Gå til innhold

Mulig å bare være forkjølt nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Cammomillo
Skrevet

Har fader meg vondt i halsen og litt verk i kroppen nå i kveld. Bor i en by med litt mer smitteøkning nå pga britisk mutasjon. Kjenner flere som har hatt forkjølelses symptomer som har testet seg og ikke fått påvist korona. Jeg har ikke vært i kontakt med dem og holder meg for det meste hjemme. Skjønner bare ikke hvordan det er mulig å bli forkjølt nå, når man er så nøye med alt!? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir syk av å sitte under trekk og fryse, selv om jeg bare har vært alene og hjemme. Andre sier det ikke er mulig uten smittekilde, men det slår aldri feil. Forkjølet har jeg vært mange ganger i 2020 og allerede to ganger i 2021, men influensa, omgangssyke, halsbetennelse og andre tilstander har jeg ikke hatt siden 2019. Er ekstremt nøye med håndhygiene, avstand og munnbind. 

• Liker 2
Gjest Tutte
Skrevet (endret)
Flovef skrev (20 minutter siden):

Jeg blir syk av å sitte under trekk og fryse, selv om jeg bare har vært alene og hjemme. Andre sier det ikke er mulig uten smittekilde, men det slår aldri feil. Forkjølet har jeg vært mange ganger i 2020 og allerede to ganger i 2021, men influensa, omgangssyke, halsbetennelse og andre tilstander har jeg ikke hatt siden 2019. Er ekstremt nøye med håndhygiene, avstand og munnbind. 

Det er nok heller det at immunforsvaret jobber dårligere når man fryser og at virus og andre infeksjoner som allerede er i kroppen da lettere infiserer. Forkjølelse er forårsaket av forskjellige forkjølelsesvirus og det er ikke mulig å bli syk av og bare fryse, det må en smittekilde til når det gjelder forkjølelse eller andre virussykdommer.

Endret av Tutte
Gjest Cammomillo
Skrevet
Flovef skrev (7 timer siden):

Rart det der med trekk og frysing..

Jeg har ikke hatt omgangssyke på 20 år heldigvis.

Skrevet

Vi har testet barna 10-15 ganger siste året pga diverse hals/ forkjølelsessymptomer, men aldri fått positivt svar. Så det er fullt mulig😅

• Liker 5
Gjest Gagaen
Skrevet

Sjeldent med forkjølelse nå og OM man får det så betyr det at man ikke har fulgt smittevernsregler bra nok. 

Skrevet
Gagaen skrev (10 minutter siden):

Sjeldent med forkjølelse nå og OM man får det så betyr det at man ikke har fulgt smittevernsregler bra nok. 

Eller man har barn på skoler og i barnehager hvor smittevernet fortsatt er tilnærmet lik null mange steder.

• Liker 8
Skrevet

Er jo forkjølet de fleste er, som tester seg.

Nå er det blitt hysteri.

• Liker 7
Gjest Gagaen
Skrevet
Blekkulfina skrev (Akkurat nå):

Eller man har barn på skoler og i barnehager hvor smittevernet fortsatt er tilnærmet lik null mange steder.

Da bør man si fra. I min barnehage er smittevernet utmerket. 

Skrevet

Kan det være allergi? Jeg får forkjølelsessymptomer i allergisesongen. Slapp, sår hals, rennende nese

• Liker 3
Skrevet
Gagaen skrev (8 minutter siden):

Da bør man si fra. I min barnehage er smittevernet utmerket. 

Smittevern er jo vanskelig når avstand er umulig, gruppene er på 20+ antall barn og det fortsatt er lov å sende snørrete og hostende barn i barnehagen. 

• Liker 3
Gjest Cammomillo
Skrevet
Gagaen skrev (33 minutter siden):

Bor alene, har hjemmekontor, handler en gang i uka når det er få folk, sprit/munnbind alt det der er jeg nøye med. Tror nok jeg er langt over gjennomsnittet god på smittevern, så det er jo derfor jeg nesten ikke kan tro at jeg har blitt forkjølt.

Skrevet

Her i huset har vi vært forkjøla I snart to uker. Så da er vi vel uhygeniske. Tatt test, ikke korona. 

Skrevet
9 hours ago, Tutte said:

Det er nok heller det at immunforsvaret jobber dårligere når man fryser og at virus og andre infeksjoner som allerede er i kroppen da lettere infiserer. Forkjølelse er forårsaket av forskjellige forkjølelsesvirus og det er ikke mulig å bli syk av og bare fryse, det må en smittekilde til når det gjelder forkjølelse eller andre virussykdommer.

Ja, men så lenge jeg kan huske skjer dette altså hver gang jeg sitter under trekk eller fryser kraftig, uten at jeg har vært i kontakt med noen eller vært ute. Har kronisk tette bihuler så vet ikke om det kan ha noe å si. Trenger ikke nødvendigvis bli vanlig forkjølet heller, men har jeg fryst på kald spasertur i ensomhet får jeg vondt i lymfeknutene dagen etter, hodepine og lett feber. 

Gjest Tutte
Skrevet
Flovef skrev (1 time siden):

Ja, men så lenge jeg kan huske skjer dette altså hver gang jeg sitter under trekk eller fryser kraftig, uten at jeg har vært i kontakt med noen eller vært ute. Har kronisk tette bihuler så vet ikke om det kan ha noe å si. Trenger ikke nødvendigvis bli vanlig forkjølet heller, men har jeg fryst på kald spasertur i ensomhet får jeg vondt i lymfeknutene dagen etter, hodepine og lett feber. 

Men smitten kan være i kroppen en stund uten at den infiserer, så du trenger ikke nylig og ha vært ute eller i kontakt med noen. Med mindre du ikke har hatt kontakt med noen eller vært ute på flere uker, så er ikke det noe rart. Får man lett feber, så er ihvertfall det et helt sikkert tegn på en infeksjon

Skrevet

Man er da vel ikke kriminell om man blir forkjølet? Er normalt å bli forkjølet, men skjønner såklart at det kan høres rart ut å skrive det i 2021. 

Det finnes flust av ulike forkjølelsesvirus, og noen er mer mottakelige enn andre. Lite søvn kan også være en faktor. 

Og nå fremover blir det endel forkjølelsessymptomer pga allergi.

Skrevet
4 hours ago, Tutte said:

Men smitten kan være i kroppen en stund uten at den infiserer, så du trenger ikke nylig og ha vært ute eller i kontakt med noen. Med mindre du ikke har hatt kontakt med noen eller vært ute på flere uker, så er ikke det noe rart. Får man lett feber, så er ihvertfall det et helt sikkert tegn på en infeksjon

Hm, er nå uansett merkelig syns jeg, frisk gjennom hele årstider (april-sep) selv med syke folk rundt meg, men syk omtrent annenhver uke på vinteren når jeg har fryst alene på tur eller sitter ved stuevinduet som trekker noe forferdelig. 

Skrevet

Er normalt å være forkjøla på denne tiden av året🙂

Skrevet

Har vært forkjølet tre ganger siden august. Testet hver gang pga jobb, har enda ikke testet positivt. Så ja, det er nok mulig. Har også en kollega som nettopp var i elendig form og skikkelig snørrete. Jobber et sted med MYE smitte nå, men hun har også to negative tester. 

Det kan godt hende du bare er forkjølet, men jeg ville ikke tatt sjansen. 

• Opprett ny...