AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Synes det er vanskelig å forstå meg på alle regler og hva som er lurest å gjøre når det kommer til foreldrepermisjon. Vurderer å ta ulønnet permisjon i 4 uker rett etter foreldrepermisjonen min er ferdig og til slutt ta ferie (overfører 4 uker + 1 dag fra året før). Opparbeider jeg meg sykepenge rettigheter, pensjon osv etter den ulønnede permisjonen når jeg begynner på feiren? Og er det slik at hvis man tar ulønnet permisjon under fire uker så slipper man søke ekstra om dette? Vurderer muligens å søke meg ny jobb når jeg er i permisjon så da er det kanskje ikke så lurt at jeg tar ulønnet permisjon hvis dette kan komme i veien for noe? Anonymkode: 751b3...752
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Hvorfor ikke ta ferie i direkte etterkant av permisjon? Anonymkode: 3954b...0d9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 19.52): Hvorfor ikke ta ferie i direkte etterkant av permisjon? Anonymkode: 3954b...0d9 Fordi hun lurer på om det kan lønne seg å ta ferien etter ulønnet permisjon i stede, siden hun på den måten kanskje kan opparbeider seg rettighetene til sykepenger igjen før hun kommer tilbake til jobb. Jeg lurer på det samme. Har du funnet ut noe mer om dette TS? Anonymkode: c7fc8...cf0
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi hun lurer på om det kan lønne seg å ta ferien etter ulønnet permisjon i stede, siden hun på den måten kanskje kan opparbeider seg rettighetene til sykepenger igjen før hun kommer tilbake til jobb. Jeg lurer på det samme. Har du funnet ut noe mer om dette TS? Anonymkode: c7fc8...cf0 Uavhengig av om det lønner seg med tanke på opparbeiding av rettigheter under ferie så lønner det seg i allefall for å beholde noe av retten til sykepenger ved eventuell sykemelding. Når man går direkte fra lønner foreldrepermisjon til ulønnet permisjon for å ta vare på barn beholder man retten til sykepenger fra NAV ved eventuell sykdom. Det er visse kriterier som må oppfylles, og ett av disse er at man går direkte fra lønnet foreldrepermisjon til ulønnet, altså ikke noe ferie i mellom. Anonymkode: 77114...933 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Det lønner seg ikke nei. Du har ikke opparbeidet deg rett til sykepenger om du tar ferien etter ulønnet. Dette gjelder kun om du tar ferie etter lønnet permisjon og deretter blir syk. Du må komme direkte fra jobb/lønnet permisjon eller ferie som også ansees som å være i jobb. Har du først mistet rettigheter pga ulønna permisjon får du ikke disse tilbake med å ta ferie med andre ord. Du har rett på 60% sykepenger om du blir syk etter ulønnet, hvis du har en jobb du har planer om å komme tilbake til etter permisjonen din. Anonymkode: d53b3...760
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå