Gå til innhold

Pusse opp ok kjøkken eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjør på.

Nå har riktignok vi et kjøkken som er modent for utskifting for lenge siden, men det som er mest irriterende er uten tvil løsningen. Heller et stygt kjøkken med god løsning enn et pent med dårlig løsning.

Ellers kan dere jo f.eks. vurdere koketopp med innebygget ventilator, så slipper dere kanskje arbeid i tak?

Anonymkode: 1061e...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skaffet meg akkurat ny kjøkkeninnredning (ganske lite kjøkken) med alt det innebærer av el. jobb, rørlegger, nye hvitevarer, montering osv. Det kom på i underkant av 200.000, så at deres koster rundt 400’ høres bare rett og rimelig ut. 
Hadde samme dilemma som deg, det jeg hadde var helt greit, og kvaliteten var god - et par av hvitevarene var litt under pari med ikke klare for utskiftning, egentlig... Men jeg er mye på kjøkkenet og vil ha det som jeg vil ha det:)

Etter at jobben var gjort, ser jeg at det tidligere kjøkkenet ikke var helt greit allikevel - forskjellen er så total. Er så glad for at jeg gjorde den investeringen! Jeg hadde gjort det, om jeg var deg!

Anonymkode: 62c58...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har rom i økonomien til det syns jeg ikke du skal tvile eller nøle - dette vil være verdt det! Jeg tror når kjøkkenet er ferdig så kommer du ikke til å sitte og angre på at du fiksa det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt samme dilemma. Eldre kjøkken i helt fantastisk kvalitet, men dårlig planløsning og ikke min stil. Valgte å gi det bort på finn og kjøre full renovering med nye vinduer, rive vegg ++så glad for det valget! Elsker å være på kjøkkenet og føler derfor jeg får mye ut av det. Valgte å kjøpe et kvalitetskjøkken som skal bare lenge slik som det 30 år gamle kjøkkenet jeg fjernet har gjort. Innredningen kostet vel 170, benkeplate 100 m/vask, hvitevarer har jeg brukt rundt 120. Montering 30. Plantegningen tenkte jeg på i ett år med masse egne skisser før jeg oppsøkte butikken. 

Anonymkode: 39197...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ellers kan dere jo f.eks. vurdere koketopp med innebygget ventilator, så slipper dere kanskje arbeid i tak?

Anonymkode: 1061e...922

Det har vi vurdert, og veldig lyst på. Men siden vi ikke ønsker kullfilter men lufting ut blir det en mye dyrere løsning (billigere å utnytte deler av eksisterende kanaler i tak, enn å legge nye under gulv, som er eneste mulighet hos oss). 

1 hour ago, Crema said:

Hvis dere har rom i økonomien til det syns jeg ikke du skal tvile eller nøle - dette vil være verdt det! Jeg tror når kjøkkenet er ferdig så kommer du ikke til å sitte og angre på at du fiksa det. 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hatt samme dilemma. Eldre kjøkken i helt fantastisk kvalitet, men dårlig planløsning og ikke min stil. Valgte å gi det bort på finn og kjøre full renovering med nye vinduer, rive vegg ++så glad for det valget! Elsker å være på kjøkkenet og føler derfor jeg får mye ut av det. Valgte å kjøpe et kvalitetskjøkken som skal bare lenge slik som det 30 år gamle kjøkkenet jeg fjernet har gjort. Innredningen kostet vel 170, benkeplate 100 m/vask, hvitevarer har jeg brukt rundt 120. Montering 30. Plantegningen tenkte jeg på i ett år med masse egne skisser før jeg oppsøkte butikken. 

Anonymkode: 39197...3b1

Takk for svar! Jeg heller mest mot å gjøre det, hvertfall hvis vi får ned prisen litt til. Ny kjøkkenavtale om to uker, ser frem til det! 

TS 

Anonymkode: e393c...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 14.03):

Vi skal bli boende her ja, så (manglende) prisøkning er egentlig ikke viktig.

Når dere skal bli boende der synes jeg dere skal kjøre på. Det eksisterende kjøkkenet er ikke et dugandes kjøkken i mine øyne når løsningen er upraktisk, det mangler oppbevaring og noen av hvitevarene synger på siste verset. Dere vil få rikelig betalt i økt bruksverdi og livskvalitet.

AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 14.29):

Ikea har betydelig dyrere montering, så må vurdere totalene opp mot hverandre. 

Monteringen til Ikea er dyrere fordi deres kjøkken leveres flatpakket. Det er mer jobb og tar mer tid å montere et Ikea kjøkken enn et kjøkken fra en leverandør som leverer ferdig sammensatte moduler. Mange tenker ikke på ekstrajobben å velge flatpakket gir de som skal montere kjøkkenet.

Anonymkode: 678f5...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Monteringen til Ikea er dyrere fordi deres kjøkken leveres flatpakket. Det er mer jobb og tar mer tid å montere et Ikea kjøkken enn et kjøkken fra en leverandør som leverer ferdig sammensatte moduler. Mange tenker ikke på ekstrajobben å velge flatpakket gir de som skal montere kjøkkenet.

Anonymkode: 678f5...1aa

Skjønner. :) Har ikke reagert negativt på prisen deres altså, bare at vi må være obs på totalkostnadene. Hvordan er Ikea kvalitetsmessig? Jeg ser at garantiene de har er minst like gode som andre. Samme kvalitet som kjøkkenet vi har i dag har vi uansett ikke råd til, så når vi først skal i lavere prissegment er kanskje ikke kvalitetsforskjellen på Ikea vs andre rimelige kjøkken så stor?

Skal sjekke Ikea etterhvert, men jeg gruer meg ærlig talt til å gå på Ikea så har utsatt det. 😂 

TS

Anonymkode: e393c...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere vet at dere skal bli boende lenge hadde jeg gjort det.

Vårt kjøkken med spisestue er på ca. 25 kvm. Vi brukte ca. 150 000,- på selve innredningen med hvitevarer. Innredningen er i malt heltre eik og vi har benkeplate i granitt.

Hvitevarene, utenom koketoppen, kjøpte vi hos andre butikker da vi fant disse på salg og sparte endel kontra å kjøpe de gjennom kjøkkenleverandøren. Samme med blandebatteri til vask. Jeg brukte mye tid på prissjekking av disse for å finne best mulig pris.

Klarer dere å gjøre noe av jobben selv slik at dere kan spare inn noe der? For eksempel demontering av gammel kjøkkeninnredning, riving av gulv/vegger? Maling av vegger?

Dersom Ikea har et kjøkken som mer eller mindre ser likt ut som det du har satt deg ut ville jeg ha sjekket pris der. 

Anonymkode: 30755...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...