AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Del Skrevet 15. mars 2021 Kjøkkenet i boligen vår er 13 år gammelt og av god kvalitet. Men løsningen for rommet er dårlig, det er lite oppbevaringsplass og vi ser at kjøkkenet kunne blitt mye, mye bedre hvis vi pusser opp. Vi er mye på kjøkkenet, et viktig rom for oss... Men det skjærer litt i hjertet å skulle bruke 400 tusen på å pusse opp et helt duganes kjøkken! Verdien på huset vil ikke øke tilsvarende. Er det verdt det for å få et kjøkken man liker? Jeg veksler mellom å tenke at nei, det er ikke verdt det, vi klarer oss med det vi har, og å tenke at jo, det er NÅ vi får størst glede av et skikkelig kjøkken (små barn, mye aktivitet på kjøkkenet, behov vi har NÅ). Blir det ikke nå går det fort 6-8 år før det vurderes igjen, pga andre store endringer i huset som skal gjøres om noen år. Men kjøkkenet er altså egentlig greit nok. Vi klarer oss jo. Andre som har hatt tilsvarende dilemma? Hvilke vurderinger har dere gjort? Anonymkode: e393c...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Del Skrevet 15. mars 2021 400k? Hva gjør at prisen blir så mye? Jeg skal pusse opp kjøkkenet her, og det kommer på underkant av 100k. Anonymkode: 7f658...310 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Del Skrevet 15. mars 2021 Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere sier 400k for kjøkkenet, kan jo gjøres mye rimeligere Om det er noe som er en daglig irritasjon og dere har råd til å gjøre dette uten å ta opp lån ville jeg ha gjort det. Funksjonalitet er viktig på et kjøkken. Jeg flyttet akkurat fra et lite, men helt ufunksjonelt kjøkken hvor bestikkskuffen var langt vekk fra alt, til et stort men funksjonelt kjøkken hvor alt er inndelt i logiske soner. Det er som to ulike verdener. Prøv å selge kjøkkenet dere har nå på finn/fb, kan godt hende noen vil ha materialene og skapene. Da går det ikke rett på søpla, og dere får kanskje et par kroner for det også. Og dere kan gjøre det med litt bedre samvittighet. Legg det ut som "vurderes solgt" f.eks og se om det er interesse? Anonymkode: a9218...ceb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Del Skrevet 15. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: 400k? Hva gjør at prisen blir så mye? Jeg skal pusse opp kjøkkenet her, og det kommer på underkant av 100k. Anonymkode: 7f658...310 100 tusen må jo være et lite kjøkken, prisen vår er helt gjennomsnittlig. Det er et stort kjøkken. Bare arbeid med gulv, vegger, tak (pga flytting av dagens løsning), elektriker, rørlegger og montering er 200k. Hvitevarer og selve kjøkkeninteriøret kommer på 200tusen. Dette er inkludert 30% rabatt og et rimelig kjøkken. Vi har måttet avslå flere firma fordi prisen er betydelig høyere enn dette (minst 300k bare for interiøret). Det er jo en betydelig jobb som skal gjøres, nettopp fordi dagens løsning er så dårlig. Er altså ikke bare en kosmetisk endring. Vi håper å kunne presse prisen ned 50 tusen til, men må nesten bestemme oss før vi begynner den prosessen. TS Anonymkode: e393c...db2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Del Skrevet 15. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere sier 400k for kjøkkenet, kan jo gjøres mye rimeligere Om det er noe som er en daglig irritasjon og dere har råd til å gjøre dette uten å ta opp lån ville jeg ha gjort det. Funksjonalitet er viktig på et kjøkken. Jeg flyttet akkurat fra et lite, men helt ufunksjonelt kjøkken hvor bestikkskuffen var langt vekk fra alt, til et stort men funksjonelt kjøkken hvor alt er inndelt i logiske soner. Det er som to ulike verdener. Prøv å selge kjøkkenet dere har nå på finn/fb, kan godt hende noen vil ha materialene og skapene. Da går det ikke rett på søpla, og dere får kanskje et par kroner for det også. Og dere kan gjøre det med litt bedre samvittighet. Legg det ut som "vurderes solgt" f.eks og se om det er interesse? Anonymkode: a9218...ceb Har fulgt med på finn, får nok max 15 tusen for kjøkkenet, mest sannsynlig 0. 😅 Det er en ganske utdatert stil... Anonymkode: e393c...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredelig Skrevet 15. mars 2021 #6 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kjøkkenet i boligen vår er 13 år gammelt og av god kvalitet. Men løsningen for rommet er dårlig, det er lite oppbevaringsplass og vi ser at kjøkkenet kunne blitt mye, mye bedre hvis vi pusser opp. Vi er mye på kjøkkenet, et viktig rom for oss... Men det skjærer litt i hjertet å skulle bruke 400 tusen på å pusse opp et helt duganes kjøkken! Verdien på huset vil ikke øke tilsvarende. Er det verdt det for å få et kjøkken man liker? Jeg veksler mellom å tenke at nei, det er ikke verdt det, vi klarer oss med det vi har, og å tenke at jo, det er NÅ vi får størst glede av et skikkelig kjøkken (små barn, mye aktivitet på kjøkkenet, behov vi har NÅ). Blir det ikke nå går det fort 6-8 år før det vurderes igjen, pga andre store endringer i huset som skal gjøres om noen år. Men kjøkkenet er altså egentlig greit nok. Vi klarer oss jo. Andre som har hatt tilsvarende dilemma? Hvilke vurderinger har dere gjort? Anonymkode: e393c...db2 Vi har hatt samme dilemma. Et gammelt eikekjøkken, var her da vi kjøpte huset. Fryktelig mørkt og "tungt". Planløsning så som så, går heller ikke opp til taket. Utvilsomt et dyrt kjøkken. Vi vurderte maling av innredningen. Men har nå besluttet utskifting til IKEA 😊 Vi ser ikke for oss at vi skal flytte. Trivsel på kjøkkenet betyr mye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 15. mars 2021 #7 Del Skrevet 15. mars 2021 Det er dyrt ja, men jeg ville tenkt mer på bruksverdien enn om jeg får igjen noe ved et evt senere salg. Ut fra det du skriver virker det som du har tenkt å bli boende noen år. Tenk så deilig å ha god nok plass! Praktiske løsninger så det går an å lage mat sammen! Jeg hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Del Skrevet 15. mars 2021 Vi skal bli boende her ja, så (manglende) prisøkning er egentlig ikke viktig. Men vi har naturlig nok ikke 400 tusen liggende rundt å slenge, så det blir jo en økning i boliglånet, som vil merkes månedlig. Men økonomien vår er god og boligen rimelig, så råd Det bare er så vanskelig å bestemme seg. 😅 Hadde det vært et gammelt eller slitt kjøkken hadde valget vært enklere, men det er fantastisk kvalitet. Dessverre. 😂 Hvitevarene synger på siste verset, og det er også en grunn til å vurdere nytt kjøkken. Skal vi bruke 30k på nye hvitevarer i et kjøkken vi irriterer oss over? Samtidig er jo 30k en betydelig lavere utgift enn 400k. Vi må hvertfall bestemme oss før vi begynner å bytte ut hvitevarer. TS Anonymkode: e393c...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Del Skrevet 15. mars 2021 13 minutter siden, Fredelig said: Vi har hatt samme dilemma. Et gammelt eikekjøkken, var her da vi kjøpte huset. Fryktelig mørkt og "tungt". Planløsning så som så, går heller ikke opp til taket. Utvilsomt et dyrt kjøkken. Vi vurderte maling av innredningen. Men har nå besluttet utskifting til IKEA 😊 Vi ser ikke for oss at vi skal flytte. Trivsel på kjøkkenet betyr mye! Skal sjekke Ikea etterhvert og håper at det kan få ned prisen litt. det vi har i dag er også veldig mørkt og tungt. Mørke gulv også, så generelt et tungt rom, med lite dagslys. 🤪 TS Anonymkode: e393c...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Del Skrevet 15. mars 2021 Forstår heller ikke 400k.... Vi har ett middels stort kjøkken, tror ca 16 m2. Betalte under 150 000 for alt, men la gulvet og malte vegger selv. Tror elektriker ble under 10 000. Rørlegger ca samme. Det inkl å fjerne en bærevegg der de satte opp en slags bjelke. Var ikea da, så kjøkkenmodulene var rimelige, men virker som bedte kvalitet enn dyrere kjøkken som Sigdal/HTH feks. Anonymkode: 4203a...cda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 100 tusen må jo være et lite kjøkken, prisen vår er helt gjennomsnittlig. Det er et stort kjøkken. Bare arbeid med gulv, vegger, tak (pga flytting av dagens løsning), elektriker, rørlegger og montering er 200k. Hvitevarer og selve kjøkkeninteriøret kommer på 200tusen. Dette er inkludert 30% rabatt og et rimelig kjøkken. Vi har måttet avslå flere firma fordi prisen er betydelig høyere enn dette (minst 300k bare for interiøret). Det er jo en betydelig jobb som skal gjøres, nettopp fordi dagens løsning er så dårlig. Er altså ikke bare en kosmetisk endring. Vi håper å kunne presse prisen ned 50 tusen til, men må nesten bestemme oss før vi begynner den prosessen. TS Anonymkode: e393c...db2 Dette er vel mer renovering enn oppussing? Anonymkode: 4b683...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Del Skrevet 15. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Dette er vel mer renovering enn oppussing? Anonymkode: 4b683...380 Jeg har aldri tenkt på at det er en forskjell? Jeg vil si det er oppussing, for rommet fungerer jo slik det er nå. Men skal vi først gjøre noe vil vi gjøre det skikkelig, og da må gulvet byttes. Arbeid i tak må til pga ventilator. Arbeid på vegg må til for å endre en dør (kostnaden for dette er 10-15k). Elektriker er en selvfølge, det må jo legges nye uttak i forhold til ny løsning. Rørlegger utgjør neppe så mye da vi beholder eksisterende opplegg. Det som er kostnadsdriveren her er at vi skal flytte på en del ting, siden eksisterende løsning i rommet er så dårlig. Da flyr tusenlappene. I tillegg er det et stort rom. Vi skal jo ikke bare bytte ut kjøkkenskap og så er vi ferdige. Men om man kaller det renovering eller oppussing er jo ikke så viktig - dilemmaet er fortsatt det samme. TS Anonymkode: e393c...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Del Skrevet 15. mars 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår heller ikke 400k.... Vi har ett middels stort kjøkken, tror ca 16 m2. Betalte under 150 000 for alt, men la gulvet og malte vegger selv. Tror elektriker ble under 10 000. Rørlegger ca samme. Det inkl å fjerne en bærevegg der de satte opp en slags bjelke. Var ikea da, så kjøkkenmodulene var rimelige, men virker som bedte kvalitet enn dyrere kjøkken som Sigdal/HTH feks. Anonymkode: 4203a...cda Kjøkkenet vårt er betydelig større. Male skal vi gjøre selv. Legge gulv lar vi byggebyrå gjøre da de skal fikse en knirk og vi ikke kan sånt. Elektriker ser jeg det er vanlig (etter googling) at kommer på 30 000, og det er ca det det ligger på i prisen vi har fått også. Det innebærer noen spotter, legge nye stikkontakter etc. Skal sjekke Ikea, aner ikke hvor mye vi kan spare på det, om noe. Ikea har betydelig dyrere montering, så må vurdere totalene opp mot hverandre. Det hjelper meg ikke så veldig at dere er mange som har billigere kjøkken. 😅 Vi har snakket med mange fagfolk og vet hva som må gjøres, og det koster. Vi kan kanskje få ned prisen noe ved å gå til Ikea, men det utgjør neppe 100 000 i forskjell... Og får vi ned prisen 100k er vi glade, men har fortsatt et dilemma, for 300k er fortsatt mye. 🤷♀️ TS Anonymkode: e393c...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har aldri tenkt på at det er en forskjell? Jeg vil si det er oppussing, for rommet fungerer jo slik det er nå. Men skal vi først gjøre noe vil vi gjøre det skikkelig, og da må gulvet byttes. Arbeid i tak må til pga ventilator. Arbeid på vegg må til for å endre en dør (kostnaden for dette er 10-15k). Elektriker er en selvfølge, det må jo legges nye uttak i forhold til ny løsning. Rørlegger utgjør neppe så mye da vi beholder eksisterende opplegg. Det som er kostnadsdriveren her er at vi skal flytte på en del ting, siden eksisterende løsning i rommet er så dårlig. Da flyr tusenlappene. I tillegg er det et stort rom. Vi skal jo ikke bare bytte ut kjøkkenskap og så er vi ferdige. Men om man kaller det renovering eller oppussing er jo ikke så viktig - dilemmaet er fortsatt det samme. TS Anonymkode: e393c...db2 Det er sant. Men jeg trodde faktisk at du mente å male om, bytte ut kjøkkeninnredning og gjøre små endringer. Her er det snakk om større endringer. Personlig så hadde jeg nok gjort som du opplyser i dine innlegg selv om det er ok i dag. Da blir dere fornøyde, og det er det viktigste.. Anonymkode: 4b683...380 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Del Skrevet 15. mars 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sant. Men jeg trodde faktisk at du mente å male om, bytte ut kjøkkeninnredning og gjøre små endringer. Her er det snakk om større endringer. Anonymkode: 4b683...380 Ja, jeg var nok ikke helt presis der. 😅 Har brukt så mye tid på dette at jeg tror alle forstår hva jeg snakker om. 😛 TS Anonymkode: e393c...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #16 Del Skrevet 15. mars 2021 400 for kjøkken? Man pusser opp det ene badet for mindre enn det. Velger du IKEA, sparer du penger. I vår forrige bolig var det et stort kjøkken med masse skapplass som forrige eier hadde betalt ca 100 for (hvite møbler ekskludert). Anonymkode: 5f1ab...f34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Del Skrevet 15. mars 2021 Jeg ville lett gjort det. Dere har råd, og det vil lette hverdagen i kjøkkenet mange hakk. Kjøkken er viktig for trivselen min, og noe jeg prioriterer høyt. Vi pusset opp for noen år siden, og jeg nyter det fortsatt hver eneste dag. Jeg setter virkelig pris på både funksjonalitet og utseendet til kjøkkenet. Faktisk vil jeg påstå at det bedret livskvaliteten min. Anonymkode: 915ee...f72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Del Skrevet 15. mars 2021 Vet om ei som betalte 350 000 for et nytt bad. Men da var badet skrelt helt ned til skjelettet og bygget opp igjen. Og det badet er stort. Dere må bruke mer tid på å finne seriøse aktører som kan ta hele jobben for max 250 000. Høres ut som om noen forsøker å svindle dere nå i korona tiden. Anonymkode: 7b486...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #19 Del Skrevet 15. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Vet om ei som betalte 350 000 for et nytt bad. Men da var badet skrelt helt ned til skjelettet og bygget opp igjen. Og det badet er stort. Dere må bruke mer tid på å finne seriøse aktører som kan ta hele jobben for max 250 000. Høres ut som om noen forsøker å svindle dere nå i korona tiden. Anonymkode: 7b486...87b Nei ærlig talt, dette er jo ikke svindel. 😂 Dette er faktisk en helt normal pris. Bare å gå inn på ulike kjøkkenbutikker erfaring og se pris på ulike løsninger, og tenke at vi skal ha mer enn det noen av de greier å avbilde... Er vel heller det at folk ikke greier å forestille seg at arbeidet kan være mer omfattende enn hjemme hos seg selv, og at et kjøkken kan være større. Bare all JOBBEN kommer som sagt på nesten 200k. For de resterende 50k får jeg så vidt benkeplata vi helst vil ha (men ikke tar oss råd til). 🤭 https://www.abby.no/hvor-mye-koster-et-nytt-kjokken/ Quote Basert på et stort antall oppussingsprosjekter i 2020 (hvor profesjonelle håndverkere utførte arbeidet), så lå snittprisen for totalrenovering av kjøkken i et storbyområde på: Kjøkken på 12 kvadratmeter med normal standard: 265 000 kroner. Kjøkken på 12 kvadratmeter med høy standard: 360 000 kroner. Stort kjøkken på 20 kvadratmeter med normal standard: 385 000 kroner. Stort kjøkken på 20 kvadratmeter med høy standard: 520 000 kroner. Vårt kjøkken er større enn dette... Nå skal ikke vi totalrenovere, men det er nesten ikke langt unna. 😛 Hva det koster å renovere et bad er uinteressant, men 350k er jo en helt vanlig pris for nytt bad det. Men hjelper ikke meg så mye med spørsmålet jeg stiller. Takk til de få som har klart å svare på spørsmålet! Anonymkode: e393c...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #20 Del Skrevet 15. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville lett gjort det. Dere har råd, og det vil lette hverdagen i kjøkkenet mange hakk. Kjøkken er viktig for trivselen min, og noe jeg prioriterer høyt. Vi pusset opp for noen år siden, og jeg nyter det fortsatt hver eneste dag. Jeg setter virkelig pris på både funksjonalitet og utseendet til kjøkkenet. Faktisk vil jeg påstå at det bedret livskvaliteten min. Anonymkode: 915ee...f72 Takk, jeg tror også jeg kommer til å sette pris på nytt kjøkken. Det er "hovedrommet" i huset vårt pga plasseringen, og enkelte ettermiddager oppholder vi oss der frem til ungene legger seg. Men det begynner å bli trangt og styrete, og det er jo godt gjort på et rom på 27 kvm... Men det er mye penger, og vi har klart oss 6 år slik det er nå, så fornuften i meg sier at jeg klarer 6 år til. Vi pusset opp nylig en annen del av huset slik at trivselen vår steg mange, mange hakk, og jeg er jo veldig glad vi ikke tenkte sånn da, men hoppet i det. TS Anonymkode: e393c...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå