AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #1 Skrevet 15. mars 2021 Det ser dessverre ut som at ekteskapet går mot slutten etter mange år. Har to barn (13 og 16). Hvilke "fallgruver" må jeg være oppmerksom på ved en skilmisse? Ønsker å ha barna 50 %, men strengt tatt er det opp til dem om de ønsker dette. Har fått med meg at det er noe "magisk" med 60/40 fordeling? Antar det har noe med økonomi å gjøre? Dere som har vært gjennom skilsmisser med barn, hva må jeg tenke på/forsikre meg om? Hilsen sliten og trist mann Anonymkode: d0fad...8a6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #2 Skrevet 15. mars 2021 Hvor mange år har dere vært gift? Anonymkode: e9f20...a48
draug 75 Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 Ikke spør her. Samlivsbrudd = advokat. Men du har rett, såpass store barn som det er snakk om her de bestemmer sjøl hvor de skal være.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 40/60 vs 50/50 berører bidrag Anonymkode: 632d7...a6f
Gjest Alterego666 Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Lytt til barna. Involvér dem i planleggingen. Legg personlige ønsker litt til siden sammen med agg mot partner. Dette klarer dere på oppspurten av forholdet.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 60/40 berører bidrag ja, men for dem med barn under 8 år kan det også kvalifisere til overgangsstønad i noen år avhengig av barnas alder og egen inntekt. Ang andre fallgruver så gikk jeg i den som hadde med å gi eksen mer penger enn det loven krever for å unngå konflikt. Vi delte ikke sparepenger, jeg lot ham få hytta «gratis» og han betaler mindre bidrag enn det nav sin kalkulator sier. For min del var/er godt samarbeid om barna det viktigste selv om det til tider kan være litt surt når han kan dra på dyre ferier med barna imens med meg blir det typisk «camping».... Anonymkode: a39d7...40e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Hvis ungene har lyst til å se begge foreldrene like mye, og begge foreldrene ønsker å ha ungene mest mulig, så ser jeg ikke poenget med å ha 60/40. For å få bidrag? Det koster penger å ha barn, tviler på at det er noe gullgruve i det. Eneste fordelen jeg kan se på 60/40 er hvis 60 er nærmere skole, fritidsaktiviteter og vennenettverk fra før bruddet. Anonymkode: 7a428...409 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Bli enig om det er annenhver uke eller par/oddetall som er fordelingen. Så slipper dere å krangle om det de årene det er uke 53. (Det er uavhengig av om 50/50 60/40) Anonymkode: 63852...12c 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 40/60 vs 50/50 berører bidrag Anonymkode: 632d7...a6f Det kan bli bidrag ved 50/50 også, hvis inntekten er veldig forskjellig. 60/40 berører stønader som enslig forsørger. Neppe aktuelt for så store barn. Anonymkode: 1ddd6...834
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan bli bidrag ved 50/50 også, hvis inntekten er veldig forskjellig. Anonymkode: 1ddd6...834 Det kan det, men hovedregelen er at den som har barna mindre enn 50 % betaler bidrag. Anonymkode: 632d7...a6f
Pinkee Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Ta barna på alvor! Ikke hugg noen samværsordning i stein før barna har fått prøve ut hvordan de ønsker det. For husk, samvær er for barnas beste, ikke foreldrene. Og, ha romslige tanker rundt hva barna synes er best for de. Men, heller ikke godta endringer, bare fordi de er sure på den ene forelderen. Utover det, tenk på din egen økonomi, og fremtid! Snillisme i samlivsbrudd er sjelden lurt. Like greit å ta det man har krav på! Men, ikke prøv deg på snuskete metoder. Bare helt normale, lovlige ting. Like greit å få unna krangling i forbindelse med bruddet, enn at det kommer som en bombe etter to år. 1
Brunello Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kan det, men hovedregelen er at den som har barna mindre enn 50 % betaler bidrag. Anonymkode: 632d7...a6f Hovedregelen er at det er partenes økonomi og samvær som regulerer dette. Man kan få mye mer i bidrag ved 50/50 dersom eksen tjener mye mer enn deg enn du får ved 60/40 og du tjener en del mer enn eksen. På gøy la jeg inn et eksempel der den som hadde hovedomsorgen ved 60/40 tjener 800 000 og eksen tjener 500 000,-. Da blir det et par-tre hundrelapper i bidrag. Dersom en tjener 1,1 mill og den andre 650 000,-, blir det 6 000,- i bidrag ved 50/50.
Pappa1 Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Husk at du er pappa 24/7. Ofte er det et ønske fra den andre forelderen om mye samvær, økonomisk motiv?. Vær svært obs på at du ikke snakker stygt om den andre forelderen, og ha "vibbene" litt ute angående dette andre vei. Ta vare på alle meldinger, mail og brev du har fått hos din ex-kone. Jeg ble anmeldt 1,5 år etter at vi gikk ifra hverandre for vold og voldtekt som jeg liksom skulle utført i ekteskapet. Bare falske anklager. Hun saksøkte meg også slik at hun skulle få full foreldrerett og jeg skulle ha samvær med tilsyn. Meldinger,mail brev o.l fra min ex, "frikjente" meg nok. Anmeldelsen var nok bare brukt som et våpen i saken hvor hun saksøkte meg. Jeg håper du aldri får bruk for dette. Men det koster ikkeno og samle på. Følg magefølelsen hvis barna plutselig vil være bare hos mor. Krev da møter med de, og ta det opp med familievernkontor. Du vil nok føle at det blir mye mas på barna, men jeg trur i det lange løp at det vil føre til mindre mas for de. Vær svært obs på samværsabotasje/foreldrefiendtlighetsyndrom. Ikke følg råd som at du skal "sitte stille i båten" dette er unyansert og ikke til barnas beste. Vær en god pappa som bryr seg, og som det er naturlig å ha kontakt med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå