Gå til innhold

Hvordan fant du ut av du hadde endometriose? Bør jeg sjekkes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, meg og samboeren min har prøvd å bli gravide i over 2 år og det er ingenting gale verken med meg eller han. Jeg hører ofte om endometriose som er grunn til at folk sliter med å få baen, og jeg tenker om det er noe jeg bør få sjekket om jeg har? 
Hvordan fant du det ut, eller hvorfor tror du at du har det? 

Jeg har alltid hatt veldig sterke menstruasjonsmerter, har alltid hatt det uansett om jeg har gått på p-piller eller ikke. Smertestillende (Naproxen) hjelper de aller fleste gangene, men noen få ganger har det ikke gjort det (eller demper smerten bare litt). Det står også at symtomer på endometriose gir smerter rundt eggløsning, og det har jeg (mildere enn menstruasjonsmerter, men alikevel smerter), noen ganger har jeg hatt vondt noen få dager før menstruasjon, mens andre ganger får jeg ikke smerter før samme dag som mensen kommer. Det kan være litt forskjellig. 

Det står også at smerte ved dype støt under samleie kan være symptom, og dette hadde jeg i en periode, da fikk jeg veldig vondt i venstre nedre del av magen, og jeg kjente også denne smerten i nedre del av magen ved avføring, men dette var en periode, og så gikk det over. Men det skjedde flere ganger, men var hyppig en periode. Gynekologen sa at det kunne være en Cyste som hadde sprukket. 

Burde jeg sjekke meg for endometriose tror dere? 

Anonymkode: ee4d4...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke enkelt å undersøke, da eneste sikre måte å diagnostere på er ved kikkhullsoperasjon. Men når det er sagt så synes jeg absolutt du kan be om henvisning til Ullevål eller Tønsberg for å bli undersøkt og evt utredet av noen som er skikkelig flinke på sånt :)

AnonymBruker
Skrevet
Krakilsk skrev (27 minutter siden):

Det er ikke enkelt å undersøke, da eneste sikre måte å diagnostere på er ved kikkhullsoperasjon. Men når det er sagt så synes jeg absolutt du kan be om henvisning til Ullevål eller Tønsberg for å bli undersøkt og evt utredet av noen som er skikkelig flinke på sånt :)

Ja har hørt at du må ta kikjullsoperasjon for å få det bekreftet:/ er redd for at OM jeg har det, så sies det jo at man må få behandling før det er for sent? Plutselig kan jeg aldri få barn😳

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja har hørt at du må ta kikjullsoperasjon for å få det bekreftet:/ er redd for at OM jeg har det, så sies det jo at man må få behandling før det er for sent? Plutselig kan jeg aldri få barn😳

Ts

Det er så individuelt hvordan den sykdommen påvirker, så det er umulig å si. Hør med Ullevål eller Tønsberg. De kan gi deg bedre svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Det høres absolutt ut som om du bør få sjekket det. Mange som lettere blir gravid etter kikkhullsoperasjon, de brenner bort det de evt finner samtidig som de sjekker om eggledere er tette osv.  Jeg hadde ikke peiling på at jeg hadde det, prøvde vel i 5 år før gynekologen som henviste meg til ivf nevnte at det kunne vært greit å sjekke. Eneste spørsmålet han hadde var om jeg hadde mye menssmerter. Trodde ikke jeg hadde noe mer en normalt, men det sier kanskje litt om hva vi kvinner tenker vi skal tåle. Hvis du alltid må ta smertestillende så tenker jeg du har mer en normalt mye smerter. For min del var det for sent, tette eggledere selv med veldig mild endometriose. Men fikk barn med ivf etter en stund da. Ofte henger ikke grad av endometriose sammen med hvor mye symptomer du har, så veldig vanskelig å si hvordan det kan påvirke deg og din kropp. Få det sjekket!

Anonymkode: 45905...e6e

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver angående menssmerter og støt ved samleie. Høres ut som du burde få sjekka det.

Hos meg fant de det ut da jeg måtte fjerne ene egglederen grunnet graviditet utenfor livmoren. Dette skjedde altså fordi jeg (uvitende) hadde endometriose. 

Lykke til 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det nokså likt som du beskriver, og mistenker at jeg har endometriose, men jeg er ikke sjekket for det. Vi prøvde flere år før jeg ble gravid med første barn, mens jeg ble gravid med nr. to med en gang jeg fikk mensen tilbake etter første fødsel. Det er to leger som har nevnt endometriose som en mulig årsak til det, fordi den tilstanden ofte blir midlertidig bedre ifbm. svangerskap.  

Anonymkode: 93b1a...8cb

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Det er ikke så enkelt som å bare ta en kikhullsoperasjon.

Det kan gi mer arrdannelser, og gi skader samt redusere antall egg om de må fjerne noe på eggstokker/vev osv.

Jeg tok kikkhull når jeg var igang med IVF - fordi jeg fikk en stor cyste som vridde eggstokken.

Men jeg ble ikke raskere gravid (lyktes ikke i det hele tatt), og jeg hadde skade på eggleder.

Endoemtriose gir ikke garantert vanskeligheter, men om man ikke lykkes på IVFrunde 1/2, så kan lapraskopi være greit ja. 

Effekten varer ikke så lenge mtp økte sjanser for graviditet, så det er lurt å ta ifbm IVF. 

Men asså: lapraskopi kan øke sjangser, men også påføre komplikasjoner/skader/mindre eggreserve.

Om problemet deres er dårlig eggkvalitet, AMH osv hjelper ikke lapraskopi. 

AnonymBruker
Skrevet

De fant det ut etter jeg hadde vært inn og ut av sykehuset i 13 år. Altså er mitt symptombilde ganske ille.

Jeg har ikke prøvd å få barn enda, men gynekologene finnes ikke bekymret. De tar ut egg før lapraskopi hvis det er nødvendig. De rørte ikke mine eggstokker eller eggledere, og fant ikke vev eller arr akkurat der. Om de så skulle funnet det kan man fortsatt bli gravid ved ivf.

Er du i kontakt med fertilitetsklinikken på sykehuset? Første steg er å henvises dit. Noen ganger prøver de ivf først, andre ganger opererer de først. Man bør helst unngå operasjon da det alltid kan innebære komplikasjoner. Man kan få sammenvoksninger der de svir/skjærer/syr etterpå, de kan skade ting ved uhell og man kan få tarmslyng. Lav risiko ved lapraskopi, men noen opplever at kikkhull ikke er nok og får større snitt under operasjonen.

Lykke til :)

Anonymkode: cb67e...254

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget det fordi jeg fikk gradvis økende menssmerter og smerter ved eggløsning og etter vannlating.  Menssmertene ble til slutt uutholdelige og kan sammenlignes med skikkelig vonde fødselsrier. Slik jeg opplevde riene. 

Ble henvist til gynekolog som tok ultralyd og fant en cyste. Ble videre henvist til laparaskopi pga smertefull cyste og de andre smertene. 

Hadde utbredt endometriose i hele buken, urinblære, tarm. Men egglederne var fine. Fjernet cysten men pga fare for sammenvoksinger ble ikke noe av endometrioseflekkene brent. De skal tørke ut og bli inaktivert når man ikke har menstrasjon. Gikk på minipille en periode for å være mensfri noen mnd før startet prøving. 

Ble gravid på vanlig måte. Brukte lenger tid på nr to da og skulle igang med ivf, men så satt egget. 

Ble rådet til å amme så lenge som mulig for at endometriosen skulle roe seg når var gravid.  

Men ja....gå til en gynekolog og få vurdering. Laparoskopi betyr ikke at de brenner bort flekker osv. Jeg tror det er lurt å røre så lite som mulig for å forebygge sammenvoksinger. Prøv med medisiner og sånn først. 

Lykke til 🌟

Anonymkode: f4ae7...522

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 17.54):

Det høres absolutt ut som om du bør få sjekket det. Mange som lettere blir gravid etter kikkhullsoperasjon, de brenner bort det de evt finner samtidig som de sjekker om eggledere er tette osv.  Jeg hadde ikke peiling på at jeg hadde det, prøvde vel i 5 år før gynekologen som henviste meg til ivf nevnte at det kunne vært greit å sjekke. Eneste spørsmålet han hadde var om jeg hadde mye menssmerter. Trodde ikke jeg hadde noe mer en normalt, men det sier kanskje litt om hva vi kvinner tenker vi skal tåle. Hvis du alltid må ta smertestillende så tenker jeg du har mer en normalt mye smerter. For min del var det for sent, tette eggledere selv med veldig mild endometriose. Men fikk barn med ivf etter en stund da. Ofte henger ikke grad av endometriose sammen med hvor mye symptomer du har, så veldig vanskelig å si hvordan det kan påvirke deg og din kropp. Få det sjekket!

Takk for svar😊 jeg ble undersøkt hos gynekolog på fertitilitetsklinikk ifjor der de sjekket eggende mine, og om egglederne kunne være tette og om ting så normalt ut, og det gjorde det, utenom at jeg hadde mye eggposer, men det var ikke veldig uvanlig. Så alt så fint ut i fjor ihvertfall, og han mente at grunnen til at jeg hadde vondt av og til nederst til høyre eller venstre i magen, av og til var kanskje fordi en cyste hadde sprukket, noe som også var normalt sa han 🤷🏼‍♀️🤔

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Krakilsk skrev (På 15.3.2021 den 17.08):

Ullevål eller Tønsberg? Hva om ts bor i Bergen? 😅

Anonymkode: 5e54c...fb1

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar😊 jeg ble undersøkt hos gynekolog på fertitilitetsklinikk ifjor der de sjekket eggende mine, og om egglederne kunne være tette og om ting så normalt ut, og det gjorde det, utenom at jeg hadde mye eggposer, men det var ikke veldig uvanlig. Så alt så fint ut i fjor ihvertfall, og han mente at grunnen til at jeg hadde vondt av og til nederst til høyre eller venstre i magen, av og til var kanskje fordi en cyste hadde sprukket, noe som også var normalt sa han 🤷🏼‍♀️🤔

Ts

Det er jo flott at egglederne er åpne, da er det jo sjangser for å bli gravid naturlig. Men en fertilitetssjekk vil ikke kunne gi deg noe svar på om du har endometriose og kunnskap ute hos leger i Norge er dessverre ikke veldig god. Jeg fikk også beskjed om at alt var perfekt men det stemte altså ikke. Men, når dere har prøvd aktivt i 2 år så er det på tide med en henvisning til ivf, så kan de vurdere hva veien videre for dere blir. Lykke til!

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ullevål eller Tønsberg? Hva om ts bor i Bergen? 😅

Anonymkode: 5e54c...fb1

Det er desverre de to sykehusene som er best på endo og adeno, og derfor tar de imot endopasienter fra hele landet. Det er heller ikke uvanlig at norske endopasienter drar til utlandet for behandling.

Jeg valgte å nevne det fordi jeg selv er blant de (mange) som har blitt "friskmeldt" ved operasjon på et annet sykehus, og deretter (endelig) fått god behandling da jeg kom til Ullevål for second opinion. 

Så ja, det suger. Skikkelig. Men desverre må man regne med reisevei om man vil være sikret behandling som er up to date på endoforskning i Norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...