AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Del Skrevet 15. mars 2021 Hei! Vi har i flere år drømt om å ha egen hytte. Dessverre er dette noe vi i så fall må ta opp lån til. Slik det ser ut nå, så vil ei hytte medføre ca 10.000 mer i månedlige kostnader. Og da blir jeg fortvilet, fordi det vil medføre en ganske så strammere økonomi for vår del. Og fornuften tilsier vel da at da blir det ikke hytte på oss. Men så ser jeg meg rundt, og da virker det som om "alle" har hytte. Noen har arvet, noen har kjøpt selv. Dere som har kjøpt hytte selv - kan dere fortelle meg ca hvor mye dere betaler på denne i måneden? Hva er egentlig vanlig å ha av månedlige kostnader på ei hytte? Anonymkode: 18f77...dbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 15. mars 2021 #2 Del Skrevet 15. mars 2021 Koster vel rundt et par tusen i måneden. Har ikke gjeld på hytten, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Del Skrevet 15. mars 2021 Illuminatum skrev (44 minutter siden): Koster vel rundt et par tusen i måneden. Har ikke gjeld på hytten, Takk for svaret! Er det fordi dere allerede har betalt ned lånet eller fordi dere har sluppet å ta opp lån? Anonymkode: 18f77...dbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Del Skrevet 15. mars 2021 I samme båt som deg! Lavtlønnsyrker og ingen å arve fra. Så vi snur på kronene og sparer. Håper folk som eier hytte vet hvor heldige de er! Anonymkode: fe898...4c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Del Skrevet 15. mars 2021 Eh - hva trodde du det skulle koste? Selvfølgelig koster det å kjøpe fritidsbolig. Anonymkode: fcc6e...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Del Skrevet 15. mars 2021 Har ikke hytte men har regnet på kostnadene. Eier du en nyere hytte med strøm og vann i et hyttefelt må man fort regne med årlige utgifter på fra 30 000-60 000 + kostnader for lån. Utgiftene kan være strøm, kommunale avgifter, forsikring, vei/brøyting, bom, vedlikehold, eiendomskatt, tv, internett. Anonymkode: c3764...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet 15. mars 2021 #7 Del Skrevet 15. mars 2021 Vi skal snart bygge oss hytte, og havner nok mellom 13-16K i måneden ekstra ut år måned når den står ferdig. I dette ligger renter, avdrag, strøm, forsikring, eiendomsskatt og andre avgifter. Bare lånet vil være være rundt 7-9 K pr måned avhengig av renta. (Sverige, og ikke på fjellet) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jennifer Anderson Skrevet 15. mars 2021 #8 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Har du mulighet til å øke boliglånet for å kjøpe hytte, vil det vanligvis lønne seg (se for eksempel DNB Eiendom eller Lån for deg). Oppdaget det selv etter å ha betalt høyere rente på hyttelån i noen år. Men merkes godt på økonomien uansett. Vi fikk en økning på 7500 kroner per måned. I tillegg kommer månedlige kostnader på ca 2000 kroner for strøm, kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold etc. Endret 15. mars 2021 av Jennifer Anderson 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh - hva trodde du det skulle koste? Selvfølgelig koster det å kjøpe fritidsbolig. Anonymkode: fcc6e...327 Selvsagt er jeg klar over at det koster å kjøpe fritidsbolig. Hva er dette for svar? Jeg spør bare om hva den vanlige mann/dame betaler i måneden på hyttelånet sitt? For dem som faktisk er i den kategorien at man måtte ta seg opp lån. Grunnen til at man blir litt fortvilet er at det virker som om "alle" har hytte, og når man selv har veldig lyst på det blir man fortvilet når man ser at drømmen er vanskelig å oppnå. Og man tenker hvorfor klarer den og den dette og ikke jeg? Hvis du skjønner. Anonymkode: 18f77...dbe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Del Skrevet 15. mars 2021 Tror du også må regne inn at det koster å bruke en hytte også, bensinutgifter, gjerne økt matbudsjett, ekstra stopp på bensinstasjon på veien, årskort i skibakken etc. ikke sikkert man har alle disse ekstra utgiftene, men om vi skulle skaffet oss hytte hadde jeg tatt med en ekstra par tusen kroner i regnestykket til sånne type utgifter. Anonymkode: ff70b...51b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Del Skrevet 15. mars 2021 Vi er i slutten av 30-årene og har kjøpt hytte på Geilo. Vi betaler ca 16.000 i mnd i lån på den. Vi leier ut en god del når vi ikke er der selv, og i vinterhalvåret dekker leieinntektene 100% av lånet (men det er litt styrete med utleie og vasking). Anonymkode: 4dc5b...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Del Skrevet 15. mars 2021 Fra meg med hytte på Geilo igjen. 16k er bare lånekostnadene altså. I tillegg kommer selvfølgelig eiendomsskatt, kommunale avgifter, vann, Internett, parabol, strøm, og vedlikehold. Siden vi er to blir det 8k på hver av oss i mnd, som med våre lønninger er helt greit. Og så hjelper leieinntektene selvfølgelig på. Har inntrykk av at mange leier ut litt her og der for å hjelpe led lånet (men du bør selvsagt ikke belage deg på det). For eksempel er det en del hytter nå som er tilknyttet hotell, hvor hotellet gjør alt av utleie for deg (booker, vasker, nøkler) mot et 20-30% cut av leieinntektene. Vi har venner som gjør dette og som bokstavelig talt går i pluss på hytten sin. Kan jo være noe å vurdere for å realisere hyttedrømmen. For eksempel på Vestlia på Geilo kan du gjøre dette. Anonymkode: 4dc5b...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 15. mars 2021 #13 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for svaret! Er det fordi dere allerede har betalt ned lånet eller fordi dere har sluppet å ta opp lån? Anonymkode: 18f77...dbe Arvet, så sluppet lån Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Del Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Selvsagt er jeg klar over at det koster å kjøpe fritidsbolig. Hva er dette for svar? Jeg spør bare om hva den vanlige mann/dame betaler i måneden på hyttelånet sitt? For dem som faktisk er i den kategorien at man måtte ta seg opp lån. Grunnen til at man blir litt fortvilet er at det virker som om "alle" har hytte, og når man selv har veldig lyst på det blir man fortvilet når man ser at drømmen er vanskelig å oppnå. Og man tenker hvorfor klarer den og den dette og ikke jeg? Hvis du skjønner. Anonymkode: 18f77...dbe Da burde du heller gå på DnB-lånekalkulator og se hva det koster å ta opp lån på den summen du tenker å betale på hytte. Svarene du får her er jo relativt ubrukelige for formålet ditt, du aner jo ikke hvor stor/dyr/nyinnkjøpt hytte folk har. Svaret på spm ditt bli jo: folk bruker fra 0-100.000 i mnd på hytta si. Lykke til. Anonymkode: fcc6e...327 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Del Skrevet 15. mars 2021 Vi kjøpte heller campingvogn. På den måten har vi hytte overalt. Mye billigere også. Anonymkode: 2edac...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 15. mars 2021 #16 Del Skrevet 15. mars 2021 Jeg har en enkel oversikt til deg. Vi kjøpte hytte i fjor, vi har nå 2,5 mill i gjeld. Dette er den eneste gjelden vi har, det koster oss ca 10 000 pr. mnd. I tillegg kommer leie av båtplass, strøm, eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, renovasjon. Tilsammen ca 14 000 pr. mnd -det er ikke billig (men vi synes det er verd det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Del Skrevet 15. mars 2021 Kristin70 skrev (16 minutter siden): Jeg har en enkel oversikt til deg. Vi kjøpte hytte i fjor, vi har nå 2,5 mill i gjeld. Dette er den eneste gjelden vi har, det koster oss ca 10 000 pr. mnd. I tillegg kommer leie av båtplass, strøm, eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, renovasjon. Tilsammen ca 14 000 pr. mnd -det er ikke billig (men vi synes det er verd det). Har man fjellhytte kommer brøyting av veier i tillegg. Ligger hytta i et hyttefelt kommer utgifter til hyttefeltet. Vi beregner at hytta koster mellom 80 og 100k i året i tillegg til lånekostnader. Dyrt men verd det. Anonymkode: 21f1c...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Del Skrevet 15. mars 2021 Altså hytter kommer jo i utallige størrelser, plasseringer, standarder og priser. Hva noen betaler for hytte uten strøm og vann litt inni skogen utenfor allfarveg vil jo ikke være sammenliknbart med villa på Hankø... To mill i lån vil koste deg kanskje 9000kr i mnd, mens du kan jo alltids finne noe enkelt til 500.000kr et annet sted og da til en helt annen kostnad. Kommunale avgifter, forsikring osv vil jo også koste. Bruker en ikke hytta veldig mye vil det som oftest lønne seg å leie. Kan en benytte eventuelle bedriftshytter er jo det smart. Anonymkode: b2cf0...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå