Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget? Jeg syns dette er skikkelig overhysteri at man skal vaske helt nye og rene klær før baby kan bruke det? Har kjøpt alle klærne på lindex og ikke snakk om at de faktisk trenger å vaskes før de kan komme i kontakt med baby. Så skjør er faktisk ikke babyer og om noe så har de godt av å bli eksponert for litt naturlige bakterier. 

Flere som syns dette er tull?

Anonymkode: 12519...b88

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg vasker fordi det kjennes greit å vite at jeg er den siste som har håndtert klærne før de kles på babyen. 

Anonymkode: b086f...0d3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

ok.....

Anonymkode: 3f3dd...36e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke poenget? Jeg syns dette er skikkelig overhysteri at man skal vaske helt nye og rene klær før baby kan bruke det? Har kjøpt alle klærne på lindex og ikke snakk om at de faktisk trenger å vaskes før de kan komme i kontakt med baby. Så skjør er faktisk ikke babyer og om noe så har de godt av å bli eksponert for litt naturlige bakterier. 

men har ikke med bakterier å gjøre men giftstoffer som kan befinne seg i klær etter farging etc

selv var jeg litt frem og tilbake, men koster meg så lite å bare vaske dem

Anonymkode: 5c077...312

• Liker 21
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Klærne er helt nye ja, men helt rene, det er de ikke.

Det handler ikke om bakterier, men kjemikalier. Er stor forskjell på det.

Men du gjør selvsagt akkurat som du vil, er jo bare din nyfødte baby det går utover. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjekt for deg det.

Anonymkode: 61300...1a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke pga naturlige bakterier det anbefales, men fordi nye klær inneholder kjemikalier fra produksjonen som følsom babyhud kan lett reagere på :) Hvis du kjøper brukte klær som er vasket er ikke dette et problem. Jeg vasker mye klær før bruk til nyfødt, men er ikke så nøye på å vaske klær når barna er eldre og og jeg vet om de er følsomme eller ei. 

Det er veldig trist og kjedelig om en nyfødt får utslett og plager unødvendig bare fordi jeg ikke gidder å vaske å, er min tankegang :)

Anonymkode: 302fe...d3e

• Liker 10
Skrevet

Du vasker alt nytt som er kjøpt til babyen.... Kan risikere store skader på babyhud om det sitter igjen kjemikalier på produktene. Står forresten nesten alltid "Wash before use" på ting man kjøper til baby.

• Liker 11
Gjest hellokitty
Skrevet (endret)

Gjør som du vil. Men de har hengt i butikken og kanskje blitt tatt på og du vet aldri hva som kan henge igjen. jeg vasker alltid mine egne klær når de er nye. Uansett om det er fra nett eller fysisk butikk. Klærne kan jo ha vært prøvd. Og de er faktisk ikke rene. Jeg prøver heller aldri klær i butikk lenger heller. Prøverom er ekle. Kall meg gjerne hysterisk, men det er bare meg og det er ikke pga corona. Sånn har jeg alltid vært.

Endret av hellokitty
AnonymBruker
Skrevet

Kjemikalier kan være irriterende, og øke risikoen for allergi. 

Vasker selvfølgelig alt som skal rett på egen kropp, også sengetøy, og handklær. Så ville i alle fall vært supernøye om plaggene skulle i nærheten av babyhud.

Og jeg har ikke barn en gang - dette er allmennkunnskap. 

Anonymkode: 09c58...ad8

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

og jeg mener dette er tull og en del av dagens overhysteri. Ikke rart folk ikke orker å få mange barn. Det er klart vanlig norske butikker ikke selger klær som er stappfull av kjemikalier og giftstoffer som skader folk. Kanskje en og annen baby har fått et lite utslett fordi de er ekstra sensitiv, men herregud, det kan de få hvis du bruker feil vaskemiddel og. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i klesbutikk og når jeg pakker ut varer får jeg ofte et slags belegg på hendene etter div kjemikalier, det lukter og litt spesielt. Dette gjorde at jeg begynte å vaske alke nye klær for dette vil jeg ikke ha på kroppen.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

og jeg mener dette er tull og en del av dagens overhysteri. Ikke rart folk ikke orker å få mange barn. Det er klart vanlig norske butikker ikke selger klær som er stappfull av kjemikalier og giftstoffer som skader folk. Kanskje en og annen baby har fått et lite utslett fordi de er ekstra sensitiv, men herregud, det kan de få hvis du bruker feil vaskemiddel og. 

Jeg fikk barn for 24 år siden, å jeg vasket alt av klær, håndklær, sengetøy osv, den gangen for å få det rent og fri for kjemikalier. Klerne ble også mykere etter vask og luktet rent.

Anonymkode: a3173...1f7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du aldri opplevd at nye klær farger av? Spesielt sterke farger kan smitte av og skape reaksjoner i huden. Sjeldent alvorlig men når barnet griner av ingenting i utgangspunktet, er den en ekstra vaskemaskin verdt det. 

Anonymkode: 65132...bb5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brydd meg om å gjøre det jeg heller. Men så kjøpte Jeg en singlett på cubus til dattera mi. Hadde den på henne uten å vaske den først og hele overkroppen ble full av utslett, formet som en singlett. Hun klødde og var helt illrød. 
Vasket den og prøvde på nytt, ingen utslett.

Anonymkode: 14cb2...ca8

• Liker 13
Skrevet

https://www.kk.no/helse/derfor-bor-du-alltid-vaske-nye-klaer-for-bruk/67755868

- Den vanligste grunnen til å vaske nye plagg før man bruker dem er på grunn av kjemikalieinnholdet. Kjemikalier i tekstiler er generelt et stort tema. Det kan være så mye forskjellig og hvilke kjemikalier det er snakk om vet vi ikke, fordi plagg som oftest ikke er merket på noen måte, forklarer Grimstad Klepp.

Man har lenge visst at kjemikalier finnes i diverse plagg og tekstiler, og at disse kan ha konsekvenser for både hud og helse. Nøyaktig hvilke konsekvenser kjemikaliene kan ha, er vi likevel fremdeles uvitende om fordi det kan være hva som helst.

• Liker 7
Skrevet

Det er den samlede mengden eksponering som er farlig. Hadde en kjemilærer på høyskolen som messet om hvor viktig det er  å vaske spesielt babyklær, da de visstnok er særdeles sårbare for de hormonforstyrrende stoffene man kan finne i disse kjemikaliene som klærne er innsatt i. Vet ikke jeg, men hadde ikke tatt sjansen selv.

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjekk hvilke kjemikaler som brukes i farging av klær. Er så absolutt ikke hysteri eller snakk om bittesmå utslett.

Hvis det å vaske klær én ekstra gang blir for mye for deg, hadde jeg revurdert om du i hele tatt bør ha barn. Bare å bli venn med vaskemaskina først som sist.

Endret av Flamme
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
MarianneE skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i klesbutikk og når jeg pakker ut varer får jeg ofte et slags belegg på hendene etter div kjemikalier, det lukter og litt spesielt. Dette gjorde at jeg begynte å vaske alke nye klær for dette vil jeg ikke ha på kroppen.

Jeg jobber også i butikk og har samme erfaring. Enkelte ting lukter også skikkelig ekkelt når man pakker opp. Så jeg vasker det aller meste før bruk, og i hvert fall til de aller minste.

Anonymkode: cea0c...ae3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...