AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Kom hjem fra kontroll hos en annen jordmor enn jeg vanligvis går til nå nettopp og ser på helsekortet at jeg ligger under kurven på symfyse mål. Er i uke 24 og symfyse målet er 22 cm. Jordmor sa også at babyen lå langt nede i bekkenet. Kjenner jeg blir litt bekymret nå. Er vel ikke vanlig at babyen skal ligge langt nede i bekkenet nå? Burde jeg ta kontakt med jordmoren jeg vanligvis går til og få sjekket opp i dette? Anonymkode: e4728...856
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Hadde lave symfysemål med min sistemann, men ut kom en kar på 4kg. Tror ikke dette har så mye å si, faktisk. Anonymkode: 4c9d3...9a3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Hadde lavt symfysemål hele svangerskapet, ut kom det ei på 3,6kg. Så lenge du følger din egen kurve er det greit. Anonymkode: faf12...eca 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Forhold deg litt avslappet til akkurat de der målene der, for det trenger ikke ha noe som helst å si. Som jo folk over her nevner så stemte det jo ikke overhode med det som var realiteten. Hvis jordmor eller lege er bekymret sender de deg på en vekstkontroll, som er en rutinemessig sjekk hvor det sjeldent avdekkes noe spesielt. Kanskje er ungen litt mindre enn gjennomsnittet, men so what? Trenger ikke være noe mer alvorlig enn at barnet til ei dame er litt mindre bygd og har mindre vekt enn barnet til ei anna. Se på en skoleklasse da, de er jo forskjellige! Helt naturlig. Det går bra Helsevesenet henviser deg hvis det er noe de burde titte ekstra på, og selv da er det særdeles sjeldent noe alvorlig! Anonymkode: 60f25...53a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Hvis barnet ligger nede i bekkenet vil symfysemålet bli mindre, trenger ikke bety at barnet er lite eller noe er galt. Er du fleregangsfødene? Da er det i så fall ikke unormalt at de ligger litt lengre ned. Og hvis jordmor ikke has uttrykk for bekymring så er nok alt greit 😊 Anonymkode: 54c50...905 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Er første gang jeg er gravid. Anonymkode: e4728...856
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Det har ikke noe å si om du er under eller over den gjennomsnitt-streken, hvis det er det du mener med "kurven". Det er nettopp det, bare et gjennomsnitt, det er normalt å være både over og under. Når du er 24 uker er det jo første gang man måler symfyse-fundus så du har ikke noe å gå etter enda Jeg lå under gjennomsnittsstreken under hele svangerskapet og fødte en sprek og frisk jente på 3,5 kg. Anonymkode: 766b0...5b0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kom hjem fra kontroll hos en annen jordmor enn jeg vanligvis går til nå nettopp og ser på helsekortet at jeg ligger under kurven på symfyse mål. Er i uke 24 og symfyse målet er 22 cm. Jordmor sa også at babyen lå langt nede i bekkenet. Kjenner jeg blir litt bekymret nå. Er vel ikke vanlig at babyen skal ligge langt nede i bekkenet nå? Burde jeg ta kontakt med jordmoren jeg vanligvis går til og få sjekket opp i dette? Anonymkode: e4728...856 Du må huske på at noen jordmødre strammer båndet mer enn andre, og at det kan være grunnen for at symfysemålet er litt lavere. Anonymkode: 7153c...7dd
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 Jeg hadde symfysemål på 21 i uke 24 nå sist, og husker at det lå lavt da i første svangerskap også. Jordmoren kommenterte at det kan være vanskelig å måle så tidlig, og at det er vanlig at det flytter seg oppover til nesten kontroll. Det gjorde det med første barn, og ikke så mye mer barn nr. to. Men det var ikke noe galt med noen av dem Anonymkode: 1d409...915
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Eller så var det kanskje dette med at babyen lå langt ned i bekkenet du tenkte mest på? Det er heller ikke noe farlig, det varierer hvordan de ligger, og settes ikke i sammenheng med tidlig fødsel, hvis du er bekymret for det. Den av mine som hadde lavest symfysemål, likte seg tydeligvis også langt ned i bekkenet, for min jordmor kommenterte også det. Anonymkode: 1d409...915
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå