altius Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 (endret) I 2021 har man klart å utvikle en covid-19 vaksine. Men man greier ikke produsere den i nok mengde til å gjøre en massevaksinering av befolkningen. Ærlig talt. Klarer ikke mennesket bedre i disse tider? Resultatet er nå nye nedstengninger og overfylte sykehus. Dette er latterlig. Endret 15. mars 2021 av altius Gggg 2
Gjest Tun Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Det er vel ingen som har landet på månen i det siste heller. Hvorfor ikke?
2ro Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 (endret) Vi hadde nok klart det. Men siden flere av landene som produserer vaksine er i en vanskelig situasjon prioriterer de egen befolkning. Logisk, men ugreit for resten. USA skal være ferdig vaksinert i mai (?), alle som ønsker. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-56262687 Endret 15. mars 2021 av 2ro
Gullik Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 (endret) altius skrev (12 minutter siden): I 2021 har man klart å utvikle en covid-19 vaksine. Men man greier ikke produsere den i nok mengde til å gjøre en massevaksinering av befolkningen. Ærlig talt. Klarer ikke mennesket bedre i disse tider? Resultatet er nå nye nedstengninger og overfylte sykehus. Dette er latterlig. Det masseproduseres, men vaksinen er ikke utviklet i Norge så vi står selvsagt ikke først i køa. Vi får 1,5 mill doser i april, 2 mill i mai og 2,5 mill i juni. Synes ikke det er så ille jeg. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pAr57V/gode-vaksinenyheter-kan-aapne-opp-13-uker-foer Endret 15. mars 2021 av Gullik
altius Skrevet 15. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 15. mars 2021 Tun skrev (6 minutter siden): Det er vel ingen som har landet på månen i det siste heller. Hvorfor ikke? Jeg snakker om hva mennesket klarer å gjennomføre. Månen er uinteressant i dag. Men det at mennesket for over 50 år siden greide den prestasjonen å reise til månen forteller om klokskap og vilje til gjennomføring. I dag? Vi klarer ikke engang å produsere nok vaksiner til å gjøre en hurtig massevaksinering. 2
Gjest Acer Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 (endret) Kanskje hadde det vert bedre å brukt noe mer på folkehelsa inkl vaksineforskning. Det kommer nok til å bli en politisk debatt i etterkant av pandemien om prioriteringer. Verden bruker milliarder på våpenopprustning, og menneskene oppfører seg noen drittunger. Vi har ingen steder å dra den dagen kolden ligger i ruiner, og naturen flyter over av søppel. Forbruksmønsteret vårt er den største trusslene for miljøet, og det blir i ikkje det spytt bedre av å produsere el. biler i China på kullkraftverk. Idag handler det det meste om økonomi, og miljøvern, og ta vare på folkehelsen er kun eit spill for galleriet. Når siste menneske reiser til mars må de bare huske på å slukke lyset etter seg. Endret 15. mars 2021 av Skybe
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 altius skrev (1 minutt siden): Jeg snakker om hva mennesket klarer å gjennomføre. Månen er uinteressant i dag. Men det at mennesket for over 50 år siden greide den prestasjonen å reise til månen forteller om klokskap og vilje til gjennomføring. I dag? Vi klarer ikke engang å produsere nok vaksiner til å gjøre en hurtig massevaksinering. Uinteressant? Å ha en permanent månebase vil være gull verdt for bla. forskning og kanskje Helium 3 utvinning. Det vil også være en utmerket plattform for videre utforskning av solsystemet og utenfor, siden det vil være vesentlig billigere å sende opp fartøy fra månen (mye lavere tyngdekraft, ingen atomsfære som forkludrer oppskytningsplaner osv.) hvis man først kommer på plass. Men det er meget dyrt å satse for etablere seg der, og det er ingen av de store landene som har tatt seg råd til det de siste tiårene. 2
altius Skrevet 15. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 15. mars 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Uinteressant? Å ha en permanent månebase vil være gull verdt for bla. forskning og kanskje Helium 3 utvinning. Det vil også være en utmerket plattform for videre utforskning av solsystemet og utenfor, siden det vil være vesentlig billigere å sende opp fartøy fra månen (mye lavere tyngdekraft, ingen atomsfære som forkludrer oppskytningsplaner osv.) hvis man først kommer på plass. Men det er meget dyrt å satse for etablere seg der, og det er ingen av de store landene som har tatt seg råd til det de siste tiårene. Ok. Er visst vanskelig for folk her å få servert en liten sammenligning. Drit i den månen. Det var bare et eksempel. Poenget mitt var å få frem menneskets evne til å få gjennomført noe, i dette tilfellet til beste for menneskeheten. Nå har man altså greid å utvikle en vaksine for flere måneder siden, men fortsatt ikke greid massevaksinering av befolkningen. Jeg synes dette virker svakt og tafatt. Greit nok i Norge er vi ikke særlig berørt. Bortskjemte som vi er med vår økonomi. Men jeg har flere venner sørover i Europa, i Tyskland, Italia, Spania etc. De er i en katastrofal situasjon økonomisk. Med arbeidsledighet og konkurser. Og må nå se frem til nye nedstengninger. Istedet for vaksinering. 1
Fjompen Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 altius skrev (1 minutt siden): Ok. Er visst vanskelig for folk her å få servert en liten sammenligning. Drit i den månen. Det var bare et eksempel. Poenget mitt var å få frem menneskets evne til å få gjennomført noe, i dette tilfellet til beste for menneskeheten. Nå har man altså greid å utvikle en vaksine for flere måneder siden, men fortsatt ikke greid massevaksinering av befolkningen. Jeg synes dette virker svakt og tafatt. Greit nok i Norge er vi ikke særlig berørt. Bortskjemte som vi er med vår økonomi. Men jeg har flere venner sørover i Europa, i Tyskland, Italia, Spania etc. De er i en katastrofal situasjon økonomisk. Med arbeidsledighet og konkurser. Og må nå se frem til nye nedstengninger. Istedet for vaksinering. Det er vel mest snakk om penger og ressurser? At vi i det hele tatt utviklet en vaksine så raskt er jo oppsiktsvekkende og bra, og nå utnyttes produksjonskapasiteten til det fulle, og antageligvis mer enn det. Skulle vi hatt større kapasitet måtte jo denne kapasiteten stått klar, hele tiden, i påvente av en pandemi. Det er det i dagens samfunn ingen som har funnet grunn til, men det kan jo for all del endre seg etter denne pandemien. Månelandingen var, for å faktisk sammenlikne med denne situasjonen veldig spesiell, det var et nasjonalt krafttak som ikke bare skulle utforske månen, men sysselsette industrien. Og når målet var nådd, så ble all kapasitet avsluttet. Vi kunne vært på Mars innen få år vi, om USA hadde lagt samme premisser til grunn nå, som da. Og igjen, vi kunne hatt produksjonskapasitet til å lage vaksiner til hele verdens befolkning på få uker, om noen hadde betalt for det. Men så raskt vaksinen nå ble utviklet, og så raskt den produseres så er det ikke særlig behov for det. Sett i den store sammenhengen, og sett i forhold til hva det hadde kostet.
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 altius skrev (Akkurat nå): Ok. Er visst vanskelig for folk her å få servert en liten sammenligning. Drit i den månen. Det var bare et eksempel. Poenget mitt var å få frem menneskets evne til å få gjennomført noe, i dette tilfellet til beste for menneskeheten. Nå har man altså greid å utvikle en vaksine for flere måneder siden, men fortsatt ikke greid massevaksinering av befolkningen. Jeg synes dette virker svakt og tafatt. Greit nok i Norge er vi ikke særlig berørt. Bortskjemte som vi er med vår økonomi. Men jeg har flere venner sørover i Europa, i Tyskland, Italia, Spania etc. De er i en katastrofal situasjon økonomisk. Med arbeidsledighet og konkurser. Og må nå se frem til nye nedstengninger. Istedet for vaksinering. Nei, det er ikke vanskelig å forstå en sammenligning. Månen er et høyst relevant eksempel, for det viser jo at ting har stoppet litt opp slik jeg tolker det. Men du har rett i at det virker tafatt at man ikke har greid å vaksinere mer frem til nå. Men det handler om at det meste av produksjonskapasitet har blitt sentralisert på relativt få steder i verden, med ingen til lite nasjonal produksjon i svært mange land.
Ukjent. Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Medisinen er kompleks, og man vet ikke langtidsvirkninger etter så kort tid. Problemet i denne situasjonen er vel heller at mennesket vil ha makt over naturen, enn det faktum at det ikke produseres fort nok? Vi kunne valgt å la naturen gå sin gang, da ville de som litt krast lever på overtid gått bort litt tidligere. Men vi ser reaksjonen til menneskeheten når det kommer noe vi ikke kan kontrollere: full panikk. Og de handlingene som er gjort det siste året viser at mennesker ikke er så rasjonelle som man skulle tro. Her kastes unge friske mennesker under bussen for å redde de eldre og svake. Fortsetter det sånn vil det nok ikke bli noen ny «månelanding». 3
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Ukjent. skrev (12 minutter siden): Medisinen er kompleks, og man vet ikke langtidsvirkninger etter så kort tid. Problemet i denne situasjonen er vel heller at mennesket vil ha makt over naturen, enn det faktum at det ikke produseres fort nok? Vi kunne valgt å la naturen gå sin gang, da ville de som litt krast lever på overtid gått bort litt tidligere. Men vi ser reaksjonen til menneskeheten når det kommer noe vi ikke kan kontrollere: full panikk. Og de handlingene som er gjort det siste året viser at mennesker ikke er så rasjonelle som man skulle tro. Her kastes unge friske mennesker under bussen for å redde de eldre og svake. Fortsetter det sånn vil det nok ikke bli noen ny «månelanding». Nei, men det er ikke langtidsvirkninger som er det største hinderet heller. AstraZeneca har blitt stoppet i noen land, men ikke alle. De andre vaksinene er det så vidt meg bekjent ikke rapportert noen potensielle alvorlige bivirkninger med. Dermed er det i størst grad produksjonen det står på totalt sett. Jeg ser vel ingen full panikk ennå, det er vel mer at folk er møkk lei. Men det kan komme hvis det f. eks. blir forsyningsproblemer osv.
Kågebruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 If you believed they put a man on the moon Man on the moon If you believe there's nothing up his sleeve Then nothing is cool 1
Gjest Sprettballen Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 altius skrev (1 time siden): I 2021 har man klart å utvikle en covid-19 vaksine. Men man greier ikke produsere den i nok mengde til å gjøre en massevaksinering av befolkningen. Ærlig talt. Klarer ikke mennesket bedre i disse tider? Resultatet er nå nye nedstengninger og overfylte sykehus. Dette er latterlig. For omtrent nøyaktig ett år siden hørte vi at det ville ta minst 18 mnd til 2 år før det i det hele tatt kunne snakke om vaksinering. Jeg synes dette har gått fort jeg.
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Sprettballen skrev (16 minutter siden): For omtrent nøyaktig ett år siden hørte vi at det ville ta minst 18 mnd til 2 år før det i det hele tatt kunne snakke om vaksinering. Jeg synes dette har gått fort jeg. Det var jo også mye av "vaksine kommer kanskje til høsten" allerede på disse tider i fjor. Slik gikk det jo ikke akkurat. Vel har det sikkert gått fort med tanke på utvikling, problemet er at det ikke er det som har blitt kommunisert. "Hold ut noen måneder" til ha vært mantraet lenge.
DanielDuppsko Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 (endret) altius skrev (2 timer siden): I 2021 har man klart å utvikle en covid-19 vaksine. Men man greier ikke produsere den i nok mengde til å gjøre en massevaksinering av befolkningen. Ærlig talt. Klarer ikke mennesket bedre i disse tider? Resultatet er nå nye nedstengninger og overfylte sykehus. Dette er latterlig. Dette er en samfunnsøkonomisk problemstilling. Vaksineprodusentenes vurdering er trolig at det ikke vil være lønnsomt å investere ytterligere milliarder i produksjonsanlegg for et produkt vi må håpe bare vil være gjenstand for en ganske kortvarig etterspørsel. Når alle er vaksinert, vil etterspørselen falle bort - gitt at vi kan regne med langvarig immunitet etter vaksine, og det ikke vil oppstå nye problematiske mutasjoner (vi får se hvordan dette går). Hva som ville vært samfunnsøkonomisk lønnsomt er en helt annen sak. Når man ser på de samlede kostnadene forbundet med koronasykdom og tiltak mot koronasykdom, er det vel ganske åpenbart at det ikke er blitt investert tilstrekkelig i produksjonskapasitet. Situasjonen kan karakteriseres som en "markedssvikt", og her burde myndighetene helt klart i større grad ha kommet på banen for å insentivere økte produksjonsvolumer. Endret 15. mars 2021 av DanielDuppsko
Enda en tulling Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 Vel, det kan jo være så enkelt som tilbud og etterspørsel. Altså grunnleggende markedsøkonomi. Når etterspørselen er stor og tilbudet lite, kan prisen skrus opp. Eller "prisen". Særlig når man er tilnærmet monopolist. Eller konkurransen i liten grad er reell.
Gjest Vintermorgen Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 Ryddet for avsporinger og svar til dette. Vintermorgen, mod.
Anbefalte innlegg