AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Jeg har en andelsleilighet i Oslo, som jeg har eid siden 2009. De siste tre årene har jeg leid ut som følge av arbeid et annet sted i landet. Leieboerne mine flyttet ut i februar, og når jeg igjen skulle søke på nytt om å leie ut fikk jeg avslag av styret fordi jeg ikke oppfyller kravene til utleie. Det vil si at man må bo i leiligheten selv et av de siste to årene før man leier ut. Kan styret virkelig nekte meg dette? Det jeg også stusser over er at styrelederen eier en annen leilighet i blokka (en annen som hun ikke bor i selv) som er kun til utleie, og den har vært leid ut i 10 år. Har hun egentlig lov til det, siden jeg fikk avslag? Eller er det spesielle regler når man bor i samme blokk som man ar utleieleilighet? På forhånd takk for svar :) Anonymkode: 5a330...f56
GammelKaktus Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Hos oss så har man ikke lov å eie to leiligheter i samme blokk. Det med å leie ut pleier ikke å være et problem man søker og får det godkjent, det er som regel bare en formalitet så lenge det ikke er mye bråk med de en leier ut til da. Hva slags begrunnelse hadde hun for avslaget da? Du jobber jo et annet sted, du har jo ikke mulighet til å bo der selv. Er jo en god nok grunn det. Hva står det i deres regler? Høres rart ut at hun har en til leilighet som hun leier ut der og så nekter hun deg å leie ut... 1
Aureka Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 (endret) Selvfølgelig har hun ikke det. Det hadde jeg klaget på, eventuelt tatt kontakt med advokat. Ulike borettslag har ulike vedtekter, tviler på at noen av dem har egne vedtekter for styreledere. Endret 14. mars 2021 av Aureka
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 Det er mange borettslag som har den regelen, og det tenker jeg er greit nok. Men da er det IKKE OK at styreleder selv får lov til å leie ut på andre premisser. Anonymkode: 3b0ce...13a
Brunello Skrevet 15. mars 2021 #5 Skrevet 15. mars 2021 Dersom du midlertidig bor et annet sted på grunn av jobb, gjelder ikke tre-års regelen. Da har du lov til å leie ut så lenge du vil. Det er to forutsetninger som må være til stede. 1) du jobber så langt fra leiligheten st det ikke er praktisk å bo der. 2) du planlegger å flytte tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå