AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Jeg ville egentlig lage en tråd med tema: dine verste erfaringer med jordmødre. Men jeg ville ikke skremme vettet av alle førstegangsfødende som er innom dette forumet. Så kjære medkvinner: del dine beste og verste erfaringer med jordmødre. Jeg kan starte: Jordmor klagde på at hun var trøtt under fødselen, sa "har du virkelig tenkt å presse sånn?" da jeg endelig fant en god fødestilling, himlet med øynene da jeg ikke klarte å knipe slik at klysteret fikk tid til å virke, ropte "JAVEL SÅ SOV DA!!" da hun kom inn og jeg ba om å få sove litt til, sa "slutt å klag på at det gjør vondt!" da jeg skrek av smerter og kjeftet på meg for at jeg ikke hadde vasket meg nedentil under den (til da) 20 timer lange fødselen. De beste erfaringene husker jeg ikke, lå med stormrier, men husker at den ene jordmoren var så varm og snill. Anonymkode: a9b86...680
vret Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville egentlig lage en tråd med tema: dine verste erfaringer med jordmødre. Men jeg ville ikke skremme vettet av alle førstegangsfødende som er innom dette forumet. Så kjære medkvinner: del dine beste og verste erfaringer med jordmødre. Jeg kan starte: Jordmor klagde på at hun var trøtt under fødselen, sa "har du virkelig tenkt å presse sånn?" da jeg endelig fant en god fødestilling, himlet med øynene da jeg ikke klarte å knipe slik at klysteret fikk tid til å virke, ropte "JAVEL SÅ SOV DA!!" da hun kom inn og jeg ba om å få sove litt til, sa "slutt å klag på at det gjør vondt!" da jeg skrek av smerter og kjeftet på meg for at jeg ikke hadde vasket meg nedentil under den (til da) 20 timer lange fødselen Anonymkode: a9b86...680 Men herlighet.... blir så matt av folk! Noen skulle jo virkelig ikke jobbet med mennesker... håper virkelig du klagde?? 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 vret skrev (22 minutter siden): Men herlighet.... blir så matt av folk! Noen skulle jo virkelig ikke jobbet med mennesker... håper virkelig du klagde?? Nei, skjønte ikke før etter lang tid at det virkelig ikke var greit. Resten av fødsel ble veldig dramatisk (neglisjering av jordmor var hovedårsaken til det) så hun jordmora ble helt glemt etter komplikasjoner. Anonymkode: a9b86...680
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har bare født en gang og hadde samme jordmor under hele fødselen, så jeg har ingen verste-erfaring, bare beste. Jeg hadde en veldig fin opplevelse av fødselen, mye fordi jeg synes jordmora skjønte hva jeg hadde behov for, uten at jeg selv måtte si det. Jeg ville helst ikke bli forstyrret, men det sa jeg aldri høyt. Likevel ble det slik at jordmora satt og spilte kabal på dataen i et par timer. Kun noen få ganger innimellom ropte hun "husk å puste" fra hjørnet der hun satt. Da hun etter hvert skulle sjekke åpningen igjen, gjorde det veldig vondt. Jeg sa ingenting, men hun så på bare fort opp på meg og sa: "Det gjør vondt. Vi venter til du får en rie." Da babyen skulle komme ut, kom barnepleieren inn. Barnepleieren nevnte noe som "skal hun ligge slik?", og da sa jordmora kontant: "Det var slik hun ville ligge." Det var akkurat en slik jordmor jeg hadde behov for. Anonymkode: f746f...4a4 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har bare født en gang og hadde samme jordmor under hele fødselen, så jeg har ingen verste-erfaring, bare beste. Jeg hadde en veldig fin opplevelse av fødselen, mye fordi jeg synes jordmora skjønte hva jeg hadde behov for, uten at jeg selv måtte si det. Jeg ville helst ikke bli forstyrret, men det sa jeg aldri høyt. Likevel ble det slik at jordmora satt og spilte kabal på dataen i et par timer. Kun noen få ganger innimellom ropte hun "husk å puste" fra hjørnet der hun satt. Da hun etter hvert skulle sjekke åpningen igjen, gjorde det veldig vondt. Jeg sa ingenting, men hun så på bare fort opp på meg og sa: "Det gjør vondt. Vi venter til du får en rie." Da babyen skulle komme ut, kom barnepleieren inn. Barnepleieren nevnte noe som "skal hun ligge slik?", og da sa jordmora kontant: "Det var slik hun ville ligge." Det var akkurat en slik jordmor jeg hadde behov for. Anonymkode: f746f...4a4 ❤️ Anonymkode: a9b86...680
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Hadde sånsett en koselig jordmor på OUL i uke 19 , men tok opp fødselsangst å at jeg ville ha en samtale med jordmor angående fødsel etc. fikk da til svar at det var lenge til og ikke sikkert det ble noe fødsel.... alt var fint på OUL , og heldigvis er ikke jeg hårsår så brydde leg ikke...men om hun hadde sagt det til noen som allerede synes det er vanskelig å være gravid... Anonymkode: d18e4...b63
Mnjah Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hadde sånsett en koselig jordmor på OUL i uke 19 , men tok opp fødselsangst å at jeg ville ha en samtale med jordmor angående fødsel etc. fikk da til svar at det var lenge til og ikke sikkert det ble noe fødsel.... alt var fint på OUL , og heldigvis er ikke jeg hårsår så brydde leg ikke...men om hun hadde sagt det til noen som allerede synes det er vanskelig å være gravid... Anonymkode: d18e4...b63 Å hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Det mest negative var at hun ikke fikk den riemålerdingsen til å sitte så fikk ikke fanget opp riene. Derfor måtte jeg selv avgjøre når jeg måtte presse og fikk lite veiledning på det. Lurer på om det påvirket hvor mye jeg revnet. Men babyen ble tatt med sugekopp og klipp, så ikke sikkert at det spilte så stor rolle? Med mindre ineffektiv pressing medvirket til at sugekopp ble nødvendig da. Utenom det var alle jordmødrene veldig greie. Ikke én sur mine selv om jeg klarte å forstyrre veneflonen ofte så jordmor stadig måtte komme inn og slå av alarmen på apparatet. Anonymkode: dc560...817
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 Jeg skrev et innlegg om min erfaring for en liten stund siden men kan gjengi den her: Jordmora jeg fikk tildelt virket ganske grei. Veldig sikker på seg selv og "jadda jadda alt går fint" mens det stod på som fy de siste cm. Så når jeg skulle begynne å presse så ble det så mye tull. Først så hadde hun eller studenten glemt å gjøre klart et brett med sterilisert utstyr, for å så greie å miste alt i bakken når det var klart. De begynte å diskutere mellom seg om de skulle klippe før en av dem utbrøt "oi, klippet jeg for mye nå?". Så greide de ikke å stanse blødningen fra klippet. Jeg hadde ikke presset i 20 min engang før de begynte å snakke om keisersnitt og det ble bare mye snakk og virring. Mannen min reagerte på at det virket som de gjorde mye i feil rekkefølge og glemte ting underveis. Etterpå så prøvde de å sy i et par timer før de fant ut at de bare skulle sende meg opp på kirurgisk. Jeg fikk en tredjegradsskade og er glad jeg ble sydd ordentlig. Sleit endel i etterkant med vonde drømmer og flashbacks fra fødselen. Var skikkelig stressa og de greide ikke akkurat å roe meg ned 🥴 Anonymkode: df25b...14c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 Jordmor nektet meg å gå på toalettet under tidlig fase av fødsel - resultat; overstrekk i blæra og urinlekkasje i ettertid..... Lege bestemte at fødsel skulle igangsettes pga lite vekst/bevegelse hos baby - jordmor kom inn og sa; «skjønner ikke hvorfor vi skal bruke tid på dette, det er da helt unødvendig bruk av ressurser, barnet har det sikkert helt fint». Det viste seg at det var begynnende morkakesvikt.... Anonymkode: 5a0c2...2ea
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Har egentlig ikke noe spesielt ille opplevelse til tross for 3 fødsler. Første fødsel fikk jeg en jordmor som virket veldig stressa og nervøs, plutselig startet hun å gråte. Fikk en ny jordmor, usikker på hva som skjedde men regner med det var noe privat som gjorde at hun gråt. Dette er vel det "verste" som har skjedd. Det beste var vel da jeg var innlagt nå under koronaen (risikosvangerskap). Sykehuset hadde skaffet ekstra bemanning, noen pensjonerte jordmødre som stelte litt ekstra med oss som ikke ha far eller andre hos oss. Var veldig ensomt så det var fint at disse gamle damene var hos oss som var innlagt. Anonymkode: e32b1...0f7 2
boblevann Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Har egentlig ingen dårlig erfaring til tross for at jeg fødte midt i vaktskiftet - hadde altså først 2, deretter 2 nye jordmødre der. Ble også komplikasjoner så alle de resterende ledige jordmødrene kom til. Lå pga komplikasjoner deretter en uke på barsel, så vil tro jeg møtte mesteparten av de som jobbet der 😂 Synes egentlig alle var kunnskapsrike, snille og flinke. Noen var kanskje litt strengere og kvassere enn andre - men ingen var sure, frekke eller ufine. Alt i alt bare gode opplevelser
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Husker ikke så mye, men jeg var gjennom tre vaktskift. Jordmor nr to var svensk, jeg sa mye hæ når hun pratet. Skjønte ikke hva hun sa, kanskje like greit at jeg kom meg gjennom et skift til, så jeg skjønte hva jordmor sa da det nærmet seg slutten. Anonymkode: f15a2...52f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå