thinkywinky Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Er nok klar over at dette ikke er verktøyforum.no, men det er nok flere som meg her inne enn der! Det begynner å nærme seg tid for at jeg må kjøpe meg verktøy til oppussings og hobbyprosjektene mine, og da må jeg velge serie for å kunne bruke verktøyene om en annen. Er en glad amatør, vil nok fortsette å være det også, men vil kunne gjøre mer selv. Vil ha noe som varer, men som er prisgunstig for ei på mitt nivå. Har sett på Ryobi (og ryobi one+) og Metabo bl.a. Hvilken serie har du, eller ville du gått for?
thinkywinky Skrevet 15. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2021 Noen spesielle grunner til at dere mener Makita?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #4 Skrevet 15. mars 2021 Gå for proff-seriene til verktøyene, fx blå og ikke grønn Bosch. Så er resten litt en smakssak. Hva liker du, hva passer til deg og hvor mye kan/vil du betale. Anonymkode: 45508...543
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Som hobbysnekker, absolutt, gå for Ryobi! Den er billigere enn Makita og Bosch men er absolutt bra nok for alle fleste. Vi har pusset opp et helt rekkehus, tre etasjer, med nesten bare Ryobi verktøy, og alt fortsatt funker og er i orden. Jeg ser ingen grunn til å betale tredoblet pris, spesielt når du ikke jobber fast som snekker (og da får dekket verktøy og slitasje på det). Anonymkode: b68d9...e76
Pinkee Skrevet 15. mars 2021 #6 Skrevet 15. mars 2021 Alt kommer an på økonomi! Har du råd til det, gå for Makita. Det er høy kvalitet, og du har det lenge. Eller blå Bosch, det er og kvalitet. Men, Ryobi er helt kurant for hobby, men du trenger i allefall 2 Ryobi for en Makita.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Jeg har både Makita og Ryobi, valgte Ryobi når jeg skulle begynne å samle batteri verktøy. Det er ingen hobbysnekkere som trenger Makita. Kommentaren ovenfor som sier du trenger 2 Ryobi for en Makita, skjønte jeg ikke. Men at du gjerne må betale tre ganger prisen for en Makita det er noe annet. Selv så snekrer jeg rimelig mye for å være en hobby snekker og trives veldig godt med Ryobi utstyret, god kvalitet og det beste er at de har så så stort utvalg, kjøp deg noen 5 ah batteri og sett i gang og samle. Batteri: Drill, bajonettsag, stikksag, vinkelsliper, dykkert pistol, fugepistol, multisliper. Men du må også ha verktøy utenom som ikke går på batteri, da spiller det liten rolle om det er av samme merket. Da kjøper du det som du finner gode priser på av DeWalt, Makita, Hitachi, Metabo eller lignende. Hold deg unna Meec og Biltema verktøy med mindre det er ett verktøy du trenger for en spesiell jobb og ikke kommer til å bruke igjen. Når det gjelder kapp/gjærsag så må du ikke gå på kompromiss med kvalitet, kjøp skikkelig kvalitet og med uttrekk. Skal du unngå å bruke en tube med akryl hver gang du legger lister så må du ha en skikkelig kappsag. Drit i sirkelsagen og gå rett på en dykksag med skinne, Makita sin er bra. Heller ikke gå på kompromiss når det gjelder bordsag, kjøp en skikkelig en med stabilt anlegg. Mitt siste og beste tips, kjøp kvalitetsverktøy først som sist, ikke tenk at du begynner med en billig en og så tenk på at du skal oppgradere senere, da blir det mange år med irritasjon før du endelig bestemmer deg for å kjøpe en skikkelig bordsag, kappsag, eller dykksag. Anonymkode: d7878...d99
Oppgitt78 Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 (endret) Jeg har byttet ut alt for mange batterier fra makita, til at jeg vil anbefale noen å kjøpe dette merket.. 😉 Hvis noen vurderer å kjøpe makita, så bør man i det minste bestille det rett fra Japan. Jeg bruker Hilti 22v/36v i jobben, og blå Bosch 18v/12v hjemme. Til ren hobbybruk, med et og annet større prosjekt innimellom, så ville jeg anbefalt Ryobi. Ikke kjøp de billigste utgavene, og bruk litt penger på batterier med grei kapasitet. Kappsag kan like gjerne kjøpes billig på europris eller jula, hvis du er i stand til å bruke en snekkervinkel og litt håndverktøy til å sjekke/justere saga før du tar den i bruk. De færreste kappsager er helt 100% rett ut av esken, og bør gås over uansett (hvis man har høye krav til presise kutt) Det finnes mange gode videoer på YouTube med tips til hvordan man sjekker/justerer kappsaga. Jeg ville nok kjøpt et fintannet blad også. Dykksag med skinne trenger man oftest heller ikke å bruke penger på til hobbybruk. En vanlig håndsirkel gjør stort sett samme nytten, ved litt kreativ bruk av alternative anlegg/føringer. Det er fint med proffverktøy, men egentlig totalt unødvendig hvis man kun pusler litt med oppussing på hjemmebane. Endret 16. mars 2021 av Oppgitt78 1
K.B. Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Makita. Festool er alt for dyrt for de fleste hobby snekkere. Enig i at dykksag med skinne er utrolig anvendelig verktøy.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 Ser ut som vi kan være enig om at Ryobi er et greit valg. Men tror ikke jeg er helt enig når det gjelder kappsagen, det er vel det verktøyet som blir aller mest brukt i ethvert oppussingsprosjekt. Tro meg, jeg har plages nok med dårlige kappsager som har vært helt ubrukelig til gjæring, hjelper ikke å stille inn noe som helst når hele saga er flimsy. Enig i at dykksag er ikke det man oftest trenger, men utrolig grei når man kler noe med plater. Har tullet nok med håndsirkelsagene mine og kreative føringer, eneste jeg angret på når jeg kjøpte dykksagen var, at jeg ikke hadde gjort det tidligere. Mine to sirkelsager kan jeg bare legge ut på Finn, kommer ikke til å bruke de igjen. Pass på når du kjøper dykksag at den har en skinne som ligger stabilt uten å måtte bruke tvinge eller lignende, skal bare være å hive opp på plata så ligger den der stødig (F.eks. Makita og Festool) Ellers så er jeg enig i at hobbysnekkeren ikke trenger proff verktøy, men at utvalgte verktøy må ha en viss kvalitet, det står jeg på. Unge folk som kjøper seg hus og er litt nevenyttige gjør lurt i å kjøpe seg verktøy først som sist, det er mye som skal sages gjennom et langt liv 🙂 Anonymkode: d7878...d99
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 Apropos Biltema, de har noe nyttig. Industristøvsuger/grovstøvsuger fra Biltema er gull, den kan suge vann og den døde ikke etter støvsugging av pussestøv, slik to andre støvsugere hos oss gjort. Og tapetfjerner fra Biltema, igjen, helt kurant og kostet 100 kr. Ja, og sånn bilig slipemaskin (trekantet) fra Clas Ohlson, den er kjekt å ha i tillegg til vinkelsliper, for små jobber og hjørner. Så anbefalller den også. Ryobi er kjekt fordi det blir billigere når man kan kjøpe batteri separat og samme batteri passer til alle verktøy, genial konsept i grunn. Anonymkode: b68d9...e76
thinkywinky Skrevet 16. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2021 Her kom det etterhvert veldig gode og utdypende svar! Tusen takk til dere som tar dere tid til å også begrunne valgene. Når jeg spør som jeg gjør er jo økonomi et av punktene. Noen av svarene minner meg om en kompis som jobbet i bilbransjen. Han mente man alltid måtte gå for det ypperste uten å se på behovet. Klart at proffverktøy er bedre, mer holdbart etc enn de billigere variantene. Likevel er det ofte litt overkill for den glade amatør som bare ønsker å gjøre bittelitt hjemme. Med deres erfaringer og litt googling har jeg nok bestemt meg for at Ryobi er riktig for meg! Skal også ha en Kapp- og gjærsag, dette har jeg bare lånt før, men ønsker en egen så jeg ikke er avhengig av andre 😊 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå