Gå til innhold

Hva et målet med skolenestegingen i Oslo i morgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er påskeferien til de voksne! 😡🤬 Hurra for at barn må lide for å slippe løs påsketurister på fjellet igjen!!!

Statistikken er klar, den viser at voksne er det som ligger høyest helt siden i fjor!

Så vi kan forbered oss på at de svakeste elevene ikke klarer dette stort lenger og en ny samfunnsnedstenging etter ferien. 

Stakkars elever..

Anonymkode: a189d...0c0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo faktisk skolene og skoleelever  som lider mest av karantene, nedstengninger pga dette og lignende. Slår man ned smitten til elevene har man kommet ganske langt. 

Anonymkode: 17b53...829

• Liker 9
Skrevet

Noe må de gjør for å få ned smitten.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er påskeferien til de voksne! 😡🤬 Hurra for at barn må lide for å slippe løs påsketurister på fjellet igjen!!!

Statistikken er klar, den viser at voksne er det som ligger høyest helt siden i fjor!

Så vi kan forbered oss på at de svakeste elevene ikke klarer dette stort lenger og en ny samfunnsnedstenging etter ferien. 

Stakkars elever..

Hadde det bare vært slik. Men man er faktisk mer nervøs for hva som skjer i byene i påsken. Når skoler er stengt og barnehager er stengt og folk må finne på noe og har masse tradisjoner. Folk i fjellet som holder seg for seg selv er i utgangspunktet ikke den største risikoen så lenge de ikke drar på shopping og afterski.

Hvis vi ser på hvor smitten er størst er det ikke blant de med hytte på fjellet og god plass hjemme. Det er der det bor mange i små leiligheter, der folk tar på håndtak og heisknapper i oppgangen og der folk har fysiske jobber de ikke kan gjøre hjemmefra. Der barna reker gatelangs med vennene sine på fritiden fordi de ikke har andre fritidsaktiviteter og ikke fpr komme hjem før lillesøster, lillebror og enda et par småsøsken har sovnet på soverommet alle barna deler. Der ungdommen er så møkk lei at de tar seg en fest uten at mamma og pappa følger med i timen. De ungdommene som blir med mamma og pappa på hytta sprer nok ikke så mye smitte.

Anonymkode: 94f7f...3d1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Smitten må ned.

Anonymkode: de605...dc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke stengte skoler, enda. 

Anonymkode: e6073...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo, men en av nabokommunene. Vi har også veldig mye smitte. Jeg jobber på skole, og vi har hatt hjemmeskole noen dager. Flere ansatte og elever smittet og i karantene. Har ikke vært mulig å holde åpent. Ca halvparten av ansatte var i karantene eller i isolasjon i starten av forrige uke, og ca halvparten av elevene mine var det også. Jeg vet at på noen andre trinn var hele klasser i karantene. Flere elever smittet, og de har smittet hverandre og voksne. Det er jo ikke forsvarlig å drive skole når lærerne ikke kan komme på jobb. Hvem skal undervise og ha tilsyn på elevene da? De har satt inn vikarer, men disse har også havnet i karantene etter hvert. 

Jeg skjønner godt at de ønsker å stenge. 

Anonymkode: 3d3d3...31f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det også kommer til å bli en smitteøkning etter ferien fordi regjeringen bare anbefaler. Folk kommer til å komme hjem fra utlandet fordi det bare anbefales å ikke legge ut på unødvendige fritidsreiser. Vet eksempler på det. 

Anonymkode: 6d139...6a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (9 timer siden):

Noe må de gjør for å få ned smitten.

Hadde ikke det vært mer logisk å sperre kommunegrensene, og hindre reiser, stenge pol osv? Et skippertak nå for at det skal stenges igjen etter påske er jo egentlig helt på trynet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde ikke det vært mer logisk å sperre kommunegrensene, og hindre reiser, stenge pol osv? Et skippertak nå for at det skal stenges igjen etter påske er jo egentlig helt på trynet.

Altså jeg sitter ikke på informasjon eller kompetanse som tilsier at jeg vet bedre enn de som styrer i Oslo. Jeg tenker de gjør det som er best, hvis det er såpass ille der nå at de vil stenge skoler og barnehager så er det egentlig godt nok for meg.

Hadde det vært opp til meg så kunne de stengt ned hele landet til over påske, slik vi hadde det i mars. Kun være åpent for import og export av varer og nødvendig arbeidskraft inntil de har klart å vaksinere majoriteten av oss med en vaksine som ikke sender oss på sykehus.

Kanskje like greit at jeg ikke har så mye jeg skulle ha sagt. 😄 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden):

Altså jeg sitter ikke på informasjon eller kompetanse som tilsier at jeg vet bedre enn de som styrer i Oslo. Jeg tenker de gjør det som er best, hvis det er såpass ille der nå at de vil stenge skoler og barnehager så er det egentlig godt nok for meg.

Hadde det vært opp til meg så kunne de stengt ned hele landet til over påske, slik vi hadde det i mars. Kun være åpent for import og export av varer og nødvendig arbeidskraft inntil de har klart å vaksinere majoriteten av oss med en vaksine som ikke sender oss på sykehus.

Kanskje like greit at jeg ikke har så mye jeg skulle ha sagt. 😄 

Haha! Ja 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig krisa med stengte skoler? Har det plutselig blitt sånn at alle barna eeelsker skolen? 😂 Daaakar, fikk sove lenge og snart blir det sol. 

Anonymkode: 2aa16...d96

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor ikke i Oslo, men en av nabokommunene. Vi har også veldig mye smitte. Jeg jobber på skole, og vi har hatt hjemmeskole noen dager. Flere ansatte og elever smittet og i karantene. Har ikke vært mulig å holde åpent. Ca halvparten av ansatte var i karantene eller i isolasjon i starten av forrige uke, og ca halvparten av elevene mine var det også. Jeg vet at på noen andre trinn var hele klasser i karantene. Flere elever smittet, og de har smittet hverandre og voksne. Det er jo ikke forsvarlig å drive skole når lærerne ikke kan komme på jobb. Hvem skal undervise og ha tilsyn på elevene da? De har satt inn vikarer, men disse har også havnet i karantene etter hvert. 

Jeg skjønner godt at de ønsker å stenge. 

Anonymkode: 3d3d3...31f

Høres ut som skolen til mine barn.  

Anonymkode: b8e6c...7dc

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

De må jo stenge der smitten skjer. Det er på skoler, ikke på polet.. og stenger de polet Oslo, reiser folk til andre kommuner.

Anonymkode: de51b...5ff

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er egentlig krisa med stengte skoler? Har det plutselig blitt sånn at alle barna eeelsker skolen? 😂 Daaakar, fikk sove lenge og snart blir det sol. 

Anonymkode: 2aa16...d96

Ingen barn som sov lenge her når skolene var stengte. Vi hadde hjemmeskole med oppmøte hver morgen, skolearbeid hver dag osv. Her koste vi oss med hjemmeskole, men etter påske forrige år da gledet barna seg til å komme tilbake altså, da var de lei av foreldre som lærere og lengtet etter å kommer tilbake til venner og det "normale".

Problemet er jo de barna som ikke har det greit hjemme, der blir det enda verre når man stenger ned og de blir innelåst med dritten. Det har det jo jævlig uansett men verre blir det når de ikke har de pausene som skole og venner gir. 

• Liker 6
Skrevet

Målet er å bryte smittekjedene. Effektivt hvis vi hadde ryddet ut viruset på den måten, men det vil jo bare komme igjen og igjen så lenge bare 4 % av oss er vaksinert. 
Belastningen begynner å bli stor på barn og unge i Oslo nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan skal de stenge grensene? Og hva skal de som bor i en kommune og jobber i en annen gjøre da?

Anonymkode: a0d59...45a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Stakkars elever..

Finner ikke lenken nå, men tror det var i Aftenposten jeg leste en reportasje om ungdom i koronasituasjonen, og unge er møkk lei av uforutsigbarhet og å måtte bytte mellom gult og rødt nivå hele tiden samtidig som dette haler ut i tid; de foretrekker stengte skoler en periode slik at man kan bli ferdige med dette.

Derimot er det voksne som vil ha åpne skoler uten å tenke på hvor vanskelig og stressende dette av/på-opplegget er for barn og unge; de vil bli ferdig med dette.

Anonymkode: 44c09...1dc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stakkars elever..

Grunnen til at skolene stenges er fordi det er nettopp på skolene smitten spres i stor fart nå i Oslo. Så målet er å redusere smittespredning. Dette vil funke kun hvis elevene også unngår å møtes utenfor skolen. Men det er de voksne som fyller intensivavdelingene på sykehusene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan skal de stenge grensene? Og hva skal de som bor i en kommune og jobber i en annen gjøre da?

Anonymkode: a0d59...45a

De fleste må jo ha hjemmekontor. Men unødvendig reiser ut og inn av kommunen burde vært slått hardt ned på. Ikke alle kan ha hjemmekontor, det sier seg selv, men mange kan. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...