Gå til innhold

Invitert til fest, men hva med korona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som bor i Trondheim. Hun har invitert til bursdagsfest hjemme hos seg selv, hvor vi blir åtte stk. til sammen. Det er kun henne jeg kjenner på festen, jeg har aldri møtt de andre. Det er i en liten leilighet hvor det er umulig å overholde "meter'n". 

Selv bor jeg i en kommune med null smitte, og kjenner jeg er litt skeptisk på å reise til byen for en fest med mange ukjente, uten mulighet til å holde god avstand. 

Hva tenker dere? Det er vel slik at en kan ha 10 nærkontakter i løpet av en uke, så disse damene på festen vil bli mine nærkontakter i uka som kommer  da, eller? Må holde meg unna folk frem til helga, liksom? 

Vet at hun kommer til å bli veldig skuffa om jeg ikke kommer, men er som sagt skeptisk. Om jeg tar med meg smitte hjem til denne smittefrie kommunen, blir jeg garantert uglesett 😂

Anonymkode: 3c2fa...8c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke et besøkstak på fem personer?

Anonymkode: 0aeb6...ecb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese om reglene i trondheim på kommunens side: https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/korona-samleside/disse-koronareglene--gjelder-i-trondheim/

Er det verdt å dra i bursdagen hennes? Det er vel mer anbefalinger enn påbud. Det virker som din første tanke er å droppe det. Det støtter jeg deg i.

Det er nettopp i slike sosiale sammenkomster at smitten sprer seg. Du kjenner jo ikke de andre og aner ikke hvor mange nærkontakter de har. Ikke lenge siden at en person alene hadde over 300 nærkontakter og fikk påvist smitte...

Anonymkode: de3c9...cc6

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ikke dratt så lenge det ikke er mulig med avstand og det ikke er folk du omgås daglig. Det er tross alt en pandemi og vi alle må gjøre vårt for å bedre situasjonen. Forklar hvordan du føler det og hun vil nok forstå. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si at pga smittesituasjonen så tør du ikke feiring, men tilby deg å komme innom å feire henne alene en annen dag. De fleste skjønner at noen er skeptiske så lenge det er et alternativ for da ser de at du bryr deg. 

Anonymkode: 910b9...79e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, huff.. Jeg føler det er utrygt, og egentlig litt unødvendig, skal jeg være ærlig. Skjønner hun ønsker å feire, hun måtte jo avlyse i fjor og, pga pandemien. Samtidig må dette være en "global dugnad" om vi skal greie å holde smitten nede.

Jeg har selv reagert på folk som på død og liv MÅ ut å reise, feste og opptre uansvarlig i denne tiden 😅 

Synes bare det er vanskelig å ta den praten med henne, hun var ikke fornøyd da jeg meldte avbud i fjor, for å si det slik.. (jeg meldte avbud før hun ble tvunget til å avlyse pga restriksjoner). 

TS

Anonymkode: 3c2fa...8c6

• Liker 5
Gjest Anonym 77
Skrevet

Dere bør følge nasjonale anbefalinger som er maks 5 personer utenom husstanden.  

AnonymBruker
Skrevet

Si du er syk. 

Anonymkode: f8b7d...66a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt foreslå at dere kan ha en helg sammen, bare dere to? Må da ikke være fest og mange mennesker for å gjøre stas på noen? :) 

Usikker på smittesituasjonen i Trondheim nå, men du vet jo ikke hvir de andre er fra i landet heller.

Bor også i en kommune som nå endelig er smittefri igjen, utbrudd det tok litt tid å slå helt ned. Men nå et større utbrudd av mutasjon i nærheten. Her kom det nettopp nye råd/regler omkring det å unngå at smitte blir dratt tilbake hit.

Anonymkode: f9279...386

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det ikke et besøkstak på fem personer?

Anonymkode: 0aeb6...ecb

Det er kun en anbefaling. 

Anonymkode: d1556...66b

AnonymBruker
Skrevet

Her i Bergen kan 20 smittete spores tilbake til én fest. Det tryggeste er å bli hjemme, absolutt.

Og til dere som sier det er bare en anbefaling, ja, men snart blir det et påbud jfr Oslo og Viken.

Anonymkode: beead...09f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble invitert til tilsvarende på vårparten, når det stormet som verst den gangen. Jeg bodde i en kommune med lavt smittetrykk (ca 5 mil unna), mens innflytningsfesten som dette var, var i en kommune med langt høyere smittetrykk. Jeg takket nei, så det som det var at for meg ble det litt feil å reise fra ett sted til ett annet i denne situasjonen, og at jeg veldig gjerne heller tok en tur en annen dag :) 

Mulig de synes jeg er kjipt og teit, men på den annen side tenker jeg at jeg setter heller pris på at mine venner er ærlige med meg og sier det som det er. Alternativt kunne jeg løyet om at jeg ikke kan, er syk etc, noe jeg valgte å ikke gjøre.

Så jeg tenker det samme for deg selv, si du synes det passer litt dårlig akkurat nå... Jeg synes det er for stor risiko å ta både mtp sykdom, men også å havne i karantene, noe det er ennå større sjans for siden de nå tar ut så mange ift mutasjonsviruset.

Anonymkode: 8d9bb...09a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...