Gå til innhold

Lives Oppdragelses-reise på NRK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slukte dette programmet i en sitting! Syntes det var kjempe bra, og Live tar fram viktige synspunkter som jeg tenker alle burde få med seg. Spesielt dette med hvordan man snakker i kommentarfelt vs ansikt til ansikt (denne var hard, men viktig!), og mobilbruk foran barnet. 

Jeg var glad for konklusjonen. Håper programmet hjelper flere med å reflektere og minske presset på mødre der ute, både internt og eksternt. 

Hva syntes dere? 

ekstra spørsmål,

elsker den beige jakken/ vesten Live bruker i flere av programmene. Noen som vet hvor den er fra?

Anonymkode: a9803...60d

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte også programmet godt! Det er tanker jeg har hatt selv rundt det å skulle strekke til som mor. Lista/ kravene må senkes! Er mange av dagens småbarnsmødre som burde se og reflektere over egen atferd. Kunne godt tenke meg en sesong to med andre relaterte tema 🙂

Anonymkode: d8851...bbc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har bare sett den første episoden og jeg elsket den. Nå er mine barn nesten voksne og snart ute men jeg fikk en generell tanke ut av dette som jeg tror alle har godt av å ta med seg.

Vær raus, stol på deg selv og ikke la andre fortelle deg hva du skal tenke, mene og gjøre. Vær like raus mot andre. Tror vi kommer langt med det både på nett og irl.

Anonymkode: 25c50...ad6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så alle episodene i går. Veldig bra og morsomt program! 

Anonymkode: a1d7e...1c8

Skrevet

Så også alle episodene i en jafs, veldig interessant og gøy! Som kommende mor så syns jeg det var fint å få hennes perspektiv belyst. Håper jeg vil klare å ikke bli presset til alt av «nymotens» oppdragelsesverktøy og kommer definitivt til å prøve å ha en indre Live tilstede når den tid kommer!

Jeg syns imidlertid poenget hennes ble litt rotete fremstilt men det er kanskje bare «stilen» til Live. 

Hun forsøkte å være åpen men ingen tvil om at hun dømmer de som gjør det annerledes enn henne, syns det kom veldig klart frem når hun var på de ulike reisene hit og dit for å besøke familier.

• Liker 4
Skrevet

Fin serie, og fin motvekt til dagens enorme press på foreldre. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Wow! Kjempebra! Jeg trengte denne serien. 

Anonymkode: bcbeb...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Åhh, jeg fant bare en episode forrige uke, er alle ute? Jeg får se de i morgen da. 

Jeg likte første episode, jeg er egentlig veldig enig med Live, men samtidig søker jeg råd på forum da. Og er med i mammagrupper på face, og googler når jeg prøver å skjønne noe. Så jeg er jo fanget av dette prestasjonsgreiene jeg og. 

Anonymkode: 9e67c...c79

AnonymBruker
Skrevet

Likte serien veldig godt! Men litt selvmotsigende at hun ville senke krav/press og samtidig så negativ til skjermbruk. 🤔

Anonymkode: 03880...d0f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Likte serien veldig godt! Men litt selvmotsigende at hun ville senke krav/press og samtidig så negativ til skjermbruk. 🤔

Enig! Jeg har så dårlig samvittighet fra før på det punktet og føler mye press. Spesielt nå i karantene, hjemmeskole, stengte barnehager og  hjemmekontor-tider. Jeg er altfor ofte hjemme med barn mens jeg egentlig har tusen ting å følge opp på jobb, og eneste kontakt med familie og venner er via mobil og PC 😕

Anonymkode: 63010...b15

• Liker 9
Skrevet

Herlig serie og Live er jo virkelig den riktige og ekte programlederen :rodmer:

Spoiler

Gøyalt når mannen Tore får akutt følelsen av å befinne seg i en scene fra "Side om side", idet Live spør om han kan være med på en foreldre-TikTok :ler: 

Husker ikke så mye press rundt min 05'er, men jeg husker sånne småting som hjemmesydd vognpose med svalende stoff på sommertid :Knegg:. Stoff og stil må ha solgt bra i den perioden, hehe 🙂

Håper definitivt på flere sesonger med Live! :hjerte: 

Gjest supernova_87
Skrevet

Episode to med de to jentene som snakker om sex med moren sin: Jeg dør av flauhet. 

Og så går de på kondomeriet sammen og snakker om sexleketøy, jeg måtte gjemme meg bak puta. Er dette sunt og bra? Er jo fint at forskjellige familier har det forskjellig, og kanskje det ikke er noen fasit, men ja, nei, vet ikke! :P 

AnonymBruker
Skrevet (endret)

(...)

Men det var artig å se henne være en ganske avslappa mor, med litt annen stil enn curlingforeldrene. Og det med skjermtid er jeg veldig enig i, selv om jeg ikke vil påføre noen dårlig samvittighet. Men tror det er viktig at barn kan kjede seg, det øker kreativiteten og gjør det lettere for dem å konsentrere seg over lengre tid. Vi klarte oss jo fint uten skjermer selv i oppveksten, hos meg fik vi først internett da jeg var 14 år. Problemet er vel at man faller utenfor og det kan bli asosialt. Hadde "alle" gått med på mindre skjermtid hadde man kanskje møtt hverandre mer IRL også.

