Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha brukt 5 år på å forsøke å lappe sammen forholdet vårt, har jeg innsett at det beste er at vi skilles. Han har snakket om skilsmisse flere ganger, og "hvis vi ikke tar tak i problemene, så går ikke dette lenger" Vi har hatt utallige samtaler om hva som er problemet. Det blir ikke bedre mellom oss. Vi krangler i ett sett. Jeg er utslitt. 

Vi har to barn (4 og 8 år) og har vært sammen i 13 år. Jeg er 32 år, og har dessverre ikke generell studiekompetanse. Gikk ferdig VGS, men studie jeg gikk ga meg ikke dette. 

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og pga mannen jobber sene kvelder og omtrent aldri kan hente barna, så jobber jeg kun dagtid. I denne jobben er det jo tilleggene som gir deg en ok lønn. Altså kvelder og helger. Jeg har gått i den klassiske fella hvor jeg har lagt til rette for at mannen skal stige i gradene. Jeg jobber 80 % og tar meg av alt hjemme i hverdagen. 

Nå som jeg vil ut er jeg rett og slett redd. Forstår ikke hvordan jeg skal klare meg alene økonomisk. Det eneste som har holdt meg tilbake i det siste er at jeg trenger hans bidrag økonomisk. 

Hva om vi skilles og barna bor hos meg. Har annenhver helg hos far + en ettermiddag og overnatting i uka. Hva har jeg krav på? Stønader osv? Fra tjener ganske nøyaktig en million i året, om det har noe å si. 

Jeg tenker å ta meg et kurs eller noe som kan gi meg en jobb med bedre lønn? Noen råd? 

Anonymkode: 7b630...8aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har barna 60% eller mer og hovedomsorgen vil du kunne regnes som enslig forsørger. Du har da krav på dobbel barnetrygd, skattefradrag, overgangsstønad, og med lav inntekt redusert foreldrebetaling på sfo og bhg etc. Les om enslig forsørger på nav sine sider. 

Anonymkode: b5db3...026

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter å ha brukt 5 år på å forsøke å lappe sammen forholdet vårt, har jeg innsett at det beste er at vi skilles. Han har snakket om skilsmisse flere ganger, og "hvis vi ikke tar tak i problemene, så går ikke dette lenger" Vi har hatt utallige samtaler om hva som er problemet. Det blir ikke bedre mellom oss. Vi krangler i ett sett. Jeg er utslitt. 

Vi har to barn (4 og 8 år) og har vært sammen i 13 år. Jeg er 32 år, og har dessverre ikke generell studiekompetanse. Gikk ferdig VGS, men studie jeg gikk ga meg ikke dette. 

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og pga mannen jobber sene kvelder og omtrent aldri kan hente barna, så jobber jeg kun dagtid. I denne jobben er det jo tilleggene som gir deg en ok lønn. Altså kvelder og helger. Jeg har gått i den klassiske fella hvor jeg har lagt til rette for at mannen skal stige i gradene. Jeg jobber 80 % og tar meg av alt hjemme i hverdagen. 

Nå som jeg vil ut er jeg rett og slett redd. Forstår ikke hvordan jeg skal klare meg alene økonomisk. Det eneste som har holdt meg tilbake i det siste er at jeg trenger hans bidrag økonomisk. 

Hva om vi skilles og barna bor hos meg. Har annenhver helg hos far + en ettermiddag og overnatting i uka. Hva har jeg krav på? Stønader osv? Fra tjener ganske nøyaktig en million i året, om det har noe å si. 

Jeg tenker å ta meg et kurs eller noe som kan gi meg en jobb med bedre lønn? Noen råd? 

Dere har brukt 5  av 13 år  på å lappe saman eit forhold som dere forlengst har innsett var dømt til  misslykkes.    Det eneste som har holdt deg tilbake i  det siste er at du trenger hans økonomiske bidrag.      Dere har   2 barn  saman på henholdsvis 4 og 8 år, og hvilken plan dere har for dem blir ikkje tillagt stor vekt i ditt innlegg.      

Noe av det første du bør få avklart er hvor skal barna bo, og kanskje har ikkje barna lyst å flytte utav barndomshjemmet.   Det å bruke barna som eit slags økonomisk  motiv til egen vinning synes eg høres  utspekulert ut,  og  grenser vel   mot trygdesvindel.    Dere har samlet sett gode inntekter, og skulle slik sett ikkje hatt krav på noen ytelser fra NAV.     Barnetryden i  Norge vart innført 1946,  og burde vert utgått på dato.   I mellomtiden har det komt til en rekke andre ytelser fra velferdskassen.    

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (9 minutter siden):

Dere har brukt 5  av 13 år  på å lappe saman eit forhold som dere forlengst har innsett var dømt til  misslykkes.    Det eneste som har holdt deg tilbake i  det siste er at du trenger hans økonomiske bidrag.      Dere   2 barn  saman på henholdsvis 4 og 8 år, og hvilken plan dere har for dem blir ikkje tillagt stor vekt i ditt innlegg.      

Noe av det første du bør få avklart er hvor skal barna bo, og kanskje har ikkje barna lyst å flytte utav barndomshjemmet.   Det å bruke barna som eit slags økonomisk  motiv til egen vinning synes eg høres  utspekulert ut,  og  grenser vel   mot trygdesvindel.    

Hvorfor tror du jeg jeg prøvd i så mange år? For hvert år som går blir det værre og værre. Jeg er lei meg hver dag. Selvsagt ønsker jeg at barna skal få bo i barndomshjemmet, men hvordan i all verden skal jeg kunne betjene et lån på 4 millioner alene med min inntekt?! 

Jeg må jo flytte til en leilighet i nærheten, så de kan fortsette i samme skole og barnehage. Klart jeg har tenkt på de oppi dette. Hadde vi ikke hatt barn, hadde forholdet vært over for lenge siden. Da kunne jeg jo flyttet inn til en venninne i en periode f. Eks. Det hadde jo løst seg. Ting blir selvfølgelig annerledes med to barn. 

Jeg må legge en plan. Jeg er redd for at vi ikke skal få det til å gå rundt. Hva kommet jeg til å ha av faste utgifter i måneden, hva får jeg inn osv. Hvor kan jeg henvende meg uten at mannen blir dratt inn i det enda? Synes ikke nav.no gir meg svarene jeg søker. 

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du har barna 60% eller mer og hovedomsorgen vil du kunne regnes som enslig forsørger. Du har da krav på dobbel barnetrygd, skattefradrag, overgangsstønad, og med lav inntekt redusert foreldrebetaling på sfo og bhg etc. Les om enslig forsørger på nav sine sider. 

Anonymkode: b5db3...026

Ikke dobbel barnetrygd! Det heter utvidet barnetrygd og det betyr en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn. Her er det to barn, det gir 3 barnetrygder. 

Ts: overgangsstødnad dersom du har det ene barnet minst 60%. Det er mulig du kan få dette og ta en utdanning samtidig. Dette kan gi deg bedre inntekt på sikt. 

Man får også stødnad til barnetilsyn om man arbeider eller tar utdannelse tilsvarende minst 50%. Alt dette står på nav sine sider. 

Barnebidrag. Sjekk ut kalkulatoren til nav. 

Anonymkode: 64e13...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min gikk brått i sommer. Jeg satt med samme redsel som deg ang økonomien, bare med tre barn. Jeg jobber i butikk. Har også prioritert hans karriere. Det første jeg gjorde var å søke om 100% stilling, her var bedriftseier fantastisk og ga meg ønsket stilling på dagen. Videre tok jeg kontakt med banken, fikk vite at jeg ikke hadde mulighet til å få boliglån alene, selv med grei egenkapital. Foreldrene mine stilte, etter nøye vurdering, som medlåntakere, og jeg kunne helt ut av det blå beholde huset (har utleiedel, så det fungerer greit økonomisk, men stort lån). 

Den tunge jobben har derimot kommet etter dette, og ivareta barna som syns det er sårt med skilte foreldre. I begynnelsen så jeg ikke skogen for bare trær og tenkte kun på praktiske utfordringer

Anonymkode: 908dd...3bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du jeg jeg prøvd i så mange år? For hvert år som går blir det værre og værre. Jeg er lei meg hver dag. Selvsagt ønsker jeg at barna skal få bo i barndomshjemmet, men hvordan i all verden skal jeg kunne betjene et lån på 4 millioner alene med min inntekt?! 

Jeg må jo flytte til en leilighet i nærheten, så de kan fortsette i samme skole og barnehage. Klart jeg har tenkt på de oppi dette. Hadde vi ikke hatt barn, hadde forholdet vært over for lenge siden. Da kunne jeg jo flyttet inn til en venninne i en periode f. Eks. Det hadde jo løst seg. Ting blir selvfølgelig annerledes med to barn. 

Jeg må legge en plan. Jeg er redd for at vi ikke skal få det til å gå rundt. Hva kommet jeg til å ha av faste utgifter i måneden, hva får jeg inn osv. Hvor kan jeg henvende meg uten at mannen blir dratt inn i det enda? Synes ikke nav.no gir meg svarene jeg søker. 

TS

Dere er komt iden tradisjonelle økonomifellen som ofte følger med  i tilknyttning til eit samlivsbrudd.   Mange som innleder eit forhold tar nok  ikkje høgde for  samlivsbrudd, og de økonomiske konsekvensene det medfører.  Dette til tross for at dei fleste inngåtte ekteskap / samboerskap ender idag med eit samlivsbrudd , og livslangt ekteskap er noe som etterhvert er blitt  historisk.    Har  ein levd saman med ein partner i mange år, og omsider fått fellesbarn og er  veletablert så blir  fallhøgda større.   Selv bygde eg det meste av huset  i sin tid selv, og opparbeidet rammen rundt huset, og etter snart 50 års ektskap, og m/ 5 felles barn har ein sannleg  fått ærfart at samlivet kan vera ein kamp for tilverelsen, og ein prøvelse.    

Du hevder at ekteskapet har gått på "tomgang" i 5 år med mye krangling, og det er selvsagt eit dårleg tegn.    Det kan her reises spørsmål om dere har søkt hjelp noe sted ?.    Kanskje kan alterntivet vere at dere saman melder  dere på eit ekteskapskurs, e.l .      Eit annet alternativ er at dere tar ein pause, og den ene av dere flytter ut for en stund ,  og dere i dette tidsromet får avdragsfrihet på lån.     Dersom dere begge er innstilt på å avslutte forholdet, og ikkje ser noen utvei så blir alternativet å selge boligen, og kjøpe noe som står i samsvar med inntektene.   

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva om dere har delt bosted og delt samvær, så kan du jobbe mye når barna ikke er hos han, og studere på kveldene når du har barna?

Du vil oppleve større selvrespekt når du forsørger deg selv og du blir en bedre rollemodell for barna dine.

Skrevet

Dere er gift så vidt jeg forstår - ergo gjelder ekteskapsloven og det betyr at det som dere sammen har opparbeidet i ekteskapet skal deles. Så din innsats på hjemmefronten, altså at du har jobbet redusert og tilrettelagt for hans karriereløp, teller like mye for deres felles verdier som hans lønnsinntekt. dette er viktig at du husker på, det er nemlig ikke sånn at han sitter med alt og du ingenting når dere er gift. 

Det første du må gjøre er å skaffe deg oversikt over felles eiendeler etc, og rettigheter, slik at du VET hva som gjelder, ikke bare tror. Da holder det ikke å spørre på KG, fordi her synses det i øst og vest og du vet ingenting om oss som skriver inn her, altså hva slags kompetanse vi har. Du er selv ansvarlig for å finne ut hva som gjelder og da kan det være lurt å feks snakke med noen med juridisk kompetanse. Det koster noen kroner, men det er vel verdt det om dere får til et økonomisk oppgjør som gavner begge.

Ut fra måten mannen din jobber på, høres det lite realistisk ut med en 50/50 deling, og det er neppe til beste for barna heller, siden du har vært deres primære omsorgsperson hele veien. Det du får av stønader da er 1 ekstra barnetrygd (altså for 3 barn og ikke for de to du har), og det kan være du har rett på stønad til barnetilsyn. I tillegg skal barnas far betale bidrag, han har jo også forsørgerplikt overfor sine barn. Dersom du går inn på NAV sine sider, vil du finne informasjon om stønader for enslig forsørger. Men det er ikke veldig mye, så du må jo selvsagt gå videre på det med  å finne bedre betalt jobb. 

Men igjen: bruk tid og krefter på å finne ut hva som faktisk er riktig, ikke sitt her inne og diskuter med folk som ikke har peiling - eller som du iallfall ikke kan kontrollere at har peiling. Som sagt, mye tøv og synsing som kommer her inne. 

lykke til! 

• Liker 8
Skrevet

Tror du at du sannsynligvis vil ha barna mest? Sjekk vilkår og inntektsgrense for overgangsstønad, redusert foreldrebetaling for SFO og barnehage, stønad til barnetilsyn, utvidet barnetrygd og bostøtte via Husbanken. I tillegg kommer barnebidrag. Noe av dette bortfaller om dere har 50/50 eller han har barna mest, men da kan du kanskje supplere med en deltidsjobb i tillegg hvis det virkelig trengs. 

AnonymBruker
Skrevet

Så ditt første forsøk på å lappe sammen forholdet var å få et barn til?🤔🙄

Anonymkode: 79ece...b45

• Liker 5
Skrevet

du begynner jobbe 100 % og du tar kveld og helge tiløegg når du ikke har barna. så søker du på det du kan av stønader. 

seriøst, du må ta ansvar for deg selv. jobb mer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg håper at om jeg hadde stått i samme situasjon og hatt 1 barn med en mann, så ville jeg fått enda ett før det ble slutt så første skulle fått et fullbiologisk søsken. Unner ingen å være den ene ungen fra det forrige ekteskapet i en ny familie med stefar og halvsøsken. 

Anonymkode: e3e24...aac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (15 timer siden):

Hva om dere har delt bosted og delt samvær, så kan du jobbe mye når barna ikke er hos han, og studere på kveldene når du har barna?

Du vil oppleve større selvrespekt når du forsørger deg selv og du blir en bedre rollemodell for barna dine.

Mannen min ønsker ikke å ha de 50 / 50. Til det er han for glad i jobben sin. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Beklager at vi hadde sex og p pillene (som jeg tar innen samme time hver morgen) sviktet meg denne ene gangen. Tok ikke abort. Unnskyld. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
laviniabcn79 skrev (14 timer siden):

du begynner jobbe 100 % og du tar kveld og helge tiløegg når du ikke har barna. så søker du på det du kan av stønader. 

seriøst, du må ta ansvar for deg selv. jobb mer. 

Jeg har et barn med spesiell behov som ikke orker fulle dager i barnehagen. Jeg gjør så godt jeg kan ut i fra mine forutsetninger akkurat nå. Ved en skilsmisse kan jeg jobbe kveld og helg de dagene jeg ikke har barna..

TS

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Men det at han er glad i jobben sin skal ikke bety at du skal gi etter og tape økonomisk på det. Får da være måte på egoisme!

Anonymkode: a4bce...227

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS

Press ham på det. Ikke akseptér et nei. Ville du akseptert det om han krevde 80% samvær og foreldrerett? Nei, du ville ikke det. 
Press ham. Han vil bli glad for det senere.

AnonymBruker
Skrevet

Det første hun må finne ut av er jo om hun trenger å jobbe så mye at hun må ha 50/50

Anonymkode: 39d44...95a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde null på konto, ingen jobb, ingen bil da jeg dro fra eksen med to barn. Men jeg kom meg opp å stå. Så med en mill i lønn bør det ikke være noe problem. 

Anonymkode: 78660...b20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...