AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har en 7 dager gammel baby som jeg ammer. Fikk gradvis melk fra dag 2 som har økt frem til nå foreløpig. Babyen holder unna det verste sprenget, men jeg må ty til rosegrepet før hver amming siden det er så sprengt. Babyen sover nesten konstant. Må ofte prøve å vekke for amming. Så spiser den hurtig i 4-minutter. Den svelger konstant, og nesten alltid ender det hele med masse gulp før jeg rekker å løfte opp for å rape engang. Og babyen sovner umiddelbart fornøyd etterpå. Jeg er helt nybegynner på amming, så jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd å forbedre ammestilling slik at babyen har rett liggestilling, høyere hode, hodet lett bakover osv, men den gulper likevel masse. Så eneste jeg kan tenke meg er at det er pga den spiser altfor mye altfor raskt, eller evnt refluks? Er det noen som har erfaringer, tips og råd? Får vondt av babyen min, i tillegg blir det masse gris mange ganger om dagen med gulp overalt. Også vil jeg sikkert produsere mer melk enn nødvendig siden babyen suger såpass mye uten å trenge det? Som sikkert fører til enda mer spreng og større flow ved amming? 😣 Anonymkode: bd977...a47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Jeg hadde det slik og det bedret seg med intervall-amming. Altså å amme fra samme bryst "to måltider på rad". Da dempet produksjonen seg og baby ble mettere + mindre gulp og magevondt. Hadde riktignok veldig overproduksjon... baby "druknet" i melka. Siden din bare er 7 dager kan det jo fortsatt stabilisere seg av seg selv:) Bare ment som et tips i bakhånd hvis det fortsetter:) Anonymkode: f4c2b...4a2 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Og, ettersom babyen sover mye og virker fornøyd, er nok alt good. Anonymkode: f4c2b...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde det slik og det bedret seg med intervall-amming. Altså å amme fra samme bryst "to måltider på rad". Da dempet produksjonen seg og baby ble mettere + mindre gulp og magevondt. Hadde riktignok veldig overproduksjon... baby "druknet" i melka. Siden din bare er 7 dager kan det jo fortsatt stabilisere seg av seg selv:) Bare ment som et tips i bakhånd hvis det fortsetter:) Anonymkode: f4c2b...4a2 Takk for råd, er litt smådesperat her 😭 Jeg skal forsøke intervall-amming, kanskje det kan hjelpe her også! Tror jeg også har aaaltfor mye melk, og dét kombinert med en glupsk baby er tydeligvis oppskrift på storgulping. Det kommer ut gjennom både nese og munn rett etter hver amming Får så vondt av babyen også, ser jo vondt ut, selv om den sovner søtt rett etterpå. Spiste babyen din langsommere når du fikk ned produksjonen? Anonymkode: bd977...a47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 Kjære deg. Du må jo ta det opp med helsesykepleier! Det er slitsomt å være nybakt mamma og å bekymre seg for sånne ting er bare unødvendig stress. Snakk med helsesykepleier evt. kontakt ammehjelpen. Det er mange som syns dette med amming er vanskelig, men det går seg heldigvis til for de fleste ❤ Anonymkode: 964d9...20f 1
Fjelltopp Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 Jeg skjønner ikke helt hva du mener... Drikker baby fort helt av seg selv, eller må baby bare svelge unna fordi melken spruter ut av seg selv ?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 Fjelltopp skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du mener... Drikker baby fort helt av seg selv, eller må baby bare svelge unna fordi melken spruter ut av seg selv ? Babyen suger selv, knapt uten pause. Men brystet er helt sprengt også Anonymkode: bd977...a47
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kjære deg. Du må jo ta det opp med helsesykepleier! Det er slitsomt å være nybakt mamma og å bekymre seg for sånne ting er bare unødvendig stress. Snakk med helsesykepleier evt. kontakt ammehjelpen. Det er mange som syns dette med amming er vanskelig, men det går seg heldigvis til for de fleste ❤ Anonymkode: 964d9...20f Takk for koselig svar :’) Hvor kan jeg ta kontakt med helsesykepleier? Helsestasjon? Håper det løsner snart Anonymkode: bd977...a47
Fjelltopp Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Babyen suger selv, knapt uten pause. Men brystet er helt sprengt også Anonymkode: bd977...a47 Kanskje du kunne pumpe og legge den ekstra melken i frysen ? Og kanskje tvinge inn noen stopp i ammingen , så baby ikke får så mye om gangen . Mulig at det hjelper litt på gulpingen . 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 Fjelltopp skrev (6 minutter siden): Kanskje du kunne pumpe og legge den ekstra melken i frysen ? Og kanskje tvinge inn noen stopp i ammingen , så baby ikke får så mye om gangen . Mulig at det hjelper litt på gulpingen . Vil ikke det at jeg pumper øke produksjonen enda mer? Mulig jeg spør dumt, er som sagt veldig nybegynner Anonymkode: bd977...a47
Fjelltopp Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil ikke det at jeg pumper øke produksjonen enda mer? Mulig jeg spør dumt, er som sagt veldig nybegynner Anonymkode: bd977...a47 Men du skal jo ha stor produksjon 🙂 Baby er bare 7 dager , du skal amme i mange måneder ennå. Når min datter var baby , hadde jeg så mye melk at det spruter ut av brystene og jeg måtte bruke boks etter boks med ammeinnlegg. Jeg måtte vente til melkesprengen var borte fordi min datter fikk det i halsen . Jeg var livredd at hun skulle "drukne" , eller få det melken i vrangen.. Men det er veldig bra at du har mye melk, det er akkurat sånn det skal være 😊 1
Fjelltopp Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Det med at baby gulper mye kan være fordi han/hun også svelger luft under amming, sammtidig som det drikkes for fort , så jeg vil gjenta at det kan være en god ide å tvinge inn noen pauser i ammingen og legge baby til skulderen å se om den får opp luften . Kanskje gulpingen gir seg da . Husk hvor liten magesekk de har. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Gratulerer så mye med den lille skatten! Først og fremst må jeg bare si at det er kjempebra at baby virker tilfreds og sover godt. Det betyr jo at baby ikke har det vondt, og det er jo supert. Som regel tar det minimum to uker før melkeproduksjonen har stabilisert seg og tilpasset seg ditt barns behov, så det er kanskje litt for tidlig å gjøre tiltak allerede. Overproduksjon er et problem som ofte ikke blir tatt ordentlig på alvor. Jeg slet selv veldig med overproduksjon, og følte ofte at folk ikke forsto problemet fordi de fleste tenker at mye melk bare er bra. Dersom baby sliter med mye vondt i magen, grønn avføring eller oppkast er det åpenbart et stort problem som absolutt bør tas på alvor. Ved vedvarende overproduksjon kan mor også slite med gjentatte brystbetennelser, og av erfaring er det definitivt ett problem som det burde tas tak i tidlig. Dersom du opplever noe av dette, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med helsestasjonen din for å snakke med helsesykepleier eller jordmor, eventuelt sendt en henvendelse til fastlegen din. Ammehjelpen er også gull verdt, og de har en side om overproduksjon: https://ammehjelpen.no/overproduksjon-av-morsmelk/ Jeg personlig syns det ble enklere dersom jeg håndmelket litt før jeg la baby til brystet, slik at det verste «trykket» var borte. Etter rundt en måned med overproduksjon begynte jeg med heltømming og intervallamming, og det fungerte også litt. Ønsker deg masse lykke til og krysser fingrene for at det går seg til! Anonymkode: 88769...3c6 1
Gjest Albbas Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Vil ikke det at jeg pumper øke produksjonen enda mer? Mulig jeg spør dumt, er som sagt veldig nybegynner Anonymkode: bd977...a47 Ikke pump!! Hvis du allerede nå ligger an til overproduksjon kan det å pumpe nå allerede gjøre vondt verre. Får man overproduksjon tidlig i løpet kan det være krevende å håndtere. Ville kanskje ventet og sett an intervallamming litt også, for babyen vil gradvis ha behov for mer melk de neste par ukene, så problemet vil kanskje gå over av seg selv. Men er det alvorlig overproduksjon kan intervallamming hjelpe. Jeg er ikke helt overbevist om det er overproduksjon her da. Baby er helt fersk, og trenger øvelse på dette den også. Det kan likegjerne være at den trenger mer øvelse som skal til, at dietaket ikke er helt 100% ennå og den er uvant med å håndtere sterk melkestrøm. Har du forsøkt å lene deg godt tilbake når du ammer, slik at tyngdekraften demper melkestrømmen litt? Du kan enten prøve tilbakelent amming (les på ammehjelpen) eller lene deg godt tilbake (sammen med baby) etter baby har fått tak i den stillingen du bruker. Du kan også la den sterkeste utdrivningen gå i en klut/kopp før du lar baby die videre. Hvordan kjennes brystet ut etter amming? Ring eller mail en ammehjelper hvis du er veldig usikker. 🙂
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 23.29): Jeg har en 7 dager gammel baby som jeg ammer. Fikk gradvis melk fra dag 2 som har økt frem til nå foreløpig. Babyen holder unna det verste sprenget, men jeg må ty til rosegrepet før hver amming siden det er så sprengt. Babyen sover nesten konstant. Må ofte prøve å vekke for amming. Så spiser den hurtig i 4-minutter. Den svelger konstant, og nesten alltid ender det hele med masse gulp før jeg rekker å løfte opp for å rape engang. Og babyen sovner umiddelbart fornøyd etterpå. Jeg er helt nybegynner på amming, så jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd å forbedre ammestilling slik at babyen har rett liggestilling, høyere hode, hodet lett bakover osv, men den gulper likevel masse. Så eneste jeg kan tenke meg er at det er pga den spiser altfor mye altfor raskt, eller evnt refluks? Er det noen som har erfaringer, tips og råd? Får vondt av babyen min, i tillegg blir det masse gris mange ganger om dagen med gulp overalt. Også vil jeg sikkert produsere mer melk enn nødvendig siden babyen suger såpass mye uten å trenge det? Som sikkert fører til enda mer spreng og større flow ved amming? 😣 Anonymkode: bd977...a47 Hvorfor vekker du for amming? 😊 Ammer man etter klokken, og ikke etter barnets signaler og behov - ber man om en overproduksjon. Dersom babyen går fint opp i vekt trenger de ikke vekkes. Anonymkode: fee97...1b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå