AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Moren til ei venninne av jenta vår har ikke så godt rykte på seg. Hun er en litt fri sjel som kler seg som hun vil og som ikke bryr seg så mye om hva andre tenker. Itillegg har hun i ungdommen og også i perioder etter hun fikk barn ruset seg. Vet ikke med hva, eller hvor ofte. Som jeg kjenner henne er hun ei godhjertet dame som virkelig er glad i barna sine og som gjør så godt hun kan. Nå sliter hun og har det vanskelig pga et samlivsbrudd og jeg har tilbydt henne å treffes for å prate sammen. Dette satte hun stor pris på, da alle andre her i bygda ser ned på henne og ikke bryr seg i det hele tatt. Mannen min ble skikkelig irritert og sa at han forventet at jeg ikke hang med henne. At han ikke ville at jeg skulle bli assosiert med "slike narkohoder" og at slike folk ikke var verdt lufta de puster inn.. Jeg blir så sjokkert over slike uttalelser, for det er så langt ifra hva jeg mener selv. Jeg mener at alle mennesker er like mye verdt, selv om de ikke er som alle andre. At alle en gang kan trenge at noen strekker ut en hånd og viser at de bryr seg. Dette er virkelig ikke et dårlig menneske, bare ei som har hatt det vanskelig og i perioder kommet litt feil ut. Hva tenker dere om å " involvere " seg med "slike"? Er det så villt og galt av meg? Anonymkode: 5b1cd...873 10
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Jeg ville i større grad vurdert å involvere meg med slike som mannen din enn denne kvinnen. En ting er hans fordommer mot mennesker som har ruset seg, en annen ting er hvor opptatt han er av hva andre kommer til å mene om deg og dere hvis du sosialiserer deg med henne, og en tredje ting er at han synes å tro at han kan bestemme hvem du omgås.
Skriblerinna Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 (endret) Absolutt ikke galt av deg. Mannen din er en lavpanna idiot. Om du skal slutte å treffe en av dem, ville jeg valgt han. Endret 15. mars 2021 av Skriblerinna 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Du viser empati og omtanke. Mannen din er redd for folkesnakket. Anonymkode: 21068...67e 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Moren til ei venninne av jenta vår har ikke så godt rykte på seg. Hun er en litt fri sjel som kler seg som hun vil og som ikke bryr seg så mye om hva andre tenker. Itillegg har hun i ungdommen og også i perioder etter hun fikk barn ruset seg. Vet ikke med hva, eller hvor ofte. Som jeg kjenner henne er hun ei godhjertet dame som virkelig er glad i barna sine og som gjør så godt hun kan. Nå sliter hun og har det vanskelig pga et samlivsbrudd og jeg har tilbydt henne å treffes for å prate sammen. Dette satte hun stor pris på, da alle andre her i bygda ser ned på henne og ikke bryr seg i det hele tatt. Mannen min ble skikkelig irritert og sa at han forventet at jeg ikke hang med henne. At han ikke ville at jeg skulle bli assosiert med "slike narkohoder" og at slike folk ikke var verdt lufta de puster inn.. Jeg blir så sjokkert over slike uttalelser, for det er så langt ifra hva jeg mener selv. Jeg mener at alle mennesker er like mye verdt, selv om de ikke er som alle andre. At alle en gang kan trenge at noen strekker ut en hånd og viser at de bryr seg. Dette er virkelig ikke et dårlig menneske, bare ei som har hatt det vanskelig og i perioder kommet litt feil ut. Hva tenker dere om å " involvere " seg med "slike"? Er det så villt og galt av meg? Anonymkode: 5b1cd...873 Involverer seg med slike? Jeg ville heller vurdert om jeg ville involvert meg med en slik mann... Anonymkode: fe8ee...332 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Takk for svar 🙂 Godt å se at jeg ikke er helt på bærtur. Tenker bare hvem er vi som kan dømme andre slik.. at alle fortjener at noen bryr seg. Og merker at hans holdninger sårer meg, og er så langt ifra den jeg er og hva jeg tror på. Anonymkode: 5b1cd...873 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 For min del er det en dealbreaker. Hadde min mann sagt noe slikt hadde jeg konfrontert han og bedt om en nærmere forklaring og om han virkelig mente og står for disse holdningene. Hadde aldri latt barnet vokse opp rundt slike holdninger og mye negativitet. Anonymkode: c3f08...13d 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): For min del er det en dealbreaker. Hadde min mann sagt noe slikt hadde jeg konfrontert han og bedt om en nærmere forklaring og om han virkelig mente og står for disse holdningene. Hadde aldri latt barnet vokse opp rundt slike holdninger og mye negativitet. Anonymkode: c3f08...13d Er så enig egentlig. Jeg vet at han har enkelte holdninger som jeg ikke er enig i, og at han ser ned på/snakker ned andre som ikke er helt gode i hans øyne. Men her ble jeg veldig paff, når jeg fortalte hvor langt nede hun er og at hun ikke har noen og han var så kjølig som en istapp.. Der traff meg veldig hard, og tankene sviver. Er ikke slik jeg ønsker å være og ihvertfall ikke slik jeg ønsker ungene skal lære... Jeg er opptatt av at alle er like mye verdt, og ser du noen som sliter, så strekk ut en hånd. Mens han mener tydeligvis at enkelte folk er så lite verdt at en gjerne må tråkke på de istedenfor... Anonymkode: 5b1cd...873 2
Hannah80 Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 Datet en dame som hadde slike holdninger. Hun kalte rusavhengige for "søppelmennesker". Traff henne aldri igjen. Har du ikke merket slike holdninger fra din mann tidligere? 1
B87C Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Moren til ei venninne av jenta vår har ikke så godt rykte på seg. Hun er en litt fri sjel som kler seg som hun vil og som ikke bryr seg så mye om hva andre tenker. Itillegg har hun i ungdommen og også i perioder etter hun fikk barn ruset seg. Vet ikke med hva, eller hvor ofte. Som jeg kjenner henne er hun ei godhjertet dame som virkelig er glad i barna sine og som gjør så godt hun kan. Nå sliter hun og har det vanskelig pga et samlivsbrudd og jeg har tilbydt henne å treffes for å prate sammen. Dette satte hun stor pris på, da alle andre her i bygda ser ned på henne og ikke bryr seg i det hele tatt. Mannen min ble skikkelig irritert og sa at han forventet at jeg ikke hang med henne. At han ikke ville at jeg skulle bli assosiert med "slike narkohoder" og at slike folk ikke var verdt lufta de puster inn.. Jeg blir så sjokkert over slike uttalelser, for det er så langt ifra hva jeg mener selv. Jeg mener at alle mennesker er like mye verdt, selv om de ikke er som alle andre. At alle en gang kan trenge at noen strekker ut en hånd og viser at de bryr seg. Dette er virkelig ikke et dårlig menneske, bare ei som har hatt det vanskelig og i perioder kommet litt feil ut. Hva tenker dere om å " involvere " seg med "slike"? Er det så villt og galt av meg? Anonymkode: 5b1cd...873 Kunne vært min søster du beskrev der, så flott og se at der finnes mennesker som ikke dømmer kun på grunnlag av fortid. Det er vondt og vanskelig og bli kvitt slike stigma og hvis ingen gir deg en sjangs så er det veldig lett og falle tilbake til gale venner osv. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er så enig egentlig. Jeg vet at han har enkelte holdninger som jeg ikke er enig i, og at han ser ned på/snakker ned andre som ikke er helt gode i hans øyne. Men her ble jeg veldig paff, når jeg fortalte hvor langt nede hun er og at hun ikke har noen og han var så kjølig som en istapp.. Der traff meg veldig hard, og tankene sviver. Er ikke slik jeg ønsker å være og ihvertfall ikke slik jeg ønsker ungene skal lære... Jeg er opptatt av at alle er like mye verdt, og ser du noen som sliter, så strekk ut en hånd. Mens han mener tydeligvis at enkelte folk er så lite verdt at en gjerne må tråkke på de istedenfor... Anonymkode: 5b1cd...873 Det kan være veldig skadelig for barn hvis de vokser opp i en familie som lærer dem at "vi" er best og andre er mindre bra. Man kan lure på om Freddie Mercury i Queen vokste opp i den familie dynamikken: "We Are The Champions" I've paid my dues Time after time. I've done my sentence But committed no crime. And bad mistakes‒ I've made a few. I've had my share of sand kicked in my face But I've come through. And I need to go on and on, and on, and on. We are the champions, my friends. And we'll keep on fighting 'til the end. We are the champions. We are the champions. No time for losers 'Cause we are the champions of the world. I've taken my bows, And my curtain calls. You brought me fame and fortune, and everything that goes with it. I thank you all. But it's been no bed of roses, No pleasure cruise. I consider it a challenge before the whole human race, And I ain't gonna lose. And I need just go on and on, and on, and on. Anonymkode: c3f08...13d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Må si meg enig med mannen din. Jeg hadde aldri tolerert det om partneren min vanket med kriminelle junkies. Anonymkode: 56f31...f12 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Må si meg enig med mannen din. Jeg hadde aldri tolerert det om partneren min vanket med kriminelle junkies. Anonymkode: 56f31...f12 Hun er verken kriminell eller typisk junkie Anonymkode: 5b1cd...873 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det kan være veldig skadelig for barn hvis de vokser opp i en familie som lærer dem at "vi" er best og andre er mindre bra. Man kan lure på om Freddie Mercury i Queen vokste opp i den familie dynamikken: "We Are The Champions" I've paid my dues Time after time. I've done my sentence But committed no crime. And bad mistakes‒ I've made a few. I've had my share of sand kicked in my face But I've come through. And I need to go on and on, and on, and on. We are the champions, my friends. And we'll keep on fighting 'til the end. We are the champions. We are the champions. No time for losers 'Cause we are the champions of the world. I've taken my bows, And my curtain calls. You brought me fame and fortune, and everything that goes with it. I thank you all. But it's been no bed of roses, No pleasure cruise. I consider it a challenge before the whole human race, And I ain't gonna lose. And I need just go on and on, and on, and on. Anonymkode: c3f08...13d Det er litt sånn her.. Vi (eller han) er best. Jeg ser ting klarere og klarere, og det er mye ved hans meninger jeg ikke kan stå inne for. Dette har jeg også tatt opp med han flere ganger, og sikkert derfor jeg syntes det var så vondt å høre han fyre løs idag. Han har meninger om så mangt, håper for guds skyld ikke at noen av hans barn blir homoseksuelle feks, for å si det sånn... 😰 Han har vokst opp i en destruktiv familie og er nok ganske ødelagt i tenkemåten derifra og empati er nok ikke utviklet helt som den skal... Men hva kan jeg si for at han skal forstå at det ikke er greit? At alle er like mye verdt, og alle fortjener en sjanse? Hvordan nå inn og forandre det forvridde synet han har til mangt og mye? Anonymkode: 5b1cd...873
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Altså det er fint å stille opp for sine medmennesker, men jeg syns folk som ruser seg skal overlates det profesjonelle, og ikke minst bør barna unngå å måtte omgås med en ruset mor. I min oppvekst var en av nabodamene her en "fri sjel" som du beskriver det, men "det er jo ikke noe vondt i henne" sa folk. Som voksen har jeg fått vite at barnet hennes slett ikke hadde det bra, hun burde absolutt ikke hatt omsorg for barn. Så jeg tenker du bør tipse barnevernet om rusmisbruket så barnet/barna blir fulgt opp, og så kan mor få hjelp av profesjonelle. Anonymkode: 899b7...d7c 1
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er litt sånn her.. Vi (eller han) er best. Jeg ser ting klarere og klarere, og det er mye ved hans meninger jeg ikke kan stå inne for. Dette har jeg også tatt opp med han flere ganger, og sikkert derfor jeg syntes det var så vondt å høre han fyre løs idag. Han har meninger om så mangt, håper for guds skyld ikke at noen av hans barn blir homoseksuelle feks, for å si det sånn... 😰 Han har vokst opp i en destruktiv familie og er nok ganske ødelagt i tenkemåten derifra og empati er nok ikke utviklet helt som den skal... Men hva kan jeg si for at han skal forstå at det ikke er greit? At alle er like mye verdt, og alle fortjener en sjanse? Hvordan nå inn og forandre det forvridde synet han har til mangt og mye? Anonymkode: 5b1cd...873 En effektiv måte å møte mennesker på deres holdninger er jo å spørre dem videre, i stedet for å fortelle dem hvor uenig man er. Typ "åja, hva er det som gjør at du mener det?". "Hva er det som gjør homoseksuelle mindre verdt?" og så følger man det opp, og da ender personen ofte å innse at de ikke har noen reell begrunnelse til å tenke slik de tenker, og på denne måten kan man så et lite frø og kanskje personen kan endre litt meninger etter hvert. På denne måten skaper man et trygt rom for å snakke om meningene sine i stedet for at man blir steil og bare holder det for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Altså det er fint å stille opp for sine medmennesker, men jeg syns folk som ruser seg skal overlates det profesjonelle, og ikke minst bør barna unngå å måtte omgås med en ruset mor. I min oppvekst var en av nabodamene her en "fri sjel" som du beskriver det, men "det er jo ikke noe vondt i henne" sa folk. Som voksen har jeg fått vite at barnet hennes slett ikke hadde det bra, hun burde absolutt ikke hatt omsorg for barn. Så jeg tenker du bør tipse barnevernet om rusmisbruket så barnet/barna blir fulgt opp, og så kan mor få hjelp av profesjonelle. Anonymkode: 899b7...d7c Barnevernet er inne i bildet, og hun har avlastning gjennom dem. Får også hjelp hos dps. Ruser seg ikke aktivt nå, som jeg vet. Anonymkode: 5b1cd...873
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Rainstorm skrev (15 minutter siden): En effektiv måte å møte mennesker på deres holdninger er jo å spørre dem videre, i stedet for å fortelle dem hvor uenig man er. Typ "åja, hva er det som gjør at du mener det?". "Hva er det som gjør homoseksuelle mindre verdt?" og så følger man det opp, og da ender personen ofte å innse at de ikke har noen reell begrunnelse til å tenke slik de tenker, og på denne måten kan man så et lite frø og kanskje personen kan endre litt meninger etter hvert. På denne måten skaper man et trygt rom for å snakke om meningene sine i stedet for at man blir steil og bare holder det for seg selv. Har prøvd og han har alltid et svar på alt. Feks Hvorfor mener du det om narkomane, hva gjør at du tenker de er dårlige mennesker? - Det er en gjeng med søppelfolk som faen ikke burde leve. Verden er et bedre sted uten sånne.. Får jeg noen sånne på døra her skal jeg faen meg knuse trynet på de. Hva gjør at du mener slik om homofile? - Det er faen ikke normalt, det er bare kvalmt det de driver med. Må gjerne være homofile om de vil, men hold de langt unna meg. Altså bare en masse svada, ingen fornuftige meninger eller refleksjoner. For han er det bare sånn og ferdig med det... Har prøvd å si at hva om det hadde vært ditt barn, men tanken på det er for han umulig å ta inn over seg. Vi er bedre enn som så, liksom... Anonymkode: 5b1cd...873
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har prøvd og han har alltid et svar på alt. Feks Hvorfor mener du det om narkomane, hva gjør at du tenker de er dårlige mennesker? - Det er en gjeng med søppelfolk som faen ikke burde leve. Verden er et bedre sted uten sånne.. Får jeg noen sånne på døra her skal jeg faen meg knuse trynet på de. Hva gjør at du mener slik om homofile? - Det er faen ikke normalt, det er bare kvalmt det de driver med. Må gjerne være homofile om de vil, men hold de langt unna meg. Altså bare en masse svada, ingen fornuftige meninger eller refleksjoner. For han er det bare sånn og ferdig med det... Har prøvd å si at hva om det hadde vært ditt barn, men tanken på det er for han umulig å ta inn over seg. Vi er bedre enn som så, liksom... Anonymkode: 5b1cd...873 Ja, jeg tror jeg uttrykte meg litt utydelig. F.eks da når han kommer med det du mener som er svada så følger du det opp. Det du beskriver er at du prøver å få ham til å bytte mening, det jeg mener er at du er nysgjerrig på hva som ligger bak, helt uten å si din egen mening egentlig. F.eks: "narkomane er søppelfolk" - "Åja, hva er det som definerer søppelfolk" - "Mennesker som ikke bidrar i samfunnet" - "åja, gjelder dette også de som er funksjonshemma?" - "nei, bare de som er narkomane" - "Åja, så de bidrar ikke på en annen måte?" - "Ja, de ødelegger for de rundt dem" - "Åja, gjelder dette syke mennesker også som ødelegger for pårørende?" osv. Var på et foredrag om dette, og det var utrolig så interessant hvordan han foredragsholderen klarte å snu ganske mange av våres ubegrunnede meninger (svada), fordi vi ble bevisst på hvor inkonsekvente vi var og at det kom bare fra "Ja, men jeg bare mener det!!!".
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 Rainstorm skrev (13 minutter siden): Ja, jeg tror jeg uttrykte meg litt utydelig. F.eks da når han kommer med det du mener som er svada så følger du det opp. Det du beskriver er at du prøver å få ham til å bytte mening, det jeg mener er at du er nysgjerrig på hva som ligger bak, helt uten å si din egen mening egentlig. F.eks: "narkomane er søppelfolk" - "Åja, hva er det som definerer søppelfolk" - "Mennesker som ikke bidrar i samfunnet" - "åja, gjelder dette også de som er funksjonshemma?" - "nei, bare de som er narkomane" - "Åja, så de bidrar ikke på en annen måte?" - "Ja, de ødelegger for de rundt dem" - "Åja, gjelder dette syke mennesker også som ødelegger for pårørende?" osv. Var på et foredrag om dette, og det var utrolig så interessant hvordan han foredragsholderen klarte å snu ganske mange av våres ubegrunnede meninger (svada), fordi vi ble bevisst på hvor inkonsekvente vi var og at det kom bare fra "Ja, men jeg bare mener det!!!". Kan kanskje prøve det veldig bevisst under en prat 😊 Har prøvd noen ganger før, det å stille åpne, nysgjerrige spørsmål men gir fort opp for jeg blir så provosert over svarene hans at jeg ikke orker høre på det 😅 Men skal prøve igjen 🙂 Anonymkode: 5b1cd...873
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå