AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg tenkte å kjøpe ett produkt på finn.no Jeg tekster frem og tilbake med selger. Alt foregår i løpet av 1,5t tid. Jeg sier at jeg vil kjøpe produktet hvis han finner kvittering på den. Han sa først at han hadde fått den i gave. Men han kunne se om han kunne få kvitteringen. Så sender han meg melding 2 min etterpå og sier at han har fått tak i kvittering. Jeg syntes at det virket merkelig at han fikk kvitteringen i løpet av 2 min når dette var ett produkt han hadde fått i gave. Jeg spurte derfor om det var mulig å få sendt meg kvitteringen på mail og sa at jeg gjerne vil kjøpe produktet hvis jeg får kvitteringen på mail. Så spør han hvordan jeg vil betale. Jeg skrev vipps? Så sier han at det er fint. Også spør jeg hvor mye frakt kommer på da sa han 199kr. Varen selger han for 3000k. Den siste meldingen han sendte meg hvor han skrev at frakt kommer på 199kr så jeg 33 min etter at han hadde sendt den. Jeg skrev da til han at jeg ikke ønsket å kjøpe varen. Da svarer han med at han skal utføre et dekningssalg. Jeg synes at han er veldig urimelig her. Må han bevise at han hadde andre potensielle kjøpere i det tidsrommet han tekstet med meg sånn at han tapte noe på at jeg ikke ville kjøpe produktet? Har på følelsen at denne selgeren er veldig kjip fordi han vil ha de pengene og prøver nå å trekke meg for penger. Kjenner at jeg blir veldig provosert av dette. Jeg sa ikke til han at jeg skulle ha varen. Jeg sa at jeg ville ha den hvis han fant kvitteringen, jeg spurte også hvor mye frakt kom på. Jeg hadde ikke godkjent at jeg vil kjøpe varen og betale 199kr frakt. Og jeg sa ifra med en gang at jeg ikke skal kjøpe den. Så kommer han med dette her?.... Hva gjør jeg ? hvordan fungerer dette med dekkningssalg. Har aldri vært borti dette. Anonymkode: f03a7...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sportsidiot Skrevet 14. mars 2021 #2 Del Skrevet 14. mars 2021 Han ville jeg holdt meg langt unna, han virker jo helt desp etter å selge varen. Man kan jo lure på hvilken stand den er i da. Du har vel ikke vippset 3000 kronene til han? Fortell han at du ønsker å se kvittering først. Her synes jeg selger er pågående og alarmene i hodet mitt hadde begynt å ule. Er det ikke bare å stå på ditt og ikke hente varen? Eventuelt sende den tilbake mot frakt fra han. Såpass pågående folk fortjener å lære spør du meg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Del Skrevet 14. mars 2021 Du ignorerer fyren, han bare prøver seg. Anonymkode: 69fab...001 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Del Skrevet 14. mars 2021 sportsidiot skrev (2 minutter siden): Han ville jeg holdt meg langt unna, han virker jo helt desp etter å selge varen. Man kan jo lure på hvilken stand den er i da. Du har vel ikke vippset 3000 kronene til han? Fortell han at du ønsker å se kvittering først. Her synes jeg selger er pågående og alarmene i hodet mitt hadde begynt å ule. Er det ikke bare å stå på ditt og ikke hente varen? Eventuelt sende den tilbake mot frakt fra han. Såpass pågående folk fortjener å lære spør du meg. Hei og takk for svar. Nei jeg har ikke vippset han 3000kr. Jeg har heller ikke gitt han adressen min og fullt navn og sånt. Han sa at han fikk tak i kvittering og at han kunne sende den til meg på e-post da jeg spurte om det. Men jeg fikk en rar følelse av fyren så jeg valgte å ikke kjøpe av han likevel. Jeg synes at samtalen mellom oss gikk så og si ganske fort og jeg var rask med å svare meldinger. Det var ikke sånn at jeg sa at jeg skal kjøpe den også ikke svarte før etter ett døgn sånn at han mistet muligheten for å selge det til noen andre. Er enig i at han virker desperat for å få solgt produktet og desperat for å få inn de pengene. Jeg bare lurer på hvilke rettigheter han har. Jeg leser jo nå angående dekkningssalg. At selger har rett til å kreve varen dekket når kjøper har sagt skal kjøpe varen men trekker seg. Og hvordan utfører han dette dekkningssalget? Da han skrev til meg: ok, da utfører jeg ett dekningssalg. Svarte jeg: Hva vil det si ? også har jeg ikke fått noe svar. Håper virkelig ikke at jeg får ett betalingskrav på 3000kr og må kjøpe den varen uansett. Lurer også på hva som blir sett på som rimelig nok situasjon for å utføre ett dekningskrav? Jeg leser på nett at en sms er nok for å kunne kreve at kjøper som trakk seg må betale for varen. Så disse meldingene oss imellom kan da kanskje være nok. Jeg vet ikke. 🙄 Ts Anonymkode: f03a7...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Del Skrevet 14. mars 2021 Rapporter han til Finn. Klag han inn, helt urimelig å holde på sånn. Anonymkode: e9d69...e66 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Del Skrevet 14. mars 2021 Rapporter til finn, ikke betal, og legg det bak deg. Han har ingen sak men forsøker å presse deg. Anonymkode: 75017...97b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rapporter han til Finn. Klag han inn, helt urimelig å holde på sånn. Anonymkode: e9d69...e66 Tenkte jeg skulle chatte med finn men dem har selvfølgelig ikke åpen chatt nå kl 23:00. Men så vidt jeg vet så blander ikke finn seg oppi slikt som dette. Dette er sånn som man kan ta opp med forbrukkerrådet kommer dem til å si. Sånn at denne mannen her kommer vel til å gjennomføre ett dekningssalg. Jeg vet ikke hvor eller hvordan man gjør dette. Jeg søkte det opp på nett men da får jeg bare opp angående salg av bolig og sånnt... ts Anonymkode: f03a7...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rapporter til finn, ikke betal, og legg det bak deg. Han har ingen sak men forsøker å presse deg. Anonymkode: 75017...97b Åja ok. Men tenker at hvis han hadde forsøkt å presse meg da ville han vel svart på den siste meldingen jeg sendte han hvor jeg skrev : hva vil det si? etter at han hadde sagt at han skulle utføre ett dekningssalg. Men han har ikke sagt noen ting. Så nå blir jeg stresset og lurer på hvordan han gjør dette her med dekkningssalg og om han har rett til å gjøre dette. Anonymkode: f03a7...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Del Skrevet 14. mars 2021 Bare rapporter han til Finn. Han kommer ingen vei med dette. Avtalen om kjøp var ikke sluttført, dere var fortsatt i forhandlinger. Han kan ikke selv bestemme når avtalen er sluttført. Dekningssalg er når man må selge en vare til noen andre og får mindre for varen. Da må den som opprinnelig trakk seg betale mellomlegget. Hvis dere hadde avtalt et kjøp på 3000 kroner og du trakk deg (noe du ikke gjorde, for avtalen var ikke sluttført) Og han ikke fant noen som ville betale mer enn 2900 kr. Så måtte du dekket 100 kr. Men han kommer ingen vei med dette. Bare slutt å svare han og rapporter til FInn Anonymkode: 874f7...241 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Del Skrevet 14. mars 2021 Du skulle nok ikke sagt at du kjøper varen hvis han finner kvittering, men ellers er dette tynt grunnlag for å få deg til å betale. Ikke svar ham mer og ikke si noe som antyder at du går med på dekningssalg. Dekningssalg er at han selger varen billigere til noen andre og du må dekke tapet. Så lenge du ikke går med på det må han ta saken til forliksrådet for å komme noen vei og det er det få som gidder. Anonymkode: de805...206 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åja ok. Men tenker at hvis han hadde forsøkt å presse meg da ville han vel svart på den siste meldingen jeg sendte han hvor jeg skrev : hva vil det si? etter at han hadde sagt at han skulle utføre ett dekningssalg. Men han har ikke sagt noen ting. Så nå blir jeg stresset og lurer på hvordan han gjør dette her med dekkningssalg og om han har rett til å gjøre dette. Anonymkode: f03a7...f22 Fordi han bare prøver å skremme deg til å betale. Han har ingen sak, dette er ikke et dekningssalg. Bare legg det bak deg. Anonymkode: 75017...97b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Del Skrevet 14. mars 2021 Det var nok ingen avtale. Det skal mer til enn at du sier at skal kjøpe varen. Det er helheten som teller. Og dere hadde ikke blitt enige om levering og frakt som er ganske vesentlig i en avtale. Så avtalen var ikke ferdig forhandlet. Dessuten har hadde han ikke fremlagt kvitteringen. At han sa han hadde den er ikke nok. To veldig store ting som gjør det ganske sikkert at dette ikke var en ferdig forhandlet avtale. Anonymkode: 295ef...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi han bare prøver å skremme deg til å betale. Han har ingen sak, dette er ikke et dekningssalg. Bare legg det bak deg. Anonymkode: 75017...97b Hahaha ok da kan jeg sove godt i natt. 🤣 tenkte at jaja hvis loven sier det så må jeg vel ut med 3000kr selv om jeg ikke vil. Men ble bare veldig irriter av denne selgeren og måten han var på. Men får se om han sier noe mer da. Takk Ts Anonymkode: f03a7...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Del Skrevet 14. mars 2021 Skjønner selger godt, ofte hatt lyst til å kødde med kjøpere selv. Selger et rimelig produkt også holder kjøper på i det lange og det breie med spørsmål, og sier tilslutt de kjøper og spør om du kan sende gratis etterpå. Kjøper har misforstått Finn og bør handle i en vanlig butikk. Anonymkode: 472ba...b48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannjessheim1984 Skrevet 14. mars 2021 #15 Del Skrevet 14. mars 2021 Drit i han. Slett og blokker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #16 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner selger godt, ofte hatt lyst til å kødde med kjøpere selv. Selger et rimelig produkt også holder kjøper på i det lange og det breie med spørsmål, og sier tilslutt de kjøper og spør om du kan sende gratis etterpå. Kjøper har misforstått Finn og bør handle i en vanlig butikk. Anonymkode: 472ba...b48 Ts her. jeg jobbet i butikk i noen år. Og når folk handler i butikk stiller dem 1000 vis av spørsmål. Dem er ikke pliktet til å kjøpe bare fordi dem spør angående varen. Når man kjøper på Finn derimot, har man ikke noe garanti, angrerett, returrett. Og da blir det naturlig å stille en del spørsmål rundt produktet. Det er veldig kjipt å betale 3000 kr for ett produkt som kanskje ikke er som det skal. jeg kjøpte ett kjøleskap for 1 mnd siden på Finn hvor selger skrev at den er i god stand som ny. Og da jeg fikk den og koblet den til strøm, lagde den kjempe mye lyd at det ikke var til å leve med. Jeg angret da på at jeg IKKE hadde stilt selger flere spørsmål rundt produktet og spurt om kjøleskapet lager mye lyd eller ikke. Det var sure penger. Det er også normalt med pruting på finn. Anonymkode: f03a7...f22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 14. mars 2021 #17 Del Skrevet 14. mars 2021 Du har avtalt kjøp med en selger under forutsetning av at kvittering foreligger. Når nå kvittering foreligger så har selger oppfylt de kriterier du satt for en avtale om kjøp, At du får "følelser" som tilsier at du ikke vil gjennomføre handelen er ikke spesielt relevant. Det er i slike tilfeller det er lurt å bruke ord som "jeg vurderer å kjøpe" eller liknende vage betegnelser. Selger kan i dette tilfelle, om selger kan bevise kommunikasjonen, kreve handelen gjennomført eller gjennomføre et dekningssalg. Selger kan ikke selge til en hver lav pris, så det er kun i de tilfeller selger får mindre enn deres avtalte kjøpesum at du vil bli avkrevd for penger. At frakt ikke var diskutert før kjøpsavtale har ingen betydning,. Selger skal ihht kjøpsloven stille varen til rådighet, og det er normalt at kjøper dekker frakt. Om du har aversjoner mot å betale frakt anbefales det å handle lokalt. Og til alle dere løkruller som her foreslår å ta dette opp med kundesenteret på Finn.no anbefaler jeg å lese lovverket, hvor det klart og tydelig står at det her er TS som har bæsjet i skuffen og gjort en feil, ikke selger. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Del Skrevet 14. mars 2021 Fjompen skrev (2 minutter siden): Du har avtalt kjøp med en selger under forutsetning av at kvittering foreligger. Når nå kvittering foreligger så har selger oppfylt de kriterier du satt for en avtale om kjøp, At du får "følelser" som tilsier at du ikke vil gjennomføre handelen er ikke spesielt relevant. Det er i slike tilfeller det er lurt å bruke ord som "jeg vurderer å kjøpe" eller liknende vage betegnelser. Selger kan i dette tilfelle, om selger kan bevise kommunikasjonen, kreve handelen gjennomført eller gjennomføre et dekningssalg. Selger kan ikke selge til en hver lav pris, så det er kun i de tilfeller selger får mindre enn deres avtalte kjøpesum at du vil bli avkrevd for penger. At frakt ikke var diskutert før kjøpsavtale har ingen betydning,. Selger skal ihht kjøpsloven stille varen til rådighet, og det er normalt at kjøper dekker frakt. Om du har aversjoner mot å betale frakt anbefales det å handle lokalt. Og til alle dere løkruller som her foreslår å ta dette opp med kundesenteret på Finn.no anbefaler jeg å lese lovverket, hvor det klart og tydelig står at det her er TS som har bæsjet i skuffen og gjort en feil, ikke selger. Frakt har veldig stor betydning. Hvor, hvordan og til hvilken pris en vare eller tjeneste skal leveres er i de fleste kontraktsfohold vesentlige punkter, og har stor betydning for kontrakten. Det foreligger heller ingen kvittering. At selger sier han har den, er ikke det samme som at det den finnes. Anonymkode: 295ef...440 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 14. mars 2021 #19 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. jeg jobbet i butikk i noen år. Og når folk handler i butikk stiller dem 1000 vis av spørsmål. Dem er ikke pliktet til å kjøpe bare fordi dem spør angående varen. Når man kjøper på Finn derimot, har man ikke noe garanti, angrerett, returrett. Og da blir det naturlig å stille en del spørsmål rundt produktet. Det er veldig kjipt å betale 3000 kr for ett produkt som kanskje ikke er som det skal. jeg kjøpte ett kjøleskap for 1 mnd siden på Finn hvor selger skrev at den er i god stand som ny. Og da jeg fikk den og koblet den til strøm, lagde den kjempe mye lyd at det ikke var til å leve med. Jeg angret da på at jeg IKKE hadde stilt selger flere spørsmål rundt produktet og spurt om kjøleskapet lager mye lyd eller ikke. Det var sure penger. Det er også normalt med pruting på finn. Anonymkode: f03a7...f22 Du har så klart etter Kjøpsloven rett til å påpeke mangler med det du har kjøpt. Også på finn.no. Det som er utfordringen er at kjøp og salg av varer er blitt så populært, nær en hobby, slik at folk glemmer at selv på Facebook er et utsagn som sterkt indikerer et kjøp en bindende avtale. Både for kjøper og selger. Og så glemmer folk at Kjøpsloven gjelder, igjen, både for kjøper og selger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 14. mars 2021 #20 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Frakt har veldig stor betydning. Hvor, hvordan og til hvilken pris en vare eller tjeneste skal leveres er i de fleste kontraktsfohold vesentlige punkter, og har stor betydning for kontrakten. Det foreligger heller ingen kvittering. At selger sier han har den, er ikke det samme som at det den finnes. Anonymkode: 295ef...440 Med mindre dette er et veldig lokalt kjøp så er det jo innforstått at frakt vil tilkomme som en ekstra kostnad. Mener du at det skal være plausibelt at selger skal trekke fra utgifter for frakt fra inntektene av salget? Det har ingen betydning i denne saken om det er åpenbart at frakt må legges til, frakt er i de fleste tilfeller kjent, med mindre saken her gjelder noe av grovt variabel vekt/omfang. I alle fall burde kjøper da sagt "jeg er interessert i å kjøpe om kvittering foreligger, og frakt ikke er for avskrekkende." Det er jo innlysende at det i dette tilfellet avhenger av at gyldig kvittering foreligger. Men om nå gyldig kvittering foreligger så må TS enten gjennomføre kjøpet eller dekke evt kostnader fra et dekningssalg. Som uansett ikke vil bli hele kjøpesummen, med mindre TS har grovt overbydd prisantydning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå