AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Som overskrift sier: Føler dere at dere blir brukt som barnevakt? Jeg syns mange misforstår at stemødre ikke er ansvarlige for barna deres, og blir ofte sett på som «den andre ansvarlige» Sånn som for eksempel: Når en av foreldre har barnefri, og andre drar på jobb, er ofte barnet med stemoren. Det er jo ikke riktig? Og dette synes jeg er misbrukt av begge foreldre. Barnehage/skole kjøring og henting, når begge foreldre ikke kan, blir ofte stemoren bedt til å gjøre denne oppgaven Middag, matpakker er ofte stemødre som lager. Klesvask er også ofte stemødre som tar. Og likevel blir stemødre kalt «stemor fra helvettet» Jeg sier selvfølgelig ikke at alle foreldre er «like» uansvarlige, men har ofte sett det jeg beskriver her. Er det virkelig sånn? Anonymkode: c0598...a6c 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Jeg gjør ingen av disse tingene. Mannen tar ansvaret for alt praktisk relatert til barna. Anonymkode: c854d...aea 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Var selv stemor for mange år siden, og ble brukt som barnepasser og bank. Det ble heldigvis slutt. Har nå en kollega som er stefar som blir brukt som barnevakt og ikke kan delta på noe etter arbeidstid med mindre mor er hjemme. Anonymkode: d3160...c6b 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 Det bør du ta opp med barnas far. Anonymkode: b2ac8...9a7 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når en av foreldre har barnefri, og andre drar på jobb, er ofte barnet med stemoren. Det er jo ikke riktig? Hvorfor er ikke dette riktig? For en merkelig tankegang. Kjenner jeg er evig takknemlig for min stefar, som har behandlet meg likeverdig som sine egne barn. Han stilte alltid opp og gjør det fortsatt. Hvorfor bli sammen med en som har barn, om du ikke har noen interesse av å være med de? Anonymkode: bfa44...c66 26
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det bør du ta opp med barnas far. Anonymkode: b2ac8...9a7 Har HELDIGVIS ikke noen «barnas far» jeg skal ta dette opp. Anonymkode: c0598...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er ikke dette riktig? For en merkelig tankegang. Kjenner jeg er evig takknemlig for min stefar, som har behandlet meg likeverdig som sine egne barn. Han stilte alltid opp og gjør det fortsatt. Hvorfor bli sammen med en som har barn, om du ikke har noen interesse av å være med de? Anonymkode: bfa44...c66 Det er riktig hvis stemoren vil dette selv Det er ikke riktig når faren ser på stemoren som moren til barna, og drar på jobb. Anonymkode: c0598...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 Altså: Velger du å flytte inn med en partner med barn, så blir du steFAR eller steMOR. Det ligger forpliktelse i begrepet. Er du ikke klar for ansvaret, forblir man særboer. Så enkelt er det. Anonymkode: 6fc78...66c 27
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså: Velger du å flytte inn med en partner med barn, så blir du steFAR eller steMOR. Det ligger forpliktelse i begrepet. Er du ikke klar for ansvaret, forblir man særboer. Så enkelt er det. Anonymkode: 6fc78...66c Ingen har noen slags «forpliktelse» for det man ikke er juridisk ansvarlig for. Ikke snakk bullshit her. Anonymkode: c0598...a6c 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er riktig hvis stemoren vil dette selv Det er ikke riktig når faren ser på stemoren som moren til barna, og drar på jobb. Anonymkode: c0598...a6c Stemor burde ikke ha flytter sammen med biofar hvis de ikke hadde en forventningsavklaring på dette før et samboerskap. Fordi jo, det er faktisk naturlig at stemor er med stebarn alene hvis de bor sammen. Anonymkode: 6fc78...66c 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen har noen slags «forpliktelse» for det man ikke er juridisk ansvarlig for. Ikke snakk bullshit her. Anonymkode: c0598...a6c Man kan ha forpliktelser selv om man ikke er juridisk ansvarlig. Inngår man et monogamt kjærlighetsforhold, forplikter man seg til å ikke ligge med andre. Men man er ikke juridisk ansvarlig for noe som helst. Anonymkode: 6fc78...66c 12
Nonym Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 Hvorfor bekymrer dette deg når du ikke er stemor selv? Jeg tenker at dette er opp til hver stemor å finne ut av, ikke at det skal være en felles regel om hvordan det skal løses. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan ha forpliktelser selv om man ikke er juridisk ansvarlig. Inngår man et monogamt kjærlighetsforhold, forplikter man seg til å ikke ligge med andre. Men man er ikke juridisk ansvarlig for noe som helst. Anonymkode: 6fc78...66c Tror du er en av disse foreldre som bruker stemoren som barnevakt. Anonymkode: c0598...a6c 4
Ulrikke Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Det hendte ganske ofte at jeg var alene med mine stebarn, ja. Kjørte og hentet her og der, vasket klær, laget middag, tørket spy.... Jeg sier "var", fordi de er voksne nå og har flyttet ut for å jobbe eller studere. Vi er en familie. I det jeg flyttet inn sammen med ham og barna valgte jeg å bli en del av familien. Det var ikke naturlig for oss at far skulle måtte spørre mor om hun kunne overta ungene om han skulle jobbe to timer overtid en ettermiddag, for eksempel. Heller ikke for ungene, for dem var det naturlig at det bare var jeg som var der da. Mor har alltid vært raus og rund i kantene, vi har byttet alle veier og tilpasset dersom hun skulle bort eller vi skulle noe. Barna har ikke vært en hel uke med bare stefar eller bare med meg, som regel - rett og slett fordi det er forelderen de har samvær med. Men ting i det daglige? Så på ingen måte på meg selv som barnevakt! Bare en voksen som var blitt en del av barnas familie. Hadde jeg følt meg "brukt" hadde sikkert tankene vært annerledes, men det gjorde jeg aldri. Det blir for dumt å skulle sitte der som voksen og ikke løfte en finger hvis man bor sammen med noen som har barn fra før, bare fordi disse barna juridisk ikke er ditt ansvar.... Men man skal selvfølgelig ikke behandles som barnevakt og hushjelp og tas som en selvfølge! 17
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tror du er en av disse foreldre som bruker stemoren som barnevakt. Anonymkode: c0598...a6c Nei, jeg har vært stemor selv. Nå er jeg alene med egne barn, og kommer aldri til å flytte inn med en mann hvis han ikke ser på oss som en familie. 😊 Anonymkode: 6fc78...66c 2
litle_my Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 Ulrikke skrev (18 minutter siden): Det blir for dumt å skulle sitte der som voksen og ikke løfte en finger hvis man bor sammen med noen som har barn fra før, bare fordi disse barna juridisk ikke er ditt ansvar.... Men man skal selvfølgelig ikke behandles som barnevakt og hushjelp og tas som en selvfølge! Innlegget ditt er veldig gjenkjennelig for hvordan det var hos oss også. Og så husker jeg det var en periode der jeg var sliten og egentlig ønsket at en av foreldrene skulle ta sine barn i stedet, men da jeg forstod at alternativet for min mann ikke var å spørre mor (for samværsavtalen var dessverre nokså rigid, i motsetning til hos dere), men å heller skaffe annen barnevakt, kjente jeg det ble for dumt. Det er som du sier; vi voksne har faktisk valgt å være en familie med alt det som det innebærer. Og plutselig er de voksne og ute av redet, og da hender det man savner både matpakker og travle ettermiddager 😉 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 Jeg elsker ansvaret det hører med å være stemor❤️ Når vi bor under samme tak halvparten av tiden bruker jeg den tia med ungene på lik linje som med faren. De skal tross alt føle seg velkommen. De merker fort om stemor/stefar aldri gjør noe! Hvor gøy er det for en 8 åring feks. Om jeg har en fridag midt i uka hender det at barna får skolefri og blir med meg på tur, bare fordi 🤩 det ser jeg som helt naturlig. Men det økonomiske, kontakt med mor, samarbeid osv overlater jeg til samboer. Anonymkode: fb4b2...bf0 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #18 Skrevet 14. mars 2021 For meg var det naturlig å ta ansvar Anonymkode: 45463...7ee
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 Vi har begge barn fra tidligere, og «bruker» hverandre som barnevakt, matpakkelager osv. Vi er en familie og fungerer som en familie, så om far jobber overtid er naturligvis stedatter hjemme med meg, og om jeg skal på besøk til en venninne er mitt barn hjemme med stefar. Hadde føltes veldig unaturlig om vi skulle lage matpakke til hvert vårt barn, da bytter vi heller på å lage til begge. Samme med henting på SFO, det ville vært rart om vi skulle hente hver for oss når begge barna skal samme sted. Da henter rett og slett den som er ferdig tidligst. Anonymkode: d3b93...4fd 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #20 Skrevet 14. mars 2021 Min samboer tok ansvar for/brukte mye tid på min sønn i alle år. Det samme gjorde jeg for hans datter når hun var hos oss. Fordi vi var glade i hverandre alle sammen, og brydde oss om hverandre. Nå er det tid for barnebarn, og hjertene våre har plass til dem også, uansett om det er stebarnebarn eller ikke 💕. Livet er godt når man tar vare på hverandre og bryr seg om hverandre. Anonymkode: 0b971...046 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå