta å die fra ene brystet. Mista melken der selvom jeg prøvde å opprettholde med pumping.  Men vi klarte oss faktisk med bare ett bryst videre helt fint. 

Jeg vet ikke hva du mener med å slutte tidlig, noen syntes jo at ett år er minimum. Mitt mål var å klare å amme i 4 mnd, og helst 6 mnd. Og det klarte jeg og stolt av det! Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd og andre måltider ved 6 mnd, og det gikk helt fint.  Det var vel faktisk ikke før baby var rundt 10 mnd vi sluttet helt fullstendig med amming tror jeg, selv om det bare var en kveldsamming de siste par månedene. 

Anonymkode: b4458...9c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet ikke fordi det rett og slett ble for tøft psykisk for meg. Har traumer etter seksuelle overgrep fra tidlig barndom, og puppene er det jeg har størst komplekser rundt. 

Anonymkode: b3b65...a95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg rett og slett ikke produserte melk.

Anonymkode: 7a5d4...ad2

• Liker 2
Skrevet

Trodde det gikk greit den første uken, men viste er at han hadde gått ned for mye i vekt. Pga stramt tungebånd fikk han ikke riktig sugeteknikk og det kom ikke noe særlig melk. Pumpet og pumpet, men fikk ikke opp produksjonen, så vi måtte gi MME på flakse. Etter det var han totalt uinteressert i puppen. Trodde vi skulle få det til etter klipp av tungebånd og eks antall timer med ammeveileder, men han ble bare helt krakilsk når han så puppen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet da de fikk tenner. De testet ut å bite, jeg hylte, de ble vettskremte og ville ikke ha mer. Så enkelt gikk den avvenninga.

Anonymkode: 9254e...c14

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ammet i 4 måneder, trappet så ned og gikk over til erstatning. 

Jeg hadde så utrolig lyst å få til ammingen ordentlig. Men han fikk ikke nok mat per runde (og det tok 25 min per pupp!), så jeg endte opp med å amme hver 1-2 time døgnet rundt. Vi fikk hjelp av ammeeksperter, la Leche league, hadde en dame hjemme hos meg for å hjelpe, teknikk ble sjekket etc etc.  

Begynte å pumpe og gi melken min på flaske for å se om han ble mettere da. Han slukte flasken, og for første gang var han fornøyd i timesvis. Han sov! Og var glad! Så jeg begynte å pumpe mer, og det fungerte så utrolig mye bedre for oss med melk på flaske. Oppdaget da jeg pumpet at jeg hadde enorme mengder melk i ene puppen og nesten ingenting i andre (hadde dobbel pumpe så begge ble like eksponert/stimulert, men den ene puppen laget utrolig mye mer melk enn den andre). Jeg klarte å øke produksjonen til 1.2 liter for dagen, men det overraskende var at jeg måtte pumpe 30 minutter hver gang (med dobbel pumpe - utrolig slitsomt, pluss måtte bruke alle «fristunder» på dette da det er vanskelig å ta vare på baby mens man pumper) og at melken ikke begynte å renne skikkelig før etter 5-10 min med pumping. Kanskje det var derfor baby slet sånn, fordi det er utrolig vanskelig å «få igang» puppene mine..?  (Hadde en brystreduksjon for 15 år siden pga problemer med vevet i brystet, som kan ha sammenheng).

Uansett - lang historie kort, når baby fikk flaske ville han ikke lenger ha pupp. Måtte fullpumpe i et par måneder. Helt grusomt - så mye logistikk og stress og sterilisering av pumpe deler og flasker, og måtte våkne midt på natten for å pumpe for å unngå spreng + våkne på natten for å mate baby. Fikk brystbetennelse annenhver uke. 

Til slutt sa samboeren min «nok nå, du er jo helt utslitt». Og da ga jeg erstatning for første gang. Siden har vi alle vært langt lykkeligere i vår lille familie. 

Venter nummer to nå, og har tenkt å prøve å amme på nytt. Kanskje det går bedre denne gang. 

Anonymkode: 8f5b5...c4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mild form for tubulære bryst og har nærmest null melkekjertler. Jeg hadde kun noen dråper melk hver dag. Ga barnet dråpene jeg hadde, men måtte gi mme i tillegg naturligvis.

det er ikke alle kvinner som anatomisk kan fullamme barna sine

Anonymkode: 2e156...023

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...