AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Vi er kjærester å bor sammen, deler leie å mat. Ellers separat økonomi. Kjæresten er på randen til konkus hver måned på grunn av høy forbruksgjeld å forventer nå at jeg stiller opp å deler dette likt eventuelt låner penger for å betale ned. Jeg er overhodet ikke interessert i dette å har gjort den tabben i tidligere forhold , det fikk jeg betale for i mange år å har akkurat kommet meg i null der. Ønsker overhodet ingen sammenblanding av våre økonomiske forpliktelser annet enn husleien og mat. Er jeg urimelig? Vil ju beholde kjæresten min men ikke være forpliktet økonomisk. Anonymkode: 26a8d...7ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Nei. Du er ikke urimelig Anonymkode: 7466a...7f5 29
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Jeg hadde sagt at dette temaet er utdebattert. Det lengste du strekker deg har du allerede gjort ved å dele utgiftene ved å bo sammen. Punktum. Du gjør helt rett.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Jeg fatter ikke at du tørr å bo med noen som både har forbrukslån og dårlig kontroll på økonomien, og presser deg til å hjelpe. Hadde ikke stolt en millimeter på en person med slike holdninger, og nå har han fri tilgang til dine personlige opplysninger, legitimasjon, personnummer, og mer. Plutselig sitter du der med lån tatt opp i ditt navn. Anonymkode: 705ef...705 10
NewStart87 Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har opplevd det samme. Det beste er rett og slett å ikke bo sammen. Min økonomi blir dag og natt ved å bo for meg selv i forhold til da jeg bodde med eksen. Det er ikke alltid det lønner seg å bo sammen. 1
NewStart87 Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi er kjærester å bor sammen, deler leie å mat. Ellers separat økonomi. Kjæresten er på randen til konkus hver måned på grunn av høy forbruksgjeld å forventer nå at jeg stiller opp å deler dette likt eventuelt låner penger for å betale ned. Jeg er overhodet ikke interessert i dette å har gjort den tabben i tidligere forhold , det fikk jeg betale for i mange år å har akkurat kommet meg i null der. Ønsker overhodet ingen sammenblanding av våre økonomiske forpliktelser annet enn husleien og mat. Er jeg urimelig? Vil ju beholde kjæresten min men ikke være forpliktet økonomisk. Anonymkode: 26a8d...7ac En av dere må flytte ut. Du vil få mye bedre økonomi og han får seile sin egen skute. 1
A-hunter Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er overhodet ikke interessert i dette å har gjort den tabben i tidligere forhold , det fikk jeg betale for i mange år å har akkurat kommet meg i null der. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fatter ikke at du tørr å bo med noen som både har forbrukslån og dårlig kontroll på økonomien, og presser deg til å hjelpe. Ihvertfall ikke gang nummer to. Men TS, hvis du ikke vil lære, hvorfor spør du da?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Nei, hold deg unna hans økonomi. Dere trenger ikke dele noe før dere eventuelt gifter dere, og det hadde jeg glatt ventet med til han har fått kontroll... Anonymkode: 740ba...a55
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg fatter ikke at du tørr å bo med noen som både har forbrukslån og dårlig kontroll på økonomien, og presser deg til å hjelpe. Hadde ikke stolt en millimeter på en person med slike holdninger, og nå har han fri tilgang til dine personlige opplysninger, legitimasjon, personnummer, og mer. Plutselig sitter du der med lån tatt opp i ditt navn. Anonymkode: 705ef...705 Fri tilgang? På hvilken måte? Anonymkode: 26a8d...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, hold deg unna hans økonomi. Dere trenger ikke dele noe før dere eventuelt gifter dere, og det hadde jeg glatt ventet med til han har fått kontroll... Anonymkode: 740ba...a55 Giftemål er ikke aktuelt nei. Anonymkode: 26a8d...7ac
bomal Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Kan hende TS bare ønsker bekreftelse på at man ikke er en fæl person som setter egen økonomisk stabilitet utover å hjelpe andre ut av økonomisk uføre. I så fall må jeg bare gi det. Om kjæresten din tok opp forbruksgjeld til eget forbruk var det gøy for kjæresten din, ikke deg, så man kan jo snu på det - ville du syntes det var ok om kjæresten din hadde sagt at han gjerne ville dratt ut på byen alene eller kjøpe seg en ny spillkonsoll (eller, om du liker spilling, noe annet du ikke er så interessert i), men at dere begge skulle dele regningen? De aller fleste skjønner at dette er urettferdig å be om, og om kjæresten din synes det er dårlig av deg å tenke på det sånn og ikke klarer å se din side av det her ville jeg skjønt godt om du stakk. Hvis du vil og har mulighet til å være grei synes kan du tilby deg å ta en litt større andel av husleie/mat, men å be deg om å bli med på lånet hans direkte er jo helt crazy. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 A-hunter skrev (19 minutter siden): Ihvertfall ikke gang nummer to. Men TS, hvis du ikke vil lære, hvorfor spør du da? Vet ikke, ville nok bare ha bekreftelse på at jeg tenker riktig. Anonymkode: 26a8d...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 bomal skrev (1 minutt siden): Kan hende TS bare ønsker bekreftelse på at man ikke er en fæl person som setter egen økonomisk stabilitet utover å hjelpe andre ut av økonomisk uføre. I så fall må jeg bare gi det. Om kjæresten din tok opp forbruksgjeld til eget forbruk var det gøy for kjæresten din, ikke deg, så man kan jo snu på det - ville du syntes det var ok om kjæresten din hadde sagt at han gjerne ville dratt ut på byen alene eller kjøpe seg en ny spillkonsoll (eller, om du liker spilling, noe annet du ikke er så interessert i), men at dere begge skulle dele regningen? De aller fleste skjønner at dette er urettferdig å be om, og om kjæresten din synes det er dårlig av deg å tenke på det sånn og ikke klarer å se din side av det her ville jeg skjønt godt om du stakk. Hvis du vil og har mulighet til å være grei synes kan du tilby deg å ta en litt større andel av husleie/mat, men å be deg om å bli med på lånet hans direkte er jo helt crazy. Trur det er mer at siden vi vil dele resten av livet vårt sammen kan vi like gjerne dele dette å men jeg tenker at jeg fint kan dele liver mitt men ikke økonomi fordi man ikke har garantier for fremtiden uansett. Anonymkode: 26a8d...7ac
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fri tilgang? På hvilken måte? Anonymkode: 26a8d...7ac Antar du har personlige dokumenter, pass, bankkort, med mer, som innimellom ligger hjemme uten at du selv er der? Det er vanvittig enkelt å ta opp lån eller kjøpe ting i andres navn over nett om man har slik informasjon, og vanskelig å tilbakevise at det ikke er deg når dette er gjort fra din husstand, på ditt nett. En som er i stand til å mene at hans økonomi også er ditt problem, kan raskt finne på å gjøre det til ditt problem. Han har jo allerede uttalt at du skal ta opp lån for å betale ned på hans gjeld? Anonymkode: 705ef...705 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fri tilgang? På hvilken måte? Anonymkode: 26a8d...7ac Tipper vedkommende tenker på at din samboer har navnet ditt, personnummer og kan sjekke posten din, slik at det ikke ville ha vært så vanskelig for ham å feks søke kredittkort i ditt navn og skjule det for deg. Tror de færreste er villig til å gjøre noe sånt, men kan være en god ide å sjekke deg selv i Gjeldsregisteret om du har noen i livet ditt som prøver å få deg til å ta over deler av gjelden deres. Anonymkode: 7471d...813 2
A-hunter Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fri tilgang? På hvilken måte? Anonymkode: 26a8d...7ac Desperat mennesker gjør desperate handlinger. To-trinns innlogging er ikke så sikkert når den andre personen virrer rundt i samme hus hele tiden. Passord bruker vi flere steder og er ganske enkle å finne fra andre sider som lagrer opplysninger. ID-brikken finnes et sted. Systemet er sikkert mot plutselige og fremmede innbrudd, men mot innbrudd av fortrolige er de langt mindre sikre. 4
bomal Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Trur det er mer at siden vi vil dele resten av livet vårt sammen kan vi like gjerne dele dette å men jeg tenker at jeg fint kan dele liver mitt men ikke økonomi fordi man ikke har garantier for fremtiden uansett. Anonymkode: 26a8d...7ac Ja, synes det gir mening at dere deler utgifter for livet dere har fremover sammen, men dere delte jo ikke forbruket han hadde før som han valgte å finansiere med forbrukslån. Om han hadde funnet på å kjøpe seg en spillkonsoll noen år før dere ble sammen hadde det vært helt utenkelig for ham å komme gående med regningen og spørre om ikke dere kunne delt den, så hvorfor skulle det være annerledes om han ikke betalte for den med en gang, men tok opp et lån som han fortsatt har når dere er sammen? Kanskje var forbruket hans noe du har større forståelse for enn en spillkonsoll, og det kan falle deg mer naturlig å sponse det i ettertid - det får du nesten vurdere selv - men slik jeg ser det er det opp til ham å betale for egen gamle moro, og om man skal være grei med ham bør det begrense seg til å betale litt mer på mat/husleie heller enn å faktisk dele regningen her.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Nei du er ikke urimelig. Du må ikke finne på å betale ned på hans gjeld eller låne han penger/låne penger for han. Anonymkode: 6181c...ba0 1
Lorieen Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 Nå skal jeg gi deg et godt råd: Avslutt forholdet. Dette kommer aldri til å bli bedre og du kommer til å bli trukket inn i det. Løp! 2
MiniMjau Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 Hold deg langt unna hans gjeld. Ikke signer på noe eller forplikt deg til noe. Dette er HANS gjeld. Det er IKKE ditt ansvar, selv om du nok får lide for det i det daglige. Det du kan vurdere, som jeg ser de har gjort på luksusfellen, er at han betaler LITT mindre på felles utgifter, feks på husleie etc, men at de pengene da skal øremerkes nedbetaling av dyr gjeld. på den måten hjelper du han indirekte. Men dette må du kjenne på selv om du synes er greitt. (Jeg vet ikke noe om deres forhold og om han er impulsiv/upålitelig på andre områder. Men gjem unna din bankID, id-kort og annet som kan utnyttes, om du tror det er fare for det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå