Gjest Råååsa Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Jeg er kroniker og må ofte ringe til dere som sitter i resepsjonen i helsevesenet. Dere er noen ganger veldig sure, og det trur jeg at jeg forstår. Men det er litt slitsomt å ringe dere - særlig når jeg blir avbrutt eller det skal diskuteres på noe jeg med sikkerhet vet er riktig. Jeg åpner med å si navnet mitt og hva jeg vil. Høyt og tydelig med blid stemme. Jeg venter tålmodig på spørsmål om personnummer. Jeg har skrevet klart på en post-it hva jeg vil. Jeg unngår personlig utenomsnakk. Jeg takker etterpå for servicen dere utøver. Men likevel er noen av dere møkksure (3 av 10). Hvordan gjør jeg dagen deres bedre? For da blir min bedre. Å snakke med dere er en stor del av livet mitt, og slik det er nå må jeg skikkelig stålsette meg for å snakke med dere. Er det en trasig jobb dere har? Jeg vil gjerne vite, for å forstå.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Jeg opplever det på akkurat samme måte.. 😏 Anonymkode: 3e731...750 24
Gjest Råååsa Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg opplever det på akkurat samme måte.. 😏 Anonymkode: 3e731...750 Ja, jeg er ganske sikker på at det ikke er jeg som gjør de sure, for jeg oppfører meg nært som en robot når jeg snakker med de. Greit å høre at vi er flere som opplever dette.
spegel Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Har ikke svaret på det du spør om, men ville bare si at jeg erfarer akkurat det samme. Det som er litt artig er at når jeg ringer private helsetilbud for å gjøre avtaler, så er de alltid superhyggelige. I det offentlige er det ofte sur tone i telefonen. 😄 34
Gjest Råååsa Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 spegel skrev (Akkurat nå): Har ikke svaret på det du spør om, men ville bare si at jeg erfarer akkurat det samme. Det som er litt artig er at når jeg ringer private helsetilbud for å gjøre avtaler, så er de alltid superhyggelige. I det offentlige er det ofte sur tone i telefonen. 😄 Enig. Opplever det slik jeg også.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Har samme erfaring som deg. Vet ikke hvorfor folk er sånn, de må jo hate jobben sin. Jeg var på sykehuset for kontroll og da legen ba sykepleieren om å ta blodtrykket mitt så ble hun så sur. Her har hun vært så heldig å ha jobb på poliklinikken, noe som er svært ettertraktet. Også er hun så sur og grinete. Hvor er smilet hen? Er det virkelig så vanskelig å være et normalt hyggelig menneske? Merkelig, bare merkelig oppførsel. Og de som sitter å tar telefonen pleier å være hakket verre. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor. Anonymkode: 374ac...40d 15
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Jeg får aldri dårlig service i diverse skranker, men så innstiller jeg meg på å ikke være den typiske kravstore idioten. "jeg har ikke lyst til å være som de andre som bare forventer å få, uten å forstå at mennesket som sitter i andre enden er ... uh, et menneske". Anonymkode: cef5e...392 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har samme erfaring som deg. Vet ikke hvorfor folk er sånn, de må jo hate jobben sin. Jeg var på sykehuset for kontroll og da legen ba sykepleieren om å ta blodtrykket mitt så ble hun så sur. Her har hun vært så heldig å ha jobb på poliklinikken, noe som er svært ettertraktet. Også er hun så sur og grinete. Hvor er smilet hen? Er det virkelig så vanskelig å være et normalt hyggelig menneske? Merkelig, bare merkelig oppførsel. Og de som sitter å tar telefonen pleier å være hakket verre. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor. Anonymkode: 374ac...40d Synes du det er koselig å være grei mot noen når det ikke er frivillig? Folk merker jo generelt om andre driver med tvangsbasert oppførsel. "Du skal smile og være hyggelig mot meg, enten du vil eller ikke! Du burde være TAKKNEMLIG! Det er tross alt MOI". Anonymkode: cef5e...392 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg får aldri dårlig service i diverse skranker, men så innstiller jeg meg på å ikke være den typiske kravstore idioten. "jeg har ikke lyst til å være som de andre som bare forventer å få, uten å forstå at mennesket som sitter i andre enden er ... uh, et menneske". Anonymkode: cef5e...392 «Kravstore idioten..»?? Jeg er ganske sikker på at mange normalt oppegående og hyggelige mennesker opplever sure helsearbeidere i resepsjoner, da pasientene gjerne har samme oppfatning, og helsearbeideren svarer alle pasienter på samme sure måte. Det er sjeldent pasientens feil at helsearbeiderne er sure. Dette har vært tema mange ganger, både på nettet og andre sosiale sammenkomster. Det er leit at det skal være sånn, for de som er syke trenger virkelig ikke den ekstra påkjenningen det er å snakke med sure mennesker. Vi har en sånn helsearbeider på fastlegekontoret jeg går til også, og hun snakkes om, for å si det sånn. Anonymkode: 3e731...750 19
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes du det er koselig å være grei mot noen når det ikke er frivillig? Folk merker jo generelt om andre driver med tvangsbasert oppførsel. "Du skal smile og være hyggelig mot meg, enten du vil eller ikke! Du burde være TAKKNEMLIG! Det er tross alt MOI". Anonymkode: cef5e...392 Helsearbeidere skal være hyggelig mot pasienter ja. Det er en del av jobben. Det samme gjelder butikkmedarbeidere, lærere og andre som jobber med mennesker. Jeg jobber selv med mennesker, og jeg gjør alltid det jeg kan for at hver og en av dem skal føle på en god stemning, føle seg trygg. Hva folk gjør på fritiden, for være deres sak. Men på jobb, så er man hyggelig mot kunder, pasienter, klienter, elever, hva det enn måtte være. Anonymkode: 3e731...750 29
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg var på sykehuset for kontroll og da legen ba sykepleieren om å ta blodtrykket mitt så ble hun så sur. Blodtrykket kan jo lett bli falskt forhøyet når det er ei sur kjerring som tar blodtrykket😕 Anonymkode: 3e731...750 4
GammelKaktus Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Da tenker jeg at man kommenterer slikt til legen sånn at hen kan stramme opp personalet sitt. Vet at de har byttet ut flere på legekontoret hos oss etter at hun ene som var veldig populær sluttet. Rett og slett fordi det er viktig for de å ha personale som kan gi et godt inntrykk og ta vare på pasienten. Det skulle da bare mangle. 7
Gjest Råååsa Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg får aldri dårlig service i diverse skranker, men så innstiller jeg meg på å ikke være den typiske kravstore idioten. "jeg har ikke lyst til å være som de andre som bare forventer å få, uten å forstå at mennesket som sitter i andre enden er ... uh, et menneske". Anonymkode: cef5e...392 Det er ikke direkte servicen jeg prater om, men måten jeg blir møtt på. Her er et eksempel: Jeg: God dag - dette er xxx og jeg vil gjerne at du sjekker om tannpleier har meldt inn min siste betaling til Helfo? (De har en frist på 3 uker, og jeg er ufør så jeg har ikke råd til å vente så veldig lenge på utlegga mine). Sekretær: Du har fått fradrag!!!!!! Jeg: Jeg er ganske sikkert på at jeg ikke har fått det, kan du.. Sekretær: Det går ikke på frikortet!!! Jeg: er det nye regler da, som har kommet etter jul? (Jeg vet jo at det ikke har det, men forsøker å ligge bakpå). Kan du sjekke? Sekretær: Jeg vet ikke om det har kommet nye regler nei!!!! Jeg: Kanskje du kan spørre min tannpleier? Sekretær: eeeeh - TANNPLEIER!!! Går dette via Helfo? Jaha, jaha. Ja. JA! Hun hadde glemt å melde det inn -hun gjør det nå. Og så blir røret slengt på! Jeg fikk jo det jeg ville, med det er måten jeg får det på.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har jobbet i resepsjon og på telefon på kundeservice. Mange kollegaer bare hatet jobben og var sure megger, rett og slett. Så lenge jeg ikke fikk kjeft for noe som ikke var min skyld, så var jeg alltid hyggelig. Hvis noen begynte å skrike på meg fordi de ikke hadde betalt regningen sin, kunne jeg bli litt streng. Syns det er dumt mange er så sure, traff på en sur megge selv i stad på telefonen på et apotek. Hun ville bare gjøre livet mitt litt surt merket jeg, og hun klarte det også. Anonymkode: 46b01...190 13
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Det er ikke nødvendigvis bedre i det private heller. Jeg går til privat behandler et par ganger i året. Hver gang jeg skal bestille slår jeg opp på hjemmesiden deres, der "min" behandler fremdeles står oppført som ansatt. I telefonen hyler sekretæren til meg "Hun har slutta!" Det må hun jo da ha gjort i løpet av de to siste minuttene i så fall. Nei, da, det var flere måneder siden hun hadde gjort det, men jeg var visst den fjerde bare i løpet av den dagen som ønsket konsultasjon med henne. Anonymkode: 271e4...55e 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Synes du det er koselig å være grei mot noen når det ikke er frivillig? Folk merker jo generelt om andre driver med tvangsbasert oppførsel. "Du skal smile og være hyggelig mot meg, enten du vil eller ikke! Du burde være TAKKNEMLIG! Det er tross alt MOI". Anonymkode: cef5e...392 1. Du må lese det folk skriver. 2. basert på humøret ditt og de uhøflige svarene dine, du jobber vel som helsesekretær. 3. basert på hvor dårlig du er å lese det folk faktisk skriver, nå skjønner jeg hvorfor vi så ofte møter sure mennesker som deg i telefon og resepsjon, dere gidder ikke høre etter men tenker isteden på hvor synd det er på dere selv som har en dårlig dag. Her oppklarte du mye for oss, og jeg personlig mistet nå det siste av respekt for din yrkesgruppe. Anonymkode: bf7d8...017 20
Gjest Råååsa Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis bedre i det private heller. Jeg går til privat behandler et par ganger i året. Hver gang jeg skal bestille slår jeg opp på hjemmesiden deres, der "min" behandler fremdeles står oppført som ansatt. I telefonen hyler sekretæren til meg "Hun har slutta!" Det må hun jo da ha gjort i løpet av de to siste minuttene i så fall. Nei, da, det var flere måneder siden hun hadde gjort det, men jeg var visst den fjerde bare i løpet av den dagen som ønsket konsultasjon med henne. Anonymkode: 271e4...55e Jeg må le litt! Jeg har også opplevd lignende. Særlig hos fysio. Og sekretær bare: HAN HAR FERIE!!!!!!! Og så blir det lagt på. Okidoki😅
Gjest _Crocs_ Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Råååsa skrev (1 time siden): Jeg er kroniker og må ofte ringe til dere som sitter i resepsjonen i helsevesenet. Dere er noen ganger veldig sure, og det trur jeg at jeg forstår. Men det er litt slitsomt å ringe dere - særlig når jeg blir avbrutt eller det skal diskuteres på noe jeg med sikkerhet vet er riktig. Jeg åpner med å si navnet mitt og hva jeg vil. Høyt og tydelig med blid stemme. Jeg venter tålmodig på spørsmål om personnummer. Jeg har skrevet klart på en post-it hva jeg vil. Jeg unngår personlig utenomsnakk. Jeg takker etterpå for servicen dere utøver. Men likevel er noen av dere møkksure (3 av 10). Hvordan gjør jeg dagen deres bedre? For da blir min bedre. Å snakke med dere er en stor del av livet mitt, og slik det er nå må jeg skikkelig stålsette meg for å snakke med dere. Er det en trasig jobb dere har? Jeg vil gjerne vite, for å forstå. Prøver å unngå de egentlig. Bestiller heller telefontime hos legen på nettet, da får jeg skikkelig svar på det jeg lurer på.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 Jeg er helt enig! Og jeg jobber som sekretær på en poliklinikk selv 😅 altså, jobben min innebærer blant annet å ringe rundt til annet helsepersonell, og de fleste er såå grinete! Særlig når jeg ringer til legekontor av en eller annen grunn, der er mange såå kjipe, selv om jeg spør om et meget enkelt spørsmål, feks om de har tlf. nr til en pasient.. det er unntak altså! Noen er veldig hyggelige. Jeg er en av de, jeg lover. 😎 Anonymkode: fb432...f34 18
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 Det er stor variasjon etter hvor man ringer. Har ofte kontakt med 2 poliklinikker og et legesenter, og på legesenteret og den ene poliklinikken er de alltid hyggelige. På den andre poliklinikken derimot er det kjempevanskelig å komme igjennom, de kan aldri svare på det jeg spør om, og de er bare sure. Gruer meg alltid til å ringe dit.. Det er jo et serviceyrke dette, så forventer faktisk at man er blid og imøtekommende. Anonymkode: a0f75...7bb 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå