Gå til innhold

Hvor mye kalorier er det egentlig jeg får i meg av denne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettovekt på boksen er 65g

Skjønner ikke helt det med pr 100g tørrvare er det 465 kalorier, mens i 100g tilberedt så er det bare 87 kalorier????

20210315_111710.jpg

Anonymkode: 15bbe...160

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å vite noe når du ikke skriver hva det er, men siden det står tørrstoff/tilberedt vil jeg regne med at du tilfører vann uten kalorier til retten og kaloritettheten blir mindre.

Spiser du hele boksen får du i deg 65g*(465kcal/100g) = 392kcal uavhengig av hvor mye vann du tilfører.

Anonymkode: e3d76...66a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er litt vanskelig å vite noe når du ikke skriver hva det er, men siden det står tørrstoff/tilberedt vil jeg regne med at du tilfører vann uten kalorier til retten og kaloritettheten blir mindre.

Spiser du hele boksen får du i deg 65g*(465kcal/100g) = 392kcal uavhengig av hvor mye vann du tilfører.

Glemte det. Er nudler. Noodle bowl heter det.

AnonymBruker
Skrevet

Tørr vare betyr før du har tatt i vannet (ligner på nudler eller noe slikt). Med vannet øker vekta, og dermed også kcal-tettheten. Men totalt inneholder varen like mange kalorier.

Hva står det om innholdet? Hvor mange gram er det?

Anonymkode: c797a...fa0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tørr vare betyr før du har tatt i vannet (ligner på nudler eller noe slikt). Med vannet øker vekta, og dermed også kcal-tettheten. Men totalt inneholder varen like mange kalorier.

Hva står det om innholdet? Hvor mange gram er det?

65 g.  Så jeg skal ikke gå utifra næringsinnhold per 100 gr tilberedet da? som er "bare" 87 kalorier pr 100 gr? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

65 g.  Så jeg skal ikke gå utifra næringsinnhold per 100 gr tilberedet da? som er "bare" 87 kalorier pr 100 gr? 

Om du skal gå etter tilberedt, så må du legge til akkurat det som står av vann (det er forutsetningen for at det skal stemme). Du har vel ikke tenkt å spise kun halve?

Gå etter tørrvare. 65 av 100 g. Regnestykket oppe er rett i fremgangsmåte, men svaret er feil. 465*0,65 = 303 kcal.

Jeg tar 0,65 i stedet for å 65/100. Det er kun å flytte komma. Hadde det vært 120 gram tørrvare i den, hadde du ganget med 1,2.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om du skal gå etter tilberedt, så må du legge til akkurat det som står av vann (det er forutsetningen for at det skal stemme). Du har vel ikke tenkt å spise kun halve?

Gå etter tørrvare. 65 av 100 g. Regnestykket oppe er rett i fremgangsmåte, men svaret er feil. 465*0,65 = 303 kcal.

Jeg tar 0,65 i stedet for å 65/100. Det er kun å flytte komma. Hadde det vært 120 gram tørrvare i den, hadde du ganget med 1,2.

ja, deng ser jeg skrev feil i innlegget, kalkulatoren gir 302.25kcal

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Var vanskeligere enn jeg trodde dette her. Hadde vært deilig om jeg bare kunne gå etter 100g tilberedt er 87 kalorier hehe

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Var vanskeligere enn jeg trodde dette her. Hadde vært deilig om jeg bare kunne gå etter 100g tilberedt er 87 kalorier hehe

Det kan du, hvis du har tilsatt den mengden vann som står på pakka.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva du misforstår her. Det blir ikke færre kalorier i boksen av at man tilsetter vann. Det er akkurat like mange kalorier før og etter at du har tilsatt vannet, siden vann inneholder null kalorier. Du slipper å veie den ferdige suppa. Det er forskjellen.  

Anonymkode: 36fcf...b37

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alle bør først som sist slutte å tenke på å veie kokt/tilberedt mat, og holde seg til mengden som står på eksen i tørrvareform. Denne inneholder 302 kalorier. 

Jeg regner kjapt på sånne eksempler som 100 gram vare del på 100, gange mengden gram oppgitt. 

Anonymkode: 0697a...335

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er opptatt av kalorier og sunn mat unngår man slike varer. Dette er tomme kalorier..

Anonymkode: fb0b7...bfe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er opptatt av kalorier og sunn mat unngår man slike varer. Dette er tomme kalorier..

Anonymkode: fb0b7...bfe

Tomme kalorier er faktisk veldig deilig innimellom selv om man spiser sunt!

Anonymkode: 21ba6...71a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...