Gå til innhold

Burdyr som passar for barnefamilie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Femåringen snakkar ikkje om anna enn hamster heile dagen. Hamster-interessen går nok over snart. Dei søv vel uansett om dagen. Men kanskje det hadde vore kjekt med eit anna burdyr på sikt. Kan i hvert fall begynne å tenke på det. 

Nokon som har forslag til dyr som passar for små barn? Marsvin er kanskje enklast å ha med å gjere for oss utan erfaring med burdyr? Rotter er søte, men krev vel mykje.

I tilfelle nokon lurer: Det er altså eg som vil ta ansvar for dyret, ikkje femåringen 🙂 

Anonymkode: 96751...879

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til og med marsvin krever mye...

Anonymkode: c4aa0...3a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rotter er best for barnefamilier.

De tåler mye, er livlige og morsomme, kan bli så tamme at de ligger i fanget og koser og de gir mye selskap. Er enkle å stelle hvis dere er flinke til å håndtere de mye i starten til tross for at de da er sleipe og bæsjer mye npr de er ute. Da kan de også etterhvert ha åpent bur og gå inn og ut som de vil. Det er veldig koselig.

Men kjøp eller bygg stort bur, og ha minimum to, men aller helst minst tre. Gutter skal ha bur med stor gulvflate, jenter høyt bur med masse klatremuligheter.

Anonymkode: 5b5f3...b73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp kanin. Mange syns kanin er burdyr. Det er de ikke..

Hamster en nok det som er minst arbeid. 

Jeg hadde dansemus en gang. den var ganske fin :) Liten sort og hvit mus

Anonymkode: 5b4e6...901

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å lese et opp på dyra her https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/

Marsvinin krever ikke så mye av en oppegående voksen, men de må ha god plass, må være to og bli håndtert på en god og rolig måte. Husk at de kan leve lenge, opptil 10 år. 

Rotter må også være to eller flere og trenger stort bur, men egner seg fint til barn da de er en fin størrelse og tåler litt. De er sosiale og kan trenes. De lever heller ikke så lenge, ca 2-3 år. 

Hamster er som du sier ikke aktuelt for små barn da de sover om dagen og ikke liker å bli håndtert. De er usosiale og skal holdes alene.

Ørkenrotter er veldig søte og morsomme små spretne dyr, og mer våkne på dagen, men de er heller ikke noe lett for små barn å håndtere. De er veldig sosiale og man må ha minst to. 

Kanin er ikke burdyr, men kan gå løse inne med dokasse som en katt. De må ha fri tilgang på høy, så det kan bli litt søl, man må ha minst to og liker ikke å bli holdt/bært. De lever også lenge 10-12 år. 

Chinchilla er veldig sky og skjøre og ikke noe for barn. 

Fugler er for spesielt interesserte, lever lenge, støver og må få fly fritt. 

Akvarium er mye jobb og reptiler er nok ikke så gøy for små barn. 

Jeg tenker at du må lese deg opp på dyr og tenke ut hva slags dyr du kunne tenke deg. 

Et annet alternativ er å tilby seg å være fosterhjem for en dyrebeskyttelse. Jeg var fosterhjem for dyrebeskyttelsen her jeg bor og har hatt flere kaniner, marsvin, hamster og ørkenrotte boende hos meg i kortere perioder. :)

Anonymkode: 40e11...2d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er masse jobb med burdyr. Har hatt marsvin og kaniner. Mine hadde stort bur som måtte rengjøres en gang i uka. Da må alt tømmes og skrubbes. De trenger mosjon og må ha et område utenfor buret hver dag for å  være i aktivitet. De tygger på alt de kommer over, så obs på  lampeledninger. Klør må klippes, pels på kaniner må gres jevnlig. De må ha rent vann, høy og grønnsaker hver dag. Du bør skaffe deg 2,slik at de ikke sturer. Husk at kaniner og marsvin kan leve lenge. Få deg katt istedenfor! 

Anonymkode: a0a72...d6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få en grønn plante i sedet for.

Anonymkode: c50c0...807

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Få en grønn plante i sedet for.

Anonymkode: c50c0...807

Takk for tips, men då går eg heller for katt. Har ikkje grøne fingrar og det ser ut til at eg har klart å ta knekken på Monsteraen min.  🙂 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for tips, men då går eg heller for katt. Har ikkje grøne fingrar og det ser ut til at eg har klart å ta knekken på Monsteraen min.  🙂 

Katt er fine da :)

Etter at vi har fått barn så er vi egentlig veldig fornøyd med å "bare" ha en katt. De lever jo veldig lenge og er et stort ansvar sånn sett, men de er også ganske lette å lese og sier fra når det er noe. Også er det veldig koselig å ha en pus krøllet inntil seg i sofaen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt rotte. De er smarte og sosiale dyr man både kan trene og få håndtamme, mange er skikkelig kosete også. De krever store bur. 
hamster er kjedelig, de sover stort sett om dagen og krever mye mer om man skal få dem tamme, ikke egner de seg for barn heller. 
styr unna kanin med mindre dere kan avse et stort rom den kan ha, og at den får gå løst når dere er hjemme. Kaniner er IKKE burdyr. De kan fint trenes til å gå på do i egen kasse, men må også forvente uhell. I tillegg er kaniner mer skvetne, de må være to, og ungene kan ikke forvente å få styre med de. 

Anonymkode: f8f81...a21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyr skal ikke være i bur.

Anonymkode: e075e...3f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med akvarium? :) Et akvarium på feks 2-300 liter krever ikke så alt for mye stell, og en kan ha en del forskjellige fisker. 

Anbefaler i så fall ikke noe mindre enn 200 liter, jo mindre kar, jo mer jobb. (Jeg har to stk, et kar til babyfisk på 100 liter, og et på 500 liter. Det lille må renses hele tiden, det store holder seg rent av seg selv i flere måneder). 

Pent å se på er det og. :)

Anonymkode: dd6e9...8c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Noen små dyr må ha en begrenset plass å være, spesielt når ikke eier kan ha tilsyn, for å beskytte de mot farer :) Du kan kalle det "hjem" eller "hus" i stedet for bur. Jeg er forøvrig enig i at det er viktig med god plass, og huset til dyra må innredes etter dyras behov (om de trenger plass å grave, klatre, løpe, gjemme seg, hoppe osv)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen dyr MÅ ha et bur for å ikke bli skadet eller borte. Men mange gidder ikke å aktivisere dem eller ta dem ut av buret, det er veldig veldig feil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

INGEN dyr er "burdyr". Uansett om det er fugl eller gnagere. Med andre ord, dyret kan ikke være sperret inne i en liten boks hele dagen, selv om den boksen har mange leker. Dyret må få bevegd seg og brukt både kropp og hjerne. 

Når det er sagt, så burde de naturligvis være i bur om natten, når de skal sove. Men "burdyr" har også mange behov som skal mettes før de også trives. 

Blandt annet må du skifte underlag og vaske hele buret minst hver andre dag. Dyret bør få være ute av buret i 2 - 4 timer tilsammen, noe som betyr at du må ha tilsyn til dyret i de timene. Du må sikkerhetsproofe huset ditt og når dyret legger seg må du vaske opp all ekskrementer som den kan ha lagt igjen. 

Er enig med de over her, at rotte kanskje er best valg i starten. De er utrolig smarte og lidenskapelige, og lærer seg en myriade av triks på kort tid og med litt innsats. I tillegg kan du trene dem til å leke gjemsel, hente ting og til og med gjøre fra seg i sitt eget bur. 

Men igjen, da må du ha to, og ting blir raskt mye vanskeligere med flere dyr på en gang. 

Lykke til! 

Anonymkode: 2b13c...c18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at fleire foreslår katt. Ingenting slår katt som kjæledyr og bestevenn, synes eg da. Me har ein 16 år gammal Maine coon som me er veldig glad i, og som dessverre har ein del helseproblem. Grunnen til at eg ikkje nemnte dette i hi, var for å sleppe kommentarar om at katt+rotte/mus/hamster er ein heller dårlig kombinasjon. 😊 

Eg er veldig kattemenneske, men er open for andre alternativ for framtidig dyrehold. Ser ut frå svara her, og info på blant anna Mattilsynet at "burdyr" skal ha meir aktivisering enn det eg har sett for meg. Me har dessutan mange ledningar rundt omkring! Så det blir nok katt igjen etter kvart, etter at pusen vår er reist til dei evige jaktmarker. 

Akvarium er kanskje ikke så dumt.  Takkar alle for innspel.  🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser at fleire foreslår katt. Ingenting slår katt som kjæledyr og bestevenn, synes eg da. Me har ein 16 år gammal Maine coon som me er veldig glad i, og som dessverre har ein del helseproblem. Grunnen til at eg ikkje nemnte dette i hi, var for å sleppe kommentarar om at katt+rotte/mus/hamster er ein heller dårlig kombinasjon. 😊 

Eg er veldig kattemenneske, men er open for andre alternativ for framtidig dyrehold. Ser ut frå svara her, og info på blant anna Mattilsynet at "burdyr" skal ha meir aktivisering enn det eg har sett for meg. Me har dessutan mange ledningar rundt omkring! Så det blir nok katt igjen etter kvart, etter at pusen vår er reist til dei evige jaktmarker. 

Akvarium er kanskje ikke så dumt.  Takkar alle for innspel.  🙂 

Veldig bra at du leser deg opp på hva burdyr krever. Det er dessverre ganske misforståtte dyr som blir stuet bort i et hjørne fordi de ikke har stemme til å si ifra, det de gjør er å bli passive, som mange oppfatter som at dyret er fornøyd og bare chiller. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en undulat som var hele familiens bestevenn. Han var i buret (stort bur) når vi sov og var på jobb/skole, ellers fløy han rundt og holdt oss med selskap når vi gjorde lekser, så film, spiste osv. Hele familien var knust når han døde. Men nå ser jeg at dere har katt, så det er vel en dårlig idé 😅

Anonymkode: 27824...806

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Blandt annet må du skifte underlag og vaske hele buret minst hver andre dag. Dyret bør få være ute av buret i 2 - 4 timer tilsammen, noe som betyr at du må ha tilsyn til dyret i de timene. Du må sikkerhetsproofe huset ditt og når dyret legger seg må du vaske opp all ekskrementer som den kan ha lagt igjen. 

Anonymkode: 2b13c...c18

Nå kan jeg kun hamster, men dette stemmer i alle fall ikke for de. Bytter du ut underlaget og vasker buret hver - annenhver dag til en hamster vil det bli veldig stresset.

Fra NHK:

Det er tilstrekkelig å rengjøre buret skikkelig én gang i måneden, så fremt man renser opp ukentlig. Toalettet og sovehuset bør vaskes og skiftes på én gang i uken. Bunnstrøet kan ligge i en måned før det må byttes, og da bør buret i sin helhet vaskes ned.

Anonymkode: 2f00a...c5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ut frå svara her, og info på blant anna Mattilsynet at "burdyr" skal ha meir aktivisering enn det eg har sett for meg. Me har dessutan mange ledningar rundt omkring!

Jeg anbefalte rotter over her om må bare kommentete akkurat dette. 

Aktivisering betyr ikke ta ut og leke med de flere timer om dagen som med en hund eller baby. Det betyr å la de komne ut minst en time om dagen. Men rotter er veldig hjemmekjære til buret sitt så de vil helst ikke langt fra buret hvis de er på egenhånd, og de vil heller ikke ned på gulvet da de helst vil være litt oppi høyden. (Setter vi våres på gulvet står de bare og drar etter buksebeina og vil opp).

Så vi har gjort det slik at vi åpner buret og lar de gå inn og ut som de vil. Rett utenfor døra si har vi en sofa de får gå i, og lengre enn det vil de ikke. De har aldri stikket av eller blitt borte, og i praksis kan vi la buret stå opp 24/7 hvis vi vil. Da kommer de ut når de ønsker selskap, kos, tigge etter godis eller for å løpe litt rundt og leke med hverandre eller klatre utenpå buret.

Rottehold er veldig enkelt hvis du legger litt inn i det til å begynne med, og da blir de like koselige og selskaplige som en hund. Men de blir da også like triste å miste.

Anonymkode: 5b5f3...b73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...