Anonymkode: acd09...bc7

Ryddet for persondebatt. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Likte også at hun tok opp den utrivelige tonen på nett, at man snakker ikke til hverandre som på div forum, blant annet var hun innom kvinneguiden. 😁

Anonymkode: a1d7e...1c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Likte det! Interessant diskusjon.

Jeg tror at i 2021 er det å få barn, blitt en såpass planlagt affære at for mange blir det et altoppslukende prosjekt som de bevisst har satt av noen år til. Ikke rart mye er detaljstyrt da.

Før var det å få barn noe som bare skjedde, og barna var pent nødt til å henge seg på det som skjedde. Alt ble ikke tilpasset dem

Anonymkode: b9db5...824

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 22.20):

Det kan du si! Men jeg deler også hennes skepsis da.. 

Det harmonerer dog med at "alt var bedre på 80-tallet)

Anonymkode: b9db5...824

AnonymBruker
Skrevet
On 3/15/2021 at 10:20 PM, AnonymBruker said:

Nøyaktig samme inntrykk her! Jeg har sett fire episoder på rappen, og da ble det veldig synlig at det egentlig en selvmotsigelse der. Og ja, det er generelt null rød tråd i den serien. Hva er poenget, hva skal vi få ut av det, annet enn "feel good, slapp mer av, det ble jo voksne ut av oss også". 

Det er mye som skurrer her. Live er privilegert, vokste opp i rik familie, og jobbet hun noen sinne "ordentlig", sånn egentlig? Er et radioprogram eller en kort serie på NRK en gang hvert tredje år, er det egentlig en fulltidsjobb? 

Vi er akkurat samme situasjon sånn sett, småbarnsforeldre i Oslo. Men begge jobber i IT. Ja, arbeidspress er noe helt annet for oss, det er jo en ting. Men også den skjermhysteriet. Javel ja, men hva vil du Live at dine barn skal jobbe med? Skal de også få jobb i NRK som programleder, arver man slike jobber nå? Hvis ikke, så kan de like godt lære litt It-kompetanse først som sist, og da funker det dårlig med skjermforbud.

Annen ting, der hun klandrer seg selv at hun satt med mobil da hun ammet. Jeg ser ærlig på det at jeg ville aldri klart å amme så mye som jeg gjorde, timevis hver eneste dag (ingen av mine barn tok smokk, men jeg selv var en god smokk for dem). Ja, aldri i livet ville jeg klart å ligge der hver kveld 7 til 9 med ungen ammende, om ikke mobiltelefon og underholdning den gir. Tenker det er win-win for mor og barn, barn får trygghet og nærhet, mor dør ikke av kjedsomhet og frustrasjon. 

Så, poenget mitt, er at ja, programmet var litt underholdende, var feel-good følelse av det, var ellers er det null poeng i det, ingen logikk, ingen kunnskap. Og jeg ønsker ikke at mine skattepenger (det er NRK tross alt) skal brukes på at et kjendisbarn, en rik bortsemt pike, skal klage på hvor mye press hun opplever som småbarnsmor.

Anonymkode: dc822...f86

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 12.13):

Annen ting, der hun klandrer seg selv at hun satt med mobil da hun ammet. Jeg ser ærlig på det at jeg ville aldri klart å amme så mye som jeg gjorde, timevis hver eneste dag (ingen av mine barn tok smokk, men jeg selv var en god smokk for dem). Ja, aldri i livet ville jeg klart å ligge der hver kveld 7 til 9 med ungen ammende, om ikke mobiltelefon og underholdning den gir. Tenker det er win-win for mor og barn, barn får trygghet og nærhet, mor dør ikke av kjedsomhet og frustrasjon. 

Anonymkode: dc822...f86

Hæ, sier hun det? Nå må jeg faktisk ta en kikk Live ammet vel ingen av sine barn? Det har hun jo frontet ganske hardt. Så da kan det ikke ha vært mye skjerm i kombinasjon med amming heller. 

For øvrig enig med deg, hadde jeg ikke hatt mobil, TV eller bøker (og jeg tenker alle de tingene går for det samme i en sånn situasjon) da jeg ammet i over åtte timer i døgnet de første fire månedene så hadde jeg nok gitt opp. Babyen sov jo stort sett, hvorfor skal jeg nistirre på den mens den dier i søvne?

(...)

Anonymkode: d838b...5d4

Ryddet for persondebatt. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Har sett serien ferdig nå. Og hun kunkluderer jo med at hun fant en ro, men at den nok ville bli borte igjen så snart heisen var nede. Synes hun virker ærlig, spesielt i hennes negative sider som mor. Hun henger igjen i 80-tallet. Som den episoden med skjerm eller skjerme. Hun fant jo plutselig ut at det var gøy med spill, og Chris fra flippklipp hadde gode argumenter FOR spilling.

Lo godt av henne etter kommentarene på sentret, også at hun løp bort til de for å unnskylde. Merker jo selv at svar her inne, også fra meg til tider, bærer preg av å ikke ta seg tid for å begrunne. Det skal bare et kjapt og enkelt svar ut.

Hun erkjenner sine svakheter, slik oppfatter jeg det. Synes hun også belyser temaene godt uten å ha et fasitsvar.

Anonymkode: 3450a...888

Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...