AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Er samboere. Jeg spiser feks et stykke fisk eller kjøtt. Kan også fint spise kjøttfritt en dag. Ellers spiser jeg en gid del mindre enn han. Jeg er også prisbevisst. Han kan gjerne spiser 2-4 stykker kjøtt/fisk. Gjerne 2 til middag og 1 til kvelds. Og om det er rester kan han hive det i hånden på vei ut dagen etter. Kjøper også mye ulikt pålegg (for meg holder det med 3 så det ikke blir dårlig og heller litt ekstra til helg). Jeg vil også ukeshandle. Han kjøper det han vil ha. Vi har forresten felles konto, men setter like mye inn. Det blir jo ekstra hver måned da vi handler gir 4 og ikke 2...Jeg kunne godt tenkt meg å satt av disse pengene i stedet. Hvordan løser dere slikt? Vi deler ellers alt felles likt. Anonymkode: f59b9...5bf
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Damer bruker gjerne mer produkter på badet. Med unntak av sminken, så synes jeg at du skal handle det fra fellesbudsjettet også. Hvis han klager, så kan dere begynne å finregne på hvor dyr sjampo dere bruker, og hvor mange fiskestykker dere spiser hver. Anonymkode: 254dc...384 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Du burde følge hans eksempel og få i deg nok protein. Anonymkode: 7d163...364 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Ja hiv innpå proteinrik mat du også! Kjøtt fisk kesam.. Du kan ikke drive og finregne sånn på utgiftene når barna kommer så skaff deg en bedre betalt jobb!!! Anonymkode: 03205...e00 2
Spell Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Hvorfor er folks så negative til at TS reagerer på dette? Utrolig mange troll på forumet her... Det er sunt å snakke om økonomi og verdier i et samboerskap, og man MÅ ikke ha en helt sammensveiset økonomi bare fordi man bor sammen og er kjærester... En prisbevisst person bruker gjerne ikke produkter og diverse som koster 2-3 tusen mer per mnd, som summene fort kan bli dersom man handler og spiser slik som samboer til TS gjør. I en familie snakker man sammen, og dersom TS ikke har noen andre utgiftsposter som hun bruker mye penger på i fellesbudsjettet, synes jeg hun kan få lov til å sette av pengene på egen konto/fond til ferier eller annet som hun heller vil spare opp til. Snakk med samboeren din TS. Dersom han mener at det er verdt det å bruke så mye penger på mat, så får han betale mer inn til matbudsjettet, så får dere gjøre et overslag over hvor mye mer enn deg han bruker. Det at han vil kjøpe pålegg som han ikke klarer å spise opp før blir dårlig synes jeg dog ikke noe om, vi kaster enorme mengder mat! Dere kan jo bli enige om at du kan sette av tilsvarene med penger som han bruker mer på mat, til ting som går begge til gode, men som du kan velge? Kvinner kan jo ofte være litt mer opptatt av interiør og diverse til hjemmet som mannen kanskje ikke er så opptatt av. Menn vil jo også generelt spise mye mer enn kvinner gjennom livet, men de er til gjengjeld også større og sterkere (ikke nødvendigvis, men i de fleste tilfeller), som du sikkert får nytte av til tider. Nå er det sikkert det at han er så ukritisk til hva og hvor mye han spiser som du synes er et problem (og det er jeg enig i), og siden dere har ulike verdier her, så er det bare sunt for han å ha ansvaret (betale) for seg selv her. Kanskje han innser at det hadde vært bedre å spise litt mer økonomisk så han har råd til en fetere bil eller verktøy (vet, litt stereotypisk) etter hvert. Barn vil jo også koste dersom det er fremtiden, og det er ikke gitt at han kan spise slik som han gjør nå dersom han vil at barnet/barna kan få det de trenger (+ litt ekstra). 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Du er ikke alene, ts. Sånn har vi det her også. Om vi f.eks har taco eller pizza spiser ofte han 6 lomper/stykker og jeg spiser 2. Så matbudsjettet mitt har skutt til himmels etter at vi ble samboere for 1 år siden. Tiden med restemat er forbi hehe.. Jeg har egentlig bare tenkt at det er en kamel som jeg får svelge, er liksom ingen grei måte å ta det opp på. Anonymkode: 52a1a...f18 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Jeg kan ikke skjønne anna enn at mange damer enten bare spiser karbo, sulter seg eller ikke trener, så lite penger som de bruker på mat. Ifølge Sifo-budsjettet er ikke forskjellen i nødvendige utgifter på mer enn 500 kr for gjennomsnittlige kvinner vs menn. Anonymkode: 7d163...364 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Nå har ikke jeg samboer, men kjæreste. Og jeg har en mage og tarmsykdom, som gjør at jeg spiser veldig lite. Så mitt matbudsjett er aldri mer enn 2000 kr i måneden. Mens han er en stor kar, som spiser vel 3 ganger så mye som meg, og bruker vel rundt 5000 kr på mat i måneden. Han er veldig glad i god og dyr mat. Da vi blir samboere, så har jeg ingen planer om å sponse maten hans. Da får vi betale inn skjevt. Anonymkode: 23a97...b48 1
Gjest Alterego666 Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan ikke skjønne anna enn at mange damer enten bare spiser karbo, sulter seg eller ikke trener, så lite penger som de bruker på mat. Ifølge Sifo-budsjettet er ikke forskjellen i nødvendige utgifter på mer enn 500 kr for gjennomsnittlige kvinner vs menn. Anonymkode: 7d163...364 Svaret er her. Menn er feitere enn kvinner på tross av at de forbrenner mer: https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 Synes det blir for mye admin i hverdagen om man skal følge opp denne slags ting. Dere er samboere med felles økonomi. Kanskje du dusjer lengre, kjøper dyrere såper etc. det er vel ikke et mål i livet, eller nødvendig, at alt skal deles helt likt? Hvis dere har dårlig økonomi så ville jeg rett og slett bedt ham sette inn 1000kr mer på felleskontoen i mnd for å dekke dette. Hvis dere har god økonomi ville jeg sett mellom fingrene. Anonymkode: a6656...b65 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Jeg tenker at felles økonomi må være nettopp det - felles. At man bidrar etter evne og bruker etter behov. Anonymkode: a1f59...4de
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Vi deler ikke opp etter mengde, men mannen er heller ingen storspiser. Vil han ha noe spesielt kjøper han det med egne penger. Vi ukeshandler med unntak av brød, så det er ikke noe problem. Anonymkode: 2b71e...d3b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Her spiser mannen mye mer enn meg spesielt til middag og er det rester spiser han det om kvelden. Har egentlig ikke tenkt så mye på den biten. Vi bytter litt på å handle men jeg handler absolutt mest mat. (Setter inn penger til lån og andre "fellesutgifter" på egen konto) Men vi har barn også. Anonymkode: a4333...50b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 Det er jo kanskje rettferdig at den som spiser mest betaler mest. Men da må man jo samtidig være klar på at den som tjener mest ikke skal betale mest og. Jeg mistenker at en del på KG synes menn som spiser mer skal betale mer, men de mener og at menn som tjener mest skal betale mer pga det. Man kan ikke få i pose og sekk Anonymkode: 7275f...15b 3
Pia Sofia Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det, men det gjør at jeg kan kjøpe noen litt dyre helsekostgreier uten at han klager, og dessuten spiser han også det når jeg kjøper. Han har bil som jeg har mye glede og nytte av, mens jeg ikke har, så jeg føler ikke akkurat for å flisespikke. Pluss at jeg har MYE færre utgifter nå enn da jeg bodde alene. Hadde jeg fått flere utgifter og følt at jeg sponset flere tusen i mat hver måned, så hadde jeg nok tatt det opp. Det skal jo være billigere å bo sammen med noen, så sant man ikke samtidig kjøper seg kraftig opp i boligmarkedet. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 Det beste er når vi har take away eller spiser på restaurant for da får jeg min egen mat og kan kose meg med restene av min mat neste dag uten av de forsvinner samme øyeblikk det blir satt fram 😜 Anonymkode: 52a1a...f18 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 Jeg hører folk sier det er så kjekt med matkonto, men ER det egentlig det når det tar 2 sek å vippse? Vi har nemlig ikke matkonto og vippser bare hverandre. Vi finregner ikke på det, så vi vippser ofte halve kjøpesummen, men hvis vi åpenbart har kjøpt en del dyrere varer til den ene, så må den betale mest. Enten kan dere ta med kvittering hver gang og følge den slavisk, eller dere kan gjøre et overslag for å se sånn ca.hvor mye mer han spiser for i måneden. Jeg ville personlig gjort sistnevnte. Så ser dere hvor mye hver av dere skal sette inn på matkontoen basert på dette. Anonymkode: 2db99...fad 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 Hva med å sette inn en lik dum som dekker basisvarer dere begge spiser og så kan han kjøpe ekstra kjøtt/fisk utenom? Anonymkode: 20b9b...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 Vi gidder ikke å vende på kronene når vi skal betale for fellesutgifter. Vi har kort til samme konto, fra den trekkes alt fra dagligvare, vinmonopol etc. å vi betaler 50/50. Jeg kjøper mer såper, sjampo, sminkefjerner, hårfarge osv (han bruker alt i 1 såper), så om han spiser et kjøttstykke mer enn meg så er det ikke DET som velter lasset akkurat. Vi er bevisste på pris uansett hva vi handler. Vi deler et liv, så hvem som har høyeste utgifter pr mnd vil variere. Anonymkode: 48d94...d0f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 Og hva når barna har med seg venner hjem etter skolen... det er bare å innse at matbudsjettet skyter i været når man får samboer/barn!!! Anonymkode: 03205...e00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå