Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vi lik lønn uavhengig av kjønn i Norge?

Anonymkode: c02fe...4a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du?  Man må ikke ha lik lønn for lik jobb. Du kan ikke lønne noen ulikt på grunn av kjønn, men det er flere faktorer som fører til at det ofte er skeiv fordeling. 

Anonymkode: 54c9b...446

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjener en kvinnelig vernepleier det samme som sin mannlig kollega i grunnlønn hvis de jobber på samme sted, har like lang utdannelse og samme arbeidsoppgave?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 15261...59f

AnonymBruker
Skrevet

Tariffavtaler er i hvert fall like uavhengig av kjønn, men det er ikke nødvendigvis lik lønn for likt arbeid - verken mellom kjønnene, eller blandt de av samme kjønn.

Som en over sier, det er flere faktorer som spiller inn, som gjør at når vi ser det store bildet, så tjener kvinner noe mindre. Dette står det mye om på SSBs sider.

Anonymkode: f827f...d14

• Liker 1
Skrevet

Ja, forutsatt at man har samme stilling. 

Kvinner har siden tidenes morgen vært tiltrukket av lavtlønnsyrker,  og det drar selvfølgelig snittet ned. Samtidig velger flere kvinner å jobbe redusert pga familie. Hvis en mann gjør det samme tjener han like lite. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør de ikke. Det er bare å google lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i samme yrker, så finner du flere forskningsartikler rundt dette temaet. En forklaring er at flere kvinner jobber deltid, som andre har skrevet her. En annen forklaring er at menn er flinkere til å stå på lønnskrav. Hvis de feks. får noe ekstra ansvar på jobben, er de bedre til å be om økt lønn enn hva kvinner som får tilsvarende ansvar gjør. 

Anonymkode: 0affd...b35

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tjener en kvinnelig vernepleier det samme som sin mannlig kollega i grunnlønn hvis de jobber på samme sted, har like lang utdannelse og samme arbeidsoppgave?

Ja.  Forskjellene i statistikken bunner i at kvinner langt oftere jobbber i fraksjonsstillinger.  Det bidrar også til å forsterke forskjellene ytterligere.

A jobber i 100% stilling og får overtidsbetaling for all arbeidstid ut over normal arbeidstid.

B jobber i 50% stilling og får vanlig timelønn for all "overtid" opp til timetallet bikker 100% stilling.  Deretter eventuell overtidskompensasjon. 

A vinner hver gang.

AnonymBruker
Skrevet

Nå mener jeg at to 100% stillling der de ansetter en mann og en kvinne som skal utføre samme samme oppgave og krever samme lengde utdanning. Vil de ha samme grunnlønn? Ikke at en mannlig toppleder som tjener 10 mill på Astra og en kvinnelig bånnleder tjener på bunnpris 300k.

ts.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dersom man har helt lik utdannelse, helt lik erfaring og helt lik jobb er svaret i utgangspunktet ja, men arbeidsgiver har rom for individuell vurdering og det betyr at i realiteten er svaret nei.. 

Endret av Carrot
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå mener jeg at to 100% stillling der de ansetter en mann og en kvinne som skal utføre samme samme oppgave og krever samme lengde utdanning. Vil de ha samme grunnlønn? Ikke at en mannlig toppleder som tjener 10 mill på Astra og en kvinnelig bånnleder tjener på bunnpris 300k.

ts.

I utgangspunktet ja, men det kommer jo an på arbeidserfaring/ansiennitet og menn er generelt flinkere til å forhandle lønn. Menn er i noen tilfeller også attraktive å få inn for å få variasjon i arbeidsmiljøet eller for å håndtere tunge løft eller brukere. (f.eks innen helse er det mange plasser manko på menn...). 

Anonymkode: e6b31...7b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet ja, men det kommer jo an på arbeidserfaring/ansiennitet og menn er generelt flinkere til å forhandle lønn. Menn er i noen tilfeller også attraktive å få inn for å få variasjon i arbeidsmiljøet eller for å håndtere tunge løft eller brukere. (f.eks innen helse er det mange plasser manko på menn...). 

Anonymkode: e6b31...7b5

Sitat

Likelønnsprinsippet innebærer at arbeidstakere i samme virksomhet skal lønnes likt for samme arbeid eller for arbeid av lik verdi, uavhengig av sitt kjønn. Det må gjøres en konkret sammenligning av stillinger for å avgjøre om arbeidet er av lik verdi. Prinsippet er lovfestet i likestillingslovens § 5 (se side 6).

Skrevet

Vi har lik lønn for lik arbeid! En mannlig sykepleier tjener det samme som sin kvinnelig kollega i samme avdeling og samme stilling. At den mannlige sykepleieren tjener mer i året enn den kvinnelige er fordi den mannlige sykepleieren vil mest sannsynlig ta på seg mer overtid enn den kvinnelige gjør.

De har i utgangspunktet lik grunnlønn, er ikke menn sin feil at sluttsummen i året er annerledes når kvinner prioriterer barn og kaffe latte, mens menn prioriterer overtidspenger og gratis svart kaffe på jobben.

Hvis det var så lønnsomt å ansette kvinner siden de tjener mindre, hvorfor ansetter ikke bedrifter kun kvinner for å spare lønnskostnader?

Konklusjonen er at menn og kvinner tjener det samme! At menn tjener i snitt mer i året er fordi menn jobber mer og jobber i andre yrker som betaler mer enn lavtlønnsyrker, men det blir å sammenligne epler og appelsiner som feminister liker å skrike om på likelønn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ser på konsekvensen av ulik lønn, og tenker på menneskeverd og hvordan mennesker skal klare seg på lite.. Så er det ikke vanskelig å skjønne at folk må ha lik lønn. Til de som mener bastant at de fortjener mer: De som har lang utdannelse eller jobber mer, kan gi opp noen av timene sine til arbeidsledige eller  til de som har mindre. Noe annet er bare egosentrisk. Selvsagt fortjener du ikke mer, det er basic barneoppdragelse. 

Anonymkode: 2405d...272

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (På 15.3.2021 den 5.58):

Ja, forutsatt at man har samme stilling. 

Ikke nødvendigvis. Man kan ha samme stillingstittel, samme ansenitet, men likevel ulik lønn, om man forhandler lønn selv. Min erfaring er at menn generelt er litt flinkere til å stå på krava og forhandle, så da kan de tjene mer i samme stilling. 

Anonymkode: 5675b...ca2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste innlegg. På jobben min er vi to menn og 15 damer. Mennene tjener bedre enn oss damene, selv om de bare har bachelor, og jeg og ca halvparten av damene har master. Men mennene har tydeligvis forhandlet rått, og har opparbeidet seg høyere lønn enn noen av oss andre, selv om de heller ikke har lengre ansiennitet. Vi har samme stillingstittel og samme arbeidsoppgaver, dette er offentlige saksbehandlerstillinger. Det lønner seg å være mann her.

Likevel synes jeg at forskjellen menn-kvinner ikke er den verste forskjellen. Nå er det større forskjeller mellom oss med lang fartstid og nyutdannede som kommer inn som nyansatte. Det har vært populært i lønnsoppgjør å løfte de lavtlønnede. Det vil si de nyutdannede, uten ansiennitet. Nå får de ferske på jobben min nøyaktig like høy lønn som jeg, som lærer dem opp i arbeidet. Og forskjellen er at jeg ikke går opp automatisk i lønn (det gjorde jeg de ti første årene) - mens de nyansatte har ti år i stillingen der de går opp automatisk. Så de kommer langt forbi om noen år, og vi med lang fartstid havner bak.

Anonymkode: 36950...a45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok over en stilling etter en mann. Han har lengre erfaring, jeg har høyere utdanning. Jeg har tilnærmet et nøyaktig samme lønn som han (konsulent i oljebransjen). Så for meg er det ihvertfall likelønn :)

Anonymkode: 9d951...99f

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Man kan ha samme stillingstittel, samme ansenitet, men likevel ulik lønn, om man forhandler lønn selv. Min erfaring er at menn generelt er litt flinkere til å stå på krava og forhandle, så da kan de tjene mer i samme stilling. 

Anonymkode: 5675b...ca2

Ja, men det har jo ikke noe med kjønn å gjøre, det handler om personlighet og vilje til å inngå tøffe forhandlinger.

Skrevet

Jeg mener at i de fleste tilfeller er mennene mer effektive enn oss kvinner. De får gjort mer i løpet av en arbeidsdag. De prater nok ikke like mye med kollegaer. 

Jeg snakker selvsagt om gjennomsnittet, så ikke så ille om de tjener litt mer enn oss. 
Alternativet er provisjon eller «trynefaktor». At man får betalt ut fra hvor god jobb man gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...