AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Jeg skal prøve å formulere dette så godt det lar seg gjøre uten å brette ut familiedramaet. Jeg prøver den korte versjonen først: Vi (voksne barn) ble på ulike tidspunkter servert papirer av vår far, gjeldende arv. Dette er en del år siden. Vi signerte, og opplevde at det ikke var noe alternativ. Det var for eksempel kun meg og far tilstede da jeg signerte. Nå er det ganske dramatisk, og totalt familiebrudd. Da er det selvsagt ergerlig å ha signert et papir som til syvende og sist gjør at vi, barn til vår far mister all arv til fordel for hans nye kone og hennes barn fra tidligere ekteskap. Ikke fordi pengene i seg selv er poenget, men fordi denne nye konen er manipulativ og ødelegger vårt forhold til far. Poenget er, det var ingen uavhengige vitner tilstede da papirene ble signert. Og om vitner har signert siden vet vi ingenting om. Er de gyldige? Kan vi motstride oss dem, eller må vi evt gå rettens vei for arv når den tid kommer? Anonymkode: c0ebf...e77
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Du skriver jo ikke noe om hva som sto i disse avtalene. Anonymkode: 9808d...96b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skriver jo ikke noe om hva som sto i disse avtalene. Anonymkode: 9808d...96b Er det relevant? Anonymkode: c0ebf...e77
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 Hvordan vet du at alt etter din far går til hans nye kone og barna hennes? Dere har vel uansett krav på arv fra han - hvis ikke alt han eier blir skrevet over på henne da. Anonymkode: 8cc1a...542 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det relevant? Anonymkode: c0ebf...e77 Ja. Det virker som dere har fraskrevet dere noe arv? Men er noe som heter pliktdelsarv Anonymkode: 9808d...96b 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 Er ikke helt samme greiene, men min mor skrev fremtidsfullmakt nylig, og da måtte to vitner skrive under. Det måtte være som ikke var i familie eller på annen måte ha interesse for hennes bolig og penger. Våre samboere/ ektefeller kunne ikke skrive under. Dette for at dokumentet skal være gyldig den dagen det er aktuelt og bruke fullmakten. Anonymkode: 8cc1a...542
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan vet du at alt etter din far går til hans nye kone og barna hennes? Dere har vel uansett krav på arv fra han - hvis ikke alt han eier blir skrevet over på henne da. Anonymkode: 8cc1a...542 Hun er ganske mye yngre enn han. De eier flere eiendommer, som et resultat av vår farfars karriere. Når han dør får vi ikke arv, før hun dør. Og da skal hennes barn ha 50% og vi 50%. Hun har et barn. Han har flere. Hun betaler alt for sitt voksne barn. Bolig, ferier, utdannelse etc. Han har aldri betalt barnebidrag til vår mor, aldri dekket noen av de ekstra kostnadene for barna sine, aldri tatt oss med på ferier etc. Vår mor jobbet flere jobber for å kunne sende oss på feks korpsleir. Hennes barn har fått betalt alt, og mer til. Også i voksen alder. Så mellom den tiden fra han dør til hun dør kommer hun til å være økonomisk smart til fordel for sitt barn. Og når hun da «endelig» går bort vil hennes barn sitte igjen med 50% eierskap i alle eiendommene. Jeg tar det for gitt at hun også sørger for at det aller meste av verdier også allerede ligger hos hennes barn. Akkurat så utspekulert og hatefull er hun. Så spørsmålet er, selv om vi signerte (vi følte oss nødt), kan vi gjøre noe? Anonymkode: c0ebf...e77 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan vet du at alt etter din far går til hans nye kone og barna hennes? Dere har vel uansett krav på arv fra han - hvis ikke alt han eier blir skrevet over på henne da. Anonymkode: 8cc1a...542 Vi har ikke (i følge papirene) krav på arv før stemor også går bort. Og da er det nok ikke mye igjen. Anonymkode: c0ebf...e77
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har ikke (i følge papirene) krav på arv før stemor også går bort. Og da er det nok ikke mye igjen. Anonymkode: c0ebf...e77 Stemor kan ikke gjøre hva hun vil med arven etter din far. Dere må vel skrive under på at hun kan sitte i uskiftet bo. De har normalt sett 50% hver. Når en av de dør så arver hun 50% av hans 50%, dere arver de siste 50%. Hun kan ikke kvitte seg med det uten å betale ut dere arven. Hvis hun dør først så er det vel dere som sitter bedre i det. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun er ganske mye yngre enn han. De eier flere eiendommer, som et resultat av vår farfars karriere. Når han dør får vi ikke arv, før hun dør. Og da skal hennes barn ha 50% og vi 50%. Hun har et barn. Han har flere. Hun betaler alt for sitt voksne barn. Bolig, ferier, utdannelse etc. Han har aldri betalt barnebidrag til vår mor, aldri dekket noen av de ekstra kostnadene for barna sine, aldri tatt oss med på ferier etc. Vår mor jobbet flere jobber for å kunne sende oss på feks korpsleir. Hennes barn har fått betalt alt, og mer til. Også i voksen alder. Så mellom den tiden fra han dør til hun dør kommer hun til å være økonomisk smart til fordel for sitt barn. Og når hun da «endelig» går bort vil hennes barn sitte igjen med 50% eierskap i alle eiendommene. Jeg tar det for gitt at hun også sørger for at det aller meste av verdier også allerede ligger hos hennes barn. Akkurat så utspekulert og hatefull er hun. Så spørsmålet er, selv om vi signerte (vi følte oss nødt), kan vi gjøre noe? Anonymkode: c0ebf...e77 Er det du som hadde denne tråden for en stund siden? Anonymkode: 8cc1a...542
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Stemor kan ikke gjøre hva hun vil med arven etter din far. Dere må vel skrive under på at hun kan sitte i uskiftet bo. De har normalt sett 50% hver. Når en av de dør så arver hun 50% av hans 50%, dere arver de siste 50%. Hun kan ikke kvitte seg med det uten å betale ut dere arven. Hvis hun dør først så er det vel dere som sitter bedre i det. Er det du som hadde denne tråden for en stund siden? Anonymkode: 8cc1a...542 Nei, det er ikke oss. Anonymkode: c0ebf...e77
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Stemor kan ikke gjøre hva hun vil med arven etter din far. Dere må vel skrive under på at hun kan sitte i uskiftet bo. De har normalt sett 50% hver. Når en av de dør så arver hun 50% av hans 50%, dere arver de siste 50%. Hun kan ikke kvitte seg med det uten å betale ut dere arven. Hvis hun dør først så er det vel dere som sitter bedre i det. Er det du som hadde denne tråden for en stund siden? Anonymkode: 8cc1a...542 Poenget er at vi har skrevet under på at vi ikke får arv etter vår far før hans nye kone også dør. Og da får hennes ene barn 50%, mens vi deler de resterende 50% mellom oss. Men - det var ingen vitner tilstede da vi signerte. Vi signerte også hver for oss. Er det da gyldig? Anonymkode: c0ebf...e77
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Poenget er at vi har skrevet under på at vi ikke får arv etter vår far før hans nye kone også dør. Og da får hennes ene barn 50%, mens vi deler de resterende 50% mellom oss. Men - det var ingen vitner tilstede da vi signerte. Vi signerte også hver for oss. Er det da gyldig? Anonymkode: c0ebf...e77 Håper for deres del at det ikke er det, men hør med en advokat. Anonymkode: 33eea...151 3
Chiubi Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Har du signert på noe, kan du gå ut fra at det er gyldig. Leste du ikke før du signerte? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 Hvorfor skulle det ikke være gyldig? At det må være vitner ved signering av testament blir noe helt annet siden den som har signert ikke er i livet og kan bekrefte underskriften når det blir aktuelt å bruke testamentet. Anonymkode: 1fb74...964
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, det er ikke oss. Anonymkode: c0ebf...e77 Ok. Det virka bare så likt. Anonymkode: 8cc1a...542
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 Jeg er stemor og har lyst å svare rent generelt fra den andre siden (er altså ikke ts sin stemor) Vi har gjort omtrent det samme, men unntak av at vi fikk hjelp hos advokat og signerte også alle papir felles hos advokat, både mitt barn og mine to stebarn. Det er svært sjeldent at selv voksne barn har fullt innsyn i foreldrenes økonomi, og enda sjeldnere at de har innsyn i steforeldres økonomi. Mange kan utad virke som de har mye penger, eiendom osv, mens sannheten er en helt annen. I vårt tilfelle flyttet vi sammen der begge hadde hus, forskjellen var at jeg hadde nedbetalt hus og med mye penger på konto, mens min mann hadde lån på hus, lån på bil, forbrukerlån osv. Mitt barns far og jeg inngikk avtale om minimalt med bidrag i mot at jeg fikk beholde huset, min mann har betalt mye mer enn vanlig i bidrag osv. Vi fikk som sagt hjelp av advokat, og har ordnet alt slik at det hele skal bli rett. Dette føles trygt for både oss to og i forhold til hva barna skal ha etter hvert. Dette er helt uten tilsvar til det ts spør om, men ment som en forklaring på at en sak alltid har to sider og en del få vet om. Uansett så håper jeg at ts får det hun/han har krav på, og jeg håper at hun/han ikke blir frarøvet sin rettmessige arv. Kontakt gjerne advokat (jeg vet det er dyrt) og om mulig; snakk med faren din på forhånd. Stemor kan IKKE gjøre hva hun vil med arv når din far dør; feks gi sitt barn store summer osv. Anonymkode: 7f908...231
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 Dersom hun får sitte i uskiftet bo, er det sterke begrensninger på hvordan hun kan forvalte formuen/eiendommene så lenge hun lever. Å ta opp lån eller selge fritt lar seg f eks ikke gjøre, dersom din far var registrert som eier sammen med henne. Dere har krav på deres arv, og den står hun ikke fritt til å bruke opp eller gjøre vesentlige endringer uten å måtte gjennomføre skifte, eller ha deres tillatelse. Anonymkode: 4c117...307 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 Det må være vitner, to stk, ellers er det ikke gyldig. (ja, jeg er sikker. Jeg og mannen har fikset papirene hos advokat, og tinglyst offentlig. Etter å ha lest hvordan man alt for enkelt kan overprøve avtaler som er gjort privat, selv med vitner til stedet) Anonymkode: 403b2...303
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #19 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 1.19): Poenget er at vi har skrevet under på at vi ikke får arv etter vår far før hans nye kone også dør. Og da får hennes ene barn 50%, mens vi deler de resterende 50% mellom oss. Men - det var ingen vitner tilstede da vi signerte. Vi signerte også hver for oss. Er det da gyldig? Anonymkode: c0ebf...e77 Dere har da antagelig skrevet under på at hun går sitte i uskiftet bo, som jo ikke er så uvanlig. At hennes barn får 50% når stemoren din før er jo ikke urimelig, siden det er stemoren din sin del av boet. De resterende 50% er jo din fars del og den skal jo dere da dele. Anonymkode: 0690c...c84 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå