Gå til innhold

Hva motiverer deg til å spise sunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste tiden manglet sikkelig motivasjon til vektnedgangen, har ikke hatt det slik før, og trenger virkelig råd. 

Jeg har gått ned tilsammen 47kg over 5 år, og har en stabil vekt på 61kg (173cm) nå. Mangler de resterende 4 kiloene før jeg er fornøyd. 

Men jeg tok nylig en operasjon som gjør at jeg skal vær i ro i 6 uker. Til vanlig trener jeg 6 dager i uken og er generelt aktiv og spiser sunt. Men nå har jeg spist mye drittmat, ikke telt kalorier og nesten ikke bevegd meg. Jeg føler meg utrolig dritt og misslykket. Vil bare tilbake til gamle vaner, men føler motivasjonen er helt vekke. Noen med råd eller tips? 

Jeg bor også hos moren min nå etter operasjonen, og her serveres det nye usunn mat, å det blir vanskelig å takke nei hver gang😅 

Anonymkode: 8b4db...7ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at man venner seg til et levesett, og da er det maten man har sug etter. Juksedager, fredagskos, og lignende, bidrar bare til at suget kommer dagen etter. Og ikke minst uvanen med å spise utenom måltidene. Spiser man frokost, lunsj og middag, så kobler ikke kroppen at den vil ha mat utover dette. Spiser man mye grønt og fisk er dette også maten kroppen får lyst på. Jeg var sukkeravhengig en periode, kuttet da tvert, og kroppen vente seg helt av med suget.

Så om man virkelig vil ha et uanstrengt forhold til mat må man venne seg av med "kos" og "bare litt" og "bare innimellom", for da blir dagene imellom dette et evig strev. 

Vekten din virker forresten veldig fin i forhold til en som trener mye. Jeg er aktiv, 170 høy, og ser skrapet ut om jeg beveger meg ned mot 60 kg. Jeg trodde lenge at jeg ville ned på 55, da jeg veide dette da jeg var ca 20. Men ser jo nå på bildene at det virkelig ikke så bra ut. 

Anonymkode: 54e61...410

AnonymBruker
Skrevet

Vekta motiverer ikke meg. Vekta er bare et tall, og sier ikke noe om fett og muskler.

En sunn kropp derimot motiverer.

• Ingen problemer med avføring (har IBS, men er symptomfri når jeg spiser sunn mat)
  • fiser ikke
  • mer energi
  • holder meg mett mye lenger, spiser bare to ganger om dagen
  • ingen søtsug
  • bein og armer føles ikke som bly lenger (hadde lipødem før jeg begynte å spise sunn mat)
  • har ikke vondt i kroppen lenger
  • endret kroppskomposisjon (mindre fett og mer muskler - uten endring i trening)
  • tenker klarere
  • sover bedre
  • høyere sexlyst
  • ingen kviser
  • jevn hudtone
  • leddene klikker ikke lenger
  • ingen hikking

Anonymkode: 84c02...543

• Liker 7
Skrevet

Her er det kun vekta som motiverer meg. Og at jeg vil være et godt forbilde for barnet mitt 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Sykdom, død, overvekt. 

Anonymkode: dfa84...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk litt øynene opp nå etter corona kom. Overvektige i risikogruppe, jeg har dårlig pust, tenk om jeg får tett bryst av corona osv. 

Anonymkode: 7ca05...525

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vekta motiverer ikke meg. Vekta er bare et tall, og sier ikke noe om fett og muskler.

• Ingen problemer med avføring (har IBS, men er symptomfri når jeg spiser sunn mat)
  • fiser ikke
  • mer energi
  • ingen søtsug
  • bein og armer føles ikke som bly lenger (hadde lipødem før jeg begynte å spise sunn mat)
  • endret kroppskomposisjon (mindre fett og mer muskler - uten endring i trening)
  • tenker klarere
  • sover bedre
  • høyere sexlyst
  • ingen kviser
  • jevn hudtone
  • ingen hikking

Nå har jeg aldri slitt med overvekt eller usunt kosthold. Men dette beskriver hvordan jeg har det jevnt over. 

Spiser jeg usunt, bare en dag, opplever jeg en del av tingene på denne lista. Og helt ærlig, en burger er egentlig ikke så god, og er verken verdt oppblåst mage eller kvisa som gjerne blir værende en ukes tid. 

Av samme grunn trener jeg jevnlig. I det jeg ikke trener oppleves bare kroppen vond, og treg, humøret er dårligere, huden gråere, tarmen fungerer ikke like bra... 

Anonymkode: 54e61...410

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Føler meg sunn og sterk, ,mye energi, har fint hår, fin kropp, sterk psyke, er glad hver dag. Koser meg i helgene, men ellers i uka spiser jeg svært sunt og næringsrikt. Fiser litt da, men det har jeg gjort hele livet ;) 

Trener i tillegg og elsker at jeg er i så god form på ALLE måter etter fylte 50. Livet har aldri vært så bra som nå!! 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn generelt er hovedmotivasjonen å bli mer definert og holde vekten, samtidig kunne kose meg i helgene. Nå etterhvert har også motivasjonen blitt å holde meg frisk og unngå sykdommer. Jeg har mye kreft i familien min, og jeg tror personlig at i tillegg til trening så er det lurt å begrense rødt kjøtt, kjøtt generelt, sukker og så videre. Spiser derfor mye mer bevisst  og unngår mye prosessert mat og mat som er kreftfremkallende. Er selvfølgelig null garanti for at jeg skal unngå å få kreft og andre sykdommer, men jeg tenker så lenge jeg vet jeg har gjort mitt beste så kan jeg i alle fall ikke angre i ettertid for at jeg ikke prøvde å leve sunnere. 

Anonymkode: 004ce...072

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånn generelt er hovedmotivasjonen å bli mer definert og holde vekten, samtidig kunne kose meg i helgene. Nå etterhvert har også motivasjonen blitt å holde meg frisk og unngå sykdommer. Jeg har mye kreft i familien min, og jeg tror personlig at i tillegg til trening så er det lurt å begrense rødt kjøtt, kjøtt generelt, sukker og så videre. Spiser derfor mye mer bevisst  og unngår mye prosessert mat og mat som er kreftfremkallende. Er selvfølgelig null garanti for at jeg skal unngå å få kreft og andre sykdommer, men jeg tenker så lenge jeg vet jeg har gjort mitt beste så kan jeg i alle fall ikke angre i ettertid for at jeg ikke prøvde å leve sunnere. 

Anonymkode: 004ce...072

Det finnes ikke bevis for at rent kjøtt er usunt, ikke en gang rødt kjøtt. Så bare fortsett med å nyte kjøtt, du. :) WHO påstod at rødt kjøtt øker risikoen for tarmkreft, men vegetarianere har 25% mer tarmkreft enn altetere... WHO sin påstnad har blitt kraftig kritisert fordi de ignorerte godt over 90% av studiene som gikk på det emnet, og når man tar med alle studiene så er det ikke mulig å påstå at kjøtt er kreftfremkallende.

Jeg ville heller ikke hengt meg opp i at vegetarianerne har mindre kreft generelt (fordi jeg vet at det kommer som kommentar hvis ikke jeg sier det nå), fordi vegetarianerne er mer helsebevisste og trener mer, sover mer, stresser mindre, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spisere renere mat. Det at helsebevisste kutter ut (rødt) kjøtt som visstnok skal øke risikoen for tarmkreft så mye, og så har de mer tarmkreft enn de som spiser rødt kjøtt og bryr seg mindre om helsa.

Trening er bra, fortsett med det. :) Unngå prosessert mat er bra, fortsett med det. :) Begrense sukker er bra, fortsett med det.

Jeg vil også foreslå å kutte ut planteoljer (margarin, soyaolje, rapsolje osv) - disse er VELDIG usunne.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En kropp som fungerer. En kropp som gjør at jeg ikke har vondt i ledd og muskler. En kropp med overskudd. En kropp som tillater meg å jobbe 100%. Alt dette har jeg fått ved å kutte ut planter og bare spise kjøtt faktisk. Og nesten bare rødt kjøtt. Jeg er ikke bekymret for kreft og sånt. Som ABen over meg sier, det er ikke noe bevis for at kjøtt er usunt. Derimot gir oksalater og lektiner i planter meg helseplager. Jeg har utrolig mye bedre helse uten planter.

Anonymkode: a426f...bd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kropp som fungerer. En kropp som gjør at jeg ikke har vondt i ledd og muskler. En kropp med overskudd. En kropp som tillater meg å jobbe 100%. Alt dette har jeg fått ved å kutte ut planter og bare spise kjøtt faktisk. Og nesten bare rødt kjøtt. Jeg er ikke bekymret for kreft og sånt. Som ABen over meg sier, det er ikke noe bevis for at kjøtt er usunt. Derimot gir oksalater og lektiner i planter meg helseplager. Jeg har utrolig mye bedre helse uten planter.

Anonymkode: a426f...bd7

Dette var motivasjonen min før. Så ble jeg alvorlig kronisk syk.

Nå er motivasjonen min at jeg kjenner at selv om kroppen ikke fungerer, så trives den fortsatt bedre med sunn mat. Jeg får ikke noe overskudd, jeg kan ikke jobbe, men jeg kjenner meg ikke så tung i magen med sunn mat.

Jeg kan heller ikke trene av meg det lille ekstra, så å spise sundt er min måte å holde vekta nede.

Anonymkode: c6544...931

AnonymBruker
Skrevet

Super innsats, TS! Hvorfor skal du ned 4 kg til, du er jo superslank allerede?

Sånne perioder er ikke uvanlige, men du må huske på at det er de vanene du har etablert gjennom 5 år som er blitt det normale for deg, ikke de urgamle dårlige vanene. Prøv å se på det sånn, ja, ja, du har skeiet litt ut en periode, gjør ikke noe det, men nå er det tilbake til de inngraverte vanene igjen.

Få med deg moren din, hun skjønner vel hvor hardt du har jobbet for å gå ned i vekt, hun vil vel ikke sabotere for deg?

Anonymkode: a9cbc...880

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

• fiser ikke
  • mer energi
  • ingen søtsug
  • tenker klarere
  • sover bedre
  • høyere sexlyst
  • ingen kviser
  • jevn hudtone
  • ingen hikking

Å fise er et dårlig tegn? 

Anonymkode: 7c52b...4c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Å fise er et dårlig tegn? 

Anonymkode: 7c52b...4c8

Jepp, et sunt kosthold for mennesker fôrer ikke bakteriene som lager masse gass.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du spør om hva som motiverer? Akkurat nå er det tanken på en tattovering jeg har lyst til å ta. Men den blir ikke noe fin hvis jeg er tjukk. Så det er tanken på den tattoveringen som motiverer meg akkurat nå 😊

Anonymkode: 15a06...241

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...