AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Jeg føler jeg gjør alt feil!😭 Jeg er førstegangsmor og sitter her med min 1 ukes baby. På dagtid ligger baby i babynest i sofaen (som jeg overvåker hele tiden) og på natt i bedsidecrib, på en hard madrass og dette fungerer greit. Men så er det alt dette om at baby ikke skal sove på magen. Når vi skal slappe av på sofaen og baby trenger kroppskontakt så sovner han jo på magen oppå meg? Er dette feil/farlig? Jeg tør jo nesten ikke legge han til oppå meg. Samme med amming - jeg syns tilbakelent amming fungerer veldig greit og er behagelig for meg - men her også ligger jo baby på magen over lenger tid. Er det trygt? Kan baby sove litt på siden på ammeputa etter amming? Så fort vi legger han ned uten oss så våkner han jo. I dag tidlig etter bleieskift sov han en times tid på brystet til samboer (samboer satt oppreist i sengen) mens jeg sov litt. Også her overtenker jeg og tror alt er farlig. Anonymkode: 18f27...003
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Så lenge dere er våken og følger med, kan baby selvfølgelig sove på brystet deres. Det er faktisk ikke så avansert. Ikke gå fra en sovende baby på magen. Ikke sov med baby på dere eller inntil dere om dere sover selv. Vær selvsikker, dette fikser du! Anonymkode: 4e4c6...816 9
GammelKaktus Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Ikke stress, dette fikser du jo kjempebra. Om baby ligger på deg så går det helt fint, du er jo våken og har kontroll. Senk skuldrene og kos deg. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 Det er ikke farlig at barnet ligger på mage på far eller mor. Dere har full oversikt over barnets oksygenopptak, og det er det som er risikoen ved mageleie. Det er ikke skadelig for kroppen, faktisk er det den mest naturlige posisjonen for de - froskeposisjon. Anonymkode: f5eab...dbc 2
Regnbuefisk Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 Faren når en baby sover på magen elltr siden er at de havner med fjeset rett ned i madrassen og ikke får luft. Så lenge dere har kontroll på at dette ikke skjer så kan dere bare kose dere med amming eller avslapping i sofan! 2
Ginny Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 Pust med magen og slapp av 😊 Ikke la babyen sove på magen eller klemt inntil noe alene. Verre er det ikke. Tilbakelent amming er helt nydelig 😊 Det aller viktigste er å beholde roen. Babyen merker det hvis du stresser, da blir den stresset og. Så bare slapp av og kos deg med babyen så godt det lar seg gjøre 😊 3
Maleficenta Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg føler jeg gjør alt feil!😭 Jeg er førstegangsmor og sitter her med min 1 ukes baby. På dagtid ligger baby i babynest i sofaen (som jeg overvåker hele tiden) og på natt i bedsidecrib, på en hard madrass og dette fungerer greit. Men så er det alt dette om at baby ikke skal sove på magen. Når vi skal slappe av på sofaen og baby trenger kroppskontakt så sovner han jo på magen oppå meg? Er dette feil/farlig? Jeg tør jo nesten ikke legge han til oppå meg. Samme med amming - jeg syns tilbakelent amming fungerer veldig greit og er behagelig for meg - men her også ligger jo baby på magen over lenger tid. Er det trygt? Kan baby sove litt på siden på ammeputa etter amming? Så fort vi legger han ned uten oss så våkner han jo. I dag tidlig etter bleieskift sov han en times tid på brystet til samboer (samboer satt oppreist i sengen) mens jeg sov litt. Også her overtenker jeg og tror alt er farlig. Anonymkode: 18f27...003 Gjør det som passer best for dere. Drit i mammapolitiet 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Gjør det som passer best for dere. Drit i mammapolitiet Dette er faktisk et farlig råd. Man bør følge råd for trygg samsoving, ikke gjøre som det passer seg best. Anonymkode: 4e4c6...816 3
Maleficenta Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er faktisk et farlig råd. Man bør følge råd for trygg samsoving, ikke gjøre som det passer seg best. Anonymkode: 4e4c6...816 om man ikke er et imbessil så skjønner man jo hva som er trygt og ikke.Man gjør som helsesøster sier liksom ifh til hva som er trygt og ikke. Er ikke mye feil man kan gjøre da
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 Maleficenta skrev (2 minutter siden): om man ikke er et imbessil så skjønner man jo hva som er trygt og ikke.Man gjør som helsesøster sier liksom ifh til hva som er trygt og ikke. Er ikke mye feil man kan gjøre da Så hvis man er usikker og søker råd, er man et imbessil? 🤔 Det er faktisk veldig mye feil man kan gjøre. Hvert år dør flere babyer pga utrygg samsoving. 70 % av de som samsover, klarer ikke å opprettholde trygg samsoving. Anonymkode: 4e4c6...816 1
Maleficenta Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hvis man er usikker og søker råd, er man et imbessil? 🤔 sa jeg det?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 Maleficenta skrev (7 minutter siden): sa jeg det? Netsten, "om man ikke er et imbessil så skjønner man jo hva som er trygt og ikke". Ts skjønner ikke dette og søker råd. Er hun da et imbessil? Anonymkode: 4e4c6...816
Maleficenta Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Netsten, "om man ikke er et imbessil så skjønner man jo hva som er trygt og ikke". Ts skjønner ikke dette og søker råd. Er hun da et imbessil? Anonymkode: 4e4c6...816 kg er vel ikke beste plassen....
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Maleficenta skrev (Akkurat nå): kg er vel ikke beste plassen.... Det er nå så. Anonymkode: 4e4c6...816
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så hvis man er usikker og søker råd, er man et imbessil? 🤔 Det er faktisk veldig mye feil man kan gjøre. Hvert år dør flere babyer pga utrygg samsoving. 70 % av de som samsover, klarer ikke å opprettholde trygg samsoving. Anonymkode: 4e4c6...816 Hvert år dør det forsvinnende få babyer av krybbedød, og det er ikke sånn at de som dør konsekvent er de som samsover heller. Og hvor får du tallet 70 % av? Følg rådene om trygg samasoving, vær våken når babyen ligger på magen på dere og så følger du magefølelsen på de tingene som handler om hvor ofte babyen ammer, hvor mye babyen sover eller noe annet folk skal blande seg oppi. Jeg har to barn og eneste jeg angrer på med førstemann er hvor mye jeg stressa for alt alle andre sa var det riktige å gjøre. Anonymkode: c5599...a73
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvert år dør det forsvinnende få babyer av krybbedød, og det er ikke sånn at de som dør konsekvent er de som samsover heller. Og hvor får du tallet 70 % av? Følg rådene om trygg samasoving, vær våken når babyen ligger på magen på dere og så følger du magefølelsen på de tingene som handler om hvor ofte babyen ammer, hvor mye babyen sover eller noe annet folk skal blande seg oppi. Jeg har to barn og eneste jeg angrer på med førstemann er hvor mye jeg stressa for alt alle andre sa var det riktige å gjøre. Anonymkode: c5599...a73 Ikke det beste av meg å slenge ut slikt, uten kilder, jeg ser den. Det var nylig en debatt gående rundt dette, tallene var i en av artiklene. Kan se om jeg finner det igjen, så påstanden min ikke blir stående på tom grunn. Anonymkode: 4e4c6...816 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvert år dør det forsvinnende få babyer av krybbedød, og det er ikke sånn at de som dør konsekvent er de som samsover heller. Og hvor får du tallet 70 % av? Følg rådene om trygg samasoving, vær våken når babyen ligger på magen på dere og så følger du magefølelsen på de tingene som handler om hvor ofte babyen ammer, hvor mye babyen sover eller noe annet folk skal blande seg oppi. Jeg har to barn og eneste jeg angrer på med førstemann er hvor mye jeg stressa for alt alle andre sa var det riktige å gjøre. Anonymkode: c5599...a73 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/6zXAn3/vi-maa-vaere-aapne-om-farene-ved-samsoving "En høy andel av foreldre med barn under seks måneder rapporterer om episoder med samsoving i farlige situasjoner (56 prosent oppgir å ha sovnet med barnet på en sofa eller lenestol, seks prosent har samsovet etter å ha inntatt alkohol, og syv prosent bruker tobakk, men praktiserer likevel samsoving)." Anonymkode: 4e4c6...816 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 Da jeg innså at alt jeg gjør er feil på en eller annen måte, så ble livet straks mye enklere for min del. Det finnes mange råd og anbefalinger som går i mot hverandre, så alt man gjør er feil på en eller annen måte uansett! Men! Så lenge du gjør det som er riktig for dere, for deg og babyen din, så er det helt riktig. Gratulerer med baby, her er mini 6 uker, og jeg er super selvsikker. Du komme dit snart du også! Anonymkode: 78a9d...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 Unngå at babyen sover på magen uten at dere er våkne og i nærheten. I begynnelsen veltet babyen vår over på siden selv om vi la ham på ryggen. Vi spurte jordmor om dette på første kontroll etter fødsel. Hun sa at babyen var så liten at han ikke rullet over på magen, og at det viktigste var at vi la ham på ryggen når vi skulle sove for natten. Anonymkode: 13515...20e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå