Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med urolig spedbarn (kolikk, luftplager etc) hos kiropraktor? Var det effektivt?

Anonymkode: bdb1b...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Ikke kolikk, men mye magevondt og kveldsuro. Dro da baby var 10 uker og hun fant låsninger i ryggen til baby, som hun antok kom fra fødsel. Var der 1 gang og merket stor bedring. Hun sov bedre og virket generelt mer tilpass. Hadde en oppfølgingstime uken etter, men da sa hun at alle låsningene var borte, så ikke behov for å komme tilbake. 

Glad jeg dro og skulle ønske jeg gjorde det tidligere. 

Var hos Bekken&Barn på Skøyen i Oslo.

Anonymkode: 59242...f62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var hos manuellterapeut som spesialiserte seg på små barn da eldste var baby. Hun fant låsninger og ting ble mye bedre etter behandling. 

Anonymkode: 297b0...aae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ikke. Ungen hadde melkeproteinallergi og refluks, så det ville ikke hatt noe å si i det lange løp.

Hver gang vi var der satte hun opp en ny time og jeg synes sånt er veldig ugreit og en måte å lure folk med videre på.

Anonymkode: c1d09...d71

AnonymBruker
Skrevet

Merk at dette ikke er noe dokumentert effekt og at helsemyndighetene generelt fraråder alternativ behandling på små barn. 

Anonymkode: 8cc01...9ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merk at dette ikke er noe dokumentert effekt og at helsemyndighetene generelt fraråder alternativ behandling på små barn. 

Kiropraktikk er ikke alternativ behandling. 

Anonymkode: b3cc2...cf9

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Det er frarådet å bruke kiropraktikk på barn.

Jeg prøvde det med mitt eldste barn mot kolikk/mye gråting i ren desperasjon. Null effekt. Har prøvd det selv også i desperasjonens stund, like lite effekt der.

Kiropraktikk er alternativ behandling, og kan i verste fall være skadelig.

https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/frarader-kiropraktor-til-spedbarn/

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med kiropraktor, men med urolig baby/kolikk. På helsestasjonen ble det ikke gjort noe før babyen var 3 mnd, siden 3 mnd kolikk er ganske vanlig. Ved 3 mnd fikk jeg beskjed om å prøve å kutte melkeprodukter, og etter noen dager hadde vi fått en helt ny baby. Allergi mot kumelkeprotein er visst ganske utbredt blant babyer (de fleste vokser det av seg.) Hvis du har en urolig baby ville jeg testet melkefri diett i et par uker for å se om det har noe for seg.

Anonymkode: cc185...530

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med kiropraktor, men med urolig baby/kolikk. På helsestasjonen ble det ikke gjort noe før babyen var 3 mnd, siden 3 mnd kolikk er ganske vanlig. Ved 3 mnd fikk jeg beskjed om å prøve å kutte melkeprodukter, og etter noen dager hadde vi fått en helt ny baby. Allergi mot kumelkeprotein er visst ganske utbredt blant babyer (de fleste vokser det av seg.) Hvis du har en urolig baby ville jeg testet melkefri diett i et par uker for å se om det har noe for seg.

Anonymkode: cc185...530

Tar opptil 5 uker før man kan se bedring hos enkelte og man må også kutte ut soytaprotein da disse proteinene er like melk.

Anonymkode: c1d09...d71

• Liker 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Det er frarådet å bruke kiropraktikk på barn.

Jeg prøvde det med mitt eldste barn mot kolikk/mye gråting i ren desperasjon. Null effekt. Har prøvd det selv også i desperasjonens stund, like lite effekt der.

Kiropraktikk er alternativ behandling, og kan i verste fall være skadelig.

https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/frarader-kiropraktor-til-spedbarn/

Ja - helt enig! Kiropraktikk er alternativ behandling og barn bør hvert fall ikke utsettes for det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går til kiropraktor med sønnen min på 11 uker og har bare positiv erfaring. Han koser seg veldig når han er der også. Så endring i positiv forstand etter første behandling. 

Anonymkode: 89e07...5bd

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kiropraktikk er ikke alternativ behandling. 

Anonymkode: b3cc2...cf9

Jo, det er det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok med sønnen min til manuell terapeut med videreutdanning på barn, da han hadde en klar favorittside (var helt flat på siden av hodet) og hadde bananstilling siden han var født. Han hadde aldri ligget med beina opp mot magen og løftet ikke beina. Vi prøvde først fysioterapeut på helsestasjon, uten noen effekt. Da han var 6 mnd så tok jeg han til manuell terapeuten som fikk løst opp låsninger i nakke og bekken. Etter tre behandlinger klarte han å løfte beina opp når han lå på ryggen og fikk en tilnærmet normal kroppsstilling. Det var helt umulig å amme han eller gi flaske på vanlig måte da han lå bakover. Men dette ble også mye bedre.

Anonymkode: ee64d...0e8

• Liker 2
Skrevet (endret)

I Norge er kiropraktorene autorisert helsepersonell. Dermed er de underlagt helsepersonelloven, og tittelen deres er beskyttet. De fleste kiropraktorer i Norge arbeider på private klinikker, selv om de representerer og er en del av den offentlige (spesialist)helsetjenesten.

Hvis noe galt skulle inntreffe som følge av kiropraktisk behandling hos en kiropraktor, er pasientens rettigheter i Norge derfor ivaretatt av pasient - og brukerrettighetsloven.

Tittelen "kiropraktor" kan kun brukes av den som har søkt om og oppnådd autorisasjon som helsepersonell. Dette krever bl.a at man oppfyller de offentlige kravene til dokumentert minstekompetanse i visse medisinske fag.

I Norge er kiropraktikk altså ikke å regne som alternativ, men som skolemedisinsk behandling, jfr. §2 i lov om alternativ behandling av sykdom mv

Min venninne gikk til kiropraktor med sin sønn da han ikke viste tegn til å ville gå da han var 18mnd. Han gikk veldig stivt med beina når man holdt han i hendene. De fant låsninger hoftene. Mens de snakket om hva han hadde funnet, tok gutten sine første skritt alene. Ingen tvil om at det hjalp 😀

Endret av MissPierce
  • Liker 3
Skrevet
MissPierce skrev (3 minutter siden):

I Norge er kiropraktorene autorisert helsepersonell. Dermed er de underlagt helsepersonelloven, og tittelen deres er beskyttet. De fleste kiropraktorer i Norge arbeider på private klinikker, selv om de representerer og er en del av den offentlige (spesialist)helsetjenesten.

Hvis noe galt skulle inntreffe som følge av kiropraktisk behandling hos en kiropraktor, er pasientens rettigheter i Norge derfor ivaretatt av pasient - og brukerrettighetsloven.

Tittelen "kiropraktor" kan kun brukes av den som har søkt om og oppnådd autorisasjon som helsepersonell. Dette krever bl.a at man oppfyller de offentlige kravene til dokumentert minstekompetanse i visse medisinske fag.

I Norge er kiropraktikk altså ikke å regne som alternativ, men som skolemedisinsk behandling, jfr. §2 i lov om alternativ behandling av sykdom mv

Norge er ett av svært få land som har godkjent kiropraktorer som helsepersonell. Gjør dem ikke mindre alternative for det. Skammelig at de har autorisasjon og skummelt mange som ikke er klar over dette. 

• Liker 3
Annonse
Skrevet
Basi skrev (Akkurat nå):

Norge er ett av svært få land som har godkjent kiropraktorer som helsepersonell. Gjør dem ikke mindre alternative for det. Skammelig at de har autorisasjon og skummelt mange som ikke er klar over dette. 

Med en 5år lang Masterutdanning, så ser jeg ikke hvorfor det er noe problem. 

• Liker 2
Skrevet
MissPierce skrev (Akkurat nå):

Med en 5år lang Masterutdanning, så ser jeg ikke hvorfor det er noe problem. 

Den "vitenskapen" de viser til er bare sprøyt og motbevist. Så ja. Dette er et problem. Politikere som tok en beslutning for noen år siden basert på massiv lobbyvirksomhet uten å innhente faglig råd. 

• Liker 3
Skrevet
Basi skrev (59 minutter siden):

Hallo, nå fikk du fakta på bordet og så klarer du ikke innrømme at du tar feil engang?

• Liker 3
Skrevet
Mnjah skrev (2 timer siden):

Hallo, nå fikk du fakta på bordet og så klarer du ikke innrømme at du tar feil engang?

Men jeg tar jo ikke feil? Jeg vet de lovmessig er autorisert som helsepersonell i Norge - beklageligvis og stikk i strid med resten av verden med noen få få unntak, men vitenskapelig holder de på med BS som er motbevist / svada og som kan være svært svært svært skadelig - og hvert fall for små barn. Hva har jeg tatt feil på? Ser ikke at du har servert mer noe vitenskapelig fakta i det hele tatt her. Finnes for øvrig ikke noe utdannelse for kiropraktorer i Norge så de tar svadautdannelsen sin annet steds ...

• Liker 2
Skrevet
Basi skrev (Akkurat nå):

Men jeg tar jo ikke feil? Jeg vet de lovmessig er autorisert som helsepersonell i Norge - beklageligvis og stikk i strid med resten av verden med noen få få unntak, men vitenskapelig holder de på med BS som er motbevist / svada og som kan være svært svært svært skadelig - og hvert fall for små barn. Hva har jeg tatt feil på? Ser ikke at du har servert mer noe vitenskapelig fakta i det hele tatt her. Finnes for øvrig ikke noe utdannelse for kiropraktorer i Norge så de tar svadautdannelsen sin annet steds ...

Du sa det anses som alternativ medisin. Noe en person kunne vise deg at det Ikke gjør. Men da skylder du på at det er NORGE det er noe feil med 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...