AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Samboeren min er verdens snilleste og jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje får for mye fordeler.. Han ønsket felles økonomi da han så på oss som en familie og ønsket ikke vippse penger for hver 100 lapp for at det skal bli likt. Han har utbetalt 58 000 i mnd og jeg 23 000.. Jeg fikk ansvaret for økonomien, og han blir ikke sur om jeg kjøper meg noe ekstra fint av og til. Han er oppriktig glad og fornøyd så lenge han bare kan kjøpe seg litt snacks når det måtte passe. Jeg flyttet fra kollektiv og inn i hans bolig. Får låne bilen hans og egentlig alt. Virker ikke som han tenker noe negativt rundt dette. Vi har det ellers veldig fint, men ble usikker når jeg leste en tråd om det av fordeling av matutgifter. Ja, samboer spiser 2-3 ganger så mye som meg, men han bidrar betraktelig mer økonomisk enn meg.. Har vi gjort det smart eller dumt økonomisk? Vi krangler aldri om penger, jeg ble bare usikker om jeg utnytter samboeren eller ikke Anonymkode: 79fa7...5cf
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Menn er mye rausere enn kvinner, jevnt over. Der en kvinne teller antall fiskebiter, deler mannen ofte med glede. Så sikkert greit for han, men du bør jo være veldig takknemlig for å ha det slik. Anonymkode: 1f169...0a2 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Vel, du bidrar jo ikke nevneverdig hvis du bor gratis og bruker bilen hans gratis... Men hvis han er fornøyd med å slippe å tenke på økonomi, og du ikke tusker til deg på en hemmelig privat sparekonto mens du innerst planlegger å dumpe han går det vel kanskje greit. Så får dere heller ta en prat om hva dere ønsker dere for framtiden, om du skal kjøpe deg inn for å eie del av boligen, om dere skal starte med sparing til noe dere drømmer om, og skaffe en samboeravtale i tilfelle det blir slutt. For hvis det blir slutt kan økonomi fort gjøre bruddet mellom dere ekstra stygt når dere ikke har lagd en rettferdig avtale mens forholdet er bra... Anonymkode: bfa53...95a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Menn er mye rausere enn kvinner, jevnt over. Der en kvinne teller antall fiskebiter, deler mannen ofte med glede. Så sikkert greit for han, men du bør jo være veldig takknemlig for å ha det slik. Anonymkode: 1f169...0a2 HAHAHAHA. Sånn var IKKE min X. Anonymkode: 648e6...e23 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Del på de store utgiftene som f. eks. leie/lånekostnader, og evt. bilkostnader. Så kan man vurdere om den som tjener mye mer skal betale litt mer eller ikke. Løpende småkostnader kan man som regel fint være litt rausere med. Og så bør man som alltid ha samboerkontrakt for sikkerhets skyld Anonymkode: e65ea...7d0 1
Illuminatum Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Samboeren min er verdens snilleste og jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje får for mye fordeler.. Ja, samboer spiser 2-3 ganger så mye som meg, men han bidrar betraktelig mer økonomisk enn meg.. Har vi gjort det smart eller dumt økonomisk? Vi krangler aldri om penger, jeg ble bare usikker om jeg utnytter samboeren eller ikke Anonymkode: 79fa7...5cf Er litt i samme situasjon selv og det er helt greit. Jeg ønsker jo ikke at hun ikke kan delta på samme aktiviteter som meg etc. Men spiser han virkelig så mye mer enn deg? Du spiser vel sikkert rundt 2000kcal om dagen. Om han spiser 4000-6000kcal om dagen tar det ikke lang tid før han blir veldig stor, om han ikke er tømmerhugger eller lignende. Bare et sidespor:-)
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Illuminatum skrev (6 minutter siden): Men spiser han virkelig så mye mer enn deg? Du spiser vel sikkert rundt 2000kcal om dagen. Om han spiser 4000-6000kcal om dagen tar det ikke lang tid før han blir veldig stor, om han ikke er tømmerhugger eller lignende. Bare et sidespor:-) Dårlig sidespor vil jeg si. Anonymkode: b2e53...522 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Hvor gamle er dere? Anonymkode: 9dd1f...593
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Samboeren min er verdens snilleste og jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje får for mye fordeler.. Han ønsket felles økonomi da han så på oss som en familie og ønsket ikke vippse penger for hver 100 lapp for at det skal bli likt. Han har utbetalt 58 000 i mnd og jeg 23 000.. Jeg fikk ansvaret for økonomien, og han blir ikke sur om jeg kjøper meg noe ekstra fint av og til. Han er oppriktig glad og fornøyd så lenge han bare kan kjøpe seg litt snacks når det måtte passe. Jeg flyttet fra kollektiv og inn i hans bolig. Får låne bilen hans og egentlig alt. Virker ikke som han tenker noe negativt rundt dette. Vi har det ellers veldig fint, men ble usikker når jeg leste en tråd om det av fordeling av matutgifter. Ja, samboer spiser 2-3 ganger så mye som meg, men han bidrar betraktelig mer økonomisk enn meg.. Har vi gjort det smart eller dumt økonomisk? Vi krangler aldri om penger, jeg ble bare usikker om jeg utnytter samboeren eller ikke Anonymkode: 79fa7...5cf Dersom han skulle falle fra (dere bryter opp eller han dør), hva har du igjen da? Betaler du leie til han eller er du med i kontrakten om boligeier. Hvis du ikke har noen økonomiske forpliktelser til boligen gjør du lurt i å spare opp et beløp i tilfelle krise. Om du plutselig en dag skulle bli kasta ut på gata. Det er det jeg tenker er lurt. Anonymkode: 16c4a...a4d 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 Jeg synes vel litt du utnytter han, men om han foreslo det og ønsker det sånn, må han jo selv ta ansvar for det. Hva med å betale en fast sum til felles mat og diverse, og holde resten utenfor. Så kan dere begge spare litt hver for dere. Det ville jeg gjort. Anonymkode: c9f23...8bf
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Hva betaler du da? Husleie? Forbruk? Setter dere alle penger på samme konto eller sparer du til å kjøpe deg inn i boligen? Hva sitter du igjen med når det eventuelt tar slutt? Hvordan fordeles pengene som er til overs hver måned? Anonymkode: 40721...890 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Vi har helt felles økonomi -selvom mannen tjener mer en meg. Hatt det sånn siden vi ble sammen for mange herrens år siden. Aldri vært noe problem. Men man har jo selvfølgelig ingen garanti. Vi er bare enige om hva vi bruker penger på sånn generelt og ingen bruker mer en det vi har. Snakker mye økonomi og hva vi syntes er fornuftig å bruke pengene våre på. Så åpenhet og samarbeid rundt økonomi tror jeg er alfa og omega for å få felles økonomi til å fungere. Om vi skulle gå fra hverandre så et jeg hundre prosent sikker på at ingen stikker noen kjepper i julene på hverandre økonomisk. Anonymkode: b27d6...bc8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Mannen (den gang samboeren) gjorde det samme da han var ferdig student tre år før meg. Jeg fikk bo gratis hos han, og bruke bilen fritt. Dette er ting han uansett ville hatt og betalt for, jeg ville satt foten ned om han begynte å kjøpe klær til meg, betale for frisør, eller dyre ferier, da hadde jeg følt meg kjøpt, på en ubehagelig måte. Jeg hadde noen av de samme tankene som deg, men han ønsket virkelig å gjøre dette for oss. Eneste som slår meg som feil i en slik situasjon er hvis den ene part ser på forholdet som mer langsiktig og tryggere enn den andre. Men jeg var helt sikker på han og oss - og 20 år senere er vi fortsatt sammen/gift, og vi har trivdes godt med å trekke lasset sammen praktisk og økonomisk hele veien, og tjener nå omtrent det samme. Anonymkode: 50c3f...15c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboeren min er verdens snilleste og jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje får for mye fordeler.. Han ønsket felles økonomi da han så på oss som en familie og ønsket ikke vippse penger for hver 100 lapp for at det skal bli likt. Han har utbetalt 58 000 i mnd og jeg 23 000.. Jeg fikk ansvaret for økonomien, og han blir ikke sur om jeg kjøper meg noe ekstra fint av og til. Han er oppriktig glad og fornøyd så lenge han bare kan kjøpe seg litt snacks når det måtte passe. Jeg flyttet fra kollektiv og inn i hans bolig. Får låne bilen hans og egentlig alt. Virker ikke som han tenker noe negativt rundt dette. Vi har det ellers veldig fint, men ble usikker når jeg leste en tråd om det av fordeling av matutgifter. Ja, samboer spiser 2-3 ganger så mye som meg, men han bidrar betraktelig mer økonomisk enn meg.. Har vi gjort det smart eller dumt økonomisk? Vi krangler aldri om penger, jeg ble bare usikker om jeg utnytter samboeren eller ikke Anonymkode: 79fa7...5cf Tror han er veldig glad i deg. Det er mange som er usikker på pengefordeling når man er i et dårlig forhold. Ville ikke undret på det der. Ta det som at han stoler på deg og bryr seg❤️ Anonymkode: a4a72...bc4
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vi gjort det smart eller dumt økonomisk? Vi krangler aldri om penger, jeg ble bare usikker om jeg utnytter samboeren eller ikke Du har i hvert fall gjort et smart valg. Og så lenge han er fornøyd, fortsett som dere liker begge to. Har dere tanker om å bli gamle sammen, så synes jeg det er helt ok å gjøre det sånn som dere. Vi gjør det samme her, bortsett fra at det er jeg som bidrar med 70% av alle pengene som kommer inn og regninger som går ut. Og han har også to barn jeg betaler på. Helt i orden for meg, jeg ønsker den livsstilen vi har, og skal vi få den, må jeg bidra mer. Til gjengjeld har jeg særeie og ektepakt på huset, skulle noe skje, har jeg sikret meg godt der. Både med tanke på eventuell skilsmisse eller død, har sikret arven til mine egne barn. Mannen min er også en svært fornuftig og snill fyr, han har økonomisk sans og utnytter meg ikke.
MiniMjau Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 Dette blir som å tisse i buksa for å holde seg varm. Jeg vil ikke si snylte, for det kan bare dere to svare på. hva slags avtale dere har og hva slags følelse dere har knyttet til forbruk og fordeling av utgifter er det som må gi svaret på om dette er snylting. Jeg vet ikke hva slags utgifter din samboer har, men jeg vil si at han tjener ganske godt. Såpass bra at han kanskje ikke bryr seg så veldig om økonomien sin, det er nok på konto uansett? Sånn er ikke din situasjon. Du har en lav lønn, og uavhengig av hans inntekt, så må du ta grep om din. Den som i det lange løp definitivt taper på situasjonen du beskriver, er jo deg. Du eier ingen bolig som stiger i verdi, og du sier heller ikke noe om hvor mye av inntekten din du sparer/investerer til din egen fremtid. Det er minst en person som blir snyltet her, og det er deg. Du snylter deg selv. Ta litt grep om økonomien din. Lag en avtale med din samboer, lag et budsjett og en individuell spareplan. lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 Det er helt greit å gjøre det sånn som dere har valgt så lenge begge trives med det, men dere burde skrive en leiekontrakt slik at du er sikret minst tre måneders oppsigelsestid. I tillegg bør du være påpasselig med å legge deg opp en god sparekonto. Anonymkode: b8588...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Jeg forsørger mannen min 100% og det har jeg ingenting imot, hvis folk har mer enn nok penger og ikke noe imot å dele så ser jeg heller ikke problemet med en slik skjev felles økonomi. Problemet er jo bare der hvis en av partene har noe imot å dele - og da MÅ det være lov å si nei. Uansett kjønn. Anonymkode: 02ecf...98c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 Den dagen inntekten eventuelt er motsatt, er du innforstått med å ta en tilsvarende høyere del? I så fall tenker jeg at det er ok. Anonymkode: 0dfc2...15c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå