Gå til innhold

Hvor vanlig er det å bytte etternavn etter bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil verken bytte med fornavn eller etternavnet til kjæresten.

syntes det å bytte etternavn eller legge til mellomnavn kun fordi man gifter seg er litt overvurdert? 
hvorfor gjør folk det egentlig?

Anonymkode: dde19...5cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så vanlig lenger som det var før.

Om jeg gifter meg ville jeg absolutt byttet til samboers etternavn. Synes det er koselig å høre sammen i navnene også. Samtidig har jeg et veldig normalt etternavn, ser det i aviser eller tv nesten hver dag, så jeg føler ikke så stor tilknytning til mitt eget etternavn, det er ikke bare min familie sitt på en måte.

Anonymkode: 38e3a...261

AnonymBruker
Skrevet

For min del blir det ikke aktuelt å skifte etternavn. Bl.a fordi jeg har etternavn som veldig få har.

Anonymkode: ebb26...222

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å ta mannens etternavn. Hvorfor skulle jeg det? Etternavnet har jeg hatt en del år, det er en del av min identitet. Vi har begge ganske uvanlige etternavn. Barna har begges etternavn. Der mitt er det som brukes, etter hans ønske. Tror kanskje han hadde vært mer åpen for å skifte til mitt/tilføye mitt, enn jeg er motsatt. 

Anonymkode: 63eee...b32

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en fin gest når man gifter seg - derfor byttet vi navn begge to, så nå har vi nøyaktig samme etternavn (han tok mitt som mellomnavn). 

Anonymkode: 69350...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ville ha dørskilt med "Her bor familien...". Så vi tok hverandres navn. Har det ene som mellomnavn og det andre som etternavn. Hvilket som havnet hvor baserte vi kun på klangen. 

Anonymkode: 0a481...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Byttet ikke etternavn. 

Anonymkode: 27fa8...d5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ville ha dørskilt med "Her bor familien...". Så vi tok hverandres navn. Har det ene som mellomnavn og det andre som etternavn. Hvilket som havnet hvor baserte vi kun på klangen. 

Anonymkode: 0a481...256

Samme her 

Anonymkode: f6e76...b73

AnonymBruker
Skrevet

Byttet ikke navn. Om det var viktig for ham fikk han bytte til mitt

Anonymkode: 2b7de...da5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri byttet. Etternavnet mitt er et beskyttet slektsnavn fra et annet nordisk land, og det er under ti av oss i hele verden. Dessuten er det en del av min identitet.

Anonymkode: 042d2...9cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Byttet ikke. Vi har vært gift med ulikt etternavn i 10 år nå, har aldri opplevd det som problematisk.

Anonymkode: 8021f...a2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde planer om å gifte meg (før forloveden ble en eks), og da var planen at begge skulle ta mitt etternavn og han ville ha sitt som mellomnavn. Jeg har alt noen barn med to ulike fedre og ønsket derfor å bare holde navnet mitt kort og enkelt ☺️

Anonymkode: c0fd6...f4f

AnonymBruker
Skrevet

Byttet ved første ekteskap, tok tilbake pikenavnet når jeg skilte meg.

Byttet ikke når jeg giftet meg på nytt, og beholdt mitt opprinnelige etternavn.

Det var nok styr første gangen, med alt som måtte byttes av sertifikater, pass og kreditorer osv.

Anonymkode: f148c...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen i vår nærmeste krets har byttet, de fleste ser på det som en foreldet tradisjon.

Anonymkode: fbbec...070

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å ta min manns etternavn, fordi jeg syns det er hyggelig å ha det samme etternavnet. Ikke fordi jeg føler jeg må, ikke fordi han forventer det (han sier det er helt opp til meg, og det er korrekt). Det er kun fordi jeg ønsker det.

Jeg har vært gift før og da byttet jeg også navn. Når jeg ble separert byttet jeg tilbake til mitt. Denne gangen blir mitt pikenavn mellomnavnet og mannens navn blir etternavnet. Jeg kommer til å bruke begge og signere med begge, men hans etternavn er mye enklere enn mitt, og det vil gjøre at jeg slipper å stave det hver gang jeg oppgir navnet mitt. 

Så -  både fordi det er koselig, og fordi hans navn er enklere :) Hvis vi får barn får de begges etternavn, altså hetende mitt mellomnavn og begges etternavn.

Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, jeg kunne helt fint ha beholdt kun mitt, men jeg syns hans er pent på slutten. Tenker folk må gjøre som de vil. Noen er svært knyttet til sitt "pikenavn" (jeg liker ikke ordet), andre liker det ikke, og noen vil ta et ekstra navn. Jeg kjenner folk i alle grupper. Jeg kjenner menn som har endret til konas etternavn, jeg kjenner vennepar som ikke har endret etternavn, jeg kjenner vennepar som har gjort slik jeg vil gjøre.

Så lenge man er fornøyd selv har det vel ikke noe å si?

Anonymkode: 16491...922

AnonymBruker
Skrevet

Noen skifter når de får barn sammen. Jeg kan forstå at det er fint at hele familien heter det samme. 
Kunne nok gjort det selv av den grunn. 

Anonymkode: b4bb2...ff9

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen i vår nærmeste krets har byttet, de fleste ser på det som en foreldet tradisjon.

Anonymkode: fbbec...070

Samme her.

Anonymkode: f43c7...0a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har byttet til bare mannnen sitt. De fleste slår sammen. Kjenner også ett par som har kombinert deler av navnet sitt til et helt nytt navn (Feks Jensen og Nygård = Jensgård). 
Her var det ikke så nøye for meg å ha samme navn, men mannen ville gjerne ha det. Jeg gikk med på at vi da kunne slå våre sammen med bindrestrek. Det var enten det eller at han tok mitt, men han ønsket beholde sitt også.

Anonymkode: 98422...151

Skrevet

Jeg har ikke byttet, og det har heller ikke min mann. Det var aldri oppe til diskusjon, og det hele var så fjernt for meg at jeg ikke kom på dette med etternavn før flere år etter vi var gift.

Av mine venner som er gift (i aldersgruppen 30-45) så et det noen (kvinner) som har tatt partnerens etternavn. Det eneste fellestrekket jeg kan se er at de alle bor utenfor stor-Oslo, men utenfor mindre by hvir de også er født og oppvokst (f.eks i en forstad utenfor Fredrikstad). Av utdanningsnivå har alle høyere utdanning, har en solid middelklassebakgrunn (og tilhørighet) og er etnisk norske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir doktor før vi gifter oss, så jeg vil beholde navnet mitt, siden det kommer til å være tilknyttet publikasjoner. Han har lyst til å ta mitt navn, siden vi uansett blir "Dr & Mr" og ikke "Mr & Mrs".

De fleste jeg kjenner i min egen generasjon (millennial) har enten tatt begge navnene, med eller uten bindestrek, eller beholdt sine egne.

Anonymkode: c05a1...95d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...