NorthernLight Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 (endret) "Når vi så på pasienter etter seks måneder, så vi at over 60 prosent hadde langtidsskader med symptomer som konsentrasjonsvansker, utmattelse, lukt- og smaksforandring og hukommelsestap. Det som er veldig bekymringsfullt er at mange unge voksne mellom 16 og 30 år har problemer med pust og hukommelsestap, sier Cox." (Som er professor og ekspert på virussykdommer) https://www.tv2.no/nyheter/13886679/ Forskere fra hele verden har advart mot langtidsvirkninger etter Covid-19 i lang tid. Dette viruset må man ta alvorlig.. Endret 14. mars 2021 av NorthernLight 19
2ro Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/60-prosent-av-coronasyke-sliter-med-senvirkninger.yCOGQF6KI?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Leste det samme nå. Dette var høye tall. 7
Blekkulfina Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 ...og DER ble den saken lagt død, og vi kan en gang for alle slutte å sammenlikne covid med vanlig influensa, for dem som fortsatt driver med sånt no. 18
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Blekkulfina skrev (3 minutter siden): ...og DER ble den saken lagt død, og vi kan en gang for alle slutte å sammenlikne covid med vanlig influensa, for dem som fortsatt driver med sånt no. Men er det 60% av pasienter (altså de som kommer på sykehus) eller er det 60% av de som blir smittet? Dette er vesentlig, og den ene artikkelen bruker begge deler slik at det er vanskelig å se fakta. 19
Blekkulfina Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Men er det 60% av pasienter (altså de som kommer på sykehus) eller er det 60% av de som blir smittet? Dette er vesentlig, og den ene artikkelen bruker begge deler slik at det er vanskelig å se fakta. Det kommer ikke klart frem av artikkelen nei, men det står bare 60% av de som har vært syke med covid, ikke innlagt med covid, så jeg tolker det slik at dette gjelder coronasyke generelt og ikke innlagte spesielt. Også siden antallet i aldersgruppen 16-30 år er såpass betydelig 8
2ro Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (9 minutter siden): Men er det 60% av pasienter (altså de som kommer på sykehus) eller er det 60% av de som blir smittet? Dette er vesentlig, og den ene artikkelen bruker begge deler slik at det er vanskelig å se fakta. Slik jeg leser det fra tv2 gjelder det smittede. Del av teksten: Det som er veldig bekymringsfullt er at mange unge voksne mellom 16 og 30 år har problemer med pust og hukommelsestap. Dette er jo den pasientgruppen som har vært mer forskånet for alvor forløp. Jeg linket tidlegere til en sak som viste at 50% av barn sliter med senvirkninger 120 dager senere. Den var italiensk, men uansett ubehagelig. Siden dette er et virus som rammer litt rart kan vi også oppdage senvirkninger. Man skal ikke ha panikk, men kan man unngå å bli smittet tror jeg det er innmari lurt 🤔 Mange virus gir senvirkninger, så det er ikke utenkelig. Endret 15. mars 2021 av 2ro 6
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #7 Skrevet 15. mars 2021 Blekkulfina skrev (4 minutter siden): Det kommer ikke klart frem av artikkelen nei, men det står bare 60% av de som har vært syke med covid, ikke innlagt med covid, så jeg tolker det slik at dette gjelder coronasyke generelt og ikke innlagte spesielt. Også siden antallet i aldersgruppen 16-30 år er såpass betydelig 2ro skrev (2 minutter siden): Slik jeg leser det fra tv2 gjelder det smittede. Del av teksten: Det som er veldig bekymringsfullt er at mange unge voksne mellom 16 og 30 år har problemer med pust og hukommelsestap. Dette er jo den pasientgruppen som har vært mer forskånet for alvor forløp. Jeg linket tidlegere til en sak som viste at 50% av barn sliter med senvirkninger 120 dager senere. Den var italiensk, men uansett ubehagelig. Siden dette er et virus som rammer litt rart kan vi også oppdage senvirkninger. Man skal ikke ha panikk, men kan man unngå å bli smittet tror jeg det er innmari lurt 🤔 Mange virus gir senvirkninger, så det er ikke utenkelig. Men det er altså helt vesentlig at artiklene er 100% på akkurat det, for det er noe helt annet at 60% av alle som er smittet (en mye større andel) enn 60% av de som har blitt syke og innlagt. Før man er presis på det er dette bare mer skremselspropaganda. 13
2ro Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Capt. Obvious skrev (2 minutter siden): Men det er altså helt vesentlig at artiklene er 100% på akkurat det, for det er noe helt annet at 60% av alle som er smittet (en mye større andel) enn 60% av de som har blitt syke og innlagt. Før man er presis på det er dette bare mer skremselspropaganda. Det er ikke skremselspropaganda. Det står også En kinesisk studie gjort blant koronasmittede i Wuhan, publisert i det anerkjente tidsskriftet The Lancet bekrefter det samme; at langt over halvparten sliter med ettervirkninger. 6
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Det er ikke skremselspropaganda. Det står også En kinesisk studie gjort blant koronasmittede i Wuhan, publisert i det anerkjente tidsskriftet The Lancet bekrefter det samme; at langt over halvparten sliter med ettervirkninger. Ja, men det er en enorm forskjell på om man mener av antall smittede eller pasienter. 9
2ro Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Ja, men det er en enorm forskjell på om man mener av antall smittede eller pasienter. Det er ikke snakk om de som ligger på sykehus, men folk som deg og meg. Disse tallene er høye. Det passer meg dårlig å bli langtidssyk eller varig redusert. Jeg ønsker det heller ikke for mine nærmeste. 11
Anya66 Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Det er smittede. Jeg har nesten alle symptomene, kommer og går 😒 6
2ro Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Anya66 skrev (Akkurat nå): Det er smittede. Jeg har nesten alle symptomene, kommer og går 😒 Uff da. God bedring. 6
- Brian Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 25 minutter siden, Blekkulfina said: ...og DER ble den saken lagt død, og vi kan en gang for alle slutte å sammenlikne covid med vanlig influensa, for dem som fortsatt driver med sånt no. Problemet er at de som ønsker å tro at jorden er flat, fortsatt gjør det, og de som har bestemt seg for at korona bare er en mild, ufarlig influensa er umulige å overbevise uansett hvilke fakta man kommer med ... 8
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #14 Skrevet 15. mars 2021 2ro skrev (7 minutter siden): Det er ikke snakk om de som ligger på sykehus, men folk som deg og meg. Disse tallene er høye. Det passer meg dårlig å bli langtidssyk eller varig redusert. Jeg ønsker det heller ikke for mine nærmeste. Problemet er at det ikke er 100% entydig formulert om det er pasienter eller smittede, da flere av artiklene jeg har lest om det er utydig formulert. Før man har avklart det, er det egentlig ingen vits å diskutere videre. 8
Ukjent. Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Jeg har vanskelig for å tro på at dette gjelder alle, og ikke bare de som har vært innlagt. Jeg kjenner mange som har vært smittet (i alle aldre) og ingen har en eneste senskade... Men mulig bare «flaks» at alle de 30 menneskene jeg kjenner slapp billig unna..? Dette med konsentrasjon gjelder vel hele befolkningen: tror neppe det har noe med viruset å gjøre. Når du sitter hjemme på n’te måned er det ikke så enkelt å konsentrere seg lenger. Jeg er fullt inneforstått med at enkelte sliter en del etter smitte, men jeg tror også at for en vesentlig andel er dette psykiske plager: å bli smittet av et virus som det har vært så ekstremt mye skremselsinformasjon om, er selvsagt traumatisk for mange. Bli isolert med sine egne tanker i minst 10 dager og så fortsette med hjemmekontor/ studier.. Sier seg selv at mange sliter. 11
Anya66 Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 Ukjent. skrev (1 minutt siden): Jeg har vanskelig for å tro på at dette gjelder alle, og ikke bare de som har vært innlagt. Jeg kjenner mange som har vært smittet (i alle aldre) og ingen har en eneste senskade... Men mulig bare «flaks» at alle de 30 menneskene jeg kjenner slapp billig unna..? Dette med konsentrasjon gjelder vel hele befolkningen: tror neppe det har noe med viruset å gjøre. Når du sitter hjemme på n’te måned er det ikke så enkelt å konsentrere seg lenger. Jeg er fullt inneforstått med at enkelte sliter en del etter smitte, men jeg tror også at for en vesentlig andel er dette psykiske plager: å bli smittet av et virus som det har vært så ekstremt mye skremselsinformasjon om, er selvsagt traumatisk for mange. Bli isolert med sine egne tanker i minst 10 dager og så fortsette med hjemmekontor/ studier.. Sier seg selv at mange sliter. Jeg var ikke innlagt, var syk i september. At jeg noen dager blir helt utmattet, at smaken og lukten min har endret seg, det er ikke psykisk. Men, jeg kjenner en annen som ikke har noen plager, det gjelder jo såklart ikke alle når det står 6 av 10. 8
TantePose Skrevet 15. mars 2021 #17 Skrevet 15. mars 2021 Blekkulfina skrev (29 minutter siden): Det kommer ikke klart frem av artikkelen nei, men det står bare 60% av de som har vært syke med covid, ikke innlagt med covid, så jeg tolker det slik at dette gjelder coronasyke generelt og ikke innlagte spesielt. Også siden antallet i aldersgruppen 16-30 år er såpass betydelig Da gjelder det de som har blitt syke og som kjent blir de fleste yngre ikke syke når de blir smittet. Veldig mange merker ikke en gang at de er smittet. 7
Jada! Skrevet 15. mars 2021 #18 Skrevet 15. mars 2021 26 minutter siden, Capt. Obvious said: Men det er altså helt vesentlig at artiklene er 100% på akkurat det, for det er noe helt annet at 60% av alle som er smittet (en mye større andel) enn 60% av de som har blitt syke og innlagt. Før man er presis på det er dette bare mer skremselspropaganda. Det her var på nyhetene igår, og utvalget man har tatt med i forskningen er et randomisert utvalg av alle som har fått påvist smitte. 9
Jaimatadi Skrevet 15. mars 2021 #19 Skrevet 15. mars 2021 Ukjent. skrev (2 minutter siden): Jeg har vanskelig for å tro på at dette gjelder alle, og ikke bare de som har vært innlagt. Jeg kjenner mange som har vært smittet (i alle aldre) og ingen har en eneste senskade... Men mulig bare «flaks» at alle de 30 menneskene jeg kjenner slapp billig unna..? Dette med konsentrasjon gjelder vel hele befolkningen: tror neppe det har noe med viruset å gjøre. Når du sitter hjemme på n’te måned er det ikke så enkelt å konsentrere seg lenger. Jeg er fullt inneforstått med at enkelte sliter en del etter smitte, men jeg tror også at for en vesentlig andel er dette psykiske plager: å bli smittet av et virus som det har vært så ekstremt mye skremselsinformasjon om, er selvsagt traumatisk for mange. Bli isolert med sine egne tanker i minst 10 dager og så fortsette med hjemmekontor/ studier.. Sier seg selv at mange sliter. Det gjelder nok innlagte. Ser de bruker ordet "koronasyke" og ikke "koronasmittede". Kjenner mange som har vært smittet, og nesten ingen av dem har vært syke, og ingen ettervirkninger så langt. Når det gjelder ettervirkninger, er jeg enig i at det blir vanskelig å skille ettervirkning av sykdom, vs virkning av å leve med overhengende sykdomsfare, isolering, og brå endringer i tiltak. Fins det teorier på hvorfor korona skulle føre til konsentrasjonsvansker? Noe nevrologisk? 6
Capt. Obvious Skrevet 15. mars 2021 #20 Skrevet 15. mars 2021 Jada! skrev (2 minutter siden): Det her var på nyhetene igår, og utvalget man har tatt med i forskningen er et randomisert utvalg av alle som har fått påvist smitte. Har du lenke til dette? (At det gjelder 60% av alle smittede)? 4
Anbefalte innlegg