AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Jeg er sensitiv på lukter og har ett problem. Stesønn på 16 bruker så innmari mye parfyme. Jeg har prøvd å si ifra, men ifølge han selv så bruker han ikke parfyme og blir dritsur når jeg tar det opp. Men det tror jeg ikke på. Han er av typen som lyger om sånt for å slippe diskusjonen. Når har har dusjet så lukter hele huset av han. Moren kom innom i går og det første hun sa var: oj, her lukter det simen. Til og med brødposen lulter parfyme så jeg har begynt med eget brød fra frysen som jeg tiner om morgenen. Greier ikke å spise brød som lukter parfyme til frokost. Jeg får hodepine og kan få migrene noen ganger av parfymebruken hans. det er på det stadiet at klærne fortsatt lukter parfyme etter en 60graders vask. nå fikk vi melding fra skolen generelt om parfymebruk og at flere av elevene sliter med og reagerer på det. Hvordan få han til å slutte? Innafor å fjerne parfymene hans? Om han ikke bruker de som han sier så skal han jo i utgangspunktet ikke savne de.. Anonymkode: 43ee9...ddd
Delfin82 Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Virker jo som han prøver å skjule annen lukt siden han bruker så mye? Hadde vist han mailen fra skolen, prøvd å finne årsaken til at han bruker så mye parfyme. Ikke bare fjerne hans eiendeler. Jeg hadde blitt så sur i den alderen om noen bare fjernet mine ting. Konstruktiv dialog. Det må han lære seg hvis ikke blir han en dritt som voksen om dere ikke lærer han nå at man må kunne snakke om ting uten at man skal bli sur eller gå i forsvar eller enda verre å lyve om det
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Har noen sagt til han at han stinker i en annen setting slik at han overkompenserer? Hvorfor kan ikke moren og faren ta denne praten om bruk av parfymerte produkter? Det er ikke sikkert han bruker parfymen bevisst men om man har både såpe, lotion, aftershave, deo osv kan det bli mye av det gode.. Og en ting til - stesønn eller ikke, du må få medisiner for den hodepinen sin som kan hjelpe deg for hensyn og omtanke går begge veier og utenfor hjemmet møter du også mennsker som "bader i godlukt" - de kan du ikke be "skjerpe seg" Anonymkode: 326ea...963
GammelKaktus Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Han har vel foreldre som kan ta denne praten med han? Altså når det til og med kommer mail fra skolen om "godlukta" så må jo nesten noe bli gjort og da tenker jeg det er foreldrene som skal gjøre det. Det er jo ikke en "konflikt" du skal behøve å ta. Lurer veldig på hvor "far" har gjemt seg når du sliter såpass med parfymebruken i hus. Og så må jeg legge til at mye av de dusjsåpene til menn stinker jo dritt, lukter jo som om de har badet i "parfyme", så det kan jo være såpene han bruker og ikke nødvendigvis parfyme. 5
Frk Midnattsol Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Jeg er også veldig sensitiv mot noen parfymer, men ikke like ille som ts, men kan få kraftig hodepine hvis det blir for mye av enkelte lukter. I det offentlige rom kan man ikke bestemme over andre ift parfymebruk, og slikt er man vant til, men problemet er når man ikke kan slippe unna det i eget hjem. Tenker at her må det settes "hardt mot hardt". Jeg tror jeg hadde nedlagt fullstendig forbud mot parfyme i eget hjem hvis jeg hadde fått slike reaksjoner. Det blir jo som om noen i familien skulle skaffe seg en katt hvis et familiemedlem er kjempeallergisk og får masse reaksjoner. Det går jo bare ikke. Tenker at her må både mor, far og stemor bli enige om hvordan de skal tilnærme seg dette, og hvis gutten i tillegg får reaksjoner på skolen, så er det tydelig at dette har gått alt for langt. Mulig far er den som bør ta en liten hygieneprat med sønnen, for hvis gutten er i verste puberteten, så utvikler gutter mye kroppslukter i den perioden. 1
MiominMio Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Trenger ikke bety at han skjuler noe bare pga overdreven parfymebruk. Begge mine barn hadde ekstremt med parfyme på, men jeg sa at det holder med en spray og ikke trenger man ha det i håret heller. Klarte ikke å ha eldste i bilen pga parfymen. Tenåringer er generelt sure, men her må dere bare sette hardt mot hardt og si det holder med max et spray - han må faktisk bare tåle å få høre at det ikke er noe positivt med å stinke ut både hjem og skole og at han faktisk må vise hensyn til dem rundt seg. Mor og far må på banen her da de selv kjenner til problemet som også går utover de på skolen. 2
Mt3 Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Snakk dere gjennom rutinene han har rundt dusjing, min mann bruker en dusjsåpe som det står sensitiv på men som virkelig stinker parfyme. Så det kan jo være noe sånt også, f.eks barberskum, sjampo... eller at de produktene han bruker har ulike dufter som ikke passer så godt sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Hadde mine barn brukt så mye parfyme at det stinket ut hele huset og ikke vil moderere seg hadde jeg fjernet parfymene Anonymkode: 797fc...614 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden): Han har vel foreldre som kan ta denne praten med han? Altså når det til og med kommer mail fra skolen om "godlukta" så må jo nesten noe bli gjort og da tenker jeg det er foreldrene som skal gjøre det. Det er jo ikke en "konflikt" du skal behøve å ta. Lurer veldig på hvor "far" har gjemt seg når du sliter såpass med parfymebruken i hus. Og så må jeg legge til at mye av de dusjsåpene til menn stinker jo dritt, lukter jo som om de har badet i "parfyme", så det kan jo være såpene han bruker og ikke nødvendigvis parfyme. far er lite hjemme og mye bortreist for tiden.. mor er lite på banen da hun bor veldig langt unna.. så jeg har vell i grunnen hovedansvaret. jeg har sjekket dusjen. kun vanlig parfymefri dusjsåpe der.. MiominMio skrev (2 minutter siden): Trenger ikke bety at han skjuler noe bare pga overdreven parfymebruk. Begge mine barn hadde ekstremt med parfyme på, men jeg sa at det holder med en spray og ikke trenger man ha det i håret heller. Klarte ikke å ha eldste i bilen pga parfymen. Tenåringer er generelt sure, men her må dere bare sette hardt mot hardt og si det holder med max et spray - han må faktisk bare tåle å få høre at det ikke er noe positivt med å stinke ut både hjem og skole og at han faktisk må vise hensyn til dem rundt seg. Mor og far må på banen her da de selv kjenner til problemet som også går utover de på skolen. pleier de å ta parfyme i håret? muligens derfor brødposen lukter parfyme da, om han ikke vasker hender etterpå? Anonymkode: 43ee9...ddd
MiominMio Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): pleier de å ta parfyme i håret? muligens derfor brødposen lukter parfyme da, om han ikke vasker hender etterpå? Anonymkode: 43ee9...ddd Du vil bli overrasket over hvordan tenåringer bruker parfyme - all over the place. Heldigvis tok de til seg det vi sa her og problemet er løst. 1
Hactar Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): far er lite hjemme og mye bortreist for tiden.. mor er lite på banen da hun bor veldig langt unna.. så jeg har vell i grunnen hovedansvaret. Men foreldrene kan jo ikke abdisere av den grunn? Tenker dette er en prat for far og sønn, straks far kommer hjem, og for mor og sønn når de endelig sees. Ikke at ikke du skal kunne ta det med ham, men blir det ikke endring når du tar det opp, er det foreldrene som får ta jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå